Enkel ruttplanering och överföring till Navigatorn

Enkel ruttplanering och överföring till Navigatorn

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-07-25/22:24

Enklaste sättet jag har hittat vad det gäller ruttplanering.
Ogillar starkt ruttplanering i Garmin/Basecamp då det är rena stenåldern.

Ruttplanera i Google maps på din dator.
Det behövs ingen instruktionsbok, eller utbildning för att klara detta.
Kopiera länken (http) när du är klar.

Klistra in länken här:
https://mapstogpx.com/
Ladda ned GPX-fil till din dator.

(Det finns liknande även för KMZ-filer om man föredrar dessa).

Öppna Garmin/Basecamp på din dator.
Importera GPX-fil.
Transferera rutten från Garmin/Basecamp på din dator till Navigatorn.

Öppna ”Spår” på din Navigator, och konvertera till ”Reseplaneraren” (det sker automatiskt om du gör valet).
Vänta tills allt är 100% klart.

Finito!

Inte alltid 100% perfekt då kartorna Google och Garmin använder kan skilja något, tex Googles väg kan ligga bredvid Garmins väg eller tvärtom under vissa sträckor, men jag vet ingen som ignorera vad men ser med ögonen, och enbart följer GPS:n, dvs väljer att köra i diket bredvid vägen....
Fullt tillräckligt för att veta var man är var man ska.
Framför allt undviker du att läggas in för akut psykos efter misslyckade Basecamp-försök, och att åldras i förtid.
Mer tid för hojkörning får du även på köpet.


Lycka till!
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Enkel ruttplanering och överföring till Navigatorn

Inläggav CG Arvidsson » 2020-07-30/13:54

Håller med ,BaseCamp är bökigt. Men, det kräver en massa övning och kanske en nybörjarkurs. Det är inte att bara göra en rutt lite snabbt innan man ska ut och åka. Där kanske Google ligger före, men framför allt när man kan göra den direkt på satellitbilden och då kunna avgöra om det är asfalt eller grusväg. Är jag osäker har jag min Ipad vid sidan om med satellitbilden uppe. Oftast stämmer BaseCamp där grusväg betyder sträckade linjer vid vägkanterna. Det verkar vara ett begränsat antal waypoints i Google- programmet. En klar fördel är också att den går att skicka till telefonen, och då få in den i dom nya TFT-skärmarna. Åker man i Tyskland finns det många fina rutter att hämta på nätet via flera tyska MC-tidningar. Har själv en 70-milarunda i Schwarzwald nedladdad i min BaseCamp. Många hotel som nischat sig till motorcyklister har också rutter att dela med sig. Tyvärr har ju den här nya "kikhostan" ställt till det för oss som vill åka söderut. Funderar på om jag ska ladda ner den nya versionen av BaseCamp eller vänta till den går att lita på.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Enkel ruttplanering och överföring till Navigatorn

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-07-30/15:14

Google maps erbjuder satellitbilder om du önskar mer information.
Google maps kan du skicka från tex telefon till telefon - eller om så önskas från Basecamp då du har om du följer mallen ovan din Google maps plan i Basecamp.
Sedan om du tex föredrar https://kurviger.de/ så fungerar även det enligt mall ovan.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Enkel ruttplanering och överföring till Navigatorn

Inläggav Jan Johansson 1 » 2020-10-12/11:25

Jag bröt ihop när jag höll på med Base Camp, var på det berömda håret att kasta navigatorn i golvet, fick sedan tips om MyRouteApp, den är tämligen lätt att bygga rutter i, men varför måste det finnas så många inställningar som måste vara exakt rätt för att gpsen skall följa den rutt jag gjort? det är grymt svårt att få det att lira hela vägen, någon borde göra en GPS FOR DUMMIES video, det känns som man måste vara dataprogrammerare för att klara av en gps.
Jan Johansson 1
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2020-10-12/10:54

Re: Enkel ruttplanering och överföring till Navigatorn

Inläggav Hasse Gustafsson » 2020-10-12/15:30

Era problem med Garmin vet jag inget om.
Jag gör en rutt i Tyre för min TomTom, klickar
på överför rutt. sedan är det klart.
Beskrivningen som Måns nämner verkar krånglig för mig som är
en dumies :)
R90s -75,såld
R1200GS -10
Hasse Gustafsson
 
Inlägg: 838
Blev medlem: 2008-11-16/22:16

Re: Enkel ruttplanering och överföring till Navigatorn

Inläggav Lars Levén » 2020-10-12/20:49

På hemsidan under "Dokument" (du måste vara inloggad) finns det ett antal dokument om GPS-hantering, bl.a. "Olika ruttplaneringsprogram för GPS". Dokumentet kommer att uppdateras under hösten när jag får tid och andan faller på :-)
Lars Levén
Ju sämre väg desto bättre
Användarvisningsbild
Lars Levén
 
Inlägg: 928
Blev medlem: 2005-11-15/01:00

Re: Enkel ruttplanering och överföring till Navigatorn

Inläggav Jan Johansson 1 » 2020-10-17/09:06

Jag fick tipset att använda MyRouteApp, där kan man göra allt i samma program, och det ser ut att vara enkelt, men jag blir inte klok på inställningarna i min BMW sat nav 6, men jag är oduglig på elektroniska manicker, finns det inget tekniskt geni här som kan göra en uttömmande instruktionsvideo på Svenska för DUMMIES som mig?

Base camp var inget för mig, det fungerar säkert bra för de med datavana som förstår hur man gör, men jag blev om möjligt snurrigare än före när jag försökte mig på det.

https://www.youtube.com/channel/UCeF4uR ... xJvtMbotIw
Jan Johansson 1
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2020-10-12/10:54

Re: Enkel ruttplanering och överföring till Navigatorn

Inläggav CG Arvidsson » 2020-10-28/18:20

Har ägnat eftermiddagen till att lära mig göra rutter på Google Maps. En klar fördel är att man kan skifta mellan karta och satellitbild. Scrollar man ner ordentligt kommer det fram mycket info, företagsnamn, hotel m.m. Roade mig med att leta upp Wunderlich nya huvudaffär, visste ungefär vad den låg,bara att att klicka dit målet. Mycket enklare om man vill göra en avstickare mellan start och mål. Att föra över den till BaseCamp blir lite knepigare, då man måste gå via appen "mapstogpx". Tydligen en app som lever på allmosor från brukare. Vi får hoppas att Coronan lägger sig så att vi får nytta av våra GPS-kunskaper till våren.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Enkel ruttplanering och överföring till Navigatorn

Inläggav Hasse Gustafsson » 2020-10-29/08:56

En stor fördel med Google Maps och my Route är att kunna
använda Street wiuw funktionen (lilla gubben) för att läsa av
vägskyltar, se ut lämpliga rastställen utmed vägen mm.
Om vägen är grus eller asfalt?
R90s -75,såld
R1200GS -10
Hasse Gustafsson
 
Inlägg: 838
Blev medlem: 2008-11-16/22:16


Återgå till GPS Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst