Erfarenhet Mv Agusta?

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Erfarenhet Mv Agusta?

Inläggav Magnus Mörtling » 2015-08-04/08:40

Någon här med erfarenhet av Mv Agusta?
Skall ut och provköra en Dragster 800 inom kort.
Är ute efter en liten cykel som komplement till min GTL.
/RO Nord, D1, Kalix

"Grejen är att dö ung så sent som möjligt!"
Användarvisningsbild
Magnus Mörtling
 
Inlägg: 834
Blev medlem: 2013-04-01/20:57
Ort: D1 - Kalix

Re: Erfarenhet Mv Agusta?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-08-04/09:01

Nej, ingen erfarenhet - men en nyfiken fråga: Var servas en MV Agusta i Din del av landet?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Erfarenhet Mv Agusta?

Inläggav Magnus Mörtling » 2015-08-04/09:14

Bror Gårdelöf skrev:Nej, ingen erfarenhet - men en nyfiken fråga: Var servas en MV Agusta i Din del av landet?


Luleå... så det är väldans mycket närmare än BMW!
/RO Nord, D1, Kalix

"Grejen är att dö ung så sent som möjligt!"
Användarvisningsbild
Magnus Mörtling
 
Inlägg: 834
Blev medlem: 2013-04-01/20:57
Ort: D1 - Kalix

Re: Erfarenhet Mv Agusta?

Inläggav Olle Nilsson » 2015-08-04/09:35

I norrland är servicenätet för Mv agusta inte sämre än BMW i min del av Norrland finns service i Hudiksvall.
Användarvisningsbild
Olle Nilsson
 
Inlägg: 445
Blev medlem: 2009-06-28/15:54

Re: Erfarenhet Mv Agusta?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-08-04/10:31

Magnus Mörtling skrev:Luleå... så det är väldans mycket närmare än BMW!

Åhå!

Då kanske vi får se Dig på en Turismo Veloce (eller vad deras sporttourer nu heter) med tiden?
Sköter sig verkstaden bra, kanske man med tiden får en anhopning av MV Agusta-åkare i Norrbotten. Det borde ge eko i Varese!

Avlägset besläktat med att Moto Guzzi har en modell, som heter Norge - inte Norvegia - till åminnelse av Giuseppe Guzzis resa Mandello del Lario - Nordkap och åter någon gång under 20-talet för att testa och marknadsföra deras nya fjädrande bakhjulsupphängning.

Norge sägs vara exotiskt i Italien - så varför inte Norrbotten?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Erfarenhet Mv Agusta?

Inläggav Magnus Mörtling » 2015-08-04/20:18

Så har jag provat en Mv Agusta Dragster 800
Den ser lite tuff ut och är lätt... 168kg torr. Trea på 800 kubik är ju ungefär exakt en halv K1600 tänkte jag.
Busig körställning vilket passar den typen av hoj. Sadeln var något hård men vi snackar och andra sidan inte om långtouring.

MEN

Svängradien är det värsta jag varit med om!? Är helt övertygad om att min K har samma om inte mindre svängradie. Styret på Mv'n gick att vinkla så lite att jag stannade och kollade ifall något främmande kommit i kläm men se det var där styrstopparna var!

Så en Dragster skall jag inte ha.
/RO Nord, D1, Kalix

"Grejen är att dö ung så sent som möjligt!"
Användarvisningsbild
Magnus Mörtling
 
Inlägg: 834
Blev medlem: 2013-04-01/20:57
Ort: D1 - Kalix

Re: Erfarenhet Mv Agusta?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-08-04/21:48

Påminner mig om förra hojen - Aprilia RST 1000 Futura - vars styrutslag var inte heller något att skryta med.
Och färdkamratens Honda VFR VTEC har definitivt större vändradie än min K 1200 RS.

Men vi BMW-åkare, som har Telelever eller Duolever, är nog bortskämda med små vändradier. Konstruktionen utsätter inte alls styrhuvudet för samma påfrestningar som en teleskopgaffel - dvs teleskopgaffeln kräver ett styrhuvud, som tål stora belastningar. Då är det inte svårt att tänka sig, att vändradien blir lidande.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Erfarenhet Mv Agusta?

Inläggav Fredric Fredricson » 2015-08-04/23:26

Snackade med en snubbe med en nästan ny F4 på Knixen häromdan. Han har haft hojen i 4 månader (köpt ny) och den har varit på verkstad 3-4 gånger och skulle in igen för att fixa nåt. Han var inte impad av kvaliteten. Han nämnde också att han kände till en F3a som skurit på rakan på en bana i Finland (han trodde den ägdes av en SMC-instruktör). Förklaringen var tydligen att MV Agusta F3 inte klarade av att köras på fullgas och fullt varv mer än ett par sekunder.
Till saken hör att det bara sålts 2-3 F4 i Sverige och ungefär lika många F3.

Baserat på denna information skulle jag tveka innan jag köpte en MV Agusta och leta mer information om dom specifika modellerna jag är intresserad av. MV Agusta är ett oerhört ballt hojmärke med stamtavla som få och jag tillhör dom som står och dreglar på deras hojar på mässor, men frågan är om kvaliteten är på topp.

/Fredric
PS. jag hörde inte att han hade klagomål på reservdelsleveranser eller verkstaden så allt är inte illa.
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Erfarenhet Mv Agusta?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-08-05/06:44

Påminner osökt om italienska supersportbilar. De verkstäder, som servar dem, förefaller ha gott om jobb!
Så det kanske inte blir någon lokal ansamling av MV Agusta i Luleå?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Erfarenhet Mv Agusta?

Inläggav elemji » 2015-08-05/11:43

Har du testat Volkswagen 821 HM? Har busat runt i Dolomiterna med min i två veckor i sommar. Underbar hoj. Min enda anmärkning är att den har något klen bakbroms. Skall testa med andra klossar. För övrigt så ligger ju Norge i Italien, jag åkte igenom där förra året: https://www.google.se/maps/place/38123+ ... 89ae9c4900
Audi 821 Hypermotard
KTM 690 Enduro
www.elemji.blogspot.se
Användarvisningsbild
elemji
 
Inlägg: 378
Blev medlem: 2009-05-05/06:58


Återgå till Ural, KTM och andra främlingar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst