Husqvarna TR 650 ny grushoj med BMW/Rotex motorn

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Husqvarna TR 650 ny grushoj med BMW/Rotex motorn

Inläggav Magnus Jinstrand » 2012-07-14/21:17

Vad som skulle kunnat bli en efterträdare till x-challange eller en "690 dödare", men snarare en Sertao-kopia, alldeles för tung! Ser ju lätt och smidig ut, men 165kg.

https://www.press.bmwgroup.com/pressclub/p/us/pressDetail.html?outputChannelId=9&id=T0128445EN_US&left_menu_item=node__6779

http://www.fastbikes.se/index.php/nyheter/motorcyklar/5530-husqvarna-tr650-strada-och-terra-2013

Bild

An overview of the key features of the new Husqvarna TR 650 Strada and TR 650 Terra:
Powerful, high-revving single-cylinder engine with a 652 cc capacity.
Output 43 kW (58 hp) at 7,250 rpm and maximum torque of 60 Nm at 5,750 rpm.
Output version 35 kW (48 hp) at 7,250 rpm and maximum torque of
54 Nm at 5,750 rpm as an ex works option for those countries offering graduated licences.
TR 650 Strada, unladen weight: 168 kg (370.37 lbs) / weight fully fuelled: 186 kg (410.06 lbs). (US-Version: 374.78 lbs / 414.47 lbs)
TR 650 Terra, unladen weight: 166 kg (365.96 lbs) / weight fully fuelled: 184 kg (405.65 lbs). (US-Version n.a.)
TR 650 Terra without ABS, unladen weight: 165 kg (363,76 lbs) / weight fully fuelled: 183 kg (403.44 lbs). (US-Version: 368.17 lbs / 410.06 lbs)
Handling-oriented, robust chassis concept with split-backbone frame and swing arm made of steel as well as telescopic fork and rear shock with linkage (suspension travel at front and rear 190 mm / 7.5”).
Light alloy cast wheels in finely wrought 10-spoke design for the
TR 650 Strada and characteristic off-road spoke wheels with light-alloy rims and hubs for the TR650 Terra.
Highly stable brake system with single disc brake front and rear and ABS (as standard in the TR 650 Strada, ex works option for the
TR 650 Terra).
Masculine design with dynamically-shaped body panels.
Fuel tank placed to optimise centre of gravity for enhanced handling.
Options and special accessories: ABS (TR 650 Terra only), power reduction to 35 kW (48 hp), windshield, hand protectors, low seat, engine guard, heated grips, alarm system, rear softbag, topcase, side pannier.
Info om gps:
www.mcgpsinfo.com
www.facebook.com/mcgpsinfo
Användarvisningsbild
Magnus Jinstrand
 
Inlägg: 1482
Blev medlem: 2009-01-03/22:04

Re: Husqvarna TR 650 ny grushoj med BMW/Rotex motorn

Inläggav Gunnar Elmgren » 2012-07-14/21:22

Kaxig, men aningen tung som Du skriver, Magnus.
En värdig efterträdare till F650GS Dakar lär den i alla fall bli!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Husqvarna TR 650 ny grushoj med BMW/Rotex motorn

Inläggav Magnus Jinstrand » 2012-07-14/21:42

Dryga 10kg tyngre än x-challenge (25 kg tyngre än 690), men lättare än Sertao och med 14 liters tank och med den låga förbrukningen så lär man komma en bit, kanske inte så dum som allround-grushoj ändå...
Info om gps:
www.mcgpsinfo.com
www.facebook.com/mcgpsinfo
Användarvisningsbild
Magnus Jinstrand
 
Inlägg: 1482
Blev medlem: 2009-01-03/22:04

Re: Husqvarna TR 650 ny grushoj med BMW/Rotex motorn

Inläggav nordicbiker » 2012-07-17/06:36

En 690 Enduro dödare blir detta med säkethet inte, motorn är fortfarende betydlige svagare (58 mot 70 hästar), fjädringsvägen kortare (190mm mot 250mm) och tyngre (165kg mot 142kg). Hur bra håller motorn med ökade kompression? 690 motorn är ja ganska beprovat!

men

ABS som tillval (avstängningsbart)
längre sitthöjd (bra för kortbenat folk som mig!) 86cm mot 93.5cm


Är 690 Enduro inte overkill för vanliga grusvägar/grustouring? Då är kanske 650 Terra en intressant alternativ. Jag tror i alla fall det blir spännande att köra den någon gång, om det finns någon demohoj någonstans inom den "tätta" nättet av Husqvarna-handlare...
Användarvisningsbild
nordicbiker
 
Inlägg: 152
Blev medlem: 2009-05-31/22:10

Re: Husqvarna TR 650 ny grushoj med BMW/Rotex motorn

Inläggav Olle Nilsson » 2012-07-17/08:12

En riktig Husqvarna har tvåtaktsmotor och skramlar som .... En BMW har vevaxeln i maskinens längdriktning och kardan drift vad är detta ! Ur led är tiden! :D :D
Användarvisningsbild
Olle Nilsson
 
Inlägg: 445
Blev medlem: 2009-06-28/15:54

Sv: Husqvarna TR 650 ny grushoj med BMW/Rotex motorn

Inläggav skylt » 2012-07-18/16:37

Kul att BMW tar upp G650x modellerna igen under nytt varumärke som är mer förknippat med typen av hojjar. Men hur kan vikten ha dragit iväg så förskräckligt?


Skickat från min GT-P1000 via Tapatalk 2
> HP2 Sport 09 <
> G650X moto 07 <
[medlem 2658530]
Användarvisningsbild
skylt
 
Inlägg: 190
Blev medlem: 2002-06-18/01:00

Re: Sv: Husqvarna TR 650 ny grushoj med BMW/Rotex motorn

Inläggav Magnus Jinstrand » 2012-07-18/17:22

skylt skrev:Kul att BMW tar upp G650x modellerna igen under nytt varumärke som är mer förknippat med typen av hojjar. Men hur kan vikten ha dragit iväg så förskräckligt?


Skickat från min GT-P1000 via Tapatalk 2


Stålrörsram och större tank är nog en del av vikten, snarare är det en bantad och tunad Sertao än en x-modell.
Info om gps:
www.mcgpsinfo.com
www.facebook.com/mcgpsinfo
Användarvisningsbild
Magnus Jinstrand
 
Inlägg: 1482
Blev medlem: 2009-01-03/22:04

Re: Husqvarna TR 650 ny grushoj med BMW/Rotex motorn

Inläggav Konsument » 2012-07-19/00:17

Ser ut att ha högre markfrigång trots lite modest fjädringsväg. Sadelns ser inte helt slidevänlig ut... 165 kg, är inte det i samma viktklass som gamla Honda XR650?
Fast på den fanns det inte mycket bensin eller generatoreffekt, vill jag minnas...
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Sv: Husqvarna TR 650 ny grushoj med BMW/Rotex motorn

Inläggav Thomas Stadin » 2012-09-23/21:50

Magnus Jinstrand skrev:
skylt skrev:Kul att BMW tar upp G650x modellerna igen under nytt varumärke som är mer förknippat med typen av hojjar. Men hur kan vikten ha dragit iväg så förskräckligt?


Skickat från min GT-P1000 via Tapatalk 2


Stålrörsram och större tank är nog en del av vikten, snarare är det en bantad och tunad Sertao än en x-modell.


Är helnöjd med min X-moto idag och hade gärna sett en vidareutveckling av X-serien istället.
Husqvarna skulle nog helst slippa att ha en tung TR650 som sänke i sitt mer prestandafokuserade modellprogram/varumärke.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Husqvarna TR 650 ny grushoj med BMW/Rotex motorn

Inläggav Johan Hennerfors » 2012-09-24/12:25

Konsument skrev:Ser ut att ha högre markfrigång trots lite modest fjädringsväg. Sadelns ser inte helt slidevänlig ut... 165 kg, är inte det i samma viktklass som gamla Honda XR650?
Fast på den fanns det inte mycket bensin eller generatoreffekt, vill jag minnas...

Nu är du väl ute på tunn is;)
142kg på våg med div tillbehör och 17l soppa vägde xren in på
Ktm 250exc-02 (12-?) Honda Xrv750-98 (11-?)
www.ongrus.se
Användarvisningsbild
Johan Hennerfors
 
Inlägg: 103
Blev medlem: 2001-09-28/01:00

Re: Husqvarna TR 650 ny grushoj med BMW/Rotex motorn

Inläggav Konsument » 2012-09-26/18:08

Jag blandade väl ihop vikten med annan modell men att det var så stor tank på den hade jag ingen aning om. Skulle ha gissat på 10 liter möjligen med tanke på vad ofta man fick "flygtanka" dem i resesällskapet... ;-)
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Husqvarna TR 650 ny grushoj med BMW/Rotex motorn

Inläggav Swedan » 2012-11-12/21:18

Konsument skrev:Ser ut att ha högre markfrigång trots lite modest fjädringsväg. Sadelns ser inte helt slidevänlig ut... 165 kg, är inte det i samma viktklass som gamla Honda XR650?
Fast på den fanns det inte mycket bensin eller generatoreffekt, vill jag minnas...


XRen va ju lite mer manlig med kick dessutom ;-)
Användarvisningsbild
Swedan
 
Inlägg: 100
Blev medlem: 2012-01-22/22:49

Re: Husqvarna TR 650 ny grushoj med BMW/Rotex motorn

Inläggav maek » 2013-09-30/12:20

Hej
Någon som provat Husqvarnan under säsongen 2013?
Vad tyckte ni?
Just nu kan man få loss en ny/demo för ca 55´. Det verkar klart prisvärt.

Tänkte att det kunde vara ett komplement till min gsa som är ngt stor o bynglig när gruset börjar gå mot gräs och lera.

mvh
/magnus e
Magnus E
Bmw K1200RS-99
Husky terra -13
Yamaha xj650-82
Ciao -90
Användarvisningsbild
maek
 
Inlägg: 212
Blev medlem: 2009-06-27/15:41

Re: Husqvarna TR 650 ny grushoj med BMW/Rotex motorn

Inläggav Patrik Davidsson » 2013-09-30/20:42

maek skrev:Hej
Någon som provat Husqvarnan under säsongen 2013?
Vad tyckte ni?
Just nu kan man få loss en ny/demo för ca 55´. Det verkar klart prisvärt.

Tänkte att det kunde vara ett komplement till min gsa som är ngt stor o bynglig när gruset börjar gå mot gräs och lera.

mvh
/magnus e


Har ingen själv, men användarna har sitt forum på café husky, så du lär väl hitta en hel del matnyttigt där:
http://www.cafehusky.com/forums/tr650.28/
Användarvisningsbild
Patrik Davidsson
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2013-09-15/06:32

Re: Husqvarna TR 650 ny grushoj med BMW/Rotex motorn

Inläggav maek » 2013-10-01/08:58

Thx
Magnus E
Bmw K1200RS-99
Husky terra -13
Yamaha xj650-82
Ciao -90
Användarvisningsbild
maek
 
Inlägg: 212
Blev medlem: 2009-06-27/15:41

Re: Husqvarna TR 650 ny grushoj med BMW/Rotex motorn

Inläggav Magnus Jinstrand » 2013-10-01/10:58

Jag vet att Claessons i Bromölla har sålt en hel del Terra, så frågar du i fb-gruppen D15 Grusteam så lär där finnas en del brukare.
Info om gps:
www.mcgpsinfo.com
www.facebook.com/mcgpsinfo
Användarvisningsbild
Magnus Jinstrand
 
Inlägg: 1482
Blev medlem: 2009-01-03/22:04


Återgå till Ural, KTM och andra främlingar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst