Förknasar strul

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Förknasar strul

Inläggav Ecklesiastik » 2021-06-01/08:34

Hej alla glada
I helgen hjälpte jag svärfar pilla lite på hans bråkande XJ900S från tidigt 2000 tal. Problemet visade sig när han skulle besikta den. Efter att han varmkört den utanför garaget började den PISSA soppa så det står härliga till. I helgen skulle vi undersöka vilken av förgasarna som är inkontinent för att kunna klura ut vart felet sitter. vi körde hojjen ett tag med tanken avplockad och luftburken borta. efter ett litet tag uppstod en fontän i ett huvudmunstycke (jag trodde för övrigt munstycken var belägna i förgasarkoppen...). Detta gjorde mig lite konfys. Min visserligen begränsade kunskap om förgasare säger att om det var igensatt i nålhuset hade det inte kunnat bli undertryck att suga ur förgasarkoppen och om det vore igentäppt i förgasarkoppen borde det inte kunna komma soppa alls. Det är uppenbart att soppan sugs av insugsvakuumet då strålen ökar om man ger lite gas.

Oavsätt ska vi ta ett stort grabba tag nästa vinter och riva ned förgasarna helt och ultraljudstvätta dom. men hade varit intressant om någon kan svara på hur fasen det kan bli en soppa fontän där.
20210529_190552.jpg
20210529_190552.jpg (175.43 KiB) Visad 3323 gånger

20210529_181828.jpg
20210529_181828.jpg (160.39 KiB) Visad 3323 gånger
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 687
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: Förknasar strul

Inläggav Håkan » 2021-06-01/09:52

Hej.
Låter som att en förgasare "flödar över". Med andra ord, flottörens nålventil tätar inte. Kan bero på smuts, kan bero på skadad flottörnål/säte.
Det finns alltid en överströmningskanal där bensin rinner ut om det händer. Om bensinen istället skulle rinna in i motorn kan det förorsaka stora motorskador, på grund av att flytande bensin inte är komprimerbar.

Att bensinen sprutar ut, och ökar med varvtalet är inget jag känner igen. Har förgasarna accpumpar?

Åtgärd, gör rent förgasare, ev. byt trasiga komponenter.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Förknasar strul

Inläggav Ecklesiastik » 2021-06-01/10:09

Håkan skrev:Hej.
Låter som att en förgasare "flödar över". Med andra ord, flottörens nålventil tätar inte. Kan bero på smuts, kan bero på skadad flottörnål/säte.
Det finns alltid en överströmningskanal där bensin rinner ut om det händer. Om bensinen istället skulle rinna in i motorn kan det förorsaka stora motorskador, på grund av att flytande bensin inte är komprimerbar.

Detta var vad jag förväntade mig när jag hörde att det pissade soppa. Den fontän jag möttes av gjorde mig lite ställd och fick mig att bli nyfiken på vad tusan som kan orsaka det.

Håkan skrev:Att bensinen sprutar ut, och ökar med varvtalet är inget jag känner igen. Har förgasarna accpumpar?

Accpumpar var något jag inte kände till existerade men efter lite googling så har jag förstått att det är någon sorts pump man har i förgasaren som pumpar in extrasoppa vid gaspådrag. Om jag förstått det rätt så har inte Yamahan något sådant.

Inser att jag skruvat för lite förgasare i mina dagar. Det är tydligen skillnad på den gamla förgasaren som satt i min Husqvarna cross och den som sitter i Yamaha XJ900 :D
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 687
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: Förknasar strul

Inläggav Kapten Stofil » 2021-06-03/18:06

MC med förgasare har väl för det mesta konstanttrycksförgasare med kolv med vidhängande bränslenål, och membran, hade jag för mig. Dessa behöver ingen accelerationspump, samma effekt uppnås genom att kolvens rörelse dämpas med en liten kolv inuti som löper i olja, som en stötdämpare.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Förknasar strul

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-06-03/19:43

Det varierar måhända. Hondas CX-/GL-motor (80-graders vätskekyld V-twin med längsställd vev) har förgasare med accelerationspumpar - men den motorn lanserades 1978, och det har hänt en del sedan dess.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17108
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping


Återgå till Ural, KTM och andra främlingar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst