Alternativ: Navigon?

Alternativ: Navigon?

Inläggav Sven-Erik Tiberg » 2007-03-12/18:41

Hej.

Har funderat på en GPS under en tid nu för touringresor från nordnorge till alperna med avstickare till medelhavet. Har en LT och kör i så gott som alla väder. Behovet är att hitta till orter och bensinstationer på vägen. Den bör också kunna ta emot trafikinfo om köer m.m. och leda mig runt.
Stor och ljusstark skärm samt touch screen.

Tittat på Garmin och andra märken för att köpa en hjälpreda på vägen. Klarar mig oftast med kartbok och munväder så behöver inte så många finesser. Behöver inte planera routen i förväg utan bara vara säker på att komma till målet även om det blir en avstickare till vackra ställen och spännade vägar. Och när tankmätaren sjunkit rejält så vill jag hitta till en bensinstation.

Tittar nu på en Navigon TS 7000 T / Europa för ca. 380Euro incl. paket och frakt. Något jag borde se upp med?

Kan man stänga av fartkamera funktionen? kan kosta några SFr om polizen ( CH ) blir nyfiken.

Tippar att jag inte kan dumpa / hämta router från Garmin alt. ViaMichelin eller någon routeplanner. Stämmer?

Sen så får jag väl ha en plastpåse i beredskap om molnen mörknar i horrisonten.
PS: tänkte hänga på D1's resa till Trondheim / trollstigen i juni, sen med bil i scotland och sen på en MC-träff i Dolomiterna. Ev. årsmötet i Sunne.
Hmm. blir några härliga mil detta.
Sven-Erik Tiberg
 
Inlägg: 319
Blev medlem: 2004-03-26/12:00

Inläggav HMRHMR » 2007-03-12/23:05

Kör du MC så som de flesta kör bil, dvs det viktiga är att snabbt nå målet på stora trafikerade vägar, så borde vilken bilnavigator som helst funka bra.

Det är först när vägvalet är det viktiga som Garmin är överlägsna andra GPS'er. Dvs när man vill planera vägvalet i förväg och/eller tanka upp rutter från Internet.
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Inläggav Sven-Erik Tiberg » 2007-03-13/22:49

Hej

Är nog så att jag kör från en punkt till en annan, och vill göra en avstickare i bland och sen hitta tillbaka mot målet.

Verkar som om POIConverter från http://rjdavies.users.btopenworld.com/html/programs.html
kan läsa Garmin filer och MS AutoRoute enl. http://www.navigon-user.com/.
Återkommer efter helgen.
/Tibbe
Sven-Erik Tiberg
 
Inlägg: 319
Blev medlem: 2004-03-26/12:00

Inläggav HMRHMR » 2007-03-13/23:07

Det finns en hel del konverteringsverktyg. Se länkarna på klubbens GPS-sidor.

Tyvärr är det ofta inte så enkelt i praktiken. Att flytta en rutt innebär normalt att man bara flyttar en serie waypoints. Om ursprungsrutten är definierad med glesa punkter så kan den mottagna rutten bli nästan vad som helst.

Vissa GPS'er sorterar ruttpunkterna i nummerordning vilket betyder nonsensrutt. Även andra inkonsistenta krav som skapar problem kan ställas på ruttpunkterna.

Min erfarenhet pekar entydigt på att det är dramatiskt mycket enklare att satsa på industristandard. Dvs Garmin. Såvida man inte (som jag... :o ) är en datanörd som ser alla skillnader som en utmaning.
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00


Återgå till GPS Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron