Få däcket upp på fälgkanten med kolsyrepatron??

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

Få däcket upp på fälgkanten med kolsyrepatron??

Inläggav Anders.N » 2010-10-26/18:54

På mina längre resor brukar jag byta till tex tkc 80 när man komigt fram till de roliga vägarna och


i år blev bytet i rumänien, normalt brukar jag byta på en mack där det fins luft att pumpa med men


i år ville vi prova kolsyrepatronerna och en adapter från touratech som man kan öppna snabbt för


att däcket ska "skjutas" ut och upp på kanten men icke, luften pös bara ut vid siderna. Vi provade med


ett spänband runt däcket för att pressa ut det mot fälgen men samma visa. Provade även utan


ventilkäglan för att få in mer luft fortare. Provade både bmw o touratech och biltema´s patroner.


Jag har bytat ett antal däck hemma utan dessa problem.


Det ända jag kan tänka mig är att gummigt har blivigt "böjt" av att ligga surrat på cykeln.


Har någon av er andra provat att skjuta ut ett däck med kolsyrepatroner?


Eller har ni några andra tankar varför vi inte klarade det. Hädan efter blir det slang i mina däck!!


Mvh Anders N


1100gs

Anders.N
 
Inlägg: 29
Blev medlem: 2007-10-30/19:21

Re: Få däcket upp på fälgkanten med kolsyrepatron??

Inläggav Fredric Fredricson » 2010-10-27/22:33

<object width="480" height="385"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/5wa1CQ3eZRg?fs=1&amp;hl=en_US"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/5wa1CQ3eZRg?fs=1&amp;hl=en_US" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="385"></embed></object>
/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Få däcket upp på fälgkanten med kolsyrepatron??

Inläggav Håkan » 2010-10-28/03:48

Anders.N skrev:<p>Har någon av er andra provat att skjuta ut ett däck med kolsyrepatroner?</p>

<p>1100gs</p>

<br>
Det händer att jag lägger om däck, hemma, med kompressor till hands.<br>
Till Anders: Finns någon som klarat detta med kolsyrepatron? Har du provat hemma att det överhuvudtaget är möjligt?<br>
Jag har använt kolsyrepatron vid nödrep. ute på vägen nån gång, men inte till att skjuta ut däck.<br>
Till Fredric: Toppen film! Tack. Kanske något för Anders?<br>
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Få däcket upp på fälgkanten med kolsyrepatron??

Inläggav Anders.N » 2010-10-28/06:30

Fredric: Jag får titta på den senare då jag använder ett internet där allt är blockerat (ute på nordsjön).

Håkan: Nej jag har inte provat hemma vilket man självklart skulle ha gjort. Men enligt touratech skulle man ha just denna adaptern så att man skulle kunna släppa på luften snabbt. Jag jobbar nu men om 2 v är jag hemma då ska jag prova med nya däck. Men inte skulle touratech påstå att det går om det inte går.
Anders.N
 
Inlägg: 29
Blev medlem: 2007-10-30/19:21

Re: Få däcket upp på fälgkanten med kolsyrepatron??

Inläggav Håkan » 2010-10-28/06:39

Anders.N skrev:(ute på nordsjön).

Håkan: Nej jag har inte provat hemma vilket man självklart skulle ha gjort. Men enligt touratech skulle man ha just denna adaptern så att man skulle kunna släppa på luften snabbt. Men inte skulle touratech påstå att det går om det inte går.



Gammla nordsjön... Gungar det?<br>
<br>

Om det nu går... Så tror jag man behöver träna, fler gånger.<br>
Senast redigerad av Håkan 2010-10-28/06:53, redigerad totalt 1 gång.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Få däcket upp på fälgkanten med kolsyrepatron??

Inläggav Anders.N » 2010-10-28/06:45

Ja Håkan denna årstiden ska man inte va på nordsjön. Ja helt klart är det träning som gäller men kanske någon kan komma med tipps som underlättar. Det kan ju vara så att dem som bytar själv i ödemarken kör mad slang:
Anders.N
 
Inlägg: 29
Blev medlem: 2007-10-30/19:21


Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst