Köp av BMW K1600

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

Köp av BMW K1600

Inläggav Benny Into » 2021-10-08/20:04

Hej,

Har gjort det som det avråds ifrån: "Provkör inte en BMW K1600 om du inte tänker köpa!" Provade en GT 2011 , kändes alldeles utmäkt :-), nu jämför jag med min Yamaha FJ1200 1991 vilket inte är alls rättvist ;-)

Varför vara sugen på en sådan här MC när jag inte är en som åker så långa stäckor (i alla fall inte med det jag har idag) utan tycker att det är helt OK att hålla sej hemmavid för att åka några timmar när andan faller på, gärna på mindre och kurviga vägar. Har kört FJ:n ca: 2000 mil sen 2010.
Främsta anledningen att jag började titta på att byta hoj är att höger armen domnar av vibrationer, är inte jätteskönt. Har kollat länge på FJR1300 men läste att vibrationer finns i dom också, säkert mindre än i FJ:n men finns där i alla fall.
Kom då att tänka på en barndomskompis som hade en Honda CBX som inte vibrerade nåt nämvärt vad jag kommer ihåg, många år sen är det c:a 40, så började jag leta efter 6 cylindriska hojar och BMW:n är den enda med rak 6:a som jag hittade :-)

Jag önskar om det är möjlig att få lite synpunkter på vad jag ska köpa för årsmodell och vilka jag ska undvika och gärna varför.

Har läst lite om lite om "klonkig" växellåda "glapp" i slutväxel på de första årmodellerna eller är det ni som är lite känsliga som åkt BMW länge? Kan inte säja att jag tänkte/märkte något när jag provkörde, men vad har jag att jämföra med? En trögväxlad FJ med kännbara vibrationer.

GTL eller GT?

Vad mer ska jag tänka på?

Alla synpunkter mottages tacksamt.

Frun gillar att åka med.

Har tänkt att den BMW:n jag investerar i ska vara med mej så länge jag kan köra hoj :-)

Budget runt 130000:-

Från en alldeles nybliven medlem i Mariestad
Hälsningar
Benny Into
BMW K1600GT 2013
Användarvisningsbild
Benny Into
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2021-10-02/16:26
Ort: Mariestad

Re: Köp av BMW K1600

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-10-11/15:58

K 1600-ägarna verkar lite tröga i starten. ;)
Själv har jag aldrig ägt någon, men väl kört den. Som du konstaterat, är det en formidabel maskin
- "onödigt formidabel" för mig.
Kompisen, som i likhet med mig åker modern boxer, konstaterade, att när man startar en boxer, märks det. Det ruskar till i hojen, och därefter är det ingen tvekan om, att motorn är igång. Men boxerns vibbar är godmodiga.
"När man startar en K 1600, märks det nästan bara, genom att varvräknarnålen inte längre står på noll."

BMW:s produktutveckling pågår ständigt, så det föga originella rådet är att köpa en så ny cykel, som du har råd med. Förutsatt att servicedokumentationen är invändningsfri, torde körsträckan inte spela så rasande stor roll. En nyare hoj med längre körsträcka kan alltså vara ett väl så bra köp som en äldre, som inte alls gått lika långt.
Apropå service kan det vara idé att kolla, vad planerad service kostar. Ventilkontroll och -justering på den spisen är nog inte gratis. Men om det vet jag inget, eftersom jag inte haft anledning att kolla.

Om motorn alltså är tyst, kan detsamma inte sägas om växellådan! K-modellerna med tvärställd vev är beryktade - men veterligen håller lådan. (Så var inte altid fallet med de första K 1200-modellerna, men det är historia. Jag har inte läst något om problem med 1600-maskinernas lådor. Ett klassiskt BMW-trick för att minska brak är hur som helst att starta motorn med kopplingen indragen och ettan ilagd.)

GT eller GTL beror bland mycket annat på din körstil och benlängd. GT har lite högre sadel och ligger mera åt sportig snabbtouring, medan GTL har lägre förarsadel. Och så är toppboxen standardutrustning på GTL, som alltså ligger lite närmare Guldvingen i stuket. En generalisering kan vara, att "GT ritats för Europa och GTL för Amerika".

Slutligen: Innan du fattar beslut, kan det märkligt nog vara skäl att prova en modern boxer - de sista R 1200 RT-modellerna eller R 1250 RT. Du märker definitivt, att motorn är igång, men det är en helt annan sorts vibrationer än från en radfyra.
Skälet till tipset är, att du kanske kan få mer hoj för det givna beloppet, om du köper en boxer.
Men har du redan fattat beslutet att köpa en K 1600, är saken klar, och du kan strunta i tipset.

En rejäl gräddklick på moset, avseende båda typerna, är, att de brukar vara utrustade med farthållare, vilket kan vara nog så trevligt, ifall händerna tenderar att domna.

Lycka till, och - framför allt - välkommen i klubben.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Köp av BMW K1600

Inläggav Kovlingen » 2021-10-11/17:06

Mycket enklare svar .
"Så mycket du har råd med och så uppdaterad som det går" .
Det är ju inte min grej men gäller nog alla märken och modeller :|
Go tur !
Håkan
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Köp av BMW K1600

Inläggav Roger Gross » 2021-10-11/21:19

En ganska rejält uppdaterad K1600 är nära att presenteras. Man kan då räkna med att många K1600-ägare byter upp sig, vilket innebär ett bra utbud av begagnade K1600 - hojar.
Ett tips är att välja årsmodell 2017 eller nyare. Kolla upp att de modellspecifika uppdateringarna gjorts av en kompetent BMW-verkstad. De senare K1600 - årgångarna är mycket problemfria hojar. Ett typfel är glapp i Duoleverns kulleder - lätt att kolla...
Mvh,
Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Köp av BMW K1600

Inläggav Sven Lagerstrand » 2021-10-12/08:20

Det är lite klurigt det där med glapp i kullederna. Jag fick påtalat (inte anmärkt) att jag hade ett mindre glapp i kulleden. Bokade tid hos BMW Motorradcenter i Hamburg för åtgärd. Verkstadschef kom och sa att det var inget fel. Han och en mekaniker drog ut mig till en ny 1600. Man lyfte upp framhjulet och jag fick känna att där fanns samma spel som i min maskin. Wie nagelneu var omdömet. 6 år efter påpekandet hos bilprovningen är glappet oförändrat. Senaste besiktningen kollade man inte.
Sven Lagerstrand
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2017-10-09/08:39

Re: Köp av BMW K1600

Inläggav Benny Into » 2021-10-16/11:24

Angående service så är det väldigt sannolikt att jag servar själv, har gjort det för det mesta på både bil & mc och förstår givetvis att en ventilkontroll/justering på en K1600 är en ”aning” mer tidsödande än på en RT p.g.a. allt som behöver tas bort innan motorn blir synlig.

Mitt mål är en K1600, vill slippa så många vibrationer som möjlig.

Fordon brukar vara som bäst precis innan nästa generation lanseras, de allra flesta ”barnsjukdomarna” är då åtgärdade. Jag tänker att runt 2013-2015 kan vara ett rimligt mål, vill inte lägga allt för mycket kapital på en mc, redan här är det en bra hög med pengar ;)

Fj:n blev såld i veckan så nu är jag utan mc.

Det kanske finns någon som läser här och har en K1600GT (har inte provat GTL men satt alldeles utmärkt på en GT) 2013-2015 och funderat på att byta eller sälja den. Om jag får önska så tycker jag att Montego blå är färgen, gärna med toppbox och 3-4000 mil.

Tack för all information, tips och välkomnandet till klubben :)

//Benny Into
BMW K1600GT 2013
Användarvisningsbild
Benny Into
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2021-10-02/16:26
Ort: Mariestad

Re: Köp av BMW K1600

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-10-16/16:01

Benny Into skrev: Det kanske finns någon som läser här och har en K1600GT (har inte provat GTL men satt alldeles utmärkt på en GT) 2013-2015 och funderat på att byta eller sälja den. Om jag får önska så tycker jag att Montego blå är färgen, gärna med toppbox och 3-4000 mil.

Tips: Sätt in ovanstående under trådrubriken Köpes. Lycka till.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Köp av BMW K1600

Inläggav Benny Into » 2021-10-16/17:20

Tack Bror Gårdelöf nu är det fixat!

Det är inte alltid att hjärncellerna är påkopplade utan det behövs lite styrning i rätt riktning :lol:

//Benny
BMW K1600GT 2013
Användarvisningsbild
Benny Into
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2021-10-02/16:26
Ort: Mariestad

Re: Köp av BMW K1600

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-10-16/18:10

Så länge styrningen ifråga sker här på Forum - och inte när du sitter bakom styret - är det onekligen lugna puckar.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Köp av BMW K1600

Inläggav Benny Into » 2022-02-12/09:30

Nu har jag investerat i en BMW K1600GT 2013 årsmodell :D

Hojen har strax rullat 3400 mil

Tack för tips och råd :)

//Benny
Bilagor
20220131_094332.jpg
BMW K1600GT 2013
Användarvisningsbild
Benny Into
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2021-10-02/16:26
Ort: Mariestad

Re: Köp av BMW K1600

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-02-12/10:25

Grattis! Må ni trivas utomordentligt tillsammans.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Köp av BMW K1600

Inläggav Benny Into » 2022-02-12/10:52

Tack! Anar att det kommer att bli lätt :)
BMW K1600GT 2013
Användarvisningsbild
Benny Into
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2021-10-02/16:26
Ort: Mariestad

Re: Köp av BMW K1600

Inläggav BmwMats » 2022-02-14/14:12

Gratulerar till den nya "familjemedlemmen" !
Alltid roligt med något nytt ;)

/BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Köp av BMW K1600

Inläggav Roger Gross » 2022-02-14/15:12

Hej Benny Into - gratulerar till en mycket fin hoj!
Det snackas mycket om att en K1600 är kostsam i service. Naturligtvis är en ventiljustering på en 6:a mera tidskrävande än på en boxertvåa och det är många kåpdelar som måste tas bort och sättas tillbaka...
Förhoppningsvis har du köpt hojen av en handlare och då har minst tre månaders garanti!?
Men oavsett - kolla två saker som är karaktäristiskt för en K1600:
- Duolevern. I Duoleverns båda kulleder ska finnas ett knappt märkbart spel - absolut inget märkbart glapp. Detta är en svag punkt som brukar visa sig vid 5000 mil. Reparationskostnaden är 8000 - 10000 kr.
- Vattenkylaren. Nedre delen av kylarpaketet sitter mitt i sprutet från framhjulet och så småningom är kylarpaketet så fullt av grus och insekter att kylningen blir otillräcklig. Man märker det på att kylfläkten måste vara igång allt mera för att motorn ska få tillräcklig kylning. Har det gått för långt är det endast kylarbyte som gäller. Kostnad på verkstad runt 10 000 kr. Problemet kan dyka upp redan vid 5000 mil.
Jag nämner detta för att du ska försöka åberopa handlargarantin om just din hoj är drabbad.
Vad gäller kullederna i duolevern är det bara nya kulleder som hjälper.
Kylarpaketet kanske du kan rengöra om du har tid och tålamod. Avfetttning - varmt vatten - avfettning - varmt vatten och försiktigt peta mellan kylarens lameller. Oavsett så måste en bra framskärmförlängare på plats som förebyggande åtgärd. En framskärmFÖRLÄNGARE med mera funktion än design menar jag. De du kan köpa blir bra först om du förlänger dem något med en gummikappa i nederkant.
Du skriver att du är van vid att meka - då är kylarproblemet lättfixat. Dock tveksamt om man själv hemma i garaget ska demontera och fixa Duolevern!?
Vänliga hälsningar,
Roger Gross
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Köp av BMW K1600

Inläggav noh » 2022-02-15/18:52

Grattis till en kanonhoj. Hade exakt en sådan som du har köpt, en 2013. Körde 5.500 mil helt bekymmersfritt innan jag bytte till en 2020.
Med 3.400 mil påmätaren bör ju vintilkontrollen vara gjord, nästa kommer vid 6.000.
'Kylaren fick jag dock rengöra vid ca. 3.500 mil då fläkten började gå för ofta. Egentligen inget problem att göra ett hyggligt jobb med ktylaren kvar på hojen, men en del grejor inkl. kylfläkten fick jag ta bort. Man ser rätt väl att behovet närmar sig om man lyser genom kylaren bakifrån.
Enda nackdelen med K1600 GT är att den är tung och har relativt hög tyngdpunkt, så i mycket låg fart finns risk att man tappar den. Motorbåge kan rekommenderas, ser ingen sådan på din bild. Strax över promenadfart "försvinner" känslan av tyngd och hög tyngdpunkt så hojen blir förvånansvärt lättmanövrerad.
En annan men mindre nackdel är att däckbudgeten behöver förstärkas. Hojen har egenheten att den konsumerar däck med synnerligen god aptit.
noh
K16 GT, 2013 såld
K16 GT, 2020
noh
 
Inlägg: 413
Blev medlem: 2009-01-31/15:43

Re: Köp av BMW K1600

Inläggav Benny Into » 2022-02-20/19:35

Tackar så mycket :-)

Jag är fascinerad, får goda råd innan jag ens vet vad jag behöver fråga om, helt suveränt :-)

Roger Gross
Framskärmsförlängare, vem/vilka säljer dessa var samt förslag på utformning på extra gummiskydd? Såg någonstans här på forumet om filter för kylaren är det en bra/altenativ lösning?
Du skriver "avfettning" menar du då kallavfettning eller alkalisk avfettning eller kanske båda men inte på samma gång? Kallavfettning löser tjära medans alkalisk är lite mer för "småkryp", organiskt. Luftning om borttages?
Duolevern får jag väl hoppas att den inte är allt för glapp ännu med "bara" knappt 3400mil, sen tar det väl lite längre tid för en annan än en utbildad mekaniker och allt som oftast specialverktyg...
Motorbågar har jag funderat på samt komplettera med bromsljus i toppboxen.
Privatköp...

noh
Vilka är de bästa/mest slitstarka däcken med bra grepp för dessa hojar? Det blir svårt att köra mindre än vad jag gjorde den sista tiden med FJ1200:an i och men domningar i höger armen så vilket fall som helst blir det en högre däckbudget ;-)
En tung gashand ökar väl slitaget markant förmodar jag.

Har funderat på att en verkstadshandbok är alltid bra att ha samt att diverse specifikationer finns där som t.ex. vilken olja i slutväxel (misstänker i.o.f.s. API GL5 SAE 75W90) och såg någonstans att kopplingen INTE har bromsvätska.
Ser att BMW har verkstadshandbok på DVD, BMW nr: 01598559166
Har köpt en UniCarScan UCSI-2100 med 10-polig adapter och bara än så länge gratisversionen av Motoscan.

BMW kan vara lite speciella, sökte på Youtube oljebyte på K1600GT, en extra plugg en bit ovanför den "yttre" oljepluggen, aldrig träffat på det tidigare.

Hälsningar
Benny
BMW K1600GT 2013
Användarvisningsbild
Benny Into
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2021-10-02/16:26
Ort: Mariestad

Re: Köp av BMW K1600

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-02-20/20:13

Den eventuella skillnaden i slitstyrka mellan olika däckfabrikat ger jag mig inte in på, men i den mån tillverkaren erbjuder extra styva stommar, rekommenderas sådana. K 1600 är inte direkt någon lättviktare.
I skrivande stund är jag bara någorlunda säker på Pirelli Angel II GT (som jag själv åkt på ett antal år och är mycket nöjd med), men Michelin har i alla fall tidigare haft GT-versioner av Pilot Road (som numera bara heter Road, tror jag). Pirelli har för övrigt gott rykte, vad gäller slitstyrka.
Före Pirellitiden åkte jag på Michelin Pilot Road/2/4 - och fann aldrig skäl att klaga på de svålarna heller.

En seriös däck-/hojhandlare skall veta besked - och det bör gå att hitta information på respektive tillverkares hemsida.

Tidningen MOTORRAD (i Sverige Bike) testar däck varje år. Utvecklingen har nu kommit så långt, att skillnaderna mellan de senaste versionerna av sporttouringdäck från de sex premiumtillverkarna Bridgestone, Continental, Dunlop, Metzeler, Michelin och Pirelli (som äger Metzeler) snarast är försumbara - vilket onekligen är bra för oss kunder.

Sammanfattningsvis går det att filosofera över, att dina däckkostnader nog kommer att bestämmas mer av körsättet än av fabrikatet. ;)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Köp av BMW K1600

Inläggav Roger Gross » 2022-02-20/20:28

Betr skydd av kylare: Jag använde ett insektsnät som täckte kylarpaketets lameller. Nätet förhindrar grus och insekter att fastna. Ja, kallavfettning och alkalisk avfettning jobbar mot olika målgrupper. Dieselolja går också bra. Värme ökar effekten av använda rengöringsmedel. (Varmvatten...)
Det finns olika framskärmförlängare från olika leverantörer - GOOGLA!
gemensamt för alla skärmförlängare är att de är otillräckligt långa. Därför lämpligt popnita fast en lagom förlängningsbit. Ett tips är att köpa en billig, svart plasthink och klippa ut en lagom stor extraförlängare.
Kopplingsvätskan är vanlig hydraulolja och byts endast vid ingrepp i systemet - alltså ingen bytesintervall!
Det där med dubbla oljepluggar beror på att motorn är byggd med integrerad torrsump för motoroljan. Detta för att hålla nere motorns totalhöjd. En våtsump under vevaxeln hade gjort motorn omöjligt hög. För att hålla nere motorns bredd är den konstruerad med förhållandevis liten kolvdiameter men en lång slaglängd.
Mvh,
Roger Gross
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Köp av BMW K1600

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-02-21/21:20

Tillägg till mitt förra inlägg: Jodå - nya Dunlop Roadsmart IV, som fått mycket fina omdömen, finns i GT(GP?)-version, även för K 1600 GT - liksom Michelin Road 6.
Metzeler har 190/55-däck, men de anger inget om styvare stommar.
Bridgestone och Continental verkar inte ha 190/55-däck - eller också hittar jag inte på deras hemsidor.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping


Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst

cron