Går ej att starta på växel trots att jag kopplar

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Går ej att starta på växel trots att jag kopplar

Inläggav Ullis » 2016-07-12/07:35

Hej!
Har precis haft min hoj inne på service (kört 40 mil sedan jag köpte den) där jag bad dem fixa problemet med att hojen inte går att starta när en växel är i.
Efter servicen funkade det, ett tag. Nu är det samma problem igen.

Hade kunnat levt med det om det inte vore så jäkla svårt att "hitta" neutralen. Den hoppar från ettan till tvåan, trots att jag smyger in den som om jag hade haft mockasiner på mej.

Har också råkat ut för att hojen inte vill starta efter att jag stängt den med "dödaren".

Någon som känner till något om detta?
Någon som vet var jag själv kan ställa in den så den startar med växel?

Har en S1000R 2014.

// Ullis
Ullis
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2016-07-12/07:23

Re: Går ej att starta på växel trots att jag kopplar

Inläggav Kovlingen » 2016-07-12/09:13

Åk tillbaka till verkstan och ta en funderare med dom . Endera fixar dom det eller
också kanske du kan få reda på vad dom gjorde när DOM fixade det .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Går ej att starta på växel trots att jag kopplar

Inläggav Marie » 2016-07-12/10:05

Om inte den hojen är annorlunda hopkommen än de flesta så sitter det en brytare vid kopplingshandtaget som trycks in när kopplingshandtaget är utsläppt. Den brukar fastna i intryckt läge. Medicinen brukar heta rikligt med WD-40 och peta-peta-peta med ett lämpligt verktyg tills den rör sig lätt igen.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Går ej att starta på växel trots att jag kopplar

Inläggav Roger Gross » 2016-07-12/12:31

Hej Ullis,
Instämmer i Maries slutsats vad gäller reläerna vid kopplingshandtaget. Dock tror jag inte på att WD40 är lösningen på en så ny hoj.
Om din S1000R har farthållare finns två mikrobrytare vid kopplingshandtaget. Den ena utlöser farthållaren och den andra möjliggör start med växel ilagd.
Om du tittar noga så ser du två tunna metalltungor invid kopplingshandtagets fäste. Sannolikt är plåttungorna ngt deformerade och behöver justeras. Använd två pincetter och böj plåttungorna så att följande brytpunkter för mikrobrytarna hörs:
- Startreglering 15-40 mm
- Farthållarreglering 110 mm
Måtten avser avståndet från styrändviktens svarvade spår till kopplingshandtagets ändkula.
Lägg örat nära kopplingshandtaget, dra in handtaget långsamt. Du kommer att höra när mikrobrytarna påverkas.
Böj resp plåttunga så att mikrobrytarklickljuden hörs vid ovan nämnda avstånd.
(Vanlig orsak till behovet av justering är åverkan eller att man bytt till tillbehörshandtag.)

Lättheten att hitta friläget kan bero på hur kopplingen är justerad. Vid kall motor ska det vara ett knappt märkbart spel vid kopplingshandtagets öppning vid kopplingsvajern. Justera till 0,5 mm. När motorn är varm är spelet betydligt större. För maximal frikoppling ska spelet vara så litet som möjligt vid kall motor.
//Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Går ej att starta på växel trots att jag kopplar

Inläggav Ullis » 2016-09-08/14:05

Tack för svar.
Någon extra brytare har jag inte kunnat se. Problemet har alltså kvarstått.

Probike Norr sa att det kunde vara något glapp eller dylikt men de kunde inte ta in den innan jag drog på hojsemestern.

Hur som så har kopplingsvajern gått av nu & hojen har bara gått 2200 mil. Hur tusan är det möjligt liksom?
Garantin gick ut i april i år så jag personligen tycker att det ska gå på goodwill från BMW.
En kopplingsvajer på en två år gammal hoj ska banne mej inte kunna gå av & vilket de själva tyckte var märkligt.
Nu lutar det iaf åt att de inte tar det på goodwill så vi får se hur det slutar.

Trodde jag gjorde ett bra köp när jag köpte min första BMW.
Ullis
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2016-07-12/07:23

Re: Går ej att starta på växel trots att jag kopplar

Inläggav Austin » 2016-09-09/18:35

En wire kan gå av efter 200 mil eller mindre om den är feldragen eller har kommit i kläm.
jag tror personligen att det är en bidragande orsak till att friläget är svårt att få i om wiren gör trögt eller oprecis eller håller på att gå av så att den hänger sig i höljet.
En wire behöver inte litervis med smörja eller ingen alls om den har invändigt nylonhölje som wiren glider på. Mjuka böjar ska det vara eller så rak som det bara går
.Då går wiren lätt ,går inte av, Rätt spel vid handtaget så wiren inte spänns när styret vrids.
R1200R

https://www.facebook.com/bjorn.o.holmgren
Björn Holmgren Växjö
Austin
 
Inlägg: 263
Blev medlem: 2015-09-12/21:03
Ort: Växjö


Återgå till S1000 - modeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst