Efter en säsong så kommer min feedback:
BMW Connected är OK, men Google Maps ger en betydligt bättre överblick över var du är, och hur det ser ut i din omgivning på din mobiltelefon.
Jag ogillar skarpt att inte kunna få en bra överblick genom att "dra" med fingret på skärmen och zooma in/ut, och därigenom få veta var jag är, samt hur det ser ut (bensinstationer, hotell, alternativa vägar etc) i min omgivning.
Annars fungera BMW Connected helt OK med både "rullhjulet" och överföring/visualisering av data mellan hoj och mobiltelefon.
Inte minst av vikt att hastighetsbegränsningarna på vägen du kör uppvisas på TFT-skärmen.
Tyvärr blir det ofta ett felmeddelande på TFT-skärmen om att kontakten med keyless-nyckeln har brutits, dvs samma felmeddelande du får när nyckeln befinner sig utanför det nödvändiga avståndet.
Detta trots att nyckeln finns i omedelbar närhet.
Felmeddelandet på TFT-skärmen tar dessutom väldigt lång tid att försvinna utan åtgärd så jag gissar att "synkningen" mellan BMW Connected på mobiltelefonen och TFT-skärmen inte sker så ofta.
Oftast verkar detta vara relaterat till brott mot den tyska "ordningen", dvs om du sätter telefonen i vaggan innan hojens elektronik är påslagen.
I sämre fall så går hojen inte ens att starta innan tändningen först stängs av och sedan på igen.
Jag gissar att detta är "buggar" i BMW:s mjukvara som senare kommer att fixas till.
Varför fel "ordning" då?
Jag använder mobiltelefonen som kamera också, och ibland vill man stanna och fotografera.
Då kan det bli omständigt både med att behöva plocka av mobiltelefonen, och sedan följa rätt "ordning" efter varje stopp.
Vill du använd BMW Connected smärtfritt så blir det att sluta använda mobiltelefonen som kamera.
Betyg?
BMW Connected tillsammans med vaggan är en enkel GPS-lösning, vilken passar utmärkt för kortare resor, men inget för den som önskar samma möjligheter tex Nav VI erbjuder under längre resor.
Inget för den som vill fotografera enkelt och smärtfritt med sin mobiltelefon.
Min döda Nav VI har därför skickats till GPS Station i Tyskland för reparation.
Aldrig någonsin trodde jag att min Nav VI skulle saknas