En gamal nybörjare

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

En gamal nybörjare

Inläggav VolimSa » 2021-04-06/09:03

Hej,


Jag undrar vilken MC av de två ni rekomenderar:

Yamaha MT07 eller BMW F800R (2010-2014)
Jag vet inte varför men de två har jag fasnat för.

Cirkapris för båda är 50.000.

Jag är 185 cm och 90 kg.

Jag har ingen A kort just nu men det är bara upkörning som är kvar (juni 2021). Så jag tänkte köpa en MC för att övningköra tills dess.

Föra året kuggade jag på högfartsbanna för jag tyckte att MC som jag tränade/övningskörde på traffikskola F750gs var lite svårthanterad (lite 'tung" att köra slalom på högfarstbanna).

Alla tips välkomnas.
Användarvisningsbild
VolimSa
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2021-04-06/09:00

Re: En gamal nybörjare

Inläggav BrooklynS » 2021-04-06/12:01

Lösningen på all lyckas med uppkörningen stavas ÖVA. :)


MT07 är en budgethoj för nybörjare, om än en bra sådan. Väldigt få har kvar den efter första året.

F800R är en riktig hoj även för vuxna. Mycket mer utrustning, starkare motor, bättre sadel, handtagsvärme, riktiga instrument, färddator, möjlighet till riktiga väskor med mera med mera.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: En gamal nybörjare

Inläggav Ecklesiastik » 2021-04-06/12:33

VolimSa skrev:Hej,


Jag undrar vilken MC av de två ni rekomenderar:

Yamaha MT07 eller BMW F800R (2010-2014)
Jag vet inte varför men de två har jag fasnat för.

Cirkapris för båda är 50.000.

Jag är 185 cm och 90 kg.

Jag har ingen A kort just nu men det är bara upkörning som är kvar (juni 2021). Så jag tänkte köpa en MC för att övningköra tills dess.

Föra året kuggade jag på högfartsbanna för jag tyckte att MC som jag tränade/övningskörde på traffikskola F750gs var lite svårthanterad (lite 'tung" att köra slalom på högfarstbanna).

Alla tips välkomnas.


Du och jag är väldigt lika (om än att jag bär någon cm och 30kg till :D). Jag tog kortet på en 2010 årsmodell av F800R för 4 år sedan och hade innan tittat på MT07. Övningskörde även lite på MT07an och jag tror att du kan räkna bort MT07 då dom är fruktansvärt små och kommer kännas obekväm för annat än korta tripper. Den F800R som jag hade tyckte jag var riktigt trevlig och skulle kunna tänka mig att köpa en även idag (dock skulle frugan slå ihjäl mig om jag kom hem med fler hojjar).

För min del minns jag högfartsbanan som enkel att träna in med F800R men med det begränsade styrslag som den hojjen har var krypkörningen desto svårare. Jag hoppas att du ursäktar om jag frågar men är du säker på att du inte bara behöver mer övning för att klara med F750GS då det är en väldigt trevlig och lättåkt mc. Jag vet att det kan vara frustrerande att köra kon bana men till slut brukar polletten trilla ned och då känns det alltid skitbra. Jag kuggade min första uppkörning på krypkörningen så du är långt ifrån ensam om att behöva öva mer än vad egot säger. Ett tips är att om du har någon du övningskör med privat leta upp en tom parkering eller återvändsgränd och ställ upp koner och öva.

Oavsätt vad du väljer för hojj nu se bara till att det är en du kan sälja sedan om du inser att den sortens hojj du nu tror passar dig inte passar dig sedan när du åkt ett tag. Personligen började jag på en naken hojj märkte att jag gillade att åka långa tripper så bytte till en sport tourer. Efter ett år med sport tourer kom jag ihåg att grus är kul så jag bytte till en äventyrshojj och sedan började frugan åka med så då köpte jag till ett stort touring lok. Så hittils har jag under 4 år ägt 6 olika hojjar varav två jag har kvar idag och jag har totalt backat kanske 10 000 på att byta hojj.
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 682
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: En gamal nybörjare

Inläggav VolimSa » 2021-04-06/13:48

Jag tackar för era tydliga och snabba svar.
Jag vet att jag måste öva mer och jag vill gärna öva på en hoj som jag sedan kan använda för uppkörning. Just nu käns det lite tråkigt (läs dyrt pga arbetslös) för att öva med mc skolan och använda deras mc för uppkörning (1700 för hojen + 1600 avgiften) varje gång.
Användarvisningsbild
VolimSa
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2021-04-06/09:00

Re: En gamal nybörjare

Inläggav Måns Ulveståhl » 2021-04-06/17:38

F750GS är en typisk hoj för trafikskolorna.
En anledning är att den är lätthanterlig.
Själv tog jag mitt A-kort (2017) på bla en sådan.

Att du misslyckades på höghastighetsbanan var inte hojens fel då den som sagt är enkel att hantera under både höghastighetsdelen och krypkörningsdelen.
Sedan behöver du inte vara deprimerad över att ha misslyckats då det krävs övning, övning, övning för att klara provet.
Ingen susar igenom galant första gången utan mycket övning.
Vad jag såg under min uppkörning så var det enbart privatister som misslyckades här.
Vissa välte tom hojen under 180 gradaren (vändpunkten), vilket tyder på mycket lite övning på nödvändiga moment (planering, balans och kontroll).

Ge inte upp.
Lägg pengarna på körlektioner - inte en hoj.
Att köpa en hoj kan du alltid göra när så ekonomin åter tillåter efter att körkortet är fixat.
Lycka till!
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö


Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst