mbrobeck;633 skrev:Denna inägg kommer även att läggas på OT arean. Jag öppnar den här för att visa på symptomen av problemet.
Vårt SW bakom forumet har uppenbart problem att hålla isär olika användare. I inlägget ovan ser man att det har skrivits av apersson och editerats av HMR.
Jag blir lite orolig för sådana systemfel när man kan uppdatera andras inlägg alternativt systemet inte kan hålla reda på vem som gör vad.
Kanske att ett treparts-samtal på telefon mellan apersson, HMR och Swedie kan reda ut vad det som hände när det blev så här.
MVH Magnus
apersson850;612 skrev:Ni kan få en jämförelse av hur ljusstarka skärmarna är på några navigatorer, så länge.
Här syns en Zumo 550, StreetPilot c550 och Nüvi 360 bakom en iQue 3600a.
[url="http://home.rixtele.com/~anders/screens.jpg"]Bild[/url]
BengtH;1474 skrev:Någon mer som har sett att det verkar finnas två olika modeller av Zumo, dels en 500 (deluxe) dels en 550. Man undrar vad som skiljer dom åt? Någon som vet?
-- Bengt
SvenG;1483 skrev:Enligt Garmin.se så är det den förprogrammerade kartan, Norden för 500 och Europa för 550, samt att det till 550 följer med hållare och laddare även till bilen. Till bägge får man dock hela Europa på DVD att ladda ner om det behövs.
SvenG;1483 skrev:Enligt Garmin.se så är det den förprogrammerade kartan, Norden för 500 och Europa för 550, samt att det till 550 följer med hållare och laddare även till bilen. Till bägge får man dock hela Europa på DVD att ladda ner om det behövs.
HMR;1499 skrev:Informationen är rätt fövirrad. Träffar Sportmanship i morgon och skall försöka reda ut begreppen då.
Zumo är avsedd för tätbebyggda områden. Den passar, i sin nuvarande version, inte alls bra för grusbus, alpbus och offroad eller annan körning på kurviga vägar. I den miljön är SP2820, 276C, Quest, 60CX m fl betydligt bättre.
BengtH;1506 skrev:Hoppas att du får reda på mer detaljer då och att vi kan läsa det här
Av vilken/vilka anledning/ar är inte Zumo bra på det du nämner?
SvenG;1517 skrev:Bl.a så går det inte att stänga av automatisk omräkning av rutter samt autozoom vilket gör det besvärligt att använda den som rörlig karta med en i förväg utstakad rutt.
/Sven
BengtH;1506 skrev:Av vilken/vilka anledning/ar är inte Zumo bra på det du nämner?
apersson850;1576 skrev:Zumon är dessutom unik, såvitt jag vet, i att man kan skapa rutter som består av både autorutter och off-roadrutter, kombinerade i samma rutt. Den guidar längs vägen, säger sedan "Navigera fågelvägen" (kompassbild kan då trollas fram) och tar sedan över för vägnavigering igen.
apersson850;1610 skrev:Ja, jag menade förstås om det gick att göra utan att en omräkning konverterar off-road delarna till att gå längs vägarna också. Ursäkta otydligheten.
HMR, har du fått titta på Zumo nu?
SvenG;1483 skrev:Enligt Garmin.se så är det den förprogrammerade kartan, Norden för 500 och Europa för 550, samt att det till 550 följer med hållare och laddare även till bilen. Till bägge får man dock hela Europa på DVD att ladda ner om det behövs.
apersson850;1698 skrev:Det är väl inte upplösningen på displayen det är fel på.
apersson850;1714 skrev:Slugheten när det gäller hanteringen av spårloggen torde dock vara oöverträffad i Zumo, något som ju också är intressant för MC-bruk.
apersson850;1894 skrev:Närmare diskussion med programmeringsnissarna har avslöjat att autozoom på Zumo är intelligentare än vad jag hade insett än så länge. Om det fungerar som utlovat ger det både vad skogsvägsåkarna vill ha, och vad bilåkarna vill ha, i ett och samma paket.
Måste ut och testa först, innan jag uttalar mig om dess ev. förträfflighet
apersson850;1919 skrev:Däremot blir den större precis när man ska svänga, för att svängen ska synas så tydligt som möjligt. Den kan gå till 50 meter då. Men efter svängen återvänder den till vad du zoomat till igen.
SvenG;1921 skrev:Just i svängen har jag ingen som helst anledning att titta på GPS:en, det finns betydligt viktigare saker att tänka på då . Dock vill jag vara säker på vilken skala jag har när jag kommer ut ur svängen, för att kunna planera för nästa sväng, så detta växlande av skala är endast av ondo hur dom än gör .
Marie;1926 skrev:Jag undrar om inte apersson menar svänga i vägkorsning el. dyl. och inte bara ta en kurva längs vägen. ?
/Marie
apersson850;1919 skrev:Jag är inte klar, men det verkar som om att om man gör så, blir skalan aldrig mindre än 120 meter, så länge man följer samma rutt. Däremot blir den större precis när man ska svänga, för att svängen ska synas så tydligt som möjligt. Den kan gå till 50 meter då. Men efter svängen återvänder den till vad du zoomat till igen.
HMR;1937 skrev:Gissningsvis sker inzoomning bara vid "vägbyte". Dvs inte vid alla korsningar där man bara skall rakt fram. I det läget kör man ändå försiktigt och co-driver funktionen är just då inte intressant. Inte omöjligt att det funkar i praktiken alltså.
apersson850;1944 skrev:Det är vid "vägbyte" som den zoomar in för att visa exakt vilken väg man ska svänga in på. Inte bara för att vägen är krokig. Med tanke på att de här navigatorerna använder mer grovhuggen grafik för vägarna, speciellt i 3D-läge (det är ju enda sättet att ge ett intryck av djup), behövs det, om det är en komplicerad korsning. Navigatorn kan ju näppeligen förutsätta att alla användare alltid flänger omkring på grusvägar.
apersson850;1975 skrev:Perspektivvyn, eller 3D, om man så vill, fungerar alldeles utmärkt. Ger bra detaljnivå på nära håll och ändå god överblick framåt, eftersom skalan ju avtar med avståndet. Den som tror det är trams har inte fattat finessen. Jag trodde inte på det själv först, men efter att ha provat ett tag använder jag nästan aldrig något annat.
RMCCST;2015 skrev:Jag håller med dig om att perspektiv funkar bra - har kört en säsong med 2720 nu. Det ger ju överblick över det som ligger i färdriktningen.
HMR;2040 skrev: räknar om alla rutter
Matz Zingmark;2045 skrev::confused: Vad är det en gps gör när den räknar om rutterna?
apersson850;2059 skrev:"Scenic routing" har jag frågat efter.
Vissa klarar i någon mån "kurvigast", då man kan specificera prioriteten för större, medium och mindre vägar separat.
Omräkning sker när man lämnar den beräknade rutten mer än vad toleransen säger. För Zumo är det 50 meter, tror jag. Då räknas en ny rutt, från var man faktiskt är, till målet.
Att sitta och följa rutten genom att själv titta på kartan är gammalmodigt, men föredras av en del användare. Som tur är finns det fortfarande modeller för dem också.
För navigatorer som har trafikmottagare (extra till Zumo) kan den, om man vill, räkna rutten runt trafikhinder (olyckor, vägarbeten, fordonshaverier och liknande).
Nyare modeller från Garmin, inkl. Zumo, övergår till 2D-vy, med färdriktningen uppåt, när man zoomar ut en bit (minns inte riktigt till vilken skala).
apersson850;2059 skrev:Att sitta och följa rutten genom att själv titta på kartan är gammalmodigt, men föredras av en del användare.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst