När jag inte vill importera utan radera?

När jag inte vill importera utan radera?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-10-06/19:37

När minnet i min Navigator VI blev fullt, lade jag förstås nya rutter i SD-kortet.
Så länge jag lade nya rutter i navigatorns minne, kom meddelandet snällt upp, att det fanns nya rutter att importera. Problemfritt.

Men när jag lägger rutterna på SD-kortet, kommer samma meddelande inte upp. I stället får jag öppna Reseplaneraren och sedan trycka på de tre linjerna upptill till vänster. Då kommer valet Ta bort, Importera eller Dela. Därifrån kan jag sedan importera nya rutter till Reseplaneraren.

MEN - även efter att jag importerat rutterna till Reseplaneraren, står de kvar som möjliga att importera! Vad värre är: Jag kan inte få bort dem! Det blir alltså bara fler och fler gamla rutter, som jag fortfarande kan importera, trots att jag inte vill göra något annat än slänga bort dem! Jag har dem ju i BaseCamp och kan föra över dem i navigatorn igen, närhelst jag vill!
Detta innebär förstås också, att för varje ny rutt, som jag vill lägga in på SD-kortet, ökar detta fält med möjliga importer, så det har med tiden blivit ohanterligt - men över 100 gamla rutter, som alldeles i onödan tar upp utrymme någonstans och dessutom gör allt ännu mer trögjobbat än tidigare!

Jag har provat med att radera alla rutter både i navigatorns minne och på SD-kortet - men lik förbannat ligger möjligheten att importera alla dessa rutter kvar! Mycket Garminskt!

Rimligen finns det något sätt att göra sig av med dem - men hur?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17102
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: När jag inte vill importera utan radera?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-10-28/18:30

Detta är första gången jag upplevt, att en teknisk fråga på Forum inte fått ett enda svar. Alltså mailade jag Garmin och lade fram problemet. Efter några dagar fick jag en länk för nollställning av hela apparaten. Anvisningarna verkade lätta att följa. Emellertid reagerade navigatorn inte, som länken sade, att den skulle göra. Men frågan kom upp, om jag ville radera alla användardata. Jag tryckte på OK, varpå den raderade alla rutter utom EN! Då gjorde jag om proceduren, och även den sista rutten raderades.

Därefter har jag fått göra som vid nyköpet: Välja land, språk, skärm, etc. etc.

Så nu återstår bara att se, hur den fungerar vid nästa resa.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17102
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping


Återgå till GPS Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst