Connectivity app som navigator

Connectivity app som navigator

Inläggav Mikael Lestander » 2020-08-05/11:39

Hej!
Jag tänkte höra om det är någon här som både testat vanlig gps och kan jämföra med BMW Motorrad Connectivity som jag fick med när jag bytte motorcykel.
När man väl har teknik att testa ökar ju intresset tydligen.
Så hur är det, vilka funktioner använder ni med separata enheter som inte finns i appen?
Användarvisningsbild
Mikael Lestander
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2020-07-30/07:49
Ort: Bollebygd

Re: Connectivity app som navigator

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-08-05/13:06

Jag har precis börjat använda BMW Connected (app på telefonen synkad med TFT-skärmen), och har även Navigator VI.

Navigatorn har mest används till att visa planerad rutt inför varje längre touringrunda.
Min ruttplanering görs dock alltid i Google Maps då Garmin utvecklat ruttplaneringsdelen (Basecamp) för Navigatorn. Google Maps är vida överlägsen Garmin i sin användarvänlighet enligt mig.

Navigatorn används dessutom ofta för att hitta närliggande bensinstationer, hotell/motell, och restauranger.
Något BMW Connected inte kan (ännu) vad jag sett.

Dessutom är BMW Connected en betydligt billigare form av GPS jämfört med Navigatorn, vilket även innebär att funktioner är färre och mer simpla.
Perfekt för en liten runda i eller utanför staden, men troligen alltför simpel för att glädja/hjälpa föraren under längre turer på okänd mark.
Givetvis blir allt bättre om du monterar telefonen bredvid TFT-skärmen än att enbart förlita dig på det lilla som TFT-skärmen visar, men då är vi tillbaka till ruta ett igen, dvs Navigatorn.

BMW Connected kan precis som Navigatorn föreslå olika sorters vägar beroende på tycke och smak, och undvika avgifter (vägtullar, färjor etc).

Nästa vecka är det dags för längre touring så jag kommer att ladda planerad rutt i både Navigatorn, och BMW Connected för att bekanta mig mer med BMW Connected.

Oavsett vad så är BMW Connected framtiden. Mycket kommer utvecklas och snabbt.
Redan nu finns en del roliga funktioner som tråkiga Navigatorn saknar.
Externa dyrbara enheter som Navigatorn tillhör snart historien.

Bra för BMW-förare - dåligt för Garmin.
A win-win med andra ord :mrgreen:

Folk som vill veta mer om BMW Connected kan se denna video på U-tube:
https://www.youtube.com/watch?v=_nS3RFjkY5E

EDIT 1: Häpp! BMW Connected visar närmaste bensinstation.

EDIT 2: Köp en billig (ca 300 Kr) telefonhållare med USB-laddning som passar hållaren för din Navigator på eBay eller liknade så kan Navigatorn läggas på soptippen redan i dag.
bild.jpg
Senast redigerad av Måns Ulveståhl 2020-08-05/14:12, redigerad totalt 4 gånger.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Connectivity app som navigator

Inläggav Mikael Lestander » 2020-08-05/14:04

Tack för svar!
Tar gärna mer input när du kommer hem igen.

Jag är också i början av användandet, men om jag väljer navigationsskärmen på TFT-skärmen så får jag ju ändå upp avstånd till kommande korsningar och körinstruktioner. Men förstås ingen kartöversikt.

Man kan ju få upp POI i närheten eller i närheten av målet, så är det någon som har erfarenhet av att använda det så vore det intressant.

Jag har ännu inte heller bildat mig någon riktig uppfattning om "winding road", om den är bra eller inte på att hitta kurviga vägar om man väljer det. Låter ju rätt bra om man vet var man ska, men inte kan vägarna. Finns sådana alternativ på GPS ni använder för mc?
Användarvisningsbild
Mikael Lestander
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2020-07-30/07:49
Ort: Bollebygd

Re: Connectivity app som navigator

Inläggav Lindeberg » 2020-08-08/21:55

Jag tycker kartmaterialet i Connected-appen är för dåligt. Zoomar jag ut en bit syns inga vägnummer, inga ortsnamn på mindre orter, men däremot syns namnet på olika sjöar väldigt bra. Som motorcyklist en tämligen värdelös uppgift i de flesta situationer.

Däremot gillar jag appens funktioner som att spela in körd rutt. Har också en del favoriter lagrade så jag kan scrolla fram olika mål med scrollhjulet under färd.

För navigering använder jag annars Topo GPS. Riktigt bra kartmaterial och ofta lätt att se vägarna. Går att spela in rutten för att se var man varit, går att lägga en rutt som sedan (om man vill) exporteras till Connected-appen och på så sätt visas i TFT-displayen.

Även om en ordinär GPS i regel har bättre läsbarhet i starkt solljus (jämfört med mobilen), är jag glad att jag inte beställde min hoj med GPS. Tycker visningen i TFT-displayen är synnerligen bra också. Enkel och smart. Blev först negativt inställd till visningen i rondeller, men jag tycker det funkar väldigt bra nu.

Connected-appen möjliggör ju också att se hastigheten på vägen man kör, en funktion som jag använder ganska ofta. Hade varit kul att kunna synka farthållaren till siffran på skylten också.
Användarvisningsbild
Lindeberg
 
Inlägg: 684
Blev medlem: 2008-05-11/19:54

Re: Connectivity app som navigator

Inläggav Mikael Lestander » 2020-08-14/09:33

Ja, det där med att man mest får veta vad sjöarna heter tycker jag är ett problem med gps i bilen också, men det var länge sedan jag kört med en separat gps, där kanske man har vässat kartvisningen mer?

Inspelningen av rutterna är toppen, särskilt om man vill reka en rutt och kanske ta med några vänner senare, så får man ju väldigt bra material att planera utifrån. Den har jag mycket glädje av.

Själv kör jag utan att se kartan, dvs jag tar bar TFT-anvisningarna, men så är jag ju mest ute och nöjeskör utan skarpa mål och tidspress. Men då får jag ju ha lite egen koll också, så visst händer det att jag stannat och orienterat mig någon gång.

Jag har också precis börjat testa att göra rutter i google maps som jag sedan lägger in i appen (via https://mapstogpx.com/) vilket fungerar riktigt bra. Appen varnar också lite för "dirt roads" (vilket jag valt bort) då den sonika ändrar beräknad rutt från den planerade. Utan att ha testat mycket känns det lätt och fungerande.
Användarvisningsbild
Mikael Lestander
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2020-07-30/07:49
Ort: Bollebygd

Re: Connectivity app som navigator

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-08-16/14:42

Jag kan bara hålla med om att BMW Connected-appen är kul.
Väldigt enkelt att visa körda rutter för intresserade med diverse tillhörande simpel fakta (temp, vinklar, hastighet etc).
Att även få hastighetsbegränsningen för vägen direkt på TFT-skärmen bredvid din egen hastighet är ett plus.

Kul att fler uppskattar Google Maps för ruttplanering.
Enkelt och användarvänligt jämfört med Garmins Basecamp.
Att kunna välja bort dessa eländiga grusvägar är givetvis en fördel :mrgreen:

Appen kan ännu inte ersätta Navigatorn helt i dag, men inom två år tror jag Navigatorn har ersatts med BMW-app/appar i kombination med TFT-skärmen och 5G.
Stora möjligheter för många nya funktioner.

Fördelar Navigatorn i dag:
-Detaljerad kartvy och stor display
-Trafikinformation
-Varning för fartkameror
-Sökning efter hotell, bensinstationer etc
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö


Återgå till GPS Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst