En oväntad känsla på väg till jobbet

En oväntad känsla på väg till jobbet

Inläggav Peter Nordlund » 2021-08-04/11:17

Jag vet inte var detta passar in så det får bli här även om det inte är "en resa"

Jag har ju haft 2 cyklar, först en-11 GS och nu en -14 GT 800.

Har under mitt snart 10 åriga hojkörande kanske kört 2,5 k mil så lite med mångas mått.

När jag nu bor på landet så att säga och pendlar mest med bil drygt 8 mil ToR till jobbet så är det väder kör jag nu hoj på en annan mindre väg än med bil, det är från Strängnäs via Arsenalens museum mot Eskilstuna alldelens bredvid E20 - Härad - Kjula - Torshälla -Tumbo och vägen är kurvig och kuperad, asfalt som är väldigt ojämn, mycket lagningar med tjära, mycket sprickor och allmän lappning och lagning.
Hastighets begränsad till 30-70 km/h mot E20 på 120 km/h

Jag tycker jag kör ganska fokuserat och hänsynsfullt, visst kör jag 100 kanske 120 på vissa ställen men vi har massor av Vildsvin och anat vilt och jag vill inte gå i närkontakt med dessa, och då jag anser mig ganska oerfaren så är jag alltid fokuserad på körningen.

Det jag oväntat ha märkt sedan i våras och några hundra mil till och från jobbet är att jag tycker det ger något mer att vägen är dålig... :shock:
Det känns speciellt i kurvorna då cykeln arbetar under en och jag känner mig riktigt i kontakt med cykel och väg och jag tror aldrig jag på detta upprepade sätt känt förut (möjligen då och då)

Jag trodde att den bästa vägen var lite kurvig, man var själv med backar och dalar och slät som ett pingisbord...man jag kanske hade fel?
Jag blir inte så konstigt mer engagerad i körningen och det är jäkligt trevligt!

Det kan också vara att jag upplever att jag är mer i kontakt med vägen på denna hoj än hur jag upplevde min GS.

Jaja gårdagens filosoferande i sadeln :oops: :D
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: En oväntad känsla på väg till jobbet

Inläggav Kenneth Lundgren » 2021-08-04/14:28

Fasan av att ha köpt en såå stor hoj som RT stod framför mig. Jag har alltid varit rädd för stora tunga hojar norr om 250kg och har hållit mig till lätta Ducati Guzzi och Yamaha kring 190-230kg, ja en K100RS fanns också men den giltas inte med motorn i botten på hojen.

Nu skulle den här axelbreda ja bredare än mig äntras för första gången, men det tog bara ett par hundra meter för mig att inse att den här är ju faktiskt lätthanterlig. Men det som slog mig mest efter tid är hur planterad den känns i kurvor stora som små. Duccen jag har som jämförelse har jag aldrig riktigt fått det förtroendet för, det krävs nog en ordentlig injustering av fjädringen för att få ett riktigt förtroende. Det är jag inte tillräckligt kunnig till för att göra, en avancerad Öhlinare bak som jag inte vågar röra.

Ja jag vet inte om det är fjädringen, däcken (Contiroadattack 3) eller hojens geometri som gör att jag hanterar hojen som en cykel nu, kanske aningen respektlöst men förtroendet är numera stort.

P,s En K1600 eller liknande skulle jag aldrig våga köra, en sån väger ju hundra till!
BMW R1200RT LC
Ducati ST3
Användarvisningsbild
Kenneth Lundgren
 
Inlägg: 89
Blev medlem: 2021-05-27/18:13
Ort: Laholm

Re: En oväntad känsla på väg till jobbet

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-08-04/15:17

Peter Nordlund skrev: Det jag oväntat ha märkt sedan i våras och några hundra mil till och från jobbet är att jag tycker det ger något mer att vägen är dålig... :shock:
Det känns speciellt i kurvorna då cykeln arbetar under en och jag känner mig riktigt i kontakt med cykel och väg och jag tror aldrig jag på detta upprepade sätt känt förut (möjligen då och då).

Vägen är måhända "lagom dålig"? ;)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: En oväntad känsla på väg till jobbet

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-08-04/15:23

Kenneth Lundgren skrev:Fasan av att ha köpt en såå stor hoj som RT ... men det tog bara ett par hundra meter för mig att inse att den här är ju faktiskt lätthanterlig.
P,s En K1600 eller liknande skulle jag aldrig våga köra, en sån väger ju hundra till!

Välkommen i gänget. Du är inte den förste, som överraskas av RT. Jag provkörde den första 1200-modellen 2006(?) och slogs av samma sak. Dess omfångsrika yttre luras - och den har inte blivit sämre med åren.

Sedan tror jag, att du skulle bli överraskad även av en K 1600. Jag provkörde ursprungsmodellen, när den var ny på marknaden, och slogs av, hur häpnadsväckande lätthanterlig den var.
Men R 1250 RT känns så förunderligt optimerad. Med tanke på att RT-konceptet funnits i mer än fyra decennier, är det ju inte konstigt.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: En oväntad känsla på väg till jobbet

Inläggav Kovlingen » 2021-08-04/22:08

Hej Peter ! Kul att träffas ! :)
Att du skulle ha "flyttat ut på landet" ser jag frågande ut :? :mrgreen:
Hade gött !
//Håkan
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: En oväntad känsla på väg till jobbet

Inläggav Peter Nordlund » 2021-08-05/06:58

@Håkan

Ja du jag börjar inse att det handlar väll om perspektiv och uppfattning? :)

Själv tycker jag inte Strängnäs känns som landet, jag tänker mig en liten by i Norrland, typ Norrfjärden där jag bodde som barn en tid (norr om Pite)
Men Stockholms känns inte alls särskilt stort heller längre.

Tror jag skulle kunna ha ett hus ute i skogen med, men är för bekväm ;)
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: En oväntad känsla på väg till jobbet

Inläggav BrooklynS » 2021-08-05/09:03

Hade en liknande upplevelse när jag körde F800S-en på en vägsträcka jag normalt kör GSA-n. Plötsligt upptäckte jag hur dålig vägen var: bucklig, gropig och med sprickor - jag blev tvungen att fokusera mer på vägen för att undvika skadorna och det blev en avgjort mer koncentrerad upplevelse. :)
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: En oväntad känsla på väg till jobbet

Inläggav Peter Nordlund » 2021-08-05/14:13

BrooklynS skrev:Hade en liknande upplevelse när jag körde F800S-en på en vägsträcka jag normalt kör GSA-n. Plötsligt upptäckte jag hur dålig vägen var: bucklig, gropig och med sprickor - jag blev tvungen att fokusera mer på vägen för att undvika skadorna och det blev en avgjort mer koncentrerad upplevelse. :)


Intressant aspekt jag inte tänkt på!
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs


Återgå till Resor o Reseberättelser

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst