GS 310

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

GS 310

Inläggav Christian Krog-Jensen » 2023-01-13/15:31

Hej Ny på forum men medlem sedan många år. Jag har kört superfina älskade K1300S motorsport i många år , super hoj. MEN behöver en vinterhoj, krånglar mig igenom köerna på essingeleden från söderort till norrort, för tungt/dyrt om man kör i kull med den stora hojen. Tänkte köpa en lättare o såklart kikat på andra märken med som gamla Yamaha halvcrossar o KTM 390, men kanske G310 GS kan vara nått eller G310R. GS känns mer rätt av de två men det sägs att den är väldigt mjuk i fjädingen - erfarenheter här? Kan man strama upp speciellt framdämpare/byta gaffel? eller bara leva med det. JA jag är en av dem som ligger mellan filer o krågnlar lite på essingeleden för att komma förbi alla plåtburkar. Hojen kommer köras vid sämre delen av året o kanske enstaka grus åk. Har också hört att det är mycket vibrationer i den motorn över vissa varv, erfarenheter? mvh/Christian
Christian Krog-Jensen
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 2023-01-13/15:24

Re: GS 310

Inläggav Måns Ulveståhl » 2023-01-13/23:05

BMWMats kommer strax och ger dig all önskvärd info.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: GS 310

Inläggav BrooklynS » 2023-01-14/10:21

Vill du ha en vinterhoj så skall du köpa en med hög grundkvalitet, exempelvis en några år gammal Honda Transalp.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: GS 310

Inläggav mumkas » 2023-01-14/15:10

Följer. Har blivit sugen på en mindre och oöm hoj för att pendla mellan Lidingö och Solna när det inte är frost, men med de tonvis av grovt grus som ligger här på vägarna hemmavid. Grus som troligen inte är borta före maj. Dagar som i dag när det är rätt varmt med 4-5 grader. Har dock mest googlat KTM 390 Adventure.

/Janne
/Janne
R1200R -17
mumkas
 
Inlägg: 393
Blev medlem: 2011-08-17/00:18
Ort: Lidingö

Re: GS 310

Inläggav BmwMats » 2023-01-14/20:54

Christian Krog-Jensen skrev:Hej Ny på forum men medlem sedan många år. Jag har kört superfina älskade K1300S motorsport i många år , super hoj. MEN behöver en vinterhoj, krånglar mig igenom köerna på essingeleden från söderort till norrort, för tungt/dyrt om man kör i kull med den stora hojen. Tänkte köpa en lättare o såklart kikat på andra märken med som gamla Yamaha halvcrossar o KTM 390, men kanske G310 GS kan vara nått eller G310R. GS känns mer rätt av de två men det sägs att den är väldigt mjuk i fjädingen - erfarenheter här? Kan man strama upp speciellt framdämpare/byta gaffel? eller bara leva med det. JA jag är en av dem som ligger mellan filer o krågnlar lite på essingeleden för att komma förbi alla plåtburkar. Hojen kommer köras vid sämre delen av året o kanske enstaka grus åk. Har också hört att det är mycket vibrationer i den motorn över vissa varv, erfarenheter? mvh/Christian


Hej Christian !
Välkommen till forumet, trevligt att du har hittat hit.

Det finns ju ett flertal hojar i denna klass, men mitt hjärta klappar lite extra för BMW då jag kört hojar av det fabrikatet i över 40 år.
Har sagt att jag vill någon gång äga en BMW GS och jag gjorde slag i saken för några veckor sedan och köpte en begagnad G310GS i fint skick, dock några år på nacken.

Har knappt mer än provkört den hojen innan köpet, några varv efter det samt på en likadan G310GS och gillar konceptet väldigt mycket.
Det känns ju att den inte väger speciellt mycket och jag blev kär nästan direkt i den.
Till motsats från en annan känd forummedlem här, upplever jag bromsarna ytterst fina, både fram och bak, men det beror ju kanske vad man jämför med, då jag är van vid 80-tals modeller av BMW.

Fjädringen ÄR mjuk, speciellt fram. Det finns uppgraderingssatser till framgaffeln som bla Rallyraid saluför, sök på youtube så ser du vad jag menar, men det är nog inte gratis.
Jag har enbart kört landsväg och motorväg än så länge med min hoj, men där är den underbar enligt min åsikt gällande fjädringen, har ännu inte testat den på grus eller sämre vägar.

Vibbrationer ja, det känns att det är en enstånka, men väldigt jämn och fin ändå.
När man passerar 6000 rpm vid 100km/h och har originaldrevet fram med 16 kuggar, så kan man känna och uppleva att vibbrationerna ökar en aning, men jag brukar vara väldigt petig och känslig med vibbrationer och upplever inte det störande ändå.
Vill man så kan man ju byta drev fram till ett 17 tänders drev, vilket jag har gjort.
BMW original såklart, men du får beställa det via din lokala BMW-handlare, jag kan ge dig artikelnummer om du önskar, då sänker man motorvarvtalet från 6000 rpm till 5500 rpm vid 100km/h och hojen blir mycket jämnare gällande motorgången.

Jag kommer att återkomma i den tråd här på forumet som jag påbörjat tidigare, välkommen att söka efter den, där kommer jag att fylla på med mer info rullande.

Vad gäller prisnivån på en G310GS så är den bara ca en 1/4-del eller till och med en 1/5-del mot en större 1250GS då det gäller nypriset, beroende på extrautrustning, så för att prova på en mindre mer lekfull och lättkörd hoj så tror jag att det är ett bra val.
Min köptes ju begagnad, då är det en bråkdel mot vad en stor GS kostar, och jag tror att jag har lika stor glädje om inte mer då den är så lättkörd och inspirerande.

Lycka till med anskaffning av hoj, du får gärna ställa fler frågor allteftersom, jag skall försöka besvara dom efter bästa förmåga.

Mvh BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: GS 310

Inläggav BmwMats » 2023-01-14/20:55

Måns Ulveståhl skrev:BMWMats kommer strax och ger dig all önskvärd info.


Klart man gör bäste Måns ;)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: GS 310

Inläggav BmwMats » 2023-01-14/21:07

Christian Krog-Jensen skrev:Hej Ny på forum men medlem sedan många år...


Länk till min tråd gällande BMW G310GS
https://www.bmwklubben.se/forum/viewtop ... 53&t=31632

Mvh BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: GS 310

Inläggav Christian Krog-Jensen » 2023-01-17/15:31

Hej Tack för svar Mats och andra kloka, jag lade detta i Mats G310GS tråd, men kanske inte andra som upptäcker mina funderingar då? lite forum nybörjare, blev båda ställen.


Grattis till hojen Mats!

Jo läst en hel massa om G310GS, G310R, och som andra såklart sett på äldre andra japanska dual purpose hojar/halvcross, Duke 390 osv.

Har sett det där kittet för total moddning (rally raid) inkl. framgaffel som alla verkar notera är väldigt mjuk i terräng o även vid inbromsningar på motorvägen väldigt dykande, otrevlig påstår nån reviewr o även ludda till körglädje/manöverbarhet..

Jag kommer åka vinter med min nya pendlar hoj, K1300S funkar inte så bra, fr mycket kåpor, allt för tung o stark. Men såklart trist om G310GS är känslig för rost, kladda rostskydd överallt låter inge vidare.
Sen här man del om att Indien fabriken inta alls håller samma kvalitet på sina hojar..

Tänker man bör kompletter med:
-Handtagsvärme
-Handskydd
-byta avgassytem så den låter mer (men med in/urtagbart instick) - när man trängs i köerna på essingeleden varje dag är det bra om man hörs en del är min erfarenhet.
-sen som sagt strama upp åtminstone framdämparen - hittade pris: https://www.rally-raidproducts.co.uk/in ... fork%20kit, dyrt är det ca. 3 KSEK för lite ombyggnads prylar framgaffel, vill man bakdämparen snackar vi dryga 12 KSEK. Men framgaffel är inom räckvid/försvarbar, men aldrig provat med sådant skruv på MC tidigare...

-Byta framdrev (bra tips)
-Kanske nån vindskärm

Det blir lite slantar innan den är kittad som jag önskar, blir bra mkt dyrare än en äldre begagnad sak som ofta fått på sig massa lull från tidgare ägare (dock ofta tynge och det är dåligt om man nu skulle gå i kull i grus/halka eller bara behöva stödja med en fot ut...). Men såklart helst BMW...

min finansminister är informerad om billigare begagnad...vad det nu innebär.

fasen så svårt det här/Christian
Christian Krog-Jensen
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 2023-01-13/15:24

Re: GS 310

Inläggav BmwMats » 2023-01-17/16:47

Christian Krog-Jensen skrev:Hej Tack för svar Mats och andra kloka, jag lade detta i Mats G310GS tråd, men kanske inte andra som upptäcker mina funderingar då? lite forum nybörjare, blev båda ställen.


Grattis till hojen Mats!

...

min finansminister är informerad om billigare begagnad...vad det nu innebär.

fasen så svårt det här/Christian


Tack Christian !
Ja, det svåraste brukar ju vara att få ett sådant inköp beviljat av finansministern... :lol: :mrgreen:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: GS 310

Inläggav Christian Krog-Jensen » 2023-01-20/16:15

Så vart det iallfall en begagnad G310GS, handpenning lagd, hämtar måndag.Nu startar planen/shopping för ändringar, blir kul.... Inspirerad av BMWMats så blir det :
-omdrevning
-fotstödet

men även:
-Akropovic helsystem
-Handskydd (handvärmare är redan moneterat)
- några säger bromspedalen är lite för liten, får se hur det ser ut.

Sen säger en del att strålkastarn är klen före update - vet ej vad man kan göra åt det - om hela insatsen måste/kan bytas? eller bara nån bättre lampa/konvertering?

Tanken var ju köra i halvvinter före med denna lilla hojen, så skall kittas därefter.

Framdämparen kommer jag säkert styva upp men det är lite dyrt/pilligt o får vänta lite.

Sen är de ju på klena motorsidan, så vet ej om nån typ a dynojet/annan lätt optimering kan vara på sin plats.

Meckat mycket bil men inte mycket hoj, så tar gärna tips, eller släpar ner allt om det sker nån meckar kväll nånstans... Min K1300S motorsport i M-färgerna, är ännu original i allt men även där kan de 179 kusarna med tiden kanske friskas upp lite - första aktivitet där är bromsvätskebyte, har slarvat lite med det, lite meckigt ensam tror jag. Kul så höll man sig till BMW o sålde inte ut sig inte till andra märken. Tar gärna tips från er som är pro's/Christian
Christian Krog-Jensen
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 2023-01-13/15:24

Re: GS 310

Inläggav BmwMats » 2023-01-20/16:57

Christian Krog-Jensen skrev:Så vart det iallfall en begagnad G310GS, handpenning lagd, hämtar måndag.Nu startar planen/shopping för ändringar, blir kul....


Kul Christian, ber att få Gratulera till din lille :D

Jag har en 2019 modell med traditionell glödlampa för halv/helljus, på 2021 kom dom med LED-strålkastare och bättre ljus, men jag har monterat ett DRL-ljus framtill för att synas bättre dagtid, det kommer troligtvis någon form av ytterligare två DRL-ljus som kommer att sättas på en större motorbåge med tiden, men jag har inte sett någon sådan i butik ännu, men vet att det finns på nätet när jag tittat där.

Handskydd var redan monterade, det är nog ett måste samt värmehandtag (som jag har monterat).
Det är två lägen, halv och full effekt. På full effekt känns det som om man har satt handen i våffeljärnet, det blir varmt och gott !!! :lol:

Bromspedalen för bakbromsen ÄR liten, jag själv har missat den med foten flera gånger, men man vänjer sig att vinkla foten snett inåt lite för att träffa rätt med fotspetsen.
Kommer troligtvis att tillverka en något större platta som skruvas fast på befintlig bromspedal så man inte missar den så lätt.

Ljudmässigt så låter den rätt tamt med original ljuddämpare, kanske blir ett annat sound med det helsystem som du har valt.

För landsväg och asfalt så duger fjädringen fullt tillräckligt för min del, har inte kört grus/offroad ännu, men dom säger att framfjädringen är liiite för svampig för det i originalutförande.

Motormässigt är ju en 313cc maskin inte så effektstinn, men jag har ju inte heller tänkt att rejsa mellan stoppljusen med denna hoj, utan försöka bli bättre på grus och ha roligt med den på mindre vägar, typ adventurestuk på körningen.

Lycka till, har du någon bild/foto på hojen så lägg gärna upp den här, vore trevligt att se !
Årsmodell, miltal, färg m.m. vore kul att veta.

Med vänliga GS-hälsningar - BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: GS 310

Inläggav Christian Krog-Jensen » 2023-01-20/21:22

Tack, kommer bilder. funderar, kan man borra nitar på origanal ljuddämparen o ta ut innanmäte? men kanske blir för dålig lösning...
/Christian
Christian Krog-Jensen
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 2023-01-13/15:24

Re: GS 310

Inläggav MichaelWa » 2023-01-20/21:46

Christian Krog-Jensen skrev:Sen är de ju på klena motorsidan, så vet ej om nån typ a dynojet/annan lätt optimering kan vara på sin plats.


Jag hade Scorpion helsystem på min & det gjorde mer än ja trodde på motorsidan, ett helt annat vrid som passa min körstil bättre än med original.
Handlade mina tillbehör & röret från https://www.rally-raidproducts.co.uk/bm ... 10r?page=1
Fd Imola
1:a gången m GS
MichaelWa
 
Inlägg: 349
Blev medlem: 2004-05-02/21:04

Re: GS 310

Inläggav Christian Krog-Jensen » 2023-01-22/06:54

Tack för tips, skall koll på scorpion, var annrs lite insåld på Akropovic helsystem (med i/år db-killer). Känns som deras race-line med kolfiber potta är ganska lätt. hur går det med handel o tull från UK nu förtiden (post-brexit)? Vore trevligt hitta utomlands tillbehörshandel med lite bra bra priser, men kollade lite o pga hög euro tycker jag det är svårt hitta så bra priser..
Christian Krog-Jensen
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 2023-01-13/15:24

Re: GS 310

Inläggav BmwMats » 2023-01-24/23:38

Hej Christian, hur gick det idag när du hämtade nyförvärvet ?
Kördes den hem och hur kändes det i så fall ?

Någon/några bilder ?

Mvh BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: GS 310

Inläggav Christian Krog-Jensen » 2023-01-25/08:10

Tack, hojen hämtad på släp, blev låång tur från huddinge till älmhult tor. samma dag med släpet. Bara kört kort där nere, gatorna hemma i Huddinge har varit täckta med isskorpa..men nu bärjar det bättra sig. Har int tagit egna bilder ännu.
Det satt oxford handtagsvärme, styrhöjare på den, även vindsskärmen kändes intialt ok.
Skall beställa helsystem nu! Men funderar sitter ju lambdasond/O2 sensor på orginal röret - tänkte man kunde strunta i den omman byter hela systemet - funkar det?
(har ingen svets att svetsa på mutter för nytt fäste) - går hojen dåligt då?



ock beställa handtagsskydd med nån tvåpunkts infästning för "galgen" - lite skydd. tänkte barkbuster kåpor o ram.

Sen tycker jag inte växelväljare/fotpinne på den sidan har vidare bra position/vinkel, lite trångt för stora fötter, upplevde jag, tror inte det finns nån justeringsmöjligheter på min hoj...där behövs tips?!

Bromspedalen funkar, inte så liten, men klart fick gärna vara lite större - har dock inte bra grejer hemma att göra snygg egen variant..sett billigt på fruugo från kina, men där vet man ju inte vad man får för konstigt.

Sista service på hojen för dryga året sedan, men har knappt kört, men tänkte åka förbi BMW o köpa olja/filter -
Rally Raid låter bra som du/andra nämnt, men numera är det tull + moms från england, finns det inget i tyskland/italien som bra pris?

Skall fota lite egna bilder allt eftersom :)

Picture1.png
Picture1.png (333.18 KiB) Visad 7782 gånger

Picture3.png
Picture3.png (300.79 KiB) Visad 7782 gånger
Christian Krog-Jensen
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 2023-01-13/15:24

Re: GS 310

Inläggav BmwMats » 2023-01-25/12:26

Christian Krog-Jensen skrev:Tack, hojen hämtad på släp, blev låång tur från huddinge till älmhult tor. samma dag med släpet. Bara kört kort där nere, gatorna hemma i Huddinge har varit täckta med isskorpa..men nu bärjar det bättra sig. Har int tagit egna bilder ännu.
Det satt oxford handtagsvärme, styrhöjare på den, även vindsskärmen kändes intialt ok.
Skall beställa helsystem nu! Men funderar sitter ju lambdasond/O2 sensor på orginal röret - tänkte man kunde strunta i den omman byter hela systemet - funkar det?
(har ingen svets att svetsa på mutter för nytt fäste) - går hojen dåligt då?



ock beställa handtagsskydd med nån tvåpunkts infästning för "galgen" - lite skydd. tänkte barkbuster kåpor o ram.

Sen tycker jag inte växelväljare/fotpinne på den sidan har vidare bra position/vinkel, lite trångt för stora fötter, upplevde jag, tror inte det finns nån justeringsmöjligheter på min hoj...där behövs tips?!

Bromspedalen funkar, inte så liten, men klart fick gärna vara lite större - har dock inte bra grejer hemma att göra snygg egen variant..sett billigt på fruugo från kina, men där vet man ju inte vad man får för konstigt.

Sista service på hojen för dryga året sedan, men har knappt kört, men tänkte åka förbi BMW o köpa olja/filter -
Rally Raid låter bra som du/andra nämnt, men numera är det tull + moms från england, finns det inget i tyskland/italien som bra pris?

Skall fota lite egna bilder allt eftersom :)

Picture1.png

Picture3.png


Kul Christian !

Rackarns trevlig färgkombination på din 310 !!! :mrgreen: :lol: Tycker mig känna igen den... :D
Det lustiga är att jag funderade på just exakt denna hoj också när jag såg den på annonsen på Blocket, men det var lite för långt att åka även för mig tyckte jag.
Vet ytterligare en person som var sugen på just din hoj när den låg ute till försäljning, så Grattis att du fick tag i den före denne personen, då det verkar vara kraftigt sug på just mindre GS-hojar nu !

Vad gäller avgasrör och ljuddämpare/katalysatorer så har jag aldrig bytt något sådant under mina år, då jag kanske inte vet bättre, eller så har jag varit nöjd med original som man vet fungerar.
Vågar inte gissa vad som händer om man börjar experimentera med sonder och liknande för avgasreningen. Kanske kan bli dyrt att åtgärda om det fallerar ?

Handtagsvärmare ÄR underbart, jag monterade ju original BMW på min hoj, men har Oxford värmehandtag på flera andra hojar som jag är mycket nöjd med, så du bör bli nöjd med dessa.

Styrhöjare är på min önskelista också, även om jag kanske inte är så lång så det skulle behövas egentligen, men jag tror och har läst att det kan behövas om man aktivt står upp och kör mycket.

Vindskärmen på G310GS ÄR alldeles för liten om man skall använda hojen som brukscykel eller åka lite längre, åtminstone enligt eget tycke.
På min satt en PUIG-ruta av högre modell som jag anser även den vara lite för kort, men det är ju mycket personlig preferens vad man tycker är "lagom" högt för att skydda från blåst och fartvind.

Barkbuster lär ju vara rejäla och gedigna, har själv bara BMW's plastskydd och dom är inte så kraftiga, vilket medför att jag kommer att bygga om dom själv om jag inte finner några andra till rimligt pris.

Växelväljaren går LÄTT att justera, det finns en justerskruv som sitter på växelväljarstången alldeles vid fotpinnen som går till växellådan, det är bara att lossa två muttrar och vrida denna justerstång tills önskad höjd på växelväljaren passar din stövel/sko.
Mycket enkelt att justera detta !!!

Bromspedalen är också lätt att tillverka, däremot finns olika meningar och smaker om denna konvertering till en större platta så som jag gjort, men det är nog mer upp till var och en att prova och testa vad som känns rätt.

Min hoj var nyservad strax innan jag köpte den begagnad, men olja och filter är inga konstigheter att byta, då det är det mest elementära att byta på dessa hojar, kan inte bli enklare att byta själv.
Testa att söka på Youtube.

Innan du köper något och konverterar till Rally Raid eller liknande företag gällande fjädringen, provkör först och känn efter. Jag upplever fjädringen fram som fin för min typ av körning, kanske beroende på att jag hittills bara kört asfalt.
Börjar man köra aktivt på grus och ute i naturen så kanske man önskar någon förbättring, men det lär jag ju själv märka om/när jag ger mig ut i spenaten själv.

Än en gång - Grattis Christian till en rolig hoj, dessa känns undervärderade och man får MYCKET hoj (även om den är liten) till en hyfsad peng.
Den är otroligt lättkörd och inspirerande att köra, det är dock två saker att ha i huvudet, den kräver lite gas i startögonblicket vid igångkörning för att man inte skall få "kärringstopp" då det inte finns mycket till svänghjul = lätt att få stopp.
Det andra är att den har rätt höga varv vid motorvägskörning, vilket jag inte gillar personligen.
Detta är min första motorcykel med sex växlar, men tycker att BMW kunde ha gjort sexans växel med lite högre utväxling så den hade fungerat som en ren överväxel, men jag åtgärdade det genom att beställa ett original BMW framdrev som jag bytte på mindre än 10 minuter.
Detta drev finns original på vissa andra marknader och har artikelnummer: 33828396375 (17 tänder mot 16 som levereras här i Europa).
Du sänker då motorvarvtalet i runda tal 500 rpm i 110 km/h och får en trevligare utväxling enligt eget tycke.
Drevet kostar i en svensk butik över disk 360 sek vilket jag tycker är överkomligt för denna modifiering som får hojen lite lugnare i högre farter och även sänker bränsleförbrukningen en del vid långkörning.
(men prova själv innan du byter så du får en uppfattning vad jag menar med detta).

Lycka till, ser fram mot att läsa mer vad du tycker och anser om hojen när du väl börjar köra den, samt egna bilder).

Se denna länk här på forumet för bild på själva växeljusteringen: https://www.bmwklubben.se/forum/viewtop ... 16#p260116 (fjärde bilden i mitt senaste inlägg inatt 2023-01-25 kl 03:04).

Mvh BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: GS 310

Inläggav Christian Krog-Jensen » 2023-01-25/21:22

Jo visst fina färger 8-) 8-) !

Kul att man fick tag i den då - visste inte det var sånt intresse i dessa, lite långt vart det att åka. Men men gjort nu.

Jo testkörde den lite där nere o det första som sker är dubbla kärringstopp innan jag varvade lite mer...

Ja du har nog rätt om skärmen, hamnar kanske där!

Fjäder i framgaffel, kör en stund först så får vi se, förhoppningsvis behövs det inte, mesta körning blir

Det med drevning, som du också skrev tidigare vill jag nog prova, du köpte på BMW om jag minns rätt från nån kommentar (har de sådan på lager eller beställde du i förväg?) - trevligt få ner varvet! MEN blir den inte ännu klenare på låga varv!

Tack, jo misstänkte skruven där är för justering, skall skruva ihop den lite! tycker kanske rullen på vxl väljaren är lite klen/tunn o kunde gärna varit nån cm längre.

Bromsplatta, tycker din lönsing såg helt ok ut! Har lite durkplåt, kan ju såga med sticksågen o så försöka få till fäste, om det känns som man glider av/missar, mer mecket med med fästa.

Funderar på om man får plats med dubbel infästning av handskydden och vad som är lagom stora sådana.. om det är givi eller kanske barkbusters.. bra med vindskydd, utan för stort heller, så balans.

Skall sätta på snabbfäste för toppboxen också - så jag kan flytta samma box från stora hojen till denna (klart man kan ju också borra hål o skruva, men meckigt flytta den då).

Ser fram till att få börja pula lite, lite kallt i garaget bara, men man får jobba sig varm :)
Christian Krog-Jensen
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 2023-01-13/15:24

Re: GS 310

Inläggav BmwMats » 2023-01-28/05:20

Christian Krog-Jensen skrev:...
Det med drevning, som du också skrev tidigare vill jag nog prova, du köpte på BMW om jag minns rätt från nån kommentar (har de sådan på lager eller beställde du i förväg?) - trevligt få ner varvet! MEN blir den inte ännu klenare på låga varv!

Ser fram till att få börja pula lite, lite kallt i garaget bara, men man får jobba sig varm :)


Jag beställde drevet av en lokal BMW-handlare, artikelnummer: 33828396375 och du kan till och med gå in till en BMW BIL-handlare och beställa drevet, dom för även MC-tillbehör också ;)
Drevet kostade 360 kronor.

/BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: GS 310

Inläggav BmwMats » 2023-01-28/20:10

Hittade en lite annorlunda film vad man kan göra med sin G310 GS...

https://www.youtube.com/watch?v=WQVON8psURg

:mrgreen:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: GS 310

Inläggav Magnus Brobeck » 2023-01-30/15:26

JAg undrade varför hans bromsljus syntes i back spegeln ibland, till jag insåg att det var de rodnande nunorna av alla omkörda på en 1190, 1250,1290 BMW/KTM etc som syntes där.

Tesen om att det inte är maskinen utan föraren som avgör har väl aldrig varit bättre demonstrerad.

Med vänlig hälsning, Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: GS 310

Inläggav Bror Gårdelöf » 2023-01-31/08:46

Nyligen läste jag lite om Torsten Hallman. Han ansåg, att de fyrtaktare, som utgjorde den tidens 500-kubiks motocrosshojar, var för tunga och klumpiga. Så han stannade kvar i 250 kubik - med rätt bra resultat.
En sentida variant av samma tänk är, att segrarmaskinerna i GGN inte är några bjässar. I den miljön är det rimligen bra att minimera antalet kilon, som måste manövreras.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: GS 310

Inläggav Christian Krog-Jensen » 2023-03-09/15:18

Jag är ju ingen mästare på GS/grus o skog, men just detta gäller väl även den djungel som varje storstads stålhingst cowboy tampas med.
Just nu blev det kallt o det öste ner 50 cm snö hos mig, inte fått testa alla mods på min lilla babyGS.
Christian Krog-Jensen
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 2023-01-13/15:24

Re: GS 310

Inläggav BmwMats » 2023-03-10/17:40

Inget trevligt väder ens med en GS... :(
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: GS 310

Inläggav Christian Krog-Jensen » 2023-03-21/10:52

Nu kört till jobbet några gånger med babyGS, funkar fint, lite småfruset i morse från nattens kyla men förskitgt gickdet även i dag. Blev bra ljud med akrapovic systemet även med Db-killern kvar...inte provat utan. MEN MEN tröttsamt nog ser det ut att läcka i framgaffelns ena ben, provat ta bort damtätningar o rensa med plastbit enl. youtube klipp. Det verkar inte räcka så skulle nog behöva byta tätningar (gör såklart båda) - svårt göra själv? Har ju lagt ner en hel del slantar o jobb på hojen nu, finns det nån som kan hjälpa eller nån mindre MC-mek i södra stockholm som kan fixa? behöver ju inte vara BMW mek för det "lilla"/std jobbet som inte kräver dator/elektronik?
Btw. re-porgrammering av programvaran blev vinterstart egenskaperna mycket bättre! gjorde stor skillnad!
Christian Krog-Jensen
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 2023-01-13/15:24

Re: GS 310

Inläggav Vertice » 2023-03-21/21:06

Vi har råkat ut för samma att gaffeltätningen började läcka på G310. Var flera månaders väntetid i somras på BMW original så det slutade med att vi beställde 41mm packningar av annat fabrikat.
Bytet gick smidigt med delbart packningsverktyg.

https://www.xlmoto.se/product/gaffeltat ... id-7223647

Gaffelolja SAE 7.5 beställdes hem.

Lycka till med bytet och droppfritt!
R1250GS -23, F750GS -22, KTM 1290 SAS -21,
R1200GS -11, K1200GT -06, G310R
Vertice
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 2014-07-31/21:30
Ort: Umeå

Re: GS 310

Inläggav BmwMats » 2023-03-21/21:14

Verkar vara ett problem med läckande gaffeltätningar på många hojar.
Upplevs nästan som att det borde gå att få till bättre saker som håller, men det är kanske en bättre affär för tillverkaren att få in ägarna av defekta hojar och reparera dessa för stora pengar.

Trevligt dock att du fick ordning på kallstartsproblemet med hjälp av en mjukvaruppdatering.
Gjordes den av en BMW-verkstad ?
Kostnad eller via Goodwill ?

/BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: GS 310

Inläggav Vertice » 2023-03-22/07:01

BmwMats skrev:Verkar vara ett problem med läckande gaffeltätningar på många hojar.
Upplevs nästan som att det borde gå att få till bättre saker som håller, men det är kanske en bättre affär för tillverkaren att få in ägarna av defekta hojar och reparera dessa för stora pengar.

Trevligt dock att du fick ordning på kallstartsproblemet med hjälp av en mjukvaruppdatering.
Gjordes den av en BMW-verkstad ?
Kostnad eller via Goodwill ?

/BmwMats


Vår MC har även fått startproblem, inte bara som kall. Det har varit byte av batteri, tändstift, el-kablage, uppdatering, tunnare olja mm på verkstan. Det mesta gick på garantin.
Tog några månader men hämtade inte ut den fastän den skulle ha varit fixad. Gick inte att starta efter utlovad upprepad reparation, bara rulla in den igen på verkstan..
R1250GS -23, F750GS -22, KTM 1290 SAS -21,
R1200GS -11, K1200GT -06, G310R
Vertice
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 2014-07-31/21:30
Ort: Umeå

Re: GS 310

Inläggav Christian Krog-Jensen » 2023-03-28/14:26

@Mats

Kallstart problement tog de på goodwill, förra ägaren hade inte updaterat mjukvaran (torts servad på motorrad center i sydsverige). Det gjordes på Motorrad i Upplansväsby, snällt av dem. Sen tror jag även nytt helsystem med mindre mottryck, mer lättflytande olja (nya BMW rekommendationen), bytte ju också batteri (men det i sig hjälpte ju inte alls, provades först).

Ja verkar dåliga de där tätningarna i framgaffeln, blev aningen bättre med rensing, men kommer bli tvungen ta lossa gafflarna o köra till nån verkstad o byta packningar - tveksam om jag vill pilla med det själv? Aldrig provat rädd att inte få ihop sakerna rätt.
Ja frågan är också, är det bäst köpa BMW orginal tätning o damskydd?? de som satt där verkar ju inte super bra på denna hoj. Kanske finns det nån annan säljare/producent med bättre kvalitet, input välkommet?! /Christian
Christian Krog-Jensen
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 2023-01-13/15:24

Re: GS 310

Inläggav BmwMats » 2023-03-28/23:43

Christian Krog-Jensen skrev:@Mats

Kallstart problement tog de på goodwill, förra ägaren hade inte updaterat mjukvaran (torts servad på motorrad center i sydsverige). Det gjordes på Motorrad i Upplansväsby, snällt av dem. Sen tror jag även nytt helsystem med mindre mottryck, mer lättflytande olja (nya BMW rekommendationen), bytte ju också batteri (men det i sig hjälpte ju inte alls, provades först).

Ja verkar dåliga de där tätningarna i framgaffeln, blev aningen bättre med rensing, men kommer bli tvungen ta lossa gafflarna o köra till nån verkstad o byta packningar - tveksam om jag vill pilla med det själv? Aldrig provat rädd att inte få ihop sakerna rätt.
Ja frågan är också, är det bäst köpa BMW orginal tätning o damskydd?? de som satt där verkar ju inte super bra på denna hoj. Kanske finns det nån annan säljare/producent med bättre kvalitet, input välkommet?! /Christian


På senare modeller (åtminstone på årsmodell 2021 och senare) sitter det en liten spiralfjäder utvändigt på det yttre dammskyddet på gafflarna, vilka torde hålla ihop själva gummitätningen lite bättre.
Det är väl en punkt som är förbättrad än på våra något äldre 2019-hojar.
(Jag säger äldre, även om det för mig är absolut det senaste som finns att tillgå, men så är jag van vid 80-talshojar också.)

Tala med en reservdelsverkstad (BMW såklart) och efterfråga dessa nyare dammskydd med en utvändig spiralfjäder runt om.
Titta gärna på en nyare hoj, om inte annat så skall jag se om jag har en bild jag kan finna, så ser du skillnaden direkt utvändigt.

Skulle jag få problem frampå med mina gaffeltätningar så skall åtminstone jag välja dessa nyare tätningarna.

Mvh BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län


Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst