Zumo 550

Zumo 550

Inläggav apersson850 » 2006-10-24/16:28

Ni kan få en jämförelse av hur ljusstarka skärmarna är på några navigatorer, så länge.

Här syns en Zumo 550, StreetPilot c550 och Nüvi 360 bakom en iQue 3600a.

[url="http://home.rixtele.com/~anders/screens.jpg"]Bild[/url]
apersson850
 
Inlägg: 320
Blev medlem: 2006-10-24/11:17

Varning system problem

Inläggav Magnus Brobeck » 2006-10-25/08:14

Denna inägg kommer även att läggas på OT arean. Jag öppnar den här för att visa på symptomen av problemet.

Vårt SW bakom forumet har uppenbart problem att hålla isär olika användare. I inlägget ovan ser man att det har skrivits av apersson och editerats av HMR.

Jag blir lite orolig för sådana systemfel när man kan uppdatera andras inlägg alternativt systemet inte kan hålla reda på vem som gör vad. :eek:

Kanske att ett treparts-samtal på telefon mellan apersson, HMR och Swedie kan reda ut vad det som hände när det blev så här.

MVH Magnus
Magnus Brobeck
 

Inläggav Marie » 2006-10-25/09:38

mbrobeck;633 skrev:Denna inägg kommer även att läggas på OT arean. Jag öppnar den här för att visa på symptomen av problemet.

Vårt SW bakom forumet har uppenbart problem att hålla isär olika användare. I inlägget ovan ser man att det har skrivits av apersson och editerats av HMR.

Jag blir lite orolig för sådana systemfel när man kan uppdatera andras inlägg alternativt systemet inte kan hålla reda på vem som gör vad. :eek:

Kanske att ett treparts-samtal på telefon mellan apersson, HMR och Swedie kan reda ut vad det som hände när det blev så här.

MVH Magnus


Eftesom moderator Lime stängt det inlägg du lagt i OT så måste jag svara här trots att jag känner att det hellre borde besvarats i OT.

1) Kan det inte vara så att HMR har fått moderatorsbefogenhet på enbart GPS-delen av Forum, och inte allmänt och att han därmed inte skyltas som moderator??
2) Alternativt, kan ju vissa systemansvariga själva välja sin "titel" se Galne Dansken. I så fall kan ju HMR ha valt att vara "hemlig" moderator...;)
/Marie
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Magnus Brobeck » 2006-10-25/10:07

Jag har nog fattat fel, släpper frågan därmed.

Ber att få avsluta allt annat an Zumo 550 i denna tråden.
MVH Magnus
Magnus Brobeck
 

Inläggav kave » 2006-10-25/11:25

apersson850;612 skrev:Ni kan få en jämförelse av hur ljusstarka skärmarna är på några navigatorer, så länge.

Här syns en Zumo 550, StreetPilot c550 och Nüvi 360 bakom en iQue 3600a.

[url="http://home.rixtele.com/~anders/screens.jpg"]Bild[/url]


Hehe, har du en BMW också eller är du mest intresserad av GPS-delen?
Roligt att se att gamle trotjänaren iQue ser riktigt bra ut, åtminstone så länge inte solen skiner.
kave
 
Inlägg: 108
Blev medlem: 2004-05-02/13:40

Inläggav apersson850 » 2006-10-25/12:22

Det är en iQue 3600a, alltså flygversionen. Den har en betydligt bättre skärm än den vanliga iQue 3600.

Nä, jag har ingen BMW, men det var en hel del intresse för Zumo här, därav skriverierna.
apersson850
 
Inlägg: 320
Blev medlem: 2006-10-24/11:17

Fästen

Inläggav apersson850 » 2006-10-25/14:44

Fäste som medföljer är följande:
[url="http://65.102.174.116/rammount/productdetail.aspx?partnumber=RAM-B-174U&searchTerm=ramb174&item=4"]Den här, förutom den översta delen med kulan.[/url]
[url="http://65.102.174.116/rammount/productdetail.aspx?partnumber=RAM-B-202"]Kulan som skruvas i bottnen på GPS-hållaren.[/url]
[url="http://65.102.174.116/rammount/productdetail.aspx?partnumber=RAM-B-309-1CHU"]En extra sån här hållare.[/url]
[url="http://65.102.174.116/rammount/productdetail.aspx?partnumber=RAM-B-231-1U&searchTerm=ram-b-231&item=2"]Den U-formade öglan här, till de övriga fästena.[/url]
Dessutom finns skruv med både M6 och 1/4" till de två hållarna, beroende på vilken sorts MC man har.
Kulan sätts sedan på [url="http://shop.garmin.com/accessory.jsp?sku=010%2D10859%2D00"]den här hållaren[/url]. Sen är det klart.

Sladd för matning från MC, plus en annan för matning i bil, samt laddare för 230 VAC, finns också med. Plus en [url="http://shop.garmin.com/accessory.jsp?sku=010%2D10860%2D00"]bilhållare[/url].
apersson850
 
Inlägg: 320
Blev medlem: 2006-10-24/11:17

Inläggav 2660342 » 2006-11-05/07:55

Tjabba!

Jag kör med en 2820 sedan i våras och den är helt underbar med blåtandskoppling till telefonen, trafik info och passar helt otroligt bra på min GS men jag är ändå så pass nyfiken på Zumon att det nog får bli en sådan. Tyvärr har den bara plats för 1/4 så många waypoints som 2820 men å andra sidan har ju Zumon plats för SD kort vilket gör att man kanske kan använda det minnet. Men den stora vinsten tror jag Zumons "mc handskar" anpassade knappar är. Men nu till min fråga: Enligt specen har Zumon ingen 3.5 mm ljudutgång? Nu kör jag ju in 2820'ans ljud från 3.5 mm uttaget och in till Peltor boxen men utan ljudutgång på Zumon kanske inte detta går. Någon som har pillat såpass på Zumo 550'in så att han/hon kan svara?

/Guinness
2660342
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2006-01-18/01:00

Två olika Zumo modeller ?

Inläggav BengtH » 2006-11-08/15:25

Någon mer som har sett att det verkar finnas två olika modeller av Zumo, dels en 500 (deluxe) dels en 550. Man undrar vad som skiljer dom åt? Någon som vet?

-- Bengt
BengtH
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2005-11-03/09:56

Inläggav SvenG » 2006-11-08/17:10

BengtH;1474 skrev:Någon mer som har sett att det verkar finnas två olika modeller av Zumo, dels en 500 (deluxe) dels en 550. Man undrar vad som skiljer dom åt? Någon som vet?

-- Bengt


Enligt Garmin.se så är det den förprogrammerade kartan, Norden för 500 och Europa för 550, samt att det till 550 följer med hållare och laddare även till bilen. Till bägge får man dock hela Europa på DVD att ladda ner om det behövs.
SvenG
 
Inlägg: 161
Blev medlem: 2005-09-07/01:00

Inläggav BengtH » 2006-11-08/19:08

SvenG;1483 skrev:Enligt Garmin.se så är det den förprogrammerade kartan, Norden för 500 och Europa för 550, samt att det till 550 följer med hållare och laddare även till bilen. Till bägge får man dock hela Europa på DVD att ladda ner om det behövs.


Tack Sven, jag har inte hittat den informationen tidigare :o

-- Bengt
BengtH
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2005-11-03/09:56

Inläggav HMRHMR » 2006-11-08/19:16

SvenG;1483 skrev:Enligt Garmin.se så är det den förprogrammerade kartan, Norden för 500 och Europa för 550, samt att det till 550 följer med hållare och laddare även till bilen. Till bägge får man dock hela Europa på DVD att ladda ner om det behövs.


Informationen är rätt fövirrad. Träffar Sportmanship i morgon och skall försöka reda ut begreppen då.

Observera att texten "kompromisslös MC-navigator" på http://www.garmin.se är mest bullshit. Zumo är i själva verket mer begränsad än de flesta andra av Garmins MC-navigatorer!

Zumo är avsedd för tätbebyggda områden. Den passar, i sin nuvarande version, inte alls bra för grusbus, alpbus och offroad eller annan körning på kurviga vägar. I den miljön är SP2820, 276C, Quest, 60CX m fl betydligt bättre.
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Inläggav BengtH » 2006-11-08/20:01

HMR;1499 skrev:Informationen är rätt fövirrad. Träffar Sportmanship i morgon och skall försöka reda ut begreppen då.

Zumo är avsedd för tätbebyggda områden. Den passar, i sin nuvarande version, inte alls bra för grusbus, alpbus och offroad eller annan körning på kurviga vägar. I den miljön är SP2820, 276C, Quest, 60CX m fl betydligt bättre.


Hoppas att du får reda på mer detaljer då och att vi kan läsa det här :)
Av vilken/vilka anledning/ar är inte Zumo bra på det du nämner?

-- Bengt
BengtH
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2005-11-03/09:56

Inläggav SvenG » 2006-11-08/21:17

BengtH;1506 skrev:Hoppas att du får reda på mer detaljer då och att vi kan läsa det här :)
Av vilken/vilka anledning/ar är inte Zumo bra på det du nämner?


Bl.a så går det inte att stänga av automatisk omräkning av rutter samt autozoom vilket gör det besvärligt att använda den som rörlig karta med en i förväg utstakad rutt.

/Sven
SvenG
 
Inlägg: 161
Blev medlem: 2005-09-07/01:00

Inläggav BengtH » 2006-11-08/21:30

SvenG;1517 skrev:Bl.a så går det inte att stänga av automatisk omräkning av rutter samt autozoom vilket gör det besvärligt att använda den som rörlig karta med en i förväg utstakad rutt.

/Sven


Ok, det är ju inte så bra, eller rättare sagt, helt värdelöst.:mad:
Hoppas att det är något som Garmin kommer att ändra på, för annars verkar Zumo vara en trevlig bekantskap.

-- Bengt
BengtH
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2005-11-03/09:56

Inläggav HMRHMR » 2006-11-08/21:41

BengtH;1506 skrev:Av vilken/vilka anledning/ar är inte Zumo bra på det du nämner?

Det finns, något förenklat, två sätt att använda en navigator på MC.

Det ena är att följa instruktioner i form av text på skärmen eller prat i öronen. Typ "Sväng höger om 125 m". Det passar utmärkt för lite mer passiv körning i tätbebyggda område där man orienterar mellan korsningar.

Det andra är att följa en rörlig karta på GPS'en. GPS'en blir då lite som rallyförarens co-driver. Det passar bäst vid aktiv körning på kurviga småvägar.

De flesta av Garmins navigatorer klarar bägge typerna av navigering. Men av någon obegriplig anledning har man tagit bort möjligheten att använda Zumo som rörlig karta. Zumo är mest lämplig att visa verbala instruktioner och klarar inte att visa en grafisk kartbild på ett användbart sätt.
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Inläggav apersson850 » 2006-11-09/14:49

Det finns ljudutgång från Zumo också. 3,5 mm uttaget sitter på hållaren, inte på själva GPS:n. Det finns sådana uttag både på bil- och motorcykelhållaren.

Det är riktigt att det inte går att stänga av autozoom, men det skulle förvåna mig om det inte kommer, för det är de väl medvetna om på Garmin.

Hur det blir med ruttomräknandet vet jag inte. Dock är det så att Zumon har en speciell sorts rutt, som med mycket större trohet mot originalet än vad som är vanligt, behåller rutten så långt det går, även efter en omräkning. Detta gäller när man omvandlar ett spår till en rutt.
Jag har dock inte hunnit testa detta tillräckligt i praktiken för att kunna uttala mig om hur det faktiskt fungerar.

Zumon är dessutom unik, såvitt jag vet, i att man kan skapa rutter som består av både autorutter och off-roadrutter, kombinerade i samma rutt. Den guidar längs vägen, säger sedan "Navigera fågelvägen" (kompassbild kan då trollas fram) och tar sedan över för vägnavigering igen.
Skapade rutter kan ha max 200 viapunkter.
apersson850
 
Inlägg: 320
Blev medlem: 2006-10-24/11:17

Inläggav SvenG » 2006-11-09/15:31

apersson850;1576 skrev:Zumon är dessutom unik, såvitt jag vet, i att man kan skapa rutter som består av både autorutter och off-roadrutter, kombinerade i samma rutt.


Detta fungerar alldeles utmärkt även i min 276C :)
SvenG
 
Inlägg: 161
Blev medlem: 2005-09-07/01:00

Inläggav apersson850 » 2006-11-09/16:29

Jaså, det gör det. Den modellen har jag aldrig provat, så det kände jag inte till. Kan du skapa sådana rutter direkt i enheten också?
apersson850
 
Inlägg: 320
Blev medlem: 2006-10-24/11:17

Inläggav HMRHMR » 2006-11-09/16:31

apersson850;1576 skrev:Zumon är dessutom unik, såvitt jag vet, i att man kan skapa rutter som består av både autorutter och off-roadrutter, kombinerade i samma rutt. Den guidar längs vägen, säger sedan "Navigera fågelvägen" (kompassbild kan då trollas fram) och tar sedan över för vägnavigering igen.

Att kunna köra mixade rutter går bra i alla de Garmin jag testat. SP3, Quest, 276C, SP2610, etc. Problemet uppstår när man försöker räkna om rutten. Det är ett av skälen till att man måste kunna stänga av automatisk ruttomräkning.

Zümon är speciell eftersom den inte räknar om off-road segmenten utan bara det vägsegment som ligger närmast. Konsekvensen är faktiskt att Zümon kan tänkas vara något så när användbar eftersom den därmed inte automatiskt "förstör" rutten.

Huvudproblemet med Zümo tycks vara Autozoom. Löser Garmin det så börjar det likna något. Visst kvarstår frågor som dåligt skärmutnyttjande men kanske blir ändå Zümon i så fall ett intressant alternativ i kraft av sina andra fördelar. Oändligt stort minne för rutter & tracks, hyperkänslig GPS-mottagare, ljusstark skärm, hyfsat pris (7500.-) etc.
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Inläggav HMRHMR » 2006-11-09/16:33

apersson850;1587 skrev:Jaså, det gör det. Den modellen har jag aldrig provat, så det kände jag inte till. Kan du skapa sådana rutter direkt i enheten också?

Nej, det går inte. Kräver MapSource.
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Inläggav apersson850 » 2006-11-09/18:59

Ja, jag menade förstås om det gick att göra utan att en omräkning konverterar off-road delarna till att gå längs vägarna också. Ursäkta otydligheten.

HMR, har du fått titta på Zumo nu?
apersson850
 
Inlägg: 320
Blev medlem: 2006-10-24/11:17

Inläggav HMRHMR » 2006-11-10/16:44

apersson850;1610 skrev:Ja, jag menade förstås om det gick att göra utan att en omräkning konverterar off-road delarna till att gå längs vägarna också. Ursäkta otydligheten.
HMR, har du fått titta på Zumo nu?

En omräkning i alla GPS'er jag testat innebär att hela rutten räknas om på samma sätt. Dvs antingen som vägrutt eller som off-road rutt. Dvs en mixad rutt förstörs obönhörligt vid omräkning. Utom i Zumo om jag förstår dig rätt.

Jo jag har tittat på Zumo. Jag noterade de perfekt placerade zoomknapparna. Undrar vad man skall ha dom till? :confused:

Verkar mycket lättanvänd och har allmänt trevlig funktion. Men skärmens upplösning var t o m sämre än jag fruktat. Datafälten uppe & nere lämnar inte mycket plats till kartan.

Zumo verkar vara den bästa MC-navigatorn på marknaden för den som bara vill ha en lättanvänd GPS som kan visa vägen från A till B. Tar bara ett par minuter att komma igång. En bra instegsapparat för mer normala MC-åkare. Zumo är bäst eller mycket bra på det mesta utom just att visa en kartbild.:)
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Inläggav HMRHMR » 2006-11-10/16:52

SvenG;1483 skrev:Enligt Garmin.se så är det den förprogrammerade kartan, Norden för 500 och Europa för 550, samt att det till 550 följer med hållare och laddare även till bilen. Till bägge får man dock hela Europa på DVD att ladda ner om det behövs.


Just det.

Enda skillnaden på själva apparaten tycks vara att 500 har mindre inbyggt minne än 550. Men eftersom extra SD-kort är billiga så kan inte det ha någon större betydelse. Hela europakartan ingår ju till båda.

Utöver det så ingår, som framgår ovan, fler biltillbehör till 550 än till 500.
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Inläggav apersson850 » 2006-11-10/19:53

Jag har inte sett någon 500, så jag vet inte hur det är med internminnet.

Det är väl inte upplösningen på displayen det är fel på. Möjligen att du menar att man använder för många pixel brett för att rita upp en väg. Det är stor skillnad, jämfört med tidigare modeller. Å andra sidan går det att se vad kartan föreställer på den här, även på lite håll och med en fartvindstår i ögonvrån.

Att bara ta bort datafälten vållar ibland en del problem på enheter där fälten även används som knappar, för att komma åt andra funktioner. Just i Zumon skulle de ju kunna göra det ändå, eftersom det finns en "page"-knapp vid sidan om skärmen. Då skulle man kunna trycka på den för att komma åt trippmätare, menyn och liknande, om man har valt bort datafälten i bottnen. Att kunna överblicka rutten vill man nog vanligtvis närsomhelst, och det är ju datafältet överst som används som knapp till det, så den får väl bli kvar.

Zoomknapparna är naturligtvis till för att zooma kartbilden, först och främst. Vad skulle de annars vara bra för?
Jo, de används även som öka/minska och lite sånt, i vissa speciella valmenyer.
apersson850
 
Inlägg: 320
Blev medlem: 2006-10-24/11:17

Inläggav HMRHMR » 2006-11-11/11:16

apersson850;1698 skrev:Det är väl inte upplösningen på displayen det är fel på.

Inte enbart upplösningen. Även hur många pixel som kartan tillåts använda. En jämförelse:

Quest och 60CX: 38K pixel
SP3 och SP2610: 49K pixel
Zumo: c:a 50K pixel
SP2720 och SP2820: 109K pixel
276C och 278C: 154K pixel

Man noterar att Zumo i praktiken inte har bättre kartbild än urgamla SP3. Det förvånar. Jag köper nog hellre en SP2610 för 3500 kr än en Zumo för 7000 kr.

Enda viktiga nackdelen med 60CX är just begränsad skärmupplösning. Och den är bara marginellt sämre än Zumo. :rolleyes: Känns som om även 60CX är ett bättre köp i många fall.

Har man en gång vant sig vid de högupplösta och detaljrika skärmarna på SP2820 och dräparen 276C så är det svårt att backa.
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Inläggav apersson850 » 2006-11-11/11:52

Då förstår jag. De här modellerna har ju bara 320 * 240 på hela displayen, och sen ska det få plats lite knappar också.

Jämför man med iQue 3600a, som har totalt 153 Kpixel, där en ganska låg rad med knappar i bottnen inte stjäl så mycket, och displayen dessutom står på rätt håll, så att den är störst i färdriktningen, är det en stor skillnad.

I bilen använder jag ibland iQue, utan rutt, ganska utzoomad, för att få helhetsbilden, samtidigt som exempelvis Zumo eller c550 står för navigeringen.

Slugheten när det gäller hanteringen av spårloggen torde dock vara oöverträffad i Zumo, något som ju också är intressant för MC-bruk.
apersson850
 
Inlägg: 320
Blev medlem: 2006-10-24/11:17

Inläggav HMRHMR » 2006-11-11/18:34

apersson850;1714 skrev:Slugheten när det gäller hanteringen av spårloggen torde dock vara oöverträffad i Zumo, något som ju också är intressant för MC-bruk.

Det och en del annat. T ex rutter på kortet & bättre GPS-mottagare gör att man ser fram emot en ersättare till 276C byggd på samma teknologi som Zumo och Nuvi 660.
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Inläggav apersson850 » 2006-11-13/11:48

Samtidigt ska man ha i åtanke att en "fin" display, som kan visa pyttesmå detaljer, ofta inleder programmerarna i frestelse att göra just det. Resultatet blir då á la eTrex Vista, där man får ha om inte mikroskop så åtminstone förstoringsglas för att se de minsta pluttarna som visas på kartan. Sånt går näppeligen att läsa med farten uppe på motorcykeln.
apersson850
 
Inlägg: 320
Blev medlem: 2006-10-24/11:17

Inläggav Torparen » 2006-11-13/15:59

Vet inget om upplösning och pixlar, men tycker att questen är riktigt tydlig trots sin litenhet. I sammanhanget skall nämnas att jag alltid kör i inzoomat läge på "120meter", då är det inga problem att se hur skarp den kommande svängen är.
Fast till nästa år så skall den flyttas upp ovanför instrumnten. På K75.an hade jag den ovanpå kåpglaset precis i blickfånget, och även om det såg dumt ut, så var det mycket praktiskt.
Jag tror mao att placeringen och användningssättet spelar minst lika stor roll som storleken...(!) Men det visste vi ju redan...

//L-E Jönsson
Torparen
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 2005-02-09/13:50

Inläggav apersson850 » 2006-11-13/17:04

Närmare diskussion med programmeringsnissarna har avslöjat att autozoom på Zumo är intelligentare än vad jag hade insett än så länge. Om det fungerar som utlovat ger det både vad skogsvägsåkarna vill ha, och vad bilåkarna vill ha, i ett och samma paket.
Måste ut och testa först, innan jag uttalar mig om dess ev. förträfflighet.
apersson850
 
Inlägg: 320
Blev medlem: 2006-10-24/11:17

Inläggav HMRHMR » 2006-11-13/17:36

apersson850;1894 skrev:Närmare diskussion med programmeringsnissarna har avslöjat att autozoom på Zumo är intelligentare än vad jag hade insett än så länge. Om det fungerar som utlovat ger det både vad skogsvägsåkarna vill ha, och vad bilåkarna vill ha, i ett och samma paket.
Måste ut och testa först, innan jag uttalar mig om dess ev. förträfflighet

Testa då precis det som Torparen skriver om ovan. Dvs sätt skalan på "120" och kör en kurvig väg. Skalan får under inga omständigheter ändras för då kan det bli farligt. Dvs oanvändbart.

Det är väldigt många av oss som kör på detta viset. Navigatorn fungerar som rallyförarens kartläsare och informerar om hur vägen går efter nästa krök. Just därför vill Torparen flytta upp GPS'en i synfältet. På 3/10 sekund skall man informera sig om vägen. Att fundera på skalan finns det ingen tid för.

Jag kör själv med skalan på "200". Men det beror på att 276C har en större skärm. Jag ser samma detaljer som med en Quest på "120". Skillnaden är att jag ser ett större område och får bättre överblick.

Visst är det lysande att Garmin fixar intelligentare autozoom och ruttomräkning. Men dom kunde väl ändå ha kvar möjligheten att stänga av? Som BMW's ABS ungefär. Den funkar jättebra och den går att stänga av!
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Inläggav apersson850 » 2006-11-14/08:57

Jag är inte klar, men det verkar som om att om man gör så, blir skalan aldrig mindre än 120 meter, så länge man följer samma rutt. Däremot blir den större precis när man ska svänga, för att svängen ska synas så tydligt som möjligt. Den kan gå till 50 meter då. Men efter svängen återvänder den till vad du zoomat till igen.
apersson850
 
Inlägg: 320
Blev medlem: 2006-10-24/11:17

Inläggav SvenG » 2006-11-14/09:24

apersson850;1919 skrev:Däremot blir den större precis när man ska svänga, för att svängen ska synas så tydligt som möjligt. Den kan gå till 50 meter då. Men efter svängen återvänder den till vad du zoomat till igen.


Just i svängen har jag ingen som helst anledning att titta på GPS:en, det finns betydligt viktigare saker att tänka på då :eek: . Dock vill jag vara säker på vilken skala jag har när jag kommer ut ur svängen, för att kunna planera för nästa sväng, så detta växlande av skala är endast av ondo hur dom än gör :mad: .
SvenG
 
Inlägg: 161
Blev medlem: 2005-09-07/01:00

Inläggav Marie » 2006-11-14/11:22

SvenG;1921 skrev:Just i svängen har jag ingen som helst anledning att titta på GPS:en, det finns betydligt viktigare saker att tänka på då :eek: . Dock vill jag vara säker på vilken skala jag har när jag kommer ut ur svängen, för att kunna planera för nästa sväng, så detta växlande av skala är endast av ondo hur dom än gör :mad: .


Jag undrar om inte apersson menar svänga i vägkorsning el. dyl. och inte bara ta en kurva längs vägen. ?
/Marie
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav SvenG » 2006-11-14/11:59

Marie;1926 skrev:Jag undrar om inte apersson menar svänga i vägkorsning el. dyl. och inte bara ta en kurva längs vägen. ?
/Marie


På småvägarna är det ganska ofta en något diffus skillnad mellan kurva och vägkorsning. Vägkorsningarna ligger dessutom imellanåt ganska tätt vilket kommer att resultera i att kartan växlar skala alldeles för ofta för min smak.

Dock kan det kanske klara sig om man, som på 276:an, själv kan välja vilken skala man vill ha i samband med ruttinstruktion. Sätter man denna skala på samma som "normalskalan" så kanske man slipper problemet.
SvenG
 
Inlägg: 161
Blev medlem: 2005-09-07/01:00

Inläggav HMRHMR » 2006-11-14/13:25

apersson850;1919 skrev:Jag är inte klar, men det verkar som om att om man gör så, blir skalan aldrig mindre än 120 meter, så länge man följer samma rutt. Däremot blir den större precis när man ska svänga, för att svängen ska synas så tydligt som möjligt. Den kan gå till 50 meter då. Men efter svängen återvänder den till vad du zoomat till igen.

En förbättring mot tidigare autozoom. Skulle kunna funka hyfsat bra men jag måste nog testa innan jag tror på det.

Gissningsvis sker inzoomning bara vid "vägbyte". Dvs inte vid alla korsningar där man bara skall rakt fram. I det läget kör man ändå försiktigt och co-driver funktionen är just då inte intressant. Inte omöjligt att det funkar i praktiken alltså.

Men tyvärr så har ofta rutten diverse småfel ute på landsbygden. Typ att vägen går tvärs över en gårdsplan 500 m före den korsning man bör köra. Ibland är vägen blockerad av en lyftkran, eller har blivit enkelriktad, eller.... Ibland ruttar navigatorn av gåtfulla skäl av motorvägen för att omedelbart gå på motorvägen igen. Ibland skapar navigatorn rutter med de mest konstfulla små extraloopar.

I dessa lägen struntar man i att följa instruktionen och, ledd av kartan på skärmen, väljer man en annan väg och går på rutten efter några hundra meter. Men då krävs att man har överblick. Zoomar GPS'en in precis i korsningen så tappar man överblicken och måste stanna och tvinga upp skalan igen. Och vad händer om man skippar en sväng? Zoomar den upp då?

Jag tänker mig situationen att jag kommer in i en rondell, upptäcker att avfarten jag skulle tagit är tillfälligt avstängd, GPS'en är inzoomad till 50 m och jag har noll koll på vart jag skall köra så jag fortsätter några varv i rondellen. Zoomar GPS'en ut då? Eller får jag snurra runt i rondellen tills bensinen tar slut?:eek:

Nää - tillsvidare delar jag åsikten att all automatisk zooming är av ondo i alla lägen.
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Inläggav SvenG » 2006-11-14/13:55

HMR;1937 skrev:Gissningsvis sker inzoomning bara vid "vägbyte". Dvs inte vid alla korsningar där man bara skall rakt fram. I det läget kör man ändå försiktigt och co-driver funktionen är just då inte intressant. Inte omöjligt att det funkar i praktiken alltså.


Det är här det difusa kommer in. Inte helt ovanligt att GPS:en får för sig att "kostigen" rakt fram är fortsättningen på den inslagna vägen och därmed ber mig svänga i nästa korsning trots att jag bara skall följa vägen. Genom att stänga av autozoom och ruttinstruktioner så vållar detta inget problem men med dessa "hjälpmedel" tillslagna så kan vem som helst bli förvirrad.
SvenG
 
Inlägg: 161
Blev medlem: 2005-09-07/01:00

Inläggav apersson850 » 2006-11-14/16:34

Det är vid "vägbyte" som den zoomar in för att visa exakt vilken väg man ska svänga in på. Inte bara för att vägen är krokig. Med tanke på att de här navigatorerna använder mer grovhuggen grafik för vägarna, speciellt i 3D-läge (det är ju enda sättet att ge ett intryck av djup), behövs det, om det är en komplicerad korsning. Navigatorn kan ju näppeligen förutsätta att alla användare alltid flänger omkring på grusvägar.

Zoomar man in till den största skalan som navigatorn använder vid vägbytena, det som de kallar för "turn" i "turn list", händer ingenting med kartskalan, när man följer rutten. Annars pendlar den alltså mellan vad man ställt in och det mest detaljerade läge som den själv vill ha.

I off-roadläge tog autozoom alltid överhanden tidigare, men det fixade de igår, så nu kan man tvinga in den till den skala man gillar där också.

Med tidigare modeller kunde man påverka skalan på samma sätt, men då gällde det alltså bara fram till nästa vägbyte. Därefter var det autozoom i full frihet igen. Här gäller det så länge man följer samma rutt.

När man sen har navigatorn till normalt bilkörande är autozoom perfekt. Helt klart det rätta i det läget.
apersson850
 
Inlägg: 320
Blev medlem: 2006-10-24/11:17

Inläggav HMRHMR » 2006-11-14/19:13

apersson850;1944 skrev:Det är vid "vägbyte" som den zoomar in för att visa exakt vilken väg man ska svänga in på. Inte bara för att vägen är krokig. Med tanke på att de här navigatorerna använder mer grovhuggen grafik för vägarna, speciellt i 3D-läge (det är ju enda sättet att ge ett intryck av djup), behövs det, om det är en komplicerad korsning. Navigatorn kan ju näppeligen förutsätta att alla användare alltid flänger omkring på grusvägar.

Nu har co-driver funktionen inget med grusväg att göra utan det handlar om aktiv körning på kurviga vägar i glesbygd. Oftast asfalt.

Perspektiv vy, dvs det som de obildade säljfolket på Garmin kallar 3D, är inget som man använder på MC. Rent trams.

Sedan är ju själva problemet att automatiken är optimerad för normal körning i tätbebyggda områden med många korsningar. Dvs normal bilkörning. För oss är MC ett lekredskap som vi helst framför på kurviga glesbygdsvägar med bara ett fåtal enkla korsningar. Då vill vi varken ha ruttomräkning, zoomning, pop-up grafik eller annat hokus pokus. GPS'en skall bara visa rutten på kartan i form av ett fett rött streck och inte själv lägga in en massa ovidkommande störningar.

Visst är det bra med automatik som funkar för normalföraren (glidare) som kör lugnt på raka vägar mellan korsningar. Med några mycket enkla inställningar (avstängning av störningsmoment) kan nästan alla gamla Garmin fås att funka bra även vid aktiv körning. Korkat av Garmin att ta bort möjligheten.

Föreslå för Garmin att dom lägger in en "route freeze" funktion. Dvs när man slår på den så är både kartan & rutten fix i alla lägen. En renodlad rörlig karta helt fri från hokus-pokus. Perfekt för aktiv körning och medför t ex att man kan köra rutten i valfri riktning, köra rutten flera varv, köra zig-zag kring rutten mm. Borde vara enkelt att ordna.
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Inläggav apersson850 » 2006-11-15/10:26

Perspektivvyn, eller 3D, om man så vill, fungerar alldeles utmärkt. Ger bra detaljnivå på nära håll och ändå god överblick framåt, eftersom skalan ju avtar med avståndet. Den som tror det är trams har inte fattat finessen. Jag trodde inte på det själv först, men efter att ha provat ett tag använder jag nästan aldrig något annat.
apersson850
 
Inlägg: 320
Blev medlem: 2006-10-24/11:17

Inläggav Matz Zingmark » 2006-11-15/17:43

Om man har på 3D hur ser då landskapet ut? ser man även höjdskilnaden?
Användarvisningsbild
Matz Zingmark
 
Inlägg: 482
Blev medlem: 2004-03-31/01:00

Perspektiv på tillvaron

Inläggav Lennart Jansson » 2006-11-15/22:45

apersson850;1975 skrev:Perspektivvyn, eller 3D, om man så vill, fungerar alldeles utmärkt. Ger bra detaljnivå på nära håll och ändå god överblick framåt, eftersom skalan ju avtar med avståndet. Den som tror det är trams har inte fattat finessen. Jag trodde inte på det själv först, men efter att ha provat ett tag använder jag nästan aldrig något annat.


Hej!
Jag håller med dig om att perspektiv funkar bra - har kört en säsong med 2720 nu. Det ger ju överblick över det som ligger i färdriktningen (för ögonblicket i alla fall).

Nej (svar på inlägget efter ditt) - det finns ingen höjdinformation i bilden, det är ett platt kartlandskap (fast höjd över havet där man är kan man ju ha framme som ett tal om man vill).
Lennart Jansson R 1250 RS-20, D10, SMC-instruktör
Användarvisningsbild
Lennart Jansson
 
Inlägg: 220
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Inläggav apersson850 » 2006-11-15/23:00

Finns några skärmdumpar [url="http://www.gps.no/anm/templates/?a=1090&z=2"]här[/url].
apersson850
 
Inlägg: 320
Blev medlem: 2006-10-24/11:17

Inläggav HMRHMR » 2006-11-16/14:03

RMCCST;2015 skrev:Jag håller med dig om att perspektiv funkar bra - har kört en säsong med 2720 nu. Det ger ju överblick över det som ligger i färdriktningen.

Uppenbart finns olika synpunkter på perspektivbild. Själv har jag svårt med att perspektivbilden inte har någon väldefinierad skala så jag upplever det som att jag inte riktigt vet vad jag ser. Dvs ser jag vägen 500 m framåt eller 500 km framåt? Bra då att man kan välja presentationsformat till något man trivs med.

Ännu så länge i alla fall. Snart kommer väl en ny Garmin som alltid visar perspektivbild, ständigt zoomar upp & ner, räknar om alla rutter hela tiden, poppar upp fönster som visar klockan varje kvart eller bensinmängd varje gång man passerar en mack, etc, etc.:(

Och vad kommer efter det? En navigator helt utan några andra knappar än on/off. En som själv bestämmer vilket mål man skall åka till! Bara att slå på strömmen och köra. :(
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Inläggav Matz Zingmark » 2006-11-16/16:36

HMR;2040 skrev: räknar om alla rutter :(

:confused: Vad är det en gps gör när den räknar om rutterna?
Jag har också läst att den räknar om rutten vid vägarbeten mm.
Vad innebär det?
Användarvisningsbild
Matz Zingmark
 
Inlägg: 482
Blev medlem: 2004-03-31/01:00

Inläggav SvenG » 2006-11-16/19:58

Matz Zingmark;2045 skrev::confused: Vad är det en gps gör när den räknar om rutterna?


Den väljer den bästa vägen till målet utifrån kriterierna snabbast eller kortast. Den klarar inte av kriterierna roligast, kurvigast, grusigast, vackrast mm vilket är kriterier som ofta gäller då det handlar om MC-åkning.
SvenG
 
Inlägg: 161
Blev medlem: 2005-09-07/01:00

Inläggav apersson850 » 2006-11-16/20:09

"Scenic routing" har jag frågat efter.
Vissa klarar i någon mån "kurvigast", då man kan specificera prioriteten för större, medium och mindre vägar separat.

Omräkning sker när man lämnar den beräknade rutten mer än vad toleransen säger. För Zumo är det 50 meter, tror jag. Då räknas en ny rutt, från var man faktiskt är, till målet.

Att sitta och följa rutten genom att själv titta på kartan är gammalmodigt, men föredras av en del användare. Som tur är finns det fortfarande modeller för dem också.

För navigatorer som har trafikmottagare (extra till Zumo) kan den, om man vill, räkna rutten runt trafikhinder (olyckor, vägarbeten, fordonshaverier och liknande).

Nyare modeller från Garmin, inkl. Zumo, övergår till 2D-vy, med färdriktningen uppåt, när man zoomar ut en bit (minns inte riktigt till vilken skala).
apersson850
 
Inlägg: 320
Blev medlem: 2006-10-24/11:17

Inläggav Marie » 2006-11-16/20:51

apersson850;2059 skrev:"Scenic routing" har jag frågat efter.
Vissa klarar i någon mån "kurvigast", då man kan specificera prioriteten för större, medium och mindre vägar separat.

Omräkning sker när man lämnar den beräknade rutten mer än vad toleransen säger. För Zumo är det 50 meter, tror jag. Då räknas en ny rutt, från var man faktiskt är, till målet.

Att sitta och följa rutten genom att själv titta på kartan är gammalmodigt, men föredras av en del användare. Som tur är finns det fortfarande modeller för dem också.

För navigatorer som har trafikmottagare (extra till Zumo) kan den, om man vill, räkna rutten runt trafikhinder (olyckor, vägarbeten, fordonshaverier och liknande).

Nyare modeller från Garmin, inkl. Zumo, övergår till 2D-vy, med färdriktningen uppåt, när man zoomar ut en bit (minns inte riktigt till vilken skala).


Precis!

Och alla dessa funktioner gör dem till utmärkta navigatorer för bilbruk, och även för A till B körning med motorcykel. Däremot är nästan samtliga dessa funktioner som jag känner det till enbart nackdel vid aktiv hojkörning då man vill ha en specifik rutt till i stort sett varje pris, och dessutom kunna bedöma vägens utseende en kortare sträcka framåt (runt nästa kurva etc..)

Att sedan jag personligen föredrar papperskartan - om inte annat så av kostnadsskäl - är ju en helt annan sak.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav HMRHMR » 2006-11-16/22:02

apersson850;2059 skrev:Att sitta och följa rutten genom att själv titta på kartan är gammalmodigt, men föredras av en del användare.

Det är inte mode det handlar om utan mer hur & var man kör.

Att "följa rutten genom att själv titta på kartan" funkar inte alls bra på motorväg och i tätbebyggda områden. Där är "guidning" helt överlägset. På småvägar, vid aktiv körning och där kartan är dålig är å andra sidan "titta på kartan" helt överlägset.

På en bra MC-navigator med högupplöst skärm såsom t ex SP2820 och 276C så kan man enkelt och snabbt skifta mellan "rörlig karta" och "guidning". Eftersom man inte kan det på Zumo så tycker jag inte att Zumo är lika bra. Bäst är 276C där man kan få guidning överlagrat på kartan i valfri omfattning. Dvs båda teknikerna samtidigt utan att kartan får för lite utrymme på skärmen.

Exempel Alpbus: Hela motorvägen från Malmö, genom centrala Hamburg till biltåget i Altona och sedan ut ur München är det "guidning" som gäller. Så fort trafiken glesnar, farten går upp och serpentinerna närmar sig så skiftar jag till "rörlig karta".:cool:
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Nästa

Återgå till GPS Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst