Sida 1 av 1

Husqvarna TR 650 ny grushoj med BMW/Rotex motorn

InläggPostat: 2012-07-14/21:17
av Magnus Jinstrand
Vad som skulle kunnat bli en efterträdare till x-challange eller en "690 dödare", men snarare en Sertao-kopia, alldeles för tung! Ser ju lätt och smidig ut, men 165kg.

https://www.press.bmwgroup.com/pressclub/p/us/pressDetail.html?outputChannelId=9&id=T0128445EN_US&left_menu_item=node__6779

http://www.fastbikes.se/index.php/nyheter/motorcyklar/5530-husqvarna-tr650-strada-och-terra-2013

Bild

An overview of the key features of the new Husqvarna TR 650 Strada and TR 650 Terra:
Powerful, high-revving single-cylinder engine with a 652 cc capacity.
Output 43 kW (58 hp) at 7,250 rpm and maximum torque of 60 Nm at 5,750 rpm.
Output version 35 kW (48 hp) at 7,250 rpm and maximum torque of
54 Nm at 5,750 rpm as an ex works option for those countries offering graduated licences.
TR 650 Strada, unladen weight: 168 kg (370.37 lbs) / weight fully fuelled: 186 kg (410.06 lbs). (US-Version: 374.78 lbs / 414.47 lbs)
TR 650 Terra, unladen weight: 166 kg (365.96 lbs) / weight fully fuelled: 184 kg (405.65 lbs). (US-Version n.a.)
TR 650 Terra without ABS, unladen weight: 165 kg (363,76 lbs) / weight fully fuelled: 183 kg (403.44 lbs). (US-Version: 368.17 lbs / 410.06 lbs)
Handling-oriented, robust chassis concept with split-backbone frame and swing arm made of steel as well as telescopic fork and rear shock with linkage (suspension travel at front and rear 190 mm / 7.5”).
Light alloy cast wheels in finely wrought 10-spoke design for the
TR 650 Strada and characteristic off-road spoke wheels with light-alloy rims and hubs for the TR650 Terra.
Highly stable brake system with single disc brake front and rear and ABS (as standard in the TR 650 Strada, ex works option for the
TR 650 Terra).
Masculine design with dynamically-shaped body panels.
Fuel tank placed to optimise centre of gravity for enhanced handling.
Options and special accessories: ABS (TR 650 Terra only), power reduction to 35 kW (48 hp), windshield, hand protectors, low seat, engine guard, heated grips, alarm system, rear softbag, topcase, side pannier.

Re: Husqvarna TR 650 ny grushoj med BMW/Rotex motorn

InläggPostat: 2012-07-14/21:22
av Gunnar Elmgren
Kaxig, men aningen tung som Du skriver, Magnus.
En värdig efterträdare till F650GS Dakar lär den i alla fall bli!

Re: Husqvarna TR 650 ny grushoj med BMW/Rotex motorn

InläggPostat: 2012-07-14/21:42
av Magnus Jinstrand
Dryga 10kg tyngre än x-challenge (25 kg tyngre än 690), men lättare än Sertao och med 14 liters tank och med den låga förbrukningen så lär man komma en bit, kanske inte så dum som allround-grushoj ändå...

Re: Husqvarna TR 650 ny grushoj med BMW/Rotex motorn

InläggPostat: 2012-07-17/06:36
av nordicbiker
En 690 Enduro dödare blir detta med säkethet inte, motorn är fortfarende betydlige svagare (58 mot 70 hästar), fjädringsvägen kortare (190mm mot 250mm) och tyngre (165kg mot 142kg). Hur bra håller motorn med ökade kompression? 690 motorn är ja ganska beprovat!

men

ABS som tillval (avstängningsbart)
längre sitthöjd (bra för kortbenat folk som mig!) 86cm mot 93.5cm


Är 690 Enduro inte overkill för vanliga grusvägar/grustouring? Då är kanske 650 Terra en intressant alternativ. Jag tror i alla fall det blir spännande att köra den någon gång, om det finns någon demohoj någonstans inom den "tätta" nättet av Husqvarna-handlare...

Re: Husqvarna TR 650 ny grushoj med BMW/Rotex motorn

InläggPostat: 2012-07-17/08:12
av Olle Nilsson
En riktig Husqvarna har tvåtaktsmotor och skramlar som .... En BMW har vevaxeln i maskinens längdriktning och kardan drift vad är detta ! Ur led är tiden! :D :D

Sv: Husqvarna TR 650 ny grushoj med BMW/Rotex motorn

InläggPostat: 2012-07-18/16:37
av skylt
Kul att BMW tar upp G650x modellerna igen under nytt varumärke som är mer förknippat med typen av hojjar. Men hur kan vikten ha dragit iväg så förskräckligt?


Skickat från min GT-P1000 via Tapatalk 2

Re: Sv: Husqvarna TR 650 ny grushoj med BMW/Rotex motorn

InläggPostat: 2012-07-18/17:22
av Magnus Jinstrand
skylt skrev:Kul att BMW tar upp G650x modellerna igen under nytt varumärke som är mer förknippat med typen av hojjar. Men hur kan vikten ha dragit iväg så förskräckligt?


Skickat från min GT-P1000 via Tapatalk 2


Stålrörsram och större tank är nog en del av vikten, snarare är det en bantad och tunad Sertao än en x-modell.

Re: Husqvarna TR 650 ny grushoj med BMW/Rotex motorn

InläggPostat: 2012-07-19/00:17
av Konsument
Ser ut att ha högre markfrigång trots lite modest fjädringsväg. Sadelns ser inte helt slidevänlig ut... 165 kg, är inte det i samma viktklass som gamla Honda XR650?
Fast på den fanns det inte mycket bensin eller generatoreffekt, vill jag minnas...

Re: Sv: Husqvarna TR 650 ny grushoj med BMW/Rotex motorn

InläggPostat: 2012-09-23/21:50
av Thomas Stadin
Magnus Jinstrand skrev:
skylt skrev:Kul att BMW tar upp G650x modellerna igen under nytt varumärke som är mer förknippat med typen av hojjar. Men hur kan vikten ha dragit iväg så förskräckligt?


Skickat från min GT-P1000 via Tapatalk 2


Stålrörsram och större tank är nog en del av vikten, snarare är det en bantad och tunad Sertao än en x-modell.


Är helnöjd med min X-moto idag och hade gärna sett en vidareutveckling av X-serien istället.
Husqvarna skulle nog helst slippa att ha en tung TR650 som sänke i sitt mer prestandafokuserade modellprogram/varumärke.

Re: Husqvarna TR 650 ny grushoj med BMW/Rotex motorn

InläggPostat: 2012-09-24/12:25
av Johan Hennerfors
Konsument skrev:Ser ut att ha högre markfrigång trots lite modest fjädringsväg. Sadelns ser inte helt slidevänlig ut... 165 kg, är inte det i samma viktklass som gamla Honda XR650?
Fast på den fanns det inte mycket bensin eller generatoreffekt, vill jag minnas...

Nu är du väl ute på tunn is;)
142kg på våg med div tillbehör och 17l soppa vägde xren in på

Re: Husqvarna TR 650 ny grushoj med BMW/Rotex motorn

InläggPostat: 2012-09-26/18:08
av Konsument
Jag blandade väl ihop vikten med annan modell men att det var så stor tank på den hade jag ingen aning om. Skulle ha gissat på 10 liter möjligen med tanke på vad ofta man fick "flygtanka" dem i resesällskapet... ;-)

Re: Husqvarna TR 650 ny grushoj med BMW/Rotex motorn

InläggPostat: 2012-11-12/21:18
av Swedan
Konsument skrev:Ser ut att ha högre markfrigång trots lite modest fjädringsväg. Sadelns ser inte helt slidevänlig ut... 165 kg, är inte det i samma viktklass som gamla Honda XR650?
Fast på den fanns det inte mycket bensin eller generatoreffekt, vill jag minnas...


XRen va ju lite mer manlig med kick dessutom ;-)

Re: Husqvarna TR 650 ny grushoj med BMW/Rotex motorn

InläggPostat: 2013-09-30/12:20
av maek
Hej
Någon som provat Husqvarnan under säsongen 2013?
Vad tyckte ni?
Just nu kan man få loss en ny/demo för ca 55´. Det verkar klart prisvärt.

Tänkte att det kunde vara ett komplement till min gsa som är ngt stor o bynglig när gruset börjar gå mot gräs och lera.

mvh
/magnus e

Re: Husqvarna TR 650 ny grushoj med BMW/Rotex motorn

InläggPostat: 2013-09-30/20:42
av Patrik Davidsson
maek skrev:Hej
Någon som provat Husqvarnan under säsongen 2013?
Vad tyckte ni?
Just nu kan man få loss en ny/demo för ca 55´. Det verkar klart prisvärt.

Tänkte att det kunde vara ett komplement till min gsa som är ngt stor o bynglig när gruset börjar gå mot gräs och lera.

mvh
/magnus e


Har ingen själv, men användarna har sitt forum på café husky, så du lär väl hitta en hel del matnyttigt där:
http://www.cafehusky.com/forums/tr650.28/

Re: Husqvarna TR 650 ny grushoj med BMW/Rotex motorn

InläggPostat: 2013-10-01/08:58
av maek
Thx

Re: Husqvarna TR 650 ny grushoj med BMW/Rotex motorn

InläggPostat: 2013-10-01/10:58
av Magnus Jinstrand
Jag vet att Claessons i Bromölla har sålt en hel del Terra, så frågar du i fb-gruppen D15 Grusteam så lär där finnas en del brukare.