Två boktips - bra julklappar

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

Två boktips - bra julklappar

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-11-12/13:16

Att läsa Bosse Rindar är sällan tråkigt. 2007 utkom hans kåserisamling Full rulle, som snabbt sålde slut.
Sonen Pelle Rindar har låtit trycka en ny upplaga - och ger dessutom ut ytterligare en samling - Apkonster - som Bosse hade arbetat med, men utgivningen blev inte av, innan Bosse gick ur tiden.

Full rulle har en hedersplats i min bokhylla - och jag är fortfarande arg på mig själv, för att jag inte bad Bosse att signera den. Enligt Pelle verkar jag vara den allra förste, som beställt Apkonster. :)

Hugade medlemmar kan gå in på nedanstående länkar.

https://www.solentro.se/publish/rindar-bosse/full-rulle
https://www.solentro.se/publish/rindar-bosse/apkonster
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Två boktips - bra julklappar

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-11-20/11:15

"När jag började köra motorcykel i mitten av 50-talet, var jag totalt nollställd, men vetgirig.
.....
För att få reda på hur man skulle vara rätt klädd, läste jag boken som skrivits av tävlingsföraren Bertil Carlsson m. fl., 'Körteknik och träning' från 1948:

'Om man inte vill ha sin ålders höst fördystrad av reumatisk värk i axlar och knän, bör man tänka sig för en smula, när man rustar sig för motorcykelkörning. En ordentlig huva är ett oundgängligt plagg. Helst bör den vara av skinn, eftersom det är det enda material, som kan hålla fartvinden på utsidan. Glasögonen bör vara av stabil konstruktion och tillräckligt stora. Om vi flyttar oss ett steg längre nedåt kommer vi till halsduken. Helst bör det vara en kraftig yllehalsduk, som man lägger ett par varv om halsen. Den skyddar dels mot blåst och kyla, dels ger den huvudknoppen ett gott stöd om man skulle råka köra omkull. En bruten nacke är ju omöjlig att reparera. Många föredrager en tätt åtsittande jacka samt spetsbyxor. Denna utrustning är onekligen mer sportbetonad, men har också sina olägenheter. Många föredrar en lång skinnrock. Nackdelen med en sådan är att man blir ganska orörlig, om det t. ex. gäller att draga cykeln en bit. Man får inte slarva med fotbeklädnaden. Bäst är det med ett par höga snörkängor eller rejäla stövlar av läder.'

Jag försökte följa Bertil Carlssons råd så gott det gick förutom att jag körde med hjälm i stället för skinnhuva.
.....
Om jag skall vara riktigt ärlig, så hade jag inte spetsbyxor eller lång skinnrock. Egentligen var det väl bara halsduken man hade råd med. Den verkade å andra sidan ha magiska egenskaper på den tiden ... min var av tyg och kunde knappast vara till hjälp om man riskerade att bryta nacken."

Ur drapan Nybörjarlitteratur i Apkonster.

Det har onekligen hänt en del under de 74 år som förflutit, sedan dessa rader skrevs. Då var de flesta hojar bruksfordon, som inte gick fort, och på den tiden var nog särskild utrustning för motorcyklister ingen stor artikel. Man tog, vad som fanns.

Den ende motorcyklist, som jag sett använda spetsbyxor, var William Arne. Hans motorcirkus var ett närmast självklart inslag i de turnerande tivolin, som utgjorde den absolut viktigaste komponenten i min barndoms Barnens dag. Att som tioåring se honom och kompanjonerna köra i tunna var en oförglömlig upplevelse, och deras hojar - Indian Scout 1926 - lät mycket imponerande för en glytt.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Två boktips - bra julklappar

Inläggav ggl707 » 2022-11-27/16:58

Tack för tipset, missade första boken har sökt men ej funnit nu har jag beställt båda TACK bror.
R100S-77
K1200LT -06
ggl707
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2009-08-31/11:38

Re: Två boktips - bra julklappar

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-11-29/07:14

Ett nöje.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping


Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst