Efter en sjuh-- massa problem med försäkringbolag och fatalt misslyckad reparation av auktoriserad BMW-verkstad i Norge, har min GS -06 fått lösas in. Känns orättvist och det är med sorg jag överger BMW med all teknisk finess och påhittighet.
Går från BMW med insprutning, CAN-buss, kardan, värmehandtag och annat trivsamt, till förgasarmatad, kedjedriven KTM. Från förnuftig till vansinnig.
Lite plus och minus med GS 1200:
På minuskontot
- Aningen stor för min smak (själv 172cm). Inget egentligt problem. Kändes varken tung eller osmidig att köra. Tvärtom!
- Satt aldrig riktigt bekvämt. Fick ont i ljumskar vid långa sträckor.
- Fruktansvärd ljudnivå bakom vindrutan.
- Motor. Omkullkörning och spräckt ventilkåpa (ja j-vlar va känsliga de var) var det som ledde till inlösen. Kan dra hela historien för den som vill.
- ABS som jag aldrig kom överens med. Satt vid flertal tillfällen med hjärtat i halsgropen, både på grus och asfalt, då ABSen misstolkat situationen.
På pluskonto:
- Motor. Underbar, vibrationsfri gång.
- Bränsleekonomi
- Värmehandtag
- Kardan och enkelsving
- ABS. Vill ha, helt enkelt. Men då i uppdaterad version.
- Packmöjligheter. Snygga integrerade hållare till packväskor.