Flaggor och punkter?

Flaggor och punkter?

Inläggav CG Arvidsson » 2019-10-12/16:44

Kan inte hitta någonstans vad flaggorna och dom små blå punkterna betyder,någon som vet? Dom syns inte på BaseCamp, men på Nav 6:an kommer dom fram när man öppnar rutten. Oj vad snabbt det går att ladda in nya rutter efter senaste uppdateringen.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Flaggor och punkter?

Inläggav CG Arvidsson » 2019-10-28/19:11

Fortfarande inget nytt på min fråga. Det verkar som att det är delsträckor mellan flaggorna, med mörkare route på nästa sträcka. Även sträckan räknas ner. En annan route kan se helt annorlunda ut, bara små blå punkter där jag klickat när jag gjorde den på basecamp.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Flaggor och punkter?

Inläggav Kovlingen » 2019-10-28/20:17

Skulle det kunna vara att punkterna betyder vägbyte . OBS bara en gissning .
Zooma in och kolla .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Flaggor och punkter?

Inläggav CG Arvidsson » 2019-10-29/17:47

Tror mig har löst det idag. Både blåprickar och flaggor är de punkter som man markerat på kartan i BaseCamp när man gjort routen. Gjorde en 30-mila route i Bayern och lade in den i Naven och kollade mot datorns punkter. Då ligger de på rätt plats utefter routen. Detta gör att man kan ansluta till en rutt vid en namngiven punkt. Programmet gör en anslutningsrutt till egentliga rutten. Som vanligt gäller det att man är noga med placeringen av punkterna, bl.a rätt körbana på motorvägar.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Flaggor och punkter?

Inläggav CG Arvidsson » 2019-10-30/10:34

Nu har jag fått lösningen av en kompis. Gör rutten som vanligt i BaseCamp. Därefter gör om den till ett spår i samma program och sänd det till GPS:n. I GPS:n gör man om spåret till en rutt. Då försvinner alla punkter och flaggor,bara start och målflaggor finns kvar.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Flaggor och punkter?

Inläggav Thomas Stadin » 2019-10-30/14:40

...eller också dubbelklickar du på rutten i BaseCamp och markerar alla viapunkter/waypoints i Properties som du inte vill visa på kartan i GPS:en.
Högerklicka därefter och välj "Don't Alert..."
Funkar på liknade sätt både i PC och i MAC.

Jag gillar också att jobba med spår som du skriver, men nackdelen är att man inte får med sig waypoints i spåret.
En work-around är att dela upp dagsetappen i flera kortare spår, tex ett från waypoint A - waypoint B, ett annat från B-C osv.

En fördel med spår är att de till skillnad från rutt är oberoende av kartverion.
Skickar du över ett gammalt spår till en GPS med ny karta kommer GPS:en att räkna om spåret och du kan hamna på helt andra vägar än vad du tänkt dig. Ju fler viapunkter man använder i rutten desto mindre blir risken att man hamnar på "fel" vägsträcka. Lägg viapunkterna tätt och minst en mellan varje större korsning.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17


Återgå till GPS Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst