BMW Nav VI navigeringsproblem

BMW Nav VI navigeringsproblem

Inläggav kirre777 » 2019-09-05/10:33

Nyss hemkommen från en något regnig skottlandsresa gjorde jag några reflektioner angående hur nav VI visar information.

Den uppdaterades så klart med senaste versionen (5.70) innan avfärd.

Jag passerade sverige, danmark, tyskland och holland på vägen till storbritannien. Jag kan inte påminna mig att problemen uppstod i tyskland men väl i de andra länderna.

Problemen uppstod främst på två ställen, det ena är fönstret uppe till vänster som innehåller vilken fil man ska välja. Det andra problemet är när man närmar sig en avfart eller liknande och skärmen delas i två där man får en liten minivy i högra rutan med vägmärken och filinformation i 3D.

I första fallet så hände det relativt ofta att antalet filer inte stämde. Den kunde till exempel visa tre filer rakt fram när det i själva verket var fyra. Utanför Amsterdam finns det ett parti med fyra filer som delar sig i två + två filer med ett mitträcke emellan vilket gjorde att jag missade en avfart som endast var tillgänglig om man låg i någon av de två högra filerna.

I det andra fallet så stämde inte texten på vägskyltarna med hur skyltarna såg ut i verkligheten. Ett bra exempel på detta är när man kör på e20 mot Göteborg från Helsingborg. Enligt gps:en ska det stå Kristianstad på en av skyltarna men i verkligheten saknas denna information. Men detta är bara ett exempel. I skottland tror jag inte att det var någon skylt som var identisk. Däremot stämde alla avfartshänvisningar vad jag minns.

Någon som har liknande erfarenheter? Jag gissar att detta inte är kopplat till något problem i själva enheten utan det bör vara något kartrelaterat.
R1200GS -16
Användarvisningsbild
kirre777
 
Inlägg: 222
Blev medlem: 2004-05-07/18:34

Re: BMW Nav VI navigeringsproblem

Inläggav Thomas Stadin » 2019-09-05/14:52

Är det verkligheten som inte överensstämmer med kartan?
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: BMW Nav VI navigeringsproblem

Inläggav kirre777 » 2019-09-05/15:25

Haha. Eller vice versa.

Ska väl tillägga att jag inte kommer ihåg att min zumo 660 betedde sig på samma sätt.
R1200GS -16
Användarvisningsbild
kirre777
 
Inlägg: 222
Blev medlem: 2004-05-07/18:34

Re: BMW Nav VI navigeringsproblem

Inläggav CG Arvidsson » 2019-10-11/15:58

Åkte hoj till Amsterdam samma väg till jobbet för några år sedan. Insåg snart att man ska köra efter skyltarna, dom visar alltid rätt. Skulle man råka köra fel, då visar GPS:n oftast rätt väg till målet. Var i Los Angeles i våras och då körde vi efter mobilens navprogram och speglade bilden till skärmen i bilen. Ett tips om man ska hyra bil någonstans, se till att bilen har möjlighet till detta. För övrigt flyter ju trafiken otroligt fint där, trots ibland med åtta filer åt varje håll. Mycket för att alla kör med nästan samma hastighet och visar en bättre hänsyn till var andra. Motorcyklister var oftast iklädda jeans,t-shirt och hjälm!
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00


Återgå till GPS Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst