Appar för navigering?

Appar för navigering?

Inläggav F800åkare » 2020-06-23/22:09

Har idag en Tomtom Rider40, funderar på att byta till en 8" surfplatta men har ingen koll på detta med vilka navigationsappar som är bra för hojåkare?

Tycker det idag är lite för mycket osm skall parkopplas, startas upp och se att allt lirar, gps'en, telefonen och cardo'n på hjälmen. Tänkte att en platta med 3G/4G och navigationsapp kopplad till hjälmen förenklar en hel del, styra cardo'n, navigation, musik/radio, samtal(auto vidarekoppling från telefonen) allt kan skötas via plattan. Har funderat på Samsung galaxy active 2, en 8".
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Appar för navigering?

Inläggav hanseman » 2020-11-05/18:51

Hej, hur hur det gått? Nyfiken på hur det funkar med surfplatta!
hanseman
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2013-11-13/13:55

Re: Appar för navigering?

Inläggav Nisse Eriksson » 2020-11-05/20:52

Kan bli lite för dåligt ljus i skärmen på en surfplatta om solen ligger på
Nisse Eriksson
 
Inlägg: 37
Blev medlem: 2018-09-24/11:39

Re: Appar för navigering?

Inläggav F800åkare » 2020-11-05/23:03

Har inte blivit av med denna ide än, för mycket annat på bordet som ska fixas först. Får se om det hinns med tills våren.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Appar för navigering?

Inläggav Lindeberg » 2020-11-11/21:10

Jag gillar att köra med appen Topo GPS på telefonen fäst på styret (Quad lock). Appen har inte turn-by-turn-navigering, och det passar mig. Kartan är detaljerad och liknar en papperskarta till utseendet, man kan lägga en rutt med fingret precis som man vill ha den, och så får man se till att följa den linjen. Kan också spela in en rutt och spara för att köra igen. Kan också tanka ner gpx-rutt, och även exportera till BMW Connected-appen för att få upp rutten i TFT. Vid senaste uppdatering kom också en kul funktion, nämligen att man kan planera en runda. Man ställer in färdmedel och planerad sträcka så slumpas en rutt fram som leder tillbaka till startpunkten.


Är nu i valet och kvalet att köpa en ny iPhone 12, och funderar på Max-modellen för att få bättre vy över kartan. Eller också köper jag en mindre iPhone och en mindre läsplatta typ 8 tum istället och använder på styret. Kan också fästas med Quad Lock.

Så, långt inlägg men jag också också lite nyfiken på att använda en liten läsplatta på styret istället för GPS-navigator.
Användarvisningsbild
Lindeberg
 
Inlägg: 684
Blev medlem: 2008-05-11/19:54

Re: Appar för navigering?

Inläggav PeterS » 2020-12-10/22:01

PeterS
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 2012-07-09/19:03

Re: Appar för navigering?

Inläggav Jugge » 2021-04-11/16:10

20210326_162818.jpg
Hej, jag har bytt till en samsung activ tab 8 tum. Normalt lägger jag upp rutter med MyRoute-app och kör sedan med deras navigations program alternativt med bmw connected appen. Det funkar bra, tycker även att den klara solljuset bra. Lite si å så med tusch funktionen med handskar, men det blir kanske lättare att träffa rätt med sommarhandskarna. Har förövrigt fäst den med quadlocks universal fäste och deras backspegelfäste direkt på fågelpinnen. (1250gs). Ska försöka lägga upp ngn bild.
BMW 1250 GS 2020
BMW 1200 gs 2011
Honda vfr 800 2008
KTM superduke 990 2008
Jugge
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2016-10-05/19:13
Ort: Tyresö

Re: Appar för navigering?

Inläggav BmwMats » 2021-04-11/16:22

Ojojoj, vilket flipperspel... :shock: :o

Nej, inget negativt menat, men vilka skärmar på en hoj :D
Är det två hastighetsmätare, en på den övre och en på den under displayen ?

Hur är det i mörkerkörning, bländar dom inte ?

Kul att se, tack för bilden ;)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Appar för navigering?

Inläggav Jugge » 2021-04-11/16:36

:) mm, det är lätt att det går överstyr, Apparna släcker ner å kör navigeringen i nattläge precis som instrumenten i bilen. Men ja, det blir i största laget med 8 tum. Fördelen är att den går lätt att ta med in i tältet på kvällen för planering av rutter till nästa dag.
BMW 1250 GS 2020
BMW 1200 gs 2011
Honda vfr 800 2008
KTM superduke 990 2008
Jugge
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2016-10-05/19:13
Ort: Tyresö

Re: Appar för navigering?

Inläggav Tobias » 2021-04-12/09:53

Jag har kört med min Note, dvs Android-telefon, och använt OsmAnd. Funkar helt ok. Dock får man hantera GPXer lite annorlunda mot om man är van vid Garmin. Jag kör bara spår och delat upp varje spår i separat GPX-fil. Behöver jag hitta någonstans använder jag Waze eller Google Maps. Calimoto använder jag när jag vill nöjesåka utan att förberett med ett spår.

Använder RAM X-Grip där jag klistrat på en trådlösladdare så telefonen laddas trådlöst när den sitter i hållaren. Jag har även satt fast ett USB-uttag med quick charge 3.0(?) på MCn. Tidigare laddade jag via USB-sladd men det fungarade inte bra när det regnade (fukt i telefonens uttag).

Köpte på mig en Zumo XT till nya hojen förra året. Ser lite lustigt ut med 3 skärmar på nya hojen. Största problemet jag har nu är ljudet där både hojen och Zumo förväntar sig hantera allt ljud. Vilket jag inte alls har någon lust med. Zumo XT har en grym skärm men ska jag vara helt ärlig, så är det nog ett onödigt köp.
Tobias
 
Inlägg: 326
Blev medlem: 2006-08-01/01:00

Re: Appar för navigering?

Inläggav Paxman » 2021-05-06/21:18

Har använt CoPilot i många år i både Ipad och Androidmobil.
Lätt att göra rutter hemma i Google My Maps och sedan för över till mobilen.
Provat många appar med jag tycker att CoPilot har den överlägset bästa visningen vid navigering.
Övertydlig visning som gör att man inte behöver släppa vägen med blicken längre än nödvändigt.
Paxman
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 2008-02-02/01:00

Re: Appar för navigering?

Inläggav rispalt » 2021-09-12/19:16

Har inte varit nöjd med de Android GPS appar jag testat genom åren, det är åtskilliga som sågats. Nu har jag äntligen hittat fram till OsmAnd. Den har allt jag sökt och lite till. Min Zumo590 är numera förpassad tilll backup och logg.
OsmAnd klarar även att läsa in GPXspår skapad i tex basecamp, skapa rutt av spåret och "leda dig mot spåret". Garmin/Zumo klarar inte det, den vill alltför ofta åka bakåt och ta om någon punkt man aktivt valt bort eller missat. OsmAnd är bättre på att "tänka framåt". Med Zumo har jag oftast använt spår, ej rutt för planerade resor. Rutt fungerar ok om man vill till "oslo", hopplös då man vill följa en planerad, egen rutt. OsmAnd klarar det galant.

OsmAnd har avsevärt bättre grafik, snabbare etc. Tidigare hade jag med mig liten laptop för att justera min plan vartefter under längre resor. Med OsmAnd behöver jag inte det. Laptop togs aldrig fram på våran senaste resa. Flera bra kartor att välja mellan i OsmAnd. Delar spår (via email) med flickvän som enkelttar upp den på sin mobil och vi har samma plan för dagen.

Endast fåtal nackdelar. Ingen touchscreen, mobilvänliga handskar behövs. Menyerna tar ett tag att lära sig, känns inte helt logiskt alla gånger. Har inte haft något trassel under själva resan, bättre och tydligare "dirigering", filer etc jmf med Garmin. Det jag inte begriper är hur jag kunnat missa OsmAnd tidigare. Den har ju beskrivits av många andra tidigare.

Införskaffade även SP-connect som fäste. Tycker det var dyrt men nu då mobil blivit 1:a handsvalet för navigering så känns det helt plötsligt värt varje krona:)

Jag passar även på att tipsa om en websida med en funktion som jag också saknat länge. Med den kan man konvertera rutter i google maps till en GPX för att sedan ladda i app/gps/basecamp.

https://mapstogpx.com/

Använder dock fortsatt Basecamp (till största delen) för planering och databas. Lite orolig för framtiden för BC, mer osäker än någonsin tror jag.
rispalt
 
Inlägg: 67
Blev medlem: 2015-06-26/18:11

Re: Appar för navigering?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2021-09-12/20:02

Den länken har jag tidigare använt för att konvertera Google My Maps-filen med planerad rutt till Basecamp.
Numera behövs inte det utan Basecamp kan hantera filen "as is".

Personligen ser jag med optimism fram emot vad som väntar bakom hörnet vad det gäller gps/ruttplanering.
Även om tex BMW Connected i nuläget är en simpel app med mycket begränsningar så misstänker jag att mycket är på gång.
Dagens TFT-skärm på våra hojar borde kunna nyttjas betydligt bättre.
Navigatorn och framför allt Basecamp/Garmin tillhör det förflutna, vilket enbart i sig är en befrielse.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Appar för navigering?

Inläggav Sahlin » 2021-10-13/21:09

rispalt skrev:Har inte varit nöjd med de Android GPS appar jag testat genom åren, det är åtskilliga som sågats. Nu har jag äntligen hittat fram till OsmAnd.

Har också börjat använda OsmAnd så smått, och är imponerad av dess funktionalitet. Dock har appen en ganska brant inlärningskurva och det tar sin lilla tid att insupa all information och finesser. En fördel med OsmAnd är att om man vill köra TET så kan man öppna TET-appen, ladda ner t.ex. Sverigekartan (GPX-fil) och sedan välja "Öppna" i TET-appen. Då öppnas hela rutten upp i Osmand och sen är det bara att gasa. Man kan även välja sektionsvis i TET om man så önskar. OsmAnd sväljer allt.

Måste bara fråga vilken version av OsmAnd du använder?? Pro eller Plus?
I Sverige är lagom bäst, i alla andra länder är bäst bäst.
Användarvisningsbild
Sahlin
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 2016-10-25/16:08
Ort: Laholm

Re: Appar för navigering?

Inläggav rispalt » 2021-10-16/16:54

Hej,

Jag har OsmAnd+, betalade 159kr vilket är väldigt prisvärt. Gratisvarianten är begränsad till 7x kartnedladding,

Deras hemsida tycker jag också är lite rörig (tycks vara en trend på nätet?).
Denna är en bra jämförelse sida mellen de olika formerna, free,+,pro:
https://docs.osmand.net/en/main@latest/osmand/purchases/android#free-and-paid-features

Om jag fattar rätt så är live = pro och är en abbonnemangsform, emedan Osmand+ är ett köp ("livstid").

O jag håller med att gränssnittet är rörigt, lite bättre kan de nog göra den delen men det är lite kostnaden av att den har många funktioner också. Då man kör upplever jag den väldigt stabil o enkel, vilket är det viktigaste. På rull vill man inte krångla. Tycker Zumo krånglar mer, köra med egenkomponerad rutt funkar inte alls (lika) bra och inget menysystem som imponerer trots avsevärt färre funtioner.
rispalt
 
Inlägg: 67
Blev medlem: 2015-06-26/18:11

Re: Appar för navigering?

Inläggav Sahlin » 2021-10-18/08:42

rispalt skrev:Hej,

Jag har OsmAnd+, betalade 159kr vilket är väldigt prisvärt. Gratisvarianten är begränsad till 7x kartnedladding,

Deras hemsida tycker jag också är lite rörig (tycks vara en trend på nätet?).
Denna är en bra jämförelse sida mellen de olika formerna, free,+,pro:
https://docs.osmand.net/en/main@latest/osmand/purchases/android#free-and-paid-features

Om jag fattar rätt så är live = pro och är en abbonnemangsform, emedan Osmand+ är ett köp ("livstid").

O jag håller med att gränssnittet är rörigt, lite bättre kan de nog göra den delen men det är lite kostnaden av att den har många funktioner också. Då man kör upplever jag den väldigt stabil o enkel, vilket är det viktigaste. På rull vill man inte krångla. Tycker Zumo krånglar mer, köra med egenkomponerad rutt funkar inte alls (lika) bra och inget menysystem som imponerer trots avsevärt färre funtioner.

Ok. Jag fick ett erbjudande direkt i appen att jag kunde köpa ett års prenumeration för 50 kr (halva priset) så jag nappade på det. Förmodligen är det den versionen som då kallas Pro. Får se hur jag gör när det är dags att betala . Om jag är nöjd så lär det bli att jag köper plus-verisionen.
I Sverige är lagom bäst, i alla andra länder är bäst bäst.
Användarvisningsbild
Sahlin
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 2016-10-25/16:08
Ort: Laholm

Re: Appar för navigering?

Inläggav Sonny » 2021-10-20/15:19

Jag har en Garmin NAV VI senaste modellen. Men mest använder jag min Iphone 12 pro som är monterad med Quadlock laddning och vibrationsdämpare bredvid Navigatorn.
Mestadels använder jag appen Calimoto som hittar underbara vägar nästan helt utan trafik.
Motorcykeln står nu i Lecco Italien och väntar på att jag skall komma ner till våren.
I bland använder jag appen Amigo som är en TomTom gratis app. Ibland så använder jag googlemap. Skall jag hitta roliga vägar så är Calimoto bäst, men den kostar ca 500kr per år om man vill ha hela europa. I närområdet så är den gratis.
Fördelen med telefonen är att den tar jag med mig in på fiket och där kan jag lägga om rutten om jag fått nya idéer. det också mycket enklare att ställa in en rutt i telefonen än att göra det på navigatorn.
När jag nu höst åkte ner till Italien så var det tur att jag hade telefonen monterad, för av någon anledning så var kartan i Nav VI endast Tyskland. Schweiz och allt nedanför var tomt.
R1250GSA 2019
Användarvisningsbild
Sonny
 
Inlägg: 62
Blev medlem: 2013-10-03/19:31

Re: Appar för navigering?

Inläggav Haavee » 2021-10-27/15:32

Någon som testat TomTom's mobil app :?:, 145 kr/år är ju billigt om den inehåller alla funktioner
som finns i deras MC Gps Rider. Vilka kartor ingår i det priset :?:
BMW 1200 GS 2018
Haavee
 
Inlägg: 329
Blev medlem: 2017-03-06/20:20
Ort: D8 Skaraborg.


Återgå till GPS Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst