Basecamp problem

Basecamp problem

Inläggav Haavee » 2020-04-22/19:56

Hej !
Jag har tankat ur ett spår från gps'n och gjorde om den till en rutt. Men när jag sen ville dra om sträckningen på en bit av rutten vägrar Basecamp att ändra på den, den säger att rutten inte överensstämmer med orginalspåret och då gör den en ny rutt medans orginalspåret ligger kvar.
Det konstiga är att drar jag upp exakt samma rutt med ritverktyget så går det utmärkt att ändra på rutten i efterhand.
Jag kör windows 10 och Basecamp 471
BMW 1200 GS 2018
Haavee
 
Inlägg: 329
Blev medlem: 2017-03-06/20:20
Ort: D8 Skaraborg.

Re: Basecamp problem

Inläggav Haavee » 2020-04-23/12:39

Min beskrivning var väl inte helt glasklar ser jag nu, alltså jag körde en runda på ca:25 mil i söndags.Och väl hemma igen så kopplade jag gps'n till Basecamp och tankade ur dagens spår som då bestod av 4 eller 5 delsträckor som jag markerade och valde att koppla ihop till ett enda spår,klickade på detta spår och valde att göra om det till en rutt och så långt är allt ok men när jag sen ville ändra på en liten del av rutten så går inte detta.
Detta har alltid funkat förut, är det nya Basecamp versionen som det är nått fel på eller?.
BMW 1200 GS 2018
Haavee
 
Inlägg: 329
Blev medlem: 2017-03-06/20:20
Ort: D8 Skaraborg.

Re: Basecamp problem

Inläggav Lars Levén » 2020-05-03/22:30

Jag brukar inte arbeta som du beskriver utan drar istället om rutten med spåret som underlag. Då blir man av med felkörningar, stopp med mera samt att den enkelt går att justera. Med det vill jag säga att jag inte vet hur det fungerat tidigare, jag har dock svårt för att tro att Garmin ändrat något eftersom BaseCamp är en mer eller mindre vilande produkt.
Problemet med en rutt som skapas från ett spår är att det inte finns några ruttpunkter i rutten utöver start och mål. Det finns då inga punkter att exempelvis infoga en ny ruttdel mellan. Väljer du ex.vis verktyget "infoga" så får du en varning typ den du beskriver och fortsätter du sedan så blir det bara en tramsrutt som resultat.
Du kan också klippa bort de delar i ditt spår som du vill ändra, dra en ny rutt däremellan, göra om rutten till spår och sedan sammanfoga de olika spåren för att få ett önskat komplett spår. Det går givetvis också att ändra direkt i originalspåret, men det kan bli mycket jobb om det är långa sträckor.
Kanske har jag inte fattat fullt ut vilket ditt problem är. Du får gärna maila mig ditt SPÅR så ska jag se hur det ser ut i min dator. lars.leven@bmwklubben.se
Lars Levén
Ju sämre väg desto bättre
Användarvisningsbild
Lars Levén
 
Inlägg: 928
Blev medlem: 2005-11-15/01:00


Återgå till GPS Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst