R75/5 verkar gå varmt trots fet blandning.

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

R75/5 verkar gå varmt trots fet blandning.

Inläggav Dan S » 2009-06-05/11:39

Hej

Har sedan i påskas fixat och trixat med en r75/5 -71 som stått stilla i garage sedan -75.

Den startade efter genomgång av förgasarna, nytt batteri och oljebyten. All el utom tuta fungerar bra.
Nu har jag renoverat förgasarna, grundinställda enligt instruktions- och v.-handbok, och bytt stift och filter med delar från motorworks. Jag upplever att motorn går relativt rent nu. Sen jag har varit ute och fart runt på lite grusvägar har jag dock observerat att avgas-krökarna eter cylinder uppvisar tecken på hög temp. Dvs skiftar i blåaktig ton. Tändstiften är sotiga så det tyder ju snarast på att blandningen är fet.

Är färgskiftnigarna på avgaskrökarna tecken på felaktig inställning? Någon som har andra tips eller funderingar?
Dan S
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 2009-06-05/11:18

Re: R75/5 verkar gå varmt trots fet blandning.

Inläggav Albert » 2009-06-05/13:53

Renoverade du förgasarna enligt:
http://www.bing.de ?...
Gör det.

Vilket komp har cylindrarna?
8.5kg är servicegränsen.
Allt över 9kg är bra.
Får du över 10kg är den i topp skick.

Ja - de kan gå varmt...
Hur har du ställt tändningen?... Använd strob-lampa - var har du märkena på svänghjulet?

Stått sedan 1975 = brytarspetsarna kvar, eller sitter det elektronisk ersättningständning?

Luftfileter.
Original eller K&N ?

Vilket ventilspel har du?
0.10 in
0.15 ut
OM original! - Är den blyfrikonverterad bör du öka till 0.15 & 0.20.

Vilka tändstift använder du?
Är de för kalla blir de sotiga...
Jag tycker bäst om Bosch Super 4. Se mina inlägg om det under både Gammelboxer och K.
Är tändstiften blöta eller torra?
Var/hur sitter sotet?
Hur ser ventilkåporna ut på insidan - färg; aluminium, ljusbruna, mörkbruna eller svarta?

Är det original tändspolar och tändkablar?

Vad är det för volt på matarströmmen till tändspolarna?
(Mäts vid 3000rpm med belysningen på).

Vilka ljuddämpare sitter på?
Original?
Täta/hela?

Det du beskriver är att tändningen är ställd med på tok för hög förtändning, fel tändstift alternativt för låg kompression. Troligtvis för mager blandning (krävs nästan för att få R75:ans krökar blå... R100:as blir blå...).
Som du ser finns det många infallsvinklar och möjligheter. Ju mer precis du är i beskrivning vad som gjorts och vad du upptäckt, dessto lättare blir det att tolka vad som är mest troligt att det är, och hur du då kan tackla problemen.
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Re: R75/5 verkar gå varmt trots fet blandning.

Inläggav Magnus Jinstrand » 2009-06-05/14:30

Bild
Info om gps:
www.mcgpsinfo.com
www.facebook.com/mcgpsinfo
Användarvisningsbild
Magnus Jinstrand
 
Inlägg: 1482
Blev medlem: 2009-01-03/22:04

Re: R75/5 verkar gå varmt trots fet blandning.

Inläggav västerdaling » 2009-06-05/21:52

varenda r75a och r90 som jag haft har blivit helblåa, inget onormalt att rören blir så, alla mina kompisar som har kört r75 har också fått blåa rör, hälsning västerdaling
västerdaling
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2008-10-05/20:10

Re: R75/5 verkar gå varmt trots fet blandning.

Inläggav västerdaling » 2009-06-05/21:52

varenda r75a och r90 som jag haft har blivit helblåa, inget onormalt att rören blir så, alla mina kompisar som har kört r75 har också fått blåa rör, hälsning västerdaling
västerdaling
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2008-10-05/20:10


Återgå till Gammelbumsar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst