Optimal navigering med bef. utr.? (Zumo 660 + 8" Android)

Optimal navigering med bef. utr.? (Zumo 660 + 8" Android)

Inläggav Erik Nilsson » 2020-02-18/21:59

Hej!

Jag sitter och drömmer mig bort till sommarens MC-turer och börjar fundera på navigeringen.

Dels vill jag kanske prova TET, men även kunna rutta lite egna både grus och asfaltsturer. Slipper jag Basecamps klumpiga gränssnitt gråter jag inte floder men jag kan stå ut också. :)

Vad har jag för prylar då?
En Garmin Zumo 660 och en Samsung galaxy Tab active (vattentät)
(även en Garmin Zumo 220, men den ska nog avyttras i samband med en hoj)

Vad jag lyckats läsa mig till gällande Z660 så är den föråldrad och inte speciellt bra på fri-pro. Men om gamla Z550 klarade friluftskartan borde inte denna också klara det?
Sedan verkar det finnas lite fler alternativ gällande min surfplatta iom Android. Där lider man dock av risken för knepigt touchbeteende vid regn och kanske inte lika bra ljusstyrka i sol.

Jag har sedan 2011 kört med min Zumo 220 och klarat mig med City Navigator, däremot har jag svurit mer än en gång över avsaknaden av bom-information.

Så hur skulle ni rekommendera mig att nyttja min utrustning?
Ska jag kombinera enheterna? En för överblick och en för mer detaljrikedom?
Vad för karta rekommenderas på respektive enhet?

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
Erik Nilsson
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 2016-12-10/14:29

Re: Optimal navigering med bef. utr.? (Zumo 660 + 8" Android

Inläggav Olof Eriksson » 2020-02-19/22:34

Jag tycker då att Z660 funkar utmärkt till att åka TET i Sverige och Norge. Jag kan inte se att det körs många mil på stigar osv. Sen laddar du ju ner ett spår som du följer. Det är ingen rutt.

Och fri pro version 3 funkar till Z660, åtminstonde i min...

Sen använder jag även min Android telefon där jag också kör spåret. Men denna kan även konvertera den till en rutt. Om nu det behovet finns.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Optimal navigering med bef. utr.? (Zumo 660 + 8" Android

Inläggav Erik Nilsson » 2020-02-20/21:57

Olof Eriksson skrev:Jag tycker då att Z660 funkar utmärkt till att åka TET i Sverige och Norge. Jag kan inte se att det körs många mil på stigar osv. Sen laddar du ju ner ett spår som du följer. Det är ingen rutt.

Och fri pro version 3 funkar till Z660, åtminstonde i min...

Sen använder jag även min Android telefon där jag också kör spåret. Men denna kan även konvertera den till en rutt. Om nu det behovet finns.

Jag önskar ju komma från city navigator för att få BOM-info i andra turer :)

Men funkar fripro 3 kanske jag får leta efter det då.

Är det värt att komplettera med min Surfplatta om Zumon funkar bra? Ger det något mervärde? :)


Kan tillägga att jag har fäste för Zumon, men inget fäste för plattan än.
Användarvisningsbild
Erik Nilsson
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 2016-12-10/14:29

Re: Optimal navigering med bef. utr.? (Zumo 660 + 8" Android

Inläggav BmwMats » 2020-02-20/22:01

Erik Nilsson skrev:Jag önskar ju komma från city navigator för att få BOM-info i andra turer :)


Vad betyder BOM-info ?

Är det detta ?
https://www.itnews.com.au/news/bom-inco ... els-532351

/BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Optimal navigering med bef. utr.? (Zumo 660 + 8" Android

Inläggav Håkan » 2020-02-20/22:21

BmwMats skrev:
Erik Nilsson skrev:Jag önskar ju komma från city navigator för att få BOM-info i andra turer :)


Vad betyder BOM-info ?

Är det detta ?
https://www.itnews.com.au/news/bom-inco ... els-532351

/BmwMats

Jag har trott att bom-info betyder information om bommar som sitter på vissa grusvägar... :roll:
Men jag kan ha fel... :shock:
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Optimal navigering med bef. utr.? (Zumo 660 + 8" Android

Inläggav BmwMats » 2020-02-20/22:28

Håkan skrev:
BmwMats skrev:
Erik Nilsson skrev:Jag önskar ju komma från city navigator för att få BOM-info i andra turer :)


Vad betyder BOM-info ?

Är det detta ?
https://www.itnews.com.au/news/bom-inco ... els-532351

/BmwMats

Jag har trott att bom-info betyder information om bommar som sitter på vissa grusvägar... :roll:
Men jag kan ha fel... :shock:


Trodde ju jag också, men då jag googlade på "BOM GPS" visade det ju sig att det var något som hette så, därför blev jag också väldans förvirrad.

Vi får väl se om den gode Erik Nilsson svarar oss angående detta... ;)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Optimal navigering med bef. utr.? (Zumo 660 + 8" Android

Inläggav Erik Nilsson » 2020-02-21/17:49

Jag syftar på bommar som i vägbommar, min telefon tyckte dock att det var ett märkvärdigt ord och skrev ut det i versaler för att spä på förvirringen utan att jag märkte det :)
Användarvisningsbild
Erik Nilsson
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 2016-12-10/14:29

Re: Optimal navigering med bef. utr.? (Zumo 660 + 8" Android

Inläggav BmwMats » 2020-02-21/19:21

OK, tack för info'n ! ;)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Optimal navigering med bef. utr.? (Zumo 660 + 8" Android

Inläggav GSven » 2020-02-21/20:03

Erik Nilsson skrev: däremot har jag svurit mer än en gång över avsaknaden av bom-information.

Så hur skulle ni rekommendera mig att nyttja min utrustning?

Har du mobiltäckning där du kör? Ska informationen om bommarna vara i real-tid när du kör en improviserad rutt? eller kan du tänka dig kolla i förväg?
Befintlig utrustning, inte köpa något, inte betalabonnemang: anslut din platta till internet, titta, spara.
Trafikverkets vägdatabas, välj underlagskarta "topografisk", välj information "väghinder"
varje lila prick är en bom, exempel där jag bor:
https://nvdb2012.trafikverket.se/SeTransportnatverket
vägbomNVDB.png
Sven Erik
R 1250 GS -22
GSven
 
Inlägg: 251
Blev medlem: 2015-06-16/20:45

Re: Optimal navigering med bef. utr.? (Zumo 660 + 8" Android

Inläggav Erik Nilsson » 2020-02-21/22:55

GSven skrev:
Erik Nilsson skrev: däremot har jag svurit mer än en gång över avsaknaden av bom-information.

Så hur skulle ni rekommendera mig att nyttja min utrustning?

Har du mobiltäckning där du kör? Ska informationen om bommarna vara i real-tid när du kör en improviserad rutt? eller kan du tänka dig kolla i förväg?
Befintlig utrustning, inte köpa något, inte betalabonnemang: anslut din platta till internet, titta, spara.
Trafikverkets vägdatabas, välj underlagskarta "topografisk", välj information "väghinder"
varje lila prick är en bom, exempel där jag bor:
https://nvdb2012.trafikverket.se/SeTransportnatverket
vägbomNVDB.png

Det kan absolut vara ett hjälpsamt alternativ när man sitter och ruttar i förväg eller behöver stanna för att rutta om (man kan ju bestämma om sig eller behöva ändra rutt av annat skäl :) )

Tack! :D
Användarvisningsbild
Erik Nilsson
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 2016-12-10/14:29

Re: Optimal navigering med bef. utr.? (Zumo 660 + 8" Android

Inläggav BmwMats » 2020-02-22/10:13

GSven skrev:Har du mobiltäckning där du kör? Ska informationen om bommarna vara i real-tid när du kör en improviserad rutt? eller kan du tänka dig kolla i förväg?
Befintlig utrustning, inte köpa något, inte betalabonnemang: anslut din platta till internet, titta, spara.
Trafikverkets vägdatabas, välj underlagskarta "topografisk", välj information "väghinder"
varje lila prick är en bom, exempel där jag bor:


Nu blev jag väldans fundersam... :o :shock:

Går det att koppla upp Zumo 660 mot internet och få realtidsinformation om vägars status, såsom jag förstod i texten ?

Hur gör man i så fall ?

Eller är det bara jag som förstod det hela fel, - jo jag är nyvaken och har kanske missuppfattat allt fel... ? :? :roll:

/BmwMats (mycket nyvaken och trött just nu) :D
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Optimal navigering med bef. utr.? (Zumo 660 + 8" Android

Inläggav GSven » 2020-02-22/17:59

BmwMats skrev:/BmwMats (mycket nyvaken och trött just nu) :D


Hej! Gnugga sömnen ur ögonen. Vi börjar om.
TS vill göra rutter, han vill använda de grejor han har, han vill slippa BaseCamp, han vill köra TET i Sverige+Norge, han vill veta om det finns vägbommar på tilltänkta vägval.
Han har i tråden fått besked att hårdvaran (Garmin 660) duger. Att kartan (FriPro) går att använda i hårdvaran.
För att kunna ge kompletterande tips på hans fråga (Optimal navigering med bef. utr.) önskade jag några upplysningar till, (mobiltelefon, mobiltäckning, realtid eller ruttning hemma på kammaren).
Så nej, 660 går inte att ansluta till internet, vägars status anges med den aktualitet som inlagt kartmaterial har.

men hans platta går att ansluta till internet (åtminstone via internetdelning från mobil) om han är inom mobiltäckning. Nationella vägdatabasen är nyare än hans Frlluftskarta, väghinder går att få fram tydligt, då kan man kolla direkt eller inför tveksamma vägval.
Sitter han hemma och gör rutter kan han kolla var vägbommarna finns. Om de upplysningarna saknas i hans 660 kartmaterial kan han göra en POI-lista och ladda in i gps.
Om mobiltäckning finns, kartmaterialet i gps misstänks vara föråldrat kan man med plattan kolla på hitta.se, välja karta, välja friluftskartan, zooma lämpligt och förhoppningsvis kunna välja en väg man gillar!
Sven Erik
R 1250 GS -22
GSven
 
Inlägg: 251
Blev medlem: 2015-06-16/20:45

Re: Optimal navigering med bef. utr.? (Zumo 660 + 8" Android

Inläggav BmwMats » 2020-02-22/18:22

Tack GSven för din förklaring nu när jag gnuggat sömnen ur ögonen... :D

Till och med jag börjar förstår detta "fikonspråk" som jag är ny inför ! :lol:

Mvh BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län


Återgå till GPS Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst