Jag är minst av allt någon expert på Garmins grejor (som jag anser rätt användarovänliga) men har kunnat lägga rutter i BaseCamp sedan ett antal år tillbaka - oftast men långt ifrån alltid med ungefär det förväntade resultatet. Enligt råd från kunnigare folk, har jag efter skapad rutt gett kommandot Skapa spår från rutt och skickat över båda till Navigator VI:n.
Fram till för ett par månader sedan meddelade då navigatorn, att det fanns rutter att importera till Reseplaneraren, varpå jag gjorde det. Navigatorn tog som regel en - ett par minuter på sig att lägga in rutterna, varpå det hela var klart.
Spåren hamnade också på avsedd plats.
Men nu går "inläggandet" av rutten blixtsnabbt. Haken är, att när jag öppnar nämnda rutt, anger den körtid och körsträcka till noll, och kartan visar ett antal raka streck!
Går jag in i Spår, finns resan där, och jag ger kommandot Skapa resa från spår. Då tar navigatorn de där minuterna, och så finns rutten i Reseplaneraren. Det hela ser vettigt ut, men när jag häromdagen provade resultatet i praktiken - på en rutt, som jag kände till väl - fick navigatorn spader efter någon mil. Om jag hade kört enligt dess anvisningar, hade vi nog aldrig kommit fram till Oscarshäll vid Bråviken - och missat raggmunk med fläsk och lingon.
Finns någon begriplig förklaring till denna ändring? Jag gör, som jag gjort tidigare, men det gör inte Garmin!
(Har senaste versionerna i både Navigator och Mac. Är det måhända läge att reinstallera i Macen?)