Köpa Navigator Vi eller avvakta?

Köpa Navigator Vi eller avvakta?

Inläggav Pyret » 2020-07-20/19:58

Hej,

Jag håller på att införskaffa de sista tillbehören inför kommande semesterresa. Har en 1250 GS som har BMW's GPS hållare installerad.

Undrar nu om jag skall köpa en Navigator 6 eller avvakta om det är en sjua på gång runt hörnet?
Användarvisningsbild
Pyret
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2020-07-07/10:23

Re: Köpa Navigator Vi eller avvakta?

Inläggav CG Arvidsson » 2020-07-22/13:52

Köp du en Nav 6:a. Visserligen har dom haft en del problem,har själv fått min gratis utbytt. Det kommer nog att dröja innan Garmin/BMW presenterar någon ny Navigator. Nya system väntar runt hörnet i och med dom nya fordonsdisplayerna. Bra eller dåligt kan diskuteras.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Köpa Navigator Vi eller avvakta?

Inläggav GSven » 2020-07-22/14:44

Pyret skrev:Hej,

Jag håller på att införskaffa de sista tillbehören inför kommande semesterresa. Har en 1250 GS som har BMW's GPS hållare installerad.

Undrar nu om jag skall köpa en Navigator 6 eller avvakta om det är en sjua på gång runt hörnet?

Köpa eller avvakta?
det kommer alltid nyare versioner eller nya sätt att lösa uppgiften. De på BMW och Garmin som vet säger inget. Vi andra gissar.
Behöver du den idag, semestern är i morgon och du inte hittar, fint, skramlar 9000 SEK på kontot som inte går åt till däck? Köp!
Är du beroende av att den styrs av tumhjulet, vänster sida? Köp. ( av en auktoriserad handlare nära dig) Spara kvittot lättåtkomligt, garantiärenden är många....
Vill du ha bättre skärm, kan styra med rösten eller fingret på skärmen, vill modifiera hållaren? Överväg zumo XT! (cirka 5500 kr på prisjakt idag)
Har du redan en GPS? använd den och se vilka lösningar som finns till nästa säsong.
Har du en smartphone? eller en något äldre reservtelefon. Köp en originalBMW-hållare eller något från eBay, använd en navigeringsapp du gillar, gratis eller betal, offlinekartor finns
https://www.bmw-motorrad.se/en/accessor ... radle.html
https://www.bmwklubben.se/forum/viewtop ... 24&t=29356
Så du ser, "köpa eller avvakta?" har inget enkelt svar. Du kanske inte behöver köpa något alls? TFT-skärmen, iPhone och BMW Motorrad Connected app kanske räcker för dig?
Sven
Sven Erik
R 1250 GS -22
GSven
 
Inlägg: 251
Blev medlem: 2015-06-16/20:45

Re: Köpa Navigator Vi eller avvakta?

Inläggav Hasse Gustafsson » 2020-07-22/15:23

Kanske en fungerande TomTom 550 för 3700:-?
Varför betala 9000?
R90s -75,såld
R1200GS -10
Hasse Gustafsson
 
Inlägg: 838
Blev medlem: 2008-11-16/22:16

Re: Köpa Navigator Vi eller avvakta?

Inläggav Kovlingen » 2020-07-22/18:17

Men Hasse ! Inte får man svära i kyrkan ! :shock: :mrgreen:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Köpa Navigator Vi eller avvakta?

Inläggav Magnus Brobeck » 2020-07-23/09:56

Trådämnet!
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Köpa Navigator Vi eller avvakta?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-07-23/12:39

Det beror vad du ska använda den till.
En fungerande GPS för att hitta hyfsat runt i Europa, och för att få hjälp med enklare uppgifter som att söka tex bensinmackar och hotell.
Bra att använda för att undvika otrevliga överraskningar som fartkameror och andra olyckor.

Är det till mer avancerad användning som tex ruttplanering så kommer en ev. kommande ny Navigator knappast att ligga på topp om den fortfarande baseras på ålderdomlig teknik/mjukvara från Garmin, vilken kräver både lusläsning av instruktionsbok, och extern utbildning utöver instruktionsboken.
Dessutom ska du undvika mer avancerade inställningar av Navigatorn (undvik för böfvelen tredimensionell karta) om du ska köra i Alperna för då lägger GPS:n av.
Dessutom vill Navigatorn att du enbart kör nattetid norr om Polcirkeln för si dagtid gillar inte Navigatorn.
Det måste till något revolutionerande för att kommande Navigator ska motsvara priset du får betala.
Inte minst när det gäller användarvänlighet.
Tex modern hårdvara/mjukvara från någon annan än Garmin.

Personligen hade jag bekantat mig mer med TFT-skärmen och BMW Connect-appen först, samt sett till att ha en bra mobiltelefon med utmärkt användarvänliga Google Maps för ruttplanering.
Nöjer du dig inte med att börja på denna nivå utan verkligen vill ha en modern prestanda GPS med mer avancerade funktioner så vänta inte på att Jesus ska återuppstå.
Även Jesus lär använda Navigatorn baserad på Garmin för han har ju inte hittat tillbaka ännu...
Ge dig ut titta på konkurrerande produkter.

Personligen tror jag att Navigator VI är den sista av sitt slag.
En redan i dag integrerad TFT-skärm med BMW Connect-app synkad med din mobiltelefon visar vägen framåt.
Navigatorn blir bara en onödig pryttel, lika nödvändig som ett tredje hjul.

Helt rätt gissat.
Garmin är inte min frälsare, och Navigatorn tillhör inte mina mest lyckade inköp.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Köpa Navigator Vi eller avvakta?

Inläggav Pedro » 2020-07-24/08:21

Måns Ulveståhl skrev:Dessutom vill Navigatorn att du enbart kör nattetid norr om Polcirkeln för si dagtid gillar inte Navigatorn.


Dette opplevde jeg ved Polarsirkelen i år. Vet du hva som er årsaken til dette?
Pedro
 
Inlägg: 138
Blev medlem: 2016-09-21/07:31

Re: Köpa Navigator Vi eller avvakta?

Inläggav BrooklynS » 2020-07-24/08:57

Pedro skrev:
Måns Ulveståhl skrev:Dessutom vill Navigatorn att du enbart kör nattetid norr om Polcirkeln för si dagtid gillar inte Navigatorn.


Dette opplevde jeg ved Polarsirkelen i år. Vet du hva som er årsaken til dette?


En bugg som funnits i många år...
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3717
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Köpa Navigator Vi eller avvakta?

Inläggav Pedro » 2020-07-24/09:04

BrooklynS skrev:
En bugg som funnits i många år...


Men tydeligvis bare på BMW Navigator (som produseres av Garmin så vidt jeg forstår).
Vanlig Garmin GPS til bil påvirkes ikke av dette. Det har jeg selv sett flere ganger, senest for to uker siden.

Merkelig at man ikke har klart å løse dette problemet på BMW Navigator.... :roll:
Pedro
 
Inlägg: 138
Blev medlem: 2016-09-21/07:31

Re: Köpa Navigator Vi eller avvakta?

Inläggav BrooklynS » 2020-07-24/09:11

Jag tror inte att man ens försökt...
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3717
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå


Återgå till GPS Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst