Navigator Vl

Navigator Vl

Inläggav CG Arvidsson » 2019-12-05/15:35

Var köper man batteri(ack) förmånligast till ovanstående GPS. Min är en av dom första, och verkar fått en del hyss, bl.a. tappar laddstyrka snabbare,reagerar sämre på skärmen.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Navigator Vl

Inläggav Lars Levén » 2019-12-10/23:40

Du kan börja med att prova detta tips för Zumo 590/595
https://advrider.com/f/threads/garmin-z ... t-31769740
Lars Levén
Ju sämre väg desto bättre
Användarvisningsbild
Lars Levén
 
Inlägg: 928
Blev medlem: 2005-11-15/01:00

Re: Navigator Vl

Inläggav CG Arvidsson » 2020-01-06/10:04

Tyvärr, det verkar vara något fel i Naven,den kopplar inte upp sig till telefonen längre med hjälp av blåtanden. Nästa modell av RT som verkar komma nästa år blir det stor TFT-skärm parad till smartphone och apple carplay. Vad jag förstår så går det bara att göra en rutt från A till B på detta system. Då försvinner tjusningen med att sitta vid BaseCamp och planera utflykter och semesterturer. Förmodligen blir det nog inga mer "BMW Navar" från Garmin. Då får man nog lösa det med någon Zumo-modell. Tyvärr har det ju varit en del problem med Navigator 6 och detta har förmodligen varit ett bekymmer för BMW:s varumärke. Nu hamnar problemen hos mobiltelefonerna och teleoperatörerna istället.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Navigator Vl

Inläggav Roger Gross » 2020-01-06/11:28

CG Arvidsson skrev:Tyvärr, det verkar vara något fel i Naven,den kopplar inte upp sig till telefonen längre med hjälp av blåtanden. Nästa modell av RT som verkar komma nästa år blir det stor TFT-skärm parad till smartphone och apple carplay. Vad jag förstår så går det bara att göra en rutt från A till B på detta system. Då försvinner tjusningen med att sitta vid BaseCamp och planera utflykter och semesterturer. Förmodligen blir det nog inga mer "BMW Navar" från Garmin. Då får man nog lösa det med någon Zumo-modell. Tyvärr har det ju varit en del problem med Navigator 6 och detta har förmodligen varit ett bekymmer för BMW:s varumärke. Nu hamnar problemen hos mobiltelefonerna och teleoperatörerna istället.


Ovanstående påståenden ska kanske inte tas som sanningar... :o
Vi kan utgå från att BMW MOTORRAD jämför det kommande med vad man har. Vi kan nog även utgå från att kommande lösning är ännu bättre än dagens! :!:
//Roger
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Navigator Vl

Inläggav Lars Levén » 2020-01-08/22:45

Har du problem med din navigator så kontakta affären där du handlade om det finns garanti kvar, annars kan du höra av dig till Garmin direkt för hjälp.
Lars Levén
Ju sämre väg desto bättre
Användarvisningsbild
Lars Levén
 
Inlägg: 928
Blev medlem: 2005-11-15/01:00

Re: Navigator Vl

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2020-03-08/13:38

Det går rykter på ADVrider at de har sluttet å selge NAV VI. Noen her som vet noe om dette?

Om så, har det noe med "Ghost Touch" skjermproblemene?

Kommer det en ny NAV VII uten disse Ghost Touch-problemene burde jo vi som har kjøpt NAV VI få en god rabatt om vi byttet til NAV VII. Jeg er nå på min andre NAV VI som ble byttet uten noe problem, men det kan jo ikke være billig for Garmin å erstatte NAV VI, det virker som om veldig mange har problemer med disse og får nye.
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1572
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Navigator Vl

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-03-08/16:23

En fundering: Jag har uppfattat, att BMW Navigator VI är en ometiketterad Garmin-navigator - som väl i så fall också finns som Garminmodell, utan BMW-namn? Har samma problem funnits på den versionen?

Själv har jag hittills bara använt min nya Navigator VI skarpt under fyra fina dagar i Andalusien, och då verkade den fungera utan mankemang, så snart den kopplades in i hojen (R 1250 RT).
Däremot har jag lärt mig, att den vid användning i BaseCamp bör vara fulladdad, innan den kopplas ihop med Macen. Även fulladdad kan den ta några minuter på sig att etablera kontakt, men är den inte fulladdad, tar det mycket längre tid. Jag har fått det förklarat, som att laddningen av ackumulatorn prioriteras före uppkoppling - och Macens kapacitet är tydligen påtagligt begränsad i det avseendet.
Laddning från elnätet brukar inte ta irriterande lång tid, bara man börjar med det.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17107
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Navigator Vl

Inläggav CG Arvidsson » 2020-03-08/18:22

Gjorde en test nyss. Det tog ungefär 1,5 min. att koppla upp naven mot BaseCamp med en fulladdad Nav VI.
Det är nog sant att macdatorn är "dålig" laddare. Det har aldrig hänt att att naven slocknat när den suttit kopplad till datorn. Jag har en spritt ny Nav VI nu, och jag upplever den snabbare vid uppkoppling.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Navigator Vl

Inläggav DaK » 2020-03-08/21:45

Bror Gårdelöf skrev:En fundering: Jag har uppfattat, att BMW Navigator VI är en ometiketterad Garmin-navigator - som väl i så fall också finns som Garminmodell, utan BMW-namn?

Det tror jag är en feluppfattning!
Dag Andersson
Användarvisningsbild
DaK
 
Inlägg: 724
Blev medlem: 2008-12-24/10:05

Re: Navigator Vl

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-03-09/08:06

Intressant: Jag har tagit för givet, att BMW Motorrad är en för liten marknad, för att Garmin skulle göra en navigator enkom för den. Men det kan förstås vara fel.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17107
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Navigator Vl

Inläggav CG Arvidsson » 2020-03-09/11:13

Nu verkar det ju att BMW mer och mer går över till det nya Connectivity-systemet. Då faller ju kopplingen/beroendet till Garmin. Detta sparar förmodligen en hel del kostnader. Om jag förstått det hela, så görs all planering/navigation via mobiltelefonen. Då krävs det väl god täckning överallt samt ett bra batteri i telefonen? Kan man sitta hemma vid datorn och göra egna rutter på diverse ruttprogram,och föra över till telefonen? Kommer dessa kartprogram bli lika bra som t.ex. BaseCamp? Åkte bil i Kalifornien förra året med ett dylikt system. Fungerade ju bra i en storstad som Los Angeles. Jag hoppas att min nya Nav VI håller ett tag till.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Navigator Vl

Inläggav DaK » 2020-03-09/17:51

Bror Gårdelöf skrev:Intressant: Jag har tagit för givet, att BMW Motorrad är en för liten marknad, för att Garmin skulle göra en navigator enkom för den. Men det kan förstås vara fel.

Fram till Navigator IV som var en något modifierad zūmo 660 byggde BMW nav. på befintlig Garmin, men efter det har Garmin zūmo byggts på en annan plattform.
Dag Andersson
Användarvisningsbild
DaK
 
Inlägg: 724
Blev medlem: 2008-12-24/10:05

Re: Navigator Vl

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2020-03-22/11:16

Odd Arne Kjørstad skrev:Det går rykter på ADVrider at de har sluttet å selge NAV VI. Noen her som vet noe om dette?

Om så, har det noe med "Ghost Touch" skjermproblemene?

Kommer det en ny NAV VII uten disse Ghost Touch-problemene burde jo vi som har kjøpt NAV VI få en god rabatt om vi byttet til NAV VII. Jeg er nå på min andre NAV VI som ble byttet uten noe problem, men det kan jo ikke være billig for Garmin å erstatte NAV VI, det virker som om veldig mange har problemer med disse og får nye.

For å svare på mitt eget innlegg, ettersom ingen andre her visste noe om det. BMW Motorrad i USA dementerer ryktet om at det er slutt på NAV VI, og forklarer hvorfor det kunne se ut sånn (de har svart en forumdeltager på ADV Rider-forumet):

"Thank you for contacting BMW Motorrad USA. I'm sorry to learn that you've heard rumors of the discontinuation of the Navigator VI.

After further research, I can confirm that the Navigator VI has not been discontinued. There seems to be a conversion to a new part number on the Garmin website which is causing the Navigator VI to appear as "Discontinued." But don't worry, the Navigator VI is still available! We're sorry for any confusion this may have caused and are currently working to get this information updated on the Garmin website.

I hope you find this information helpful. Have a wonderful weekend!

Regards,


BMW Motorrad USA
Representative
"
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1572
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Navigator Vl

Inläggav hailwood » 2020-05-10/10:04

Kanske fel ställe att fråga, men hittar inte den tråd som behandlat problem med Nav VI.

Så, om någon känner igen sig så tar jag gärna emot hjälp.

Startar Basecamp o lägger upp en rutt (kartan finns i datorn)
Kopplar upp Nav VI - tar låååååång (en till två minuter) innan datorn hittar den
Express startas - NavVI symbol visas med grön prick - öppnar Nav VI med dubbelklick - då försvinner den gröna pricken som visar att navigatorn är inkopplad

Försöker föra över trippen till navigatorn - Basecamp hittar ingen enhet

Till slut lyckas jag - men vet inte hur (mycket trixande med att koppla i/ur navigatorn och att hitta den i utforskaren) men när jag skall flytta över trippen så säger datorn att kartor laddas så det går inte att föra över.
Försöker göra om proceduren, men då är navigatorn inte längre synlig.

Ibland svarar Basecamp - när jag försöker föra över trippen - att "det finns ingen enhet", ibland ber den mig välja enhet ur en tom lista. Ingen logik i varför den väljer det ena eller det andra

Förstår att det på rak arm kan vara svårt att säga vad jag gör för fel, men har någon tips så tackar jag och tar emot
Mvh//H
hailwood
 
Inlägg: 60
Blev medlem: 2018-08-23/19:36

Navigator Vl

Inläggav Gunnar Elmgren » 2020-05-10/10:40

Det där kan bero på, att datorns USB-uttag ger för lite ström för att ladda GPS:ens batteri.
Med fulladdat batteri i GPS:en brukar det gå bra - eller så får man se till, att USB-uttaget man använder ger nog med ström (vissa datorer har olika strömkapacitet på olika uttag - om det inte finns något uttag som ger tillräckligt (2A brukar räcka) kan man ansluta via en extern USB-hub med separat strömmatning.
Eller så har Du fel USB-kabel -använder Du den som kom med GPS:en?
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Navigator Vl

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-05-10/11:07

Instämmer med Gunnar. Utifrån egen erfarenhet ser jag numera alltid till, att navigatorn är fulladdad, innan den kopplas till datorn. Även då kan det ta sin rundliga tid (åtskilliga minuter) för enheterna att koppla ihop sig, men det går snabbare, än om navigatorn först måste laddas via datorn, som har högst begränsad kapacitet att leverera ström.

Enligt Peter Currie, som förtjänstfullt höll en GPS-kurs i Linköping sistlidna februari, drar en Navigator VI så pass mycket ström, att den i värsta fall kan bränna sönder datorns USB-port!
ERGO: Se till att ha navigatorn fulladdad före ihopkoppling med datorn. Via ett vanligt 220-voltsuttag (eller från hojen) tar det inga evigheter.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17107
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Navigator Vl

Inläggav hailwood » 2020-05-10/12:50

Då kör jag på det tipset. Återkommer när allt är laddat och provat.
Tackar!
hailwood
 
Inlägg: 60
Blev medlem: 2018-08-23/19:36

Re: Navigator Vl

Inläggav hailwood » 2020-05-11/07:01

Försökte igen - med fulladdad nav så kanske det gick aningen snabbare för datorn att hitta, dessutom låg den kvar som grön/synlig i Garmin Express.
Men, jag hade samma problem i Basecamp - skapade resa - överföra till enhet - resultat "navigatorn hittades inte".
Trixade lite fram o tillbaka med att via Basecamp hitta uppdateringar till navigatorn (samma meny som att skicka till enhet). Först hittades den inte, men till slut fanns navigatorn i uppdateringsmenyn
Gick då tillbaka till att försöka skicka till enheten - då kom det fram en ruta där jag skulle välja till vilken enhet jag ville överföra - tyvärr fanns inga enheter i listan.
Fortsatte med att hoppa mellan uppdatera enhet och skicka till enhet, och till slut efter många hopp, dök navigatorn upp som val och jag lyckades överföra resan.
Så sammantaget är jag inte överlycklig. Allt är uppdaterat till senaste utgåvor - även kartorna. Kan problemet ha att göra med att jag skapar resor direkt i datorn (har kartkopia där) och sedan vill flytta till enhet - kan det vara skillnad om jag tar bort kartan i datorn och jobbar från kartan i navigatorn? Vill ju gärna kunna fixa ihop lite resor o rutter utan att alltid behöva hämta navigatorn från hojen.
//H
hailwood
 
Inlägg: 60
Blev medlem: 2018-08-23/19:36

Re: Navigator Vl

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-05-11/16:12

Där är jag rökt - och överlåter svar till kunnigare folk.
Hittills har jag aldrig haft problem med att överföra rutterna från datorn (Mac) till navigatorn - när uppkoppling väl skett - men eftersom navigatorn är ny för säsongen, har jag än så länge mycket begränsad erfarenhet av, om de rutter, som navigatorn sedan levererar, är de, som jag trodde, att jag lade in i den(!).
Hemmavid behöver man ju inte navigatorn - och gör ofta avsteg från eventuell planerad rutt.
Men det blir några längre resor inom kort. Då kommer väl sanningens timmar.

En fundering, dock: Det tog uppenbarligen sin rundliga tid för din dator och navigator att hitta varandra.
Men när de nu gjort det, kanske det går snabbare i framtiden? Bara att prova.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17107
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping


Återgå till GPS Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst