Batteriladdare för underhållsladdning.

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

Re: Batteriladdare för underhållsladdning.

Inläggav Dennis Johansson » 2013-06-15/21:45

Om en Ctek laddare är ok för vilken Ferrari som helst skulle jag inte vara orolig att montera den i någon annan bil eller mc alls.
Men om ni är så oerhört oroliga.
Montera ur batteriet och ladda med en Ctek eller för den sakens skull Optimate separat i något bra utrymme...
Man kan driva allt till absurdum
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Batteriladdare för underhållsladdning.

Inläggav Jojje1941 » 2013-06-16/00:28

Tony Johansson skrev:
tstadin skrev:
Tony Johansson skrev:När jag ändå är inne på det här med batterier o dyl. så ställer jag också frågan; på min hoj finns det på vänster sida ett eluttag typ cigaretttändare, men hålet är mindre än ett traditionellt dito, så jag undrar var får man tag i en adapter som passar så att man kan ansluta mobiltelefon, dator etc. för laddning ? Spontant så tänker jag på Touratech, men de brukar inte skämmas för att ta betalt för sina tillbehör. Finns det något alternativ som är tillika lika god kvalité som det Touratech tillhandahåller, för en billigare peng ?</p>


Biltema har en plugg som kan anpassas för att passa både 21mm och 12(?)mm. Den är stor och klumpig men fungerar. Biltemapluggen är antagligen billigare än Touratech.

Ett annat alternativ är att montera på ett 21mm uttag på hojen så slipper du adaptern.
Allra helst skulle man vilja byta ut 12(?)mm uttaget mot ett 21mm uttag (plus en säkringshållare med 5A säkring) men det innebär antagligen att man måste ta upp ett större hål i panelen och det kan ju ha en negativ påverkan på framtida försäljningspris.
5A verkar vara gränsen för vad CanBus tål och många apparater som använder 21mm plug drar mer ström än så.

Var inne på T......ch och hittade följande, som jag spekulerar över att komplettera med;

http://shop.touratech.se/SE/Catalog/bmw ... 562-0.html

Vad tror du om det ?


Är det bara ett uttag på 21 mm. så kan du titta på http://www.bmwgsemotion.com där hittar du en snygg och billigt uttag, kostar 270 kr.+ frakt. Den är t.o.m. säkrad.

Jojje
Jojje1941
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 2011-08-15/10:00

Re: Batteriladdare för underhållsladdning.

Inläggav Max Mad » 2013-06-16/09:41

Tackar för tipset, men jag har redan handlat och installerat...
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Batteriladdare för underhållsladdning.

Inläggav wolf » 2013-06-16/17:24

För att kanske avsluta en lång tråd vill jag bara säga följande.:
Jag har en 1200 GSA sedan några år tillbaka och har använt BMW;s orginalladdare hela tiden.
Har fungerat alldeles utmärkt utan problem,
That´s it.......
wolf
 
Inlägg: 52
Blev medlem: 2008-11-11/16:49

Re: Batteriladdare för underhållsladdning.

Inläggav Max Mad » 2013-08-19/14:34

Får lyfta denna tråd lite, ang. snabbkopplingar.
Eftersom jag har en sådan här kopplad direkt på batteriet http://shop.touratech.se/SE/Catalog/bmw ... 562-0.html
Så kanske det går bra att använda en sådan här http://www.ssbilbehor.se/ctek-comfort-c ... c-258.aspx istället för att sätta fast en sådan här http://www.ssbilbehor.se/ctek-comfort-c ... c-258.aspx direkt på batteriet. Det verkar fullt rationellt, eller vad säger panelen ?
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Batteriladdare för underhållsladdning.

Inläggav Daniel Bonnér » 2013-08-19/14:58

Jag har kört tre säsonger nu med Ctek-laddare och har bara gott att säga. Min levererades med den lilla laddsladd som man enkelt monterar på batteripolerna, denna är försedd med ett fukttätande lock som sitter på original. Att detta skulle riskera eventuella garantier eller störa Can-Bus är nonsens. Man ser ofta Ctek laddaren på kampanjer till riktigt bra priser och den täcker i regel alla behov man behöver i privatgaraget.

Lyssna på Mimmi, det är bara till att shoppa en.
D10, bor i Fjärås
Honda CRF 250 Rally -2017
Yamaha FJR 1300 AE -2014
Användarvisningsbild
Daniel Bonnér
 
Inlägg: 587
Blev medlem: 2010-07-10/06:51

Re: Batteriladdare för underhållsladdning.

Inläggav Bror Gårdelöf » 2013-08-19/15:17

Kan vara värt att veta, att jag hört talas om märkesverkstäder, som hellre kopplar en CTEK-kabel till batteripolerna än säljer BMW:s originalladdare till kunden.

Köper Du sedan ett Odyssey-batteri, räcker BMW-laddaren enligt kunnigt folk ändå inte till - men CTEK:en gör det.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Batteriladdare för underhållsladdning.

Inläggav Staffan Jackson » 2013-08-19/16:09

Är det verkligen så att man inte får ladda genom att koppla CTEC-ladderens klämmor på de yttre laddningspolerna (minuspolen på vänster cylinder och pluspolen strax bakom)? Vad händer då? Jag har gjort så och det verkar ju fungera. Kan batteriet eller någon elektronik skadas? Om jag ska komma åt batteripolerna måste jag demontera tanken och en hel del ytterligare delar på min R 1150 R, så det är ett riktigt stort företag!
Staffan Jackson
 
Inlägg: 31
Blev medlem: 2013-02-04/12:43

Re: Batteriladdare för underhållsladdning.

Inläggav Max Mad » 2013-08-19/19:42

Det var ju roligt att detta ämne väcker sådant engagemang och intresse och jag är än mer övertygad om att det är ett riktigt beslut att satsa pengarna på en Ctek-laddare. MEN den frågan som jag ställde iom det att jag väckte denna tråd till liv igen, är dessvärre fortfarande obesvarad :mrgreen: . Vore tacksam om någon initierad kunde ge ett definitivt svar, så att jag inte lägger pengar på något som jag inte kan använda.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Batteriladdare för underhållsladdning.

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2013-08-19/20:16

Mange sier mye om originale BMW-ladere på dette forumet.
Jeg har en, og den fungerer helt utmerket.

En plugg som passer i "mini-sigaretttennerhullene" finner du på Clas Ohlsson, Biltema eller som jeg som kjøpte i Norge hos Bilxtra.
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1571
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Batteriladdare för underhållsladdning.

Inläggav Max Mad » 2013-08-19/21:36

Odd Arne skrev:Mange sier mye om originale BMW-ladere på dette forumet.
Jeg har en, og den fungerer helt utmerket.

En plugg som passer i "mini-sigaretttennerhullene" finner du på Clas Ohlsson, Biltema eller som jeg som kjøpte i Norge hos Bilxtra.

Viss är det så Odd, att det finns en del kommentarer om BMW:s originalladdare och jag har beslutat mig för att välja bort den av flera skäl.

Ett är för att den är dyrare än Ctek:en. Ett annat är att den är begränsad till att bara användas på BMW:s motorcyklar (men här är jag ute på tunn is, skall erkännas) .Ytterligare en anledning till att jag valt bort den är därför att jag har länge funderat på att skaffa mig en bil, (och kommer nog att fundera över den saken ett bra tag till) men när den dagen infaller då jag införskaffar mig en bil, då kan jag också använda denna laddare till bilbatteriet.

Nåväl, för att återgå till den ursprungliga frågeställningen (vilken jag nog tror mig redan ha svaret på, efter en del funderande) så tror jag nog att det inte skall föranleda några problem att koppla laddaren till cigarettuttaget som jag monterat vid instrumenpanelen, då denna är kopplad direkt på batteriet. Det logiska blir ju då, att även laddströmmen går direkt till batteriet, genon cigarettuttaget. Saken är biff ! Men, helt säker kan man inte vara så därav anledningen till att jag ställde frågan här. För säkerhets skull... :mrgreen: .
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Batteriladdare för underhållsladdning.

Inläggav Bror Gårdelöf » 2013-08-20/07:08

Odd Arne skrev:Mange sier mye om originale BMW-ladere på dette forumet.
Jeg har en, og den fungerer helt utmerket.

Jag har också en originalladdare, som fungerar utmärkt med det batteri, som suttit i hojen häpnadsväckande länge - men den är dyrare än en CTEK och tekniskt sämre. (Hade jag vetat det, skule jag förstås aldrig ha köpt originalladdaren. Man lär, så länge man lever.)

Byter jag till ett Odyssey, duger inte originalladdaren längre - enligt dem, som vet mer än jag (bland andra Martin Sand på Kenneths MC).
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Batteriladdare för underhållsladdning.

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2013-08-20/11:36

Bror Gårdelöf skrev:
Odd Arne skrev:Mange sier mye om originale BMW-ladere på dette forumet.
Jeg har en, og den fungerer helt utmerket.

Jag har också en originalladdare, som fungerar utmärkt med det batteri, som suttit i hojen häpnadsväckande länge - men den är dyrare än en CTEK och tekniskt sämre.


Det er nettopp det, alle sier den er teknisk semre, men ingen kan si hva som er semre. Den fungerer jo til det den skal gjøre. Jeg plugger den inn i mini-sigarettenneren om høsten og starter opp MC'en om våren, som det står i instruksjonsboken for laderen at man kan gjøre. Hva mer kan man egentlig forlange?

At BMW-laderen bare kan brukes til BMW, og CTEK til mye annet er selvfølgelig et meget godt argument for å kjøpe CTEK.

Men nå har jeg en lader til til alt det andre. Det er en Biltema-lader, og ifølge mange på dette forumet er det også en dårlig lader med dårlig kvalitet. Men den lader opp både bil og båtbatterier for meg, og jeg ladet også min gamle R1100RT med den jegnnom mini-sigarettenneren med en hjemmelaget adapter og det har fungert i mange år, så jeg kan ikke forstå hva som skulle være galt med den heller.
Senast redigerad av Odd Arne Kjørstad 2013-08-20/13:12, redigerad totalt 1 gång.
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1571
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Batteriladdare för underhållsladdning.

Inläggav Max Mad » 2013-08-20/11:45

Daniel Bonnér skrev: Man ser ofta Ctek laddaren på kampanjer till riktigt bra priser.

Du råkar väl händelsevis inte känna till någon sådan kampanj som är aktiv just nu :mrgreen: ?
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Batteriladdare för underhållsladdning.

Inläggav Bror Gårdelöf » 2013-08-20/13:10

Odd Arne skrev:Det er nettopp det, alle sier den er teknisk semre, men ingen kan si hva som er semre. Den fungerer jo til det den skal gjøre. Jeg plugger den inn i mini-sigarettenneren om høsten og starter opp MC'en om våren, som det står i instruksjonsboken for laderen at man kan gjøre. Hva mer kan man egentlig forlange?


Gunnar Elmgren kan svara på frågan om respektive laddares konstruktion mycket bättre än jag. Om han inte gör ett inlägg på denna tråd, kan Du PM:a honom och få reda på det.

Under Tylebäck-mötet (tror jag) sade Martin Sand, att han personligen inte skulle lämna någon laddare alls kvar inkopplad hela vintern - även om det står i anvisningarna, att man kan göra det. Martin förespråkade, att man kopplar in laddaren sådär varannan vecka och låter den "fylla på", men att man sedan kopplar ur den. Han motiverade inte detta närmare, men jag har inga skäl att tvivla på honom - och har därefter följt hans råd. Erfarenhetsmässigt tar det min BMW originalladdare c:a 12 timmar att slå över till grön diod - fulladdat - efter 14 dagars stillastående.

På min fråga svarade Martin, att BMW:s originalladdare inte är någon imponerande konstruktion. Den gör sitt jobb på ett "konventionellt BMW-batteri", men vill man byta till toppkvalité (som Odyssey), räcker den inte till. Jag vill minnas, att de batterierna skall ha lite högre spänning, vilket CTEK kan leverera.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Batteriladdare för underhållsladdning.

Inläggav Max Mad » 2013-08-20/13:16

Bror Gårdelöf skrev:
Odd Arne skrev:Det er nettopp det, alle sier den er teknisk semre, men ingen kan si hva som er semre. Den fungerer jo til det den skal gjøre. Jeg plugger den inn i mini-sigarettenneren om høsten og starter opp MC'en om våren, som det står i instruksjonsboken for laderen at man kan gjøre. Hva mer kan man egentlig forlange?



Under Tylebäck-mötet (tror jag) sade Martin Sand, att han personligen inte skulle lämna någon laddare alls kvar inkopplad hela vintern - även om det står i anvisningarna, att man kan göra det. Martin förespråkade, att man kopplar in laddaren sådär varannan vecka och låter den "fylla på", men att man sedan kopplar ur den.

En billig timer från Clas i sjön kan råda bot på det problemet.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Batteriladdare för underhållsladdning.

Inläggav Staffan Jackson » 2013-08-21/15:49

Bror Gårdelöf skrev:Jag tar risken att få en knäpp på näsan här, men Mimmi glömde(?) kanske en självklarhet: En CTEK-laddare kan Du alltså inte ansluta till hojens laddingång, utan den behöver anslutas direkt till batteripolerna via förslagsvis CTEK:s egen kabel för det ändamålet - vilket är enkelt fixat. <BR><BR>BMW:s märkesladdare kan anslutas direkt till laddingången, men det förefaller vara dess enda fördel, för den sägs i övrigt vara klart sämre än exempevis CTEK och Optimate. Den är dessutom dyrare!


Är det verkligen så att man inte får ladda genom att koppla CTEC-ladderens klämmor på de yttre laddningspolerna (minuspolen på vänster cylinder och pluspolen strax bakom)? Vad händer då? Jag har gjort så och det verkar ju fungera. Kan batteriet eller någon elektronik skadas? Om jag ska komma åt batteripolerna måste jag demontera tanken och en hel del ytterligare delar på min R 1150 R, så det är ett riktigt stort företag!
Staffan Jackson
 
Inlägg: 31
Blev medlem: 2013-02-04/12:43

Re: Batteriladdare för underhållsladdning.

Inläggav Bror Gårdelöf » 2013-08-21/16:44

Jag kan inte svara på Din fråga. Förhoppningsvis kan någon annan på Forum göra det - alternativt en kunnig märkesverkstad, exempelvis Kenneths MC i Göteborg. En god gissning är, att de kan ge besked per telefon.

Vad jag skriver om i citatet ovan gäller alltså laddingången ("cigarrettändaruttaget"). Om externa poler vet jag inget.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Batteriladdare för underhållsladdning.

Inläggav vilde » 2013-08-21/17:52

Är det verkligen så att man inte får ladda genom att koppla CTEC-ladderens klämmor på de yttre laddningspolerna (minuspolen på vänster cylinder och pluspolen strax bakom)? Vad händer då? Jag har gjort så och det verkar ju fungera. Kan batteriet eller någon elektronik skadas? Om jag ska komma åt batteripolerna måste jag demontera tanken och en hel del ytterligare delar på min R 1150 R, så det är ett riktigt stort företag

Enligt min mening är det inga problem att ladda på ditt vis, det gjorde jag på min R850R utan problem.
R1200R -2012
Användarvisningsbild
vilde
 
Inlägg: 386
Blev medlem: 2008-10-20/23:41

Re: Batteriladdare för underhållsladdning.

Inläggav Lennart Karlsson » 2020-09-05/10:28

Hej,

Länge sedan någon skrev något om batteriladdare här och för egen del har det blivit aktuellt igen att överväga köp av ny laddare. Började med en ctek för ett antal år sedan, den fungerade ett par år och lade sedan av. Blev rekommenderad att köpa en optimate 4 av Mc-kompaniet i Väring (det kan ha varit där jag köpte ctek:en, är osäker men strunt samma) och den funkade utmärkt några år. Lätt programmera om mellan canbus och "vanlig".

Förra hösten konstaterade jag att optimate-laddaren inte laddade via canbus-uttaget på min K1300S (-15, om det spelar roll), men gick utmärkt att ladda direkt på batteriet. Första misstanken var att det var fel på canbus-systemet på hojen, men jag avvaktade tills säsongen kom igång.

Åkte i juli till Bike i Trollhättan för att få visshet om det är laddaren eller hojen det är fel på. De provade med en BMW-original och det funkade utmärkt. Det tog litet tid (5 minuter?) för laddaren att känna av hur pass laddat batteriet var, men det var inga problem alls. Alltså ligger felet inte på min hoj, utan på optimate-laddaren.

Så... antingen satsar jag knappa 1400 SEK på en originalladdare (dyrt, tycker jag) eller så fortsätter jag med min optimate och ladda direkt på polerna. Litet bökigt att få av och på locket över batteriet, men det kan jag i värsta(?) fall leva med. Att köpa en originalladdare skulle enligt en mekaniker vara bättre, han hävdade att i alla fall optimate har någon svaghet som gör att de inte klarar canbus (om jag minns det han sa rätt).

Vill att det ska vara enkelt att ladda batteriet, i första hand är det dock viktigt att jag kan använda en laddare flera år i rad utan problem. En laddare som inte håller minst 5 år anser jag inte är värd pengarna, oavsett om den kostar några hundra eller en bit över tusingen. Köpa ny (eventuellt original- ) eller behålla den jag har (om den fungerar som den ska.

Tips?
Lennart Karlsson
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2016-01-04/17:25

Re: Batteriladdare för underhållsladdning.

Inläggav Fredrik Olsson » 2020-09-05/10:46

Lennart Karlsson skrev:Hej,

Länge sedan någon skrev något om batteriladdare här och för egen del har det blivit aktuellt igen att överväga köp av ny laddare. Började med en ctek för ett antal år sedan, den fungerade ett par år och lade sedan av. Blev rekommenderad att köpa en optimate 4 av Mc-kompaniet i Väring (det kan ha varit där jag köpte ctek:en, är osäker men strunt samma) och den funkade utmärkt några år. Lätt programmera om mellan canbus och "vanlig".

Förra hösten konstaterade jag att optimate-laddaren inte laddade via canbus-uttaget på min K1300S (-15, om det spelar roll), men gick utmärkt att ladda direkt på batteriet. Första misstanken var att det var fel på canbus-systemet på hojen, men jag avvaktade tills säsongen kom igång.

Åkte i juli till Bike i Trollhättan för att få visshet om det är laddaren eller hojen det är fel på. De provade med en BMW-original och det funkade utmärkt. Det tog litet tid (5 minuter?) för laddaren att känna av hur pass laddat batteriet var, men det var inga problem alls. Alltså ligger felet inte på min hoj, utan på optimate-laddaren.

Så... antingen satsar jag knappa 1400 SEK på en originalladdare (dyrt, tycker jag) eller så fortsätter jag med min optimate och ladda direkt på polerna. Litet bökigt att få av och på locket över batteriet, men det kan jag i värsta(?) fall leva med. Att köpa en originalladdare skulle enligt en mekaniker vara bättre, han hävdade att i alla fall optimate har någon svaghet som gör att de inte klarar canbus (om jag minns det han sa rätt).

Vill att det ska vara enkelt att ladda batteriet, i första hand är det dock viktigt att jag kan använda en laddare flera år i rad utan problem. En laddare som inte håller minst 5 år anser jag inte är värd pengarna, oavsett om den kostar några hundra eller en bit över tusingen. Köpa ny (eventuellt original- ) eller behålla den jag har (om den fungerar som den ska.

Tips?

Har inte Optimate någon typ av snabbkontakt som exempelvis Ctek brukar ha? Brukar vara två ringkabelskor man monterar på vardera batteripol och sedan sätter man snabbkontakten på något lämpligt och lättåtkomligt ställe och kopplar in laddaren där istället för direkt på batteripolerna.

Bild:
Bild
R1200GS -11

Såld: F650GS -01
Fredrik Olsson
 
Inlägg: 65
Blev medlem: 2019-08-05/15:22
Ort: D7

Re: Batteriladdare för underhållsladdning.

Inläggav GSven » 2020-09-05/11:43

Lennart Karlsson skrev:Hej,

Länge sedan någon skrev något om batteriladdare här ...
...
Vill att det ska vara enkelt att ladda batteriet

Tips?


på forumet dyker det upp trådar återkommande om batteriladdare. Många startar ny tråd så du får söka lite.
Detta året har det mest handlat om CTEK, anslutningar, canbus, klarar laddaren litiumbatteri eller blybatteri eller både och ?
Du har en fungerande laddare, du vill det ska vara enkelt och betalar inte extra bara för att..
Montera en kabel på batteripolerna, se till att den har snabbanslutning för din laddare. Du har en exempelbild i länken ovan men jag rekommenderar dessutom en säkring nära batteripol. Föreställ dig din lilla kabel som sitter lite trångt, isoleringen skavs och kortslutningen är momentan!
Optimate original, t ex en sådan: https://www.fc-moto.de/sv/OPTIMATE-Oegl ... TE-kontakt

prisskillnaden till en ny laddare kan du spara till nästa batteri-inköp

Sven
Sven Erik
R 1250 GS -22
GSven
 
Inlägg: 251
Blev medlem: 2015-06-16/20:45

Re: Batteriladdare för underhållsladdning.

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-09-05/14:51

Lennart Karlsson skrev: Åkte i juli till Bike i Trollhättan för att få visshet om det är laddaren eller hojen det är fel på. De provade med en BMW-original och det funkade utmärkt. Det tog litet tid (5 minuter?) för laddaren att känna av hur pass laddat batteriet var, men det var inga problem alls. Alltså ligger felet inte på min hoj, utan på optimate-laddaren.

Det är högst sannolikt inte fel på något någonstans. BMW:s canbus-system är programmerat för att känna av, om någon "otillbörlig" komponent kopplas in via "cigarettändaruttaget/-ingången". Föga förvånande är veterligen alla icke BMW originalladdare "otillbörliga". (Jag har läst om någon CTEK-modell, som sades vara kompatibel med BMW, men därefter har jag läst om problem även med den(??).) Om en "otillbörlig" komponent kopplas in, känner canbus-systemet av detta och stänger av efter en kort stund.
En rimlig förklaring är, att detta skall skydda systemet från skador, orsakade av exempelvis dåliga laddare.
En alternativ, milt konspirationsteroretisk förklaring är, att BMW vill sälja originalladdare.
En plausibel förklaring är, att båda gäller. ;-)

Men går man förbi cigarettändaruttaget och kopplar in direkt på polerna, stänger canbus-systemet inte av. Däremot är det klokt att, som skrivs ovan, ta med en säkring i systemet.

Utifrån detta kan du fundera på, om nuvarande laddare en gång i framtiden skall få följa med hojen, när du säljer den. Vid köp av nästa BMW är utgiften för deras högklassiga originalladdare rimligen försumbar - och det är onekligen bekvämt att bara plugga in den.

Till Sigurd - min K 1200 RS, 2002 - hade jag BMW:s gamla laddare, "den grå klumpen", som i alla år fungerade utmärkt. Bara att plugga in. Den fick följa med, när jag sålde honom. Willie kompletterades med BMW:s nya smarta laddare - men jag körde hem honom 28 mars och har ännu inte haft skäl att använda laddaren.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Batteriladdare för underhållsladdning.

Inläggav BmwMats » 2020-09-05/22:14

För att än en gång undanröja tvivel och ovisshet angående olika laddare om dom passar till Canbus-system eller ej, montera ringkabelskor med tillhörande sladd (och ev. en säkring), från batteriet ut till en plats där en laddkabel kan anslutas medelst lätthet.
Från den anslut laddaren med dess kabel. Gör gärna en egen snabbkoppling ifall denna inte finns på laddaren.

Har gjort det på mina fordon, även förlängt originalkablaget från laddaren så dom räcker till alla fordon så man slipper dra med sig laddaren överallt.

Att ladda direkt på batteriet är ju den simplaste och enklaste (samt även troligtvis den billigaste) lösningen på denna frågan.

En "intelligent" laddare typ Ctek eller motsvarande variant fungerar utmärkt för underhållsladdning om man kopplar på detta sätt, oavsett motorcykelmodell.
Bara var observant på vilken typ av batteri som skall laddas, bly/litium-ion/Gel m.fl.

/BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Batteriladdare för underhållsladdning.

Inläggav Tomas S » 2020-09-09/10:25

Hej alla experter!
Jag har BMW:s original laddare "den gråa klumpen", men såg en kommentar att det eventuellt kommit någon ny modell och man skall veta vilken typ av batteri som skall laddas innan man kopplar in den.
Nu har jag precis hämtat en r1250gs -HP med alla paket och jag har för mig att det ingår lithium batteri på den, kan jag använda min gamla BMW original laddare till den, eller måste jag byta till den nya modell som nämns i ovan kommentarer?

Mvh, Tomas
Dont waste your life enduring it, achieve your full potential and live it..
Användarvisningsbild
Tomas S
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 2015-06-10/11:18
Ort: Göteborg

Re: Batteriladdare för underhållsladdning.

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-09-09/12:32

Jag kan ha fattat fel, men som jag förstått det funkar den grå klumpen inte för litiumjonbatterier, som skall ha högre laddspänning.
Men kolla, vilken batterityp din hoj faktiskt har. Min 2019 har inte litiumjonbatteri, men numera lär modellen ha det.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Batteriladdare för underhållsladdning.

Inläggav elemji » 2020-09-09/14:36

Jag råkade vrida nyckeln till parkeringsläget en gång när jag ställde in hojen i garaget vilket medförde att batteriet blev helt dött. Eftersom jag hör till CETEK-falangen så piskade jag fram min CETEC 3.6 och glad i hågen drog jag igång underverket. Tji fick jag, CETEK-en tyckte inte ens att jag hade något batteri anslutet så den gav upp efter någon minut. Fick åka hem till far som hade grävfirma fram till 90-talet och låna ett gammalt hederligt muskedunder fullständigt ointelligent laddare. När jag fått upp en "grundladdning" så funkade CTEK-en igen och batteriet blev OK.

Men jag har nu uppgraderat båda mina hojar till Litium Ion lättviktsbatterier. Och då måste man även uppgradera sina laddare, det går inte med laddare avsedda för blybatterier. Det fick en bekant erfara när hans batteri förvandlades ifrån kubiskt till sfärisk form.
Audi 821 Hypermotard
KTM 690 Enduro
www.elemji.blogspot.se
Användarvisningsbild
elemji
 
Inlägg: 378
Blev medlem: 2009-05-05/06:58

Re: Batteriladdare för underhållsladdning.

Inläggav BmwMats » 2020-09-09/14:53

elemji skrev:Jag råkade vrida nyckeln till parkeringsläget en gång när jag ställde in hojen i garaget vilket medförde att batteriet blev helt dött. Eftersom jag hör till CETEK-falangen så piskade jag fram min CETEC 3.6 och glad i hågen drog jag igång underverket. Tji fick jag, CETEK-en tyckte inte ens att jag hade något batteri anslutet så den gav upp efter någon minut. Fick åka hem till far som hade grävfirma fram till 90-talet och låna ett gammalt hederligt muskedunder fullständigt ointelligent laddare. När jag fått upp en "grundladdning" så funkade CTEK-en igen och batteriet blev OK.


Det är ju som så att Ctekladdaren känner av om det finns ett batteri anslutet innan den börjar att provladda batteriet. Har för mig att spänningen över batteripolerna måste vara någonstans runt 9,0 Volt (med risk att minnas fel).
Är spänningen det så börjar laddaren att köra igenom sina olika laddningscykler.

Ja, det är nog viktigt att ha rätt laddare till det batteriet som avses, vill ju inte åka runt med "ballongformade" batterier inte... :lol:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Batteriladdare för underhållsladdning.

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-09-10/16:06

Till Tomas S: Kunnigt folk påstår, att jag har fel ovan, och att i alla fall RT fortfarande levereras med AGM-batteri, såvida inte kunden beställt litiumdito från fabrik.

ERGO: Kolla, vad du har.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Batteriladdare för underhållsladdning.

Inläggav Tomas S » 2020-09-10/19:46

I BMW configurator https://konfigurator.bmw-motorrad.se/index_sv_SE.html?cookie=1#/configurator/0J91/P0N2R,S0192,S0385,S0452,S0519,S0568,S0681,S06AC,S06AE,S0799,S079J,S08CA/COLOURS står det att man får ett lithium-ion batteri när man väljer style HP (färgen).
Där jag fått min info...min fråga var om man kan ladda detta lithium batteri med gamla grå BMW laddaren.
Dont waste your life enduring it, achieve your full potential and live it..
Användarvisningsbild
Tomas S
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 2015-06-10/11:18
Ort: Göteborg

Re: Batteriladdare för underhållsladdning.

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-09-10/20:24

Du har nog svaret i elemjis inlägg ovan. Den grå klumpen har åtskilliga år på nacken och veterligen bara ett läge - för blybatterier. (Min klump hade i alla fall ingen som helst inställningsmöjlighet.)
Modernare laddare har olika lägen - för bly- respektive litiumbatterier - rimligen av en orsak.
Men får du inget mer auktoritativt svar än mitt, måste rimligen en märkesverkstad kunna ge besked.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Batteriladdare för underhållsladdning.

Inläggav GSven » 2020-09-10/21:13

Tomas S skrev:min fråga var om man kan ladda detta lithium batteri med gamla grå BMW laddaren.

Nej. (i och för sig en gång, första och sista gången.)
Du behöver en laddare som har den karakteristik som litiumbatterier behöver.
Ska den heta BMW och kunna ladda i DIN-uttaget så heter den BMW Motorrad batteriladdare Plus, https://claessonsmotor.se/batteriladdar ... -plus.html

Den gamla grå, vi vet inte hur gammal din är eller Brors var, fanns i flera generationer. Ingen av dem är anpassade till litiumbatteri. Bilder här: http://motos.autos-markt.com/BMW-Motorr ... 5/lot97287
och https://www.biketrollhattan.se/batteril ... 0v-ec.html
De kan ladda blybatteri.

Om du är intresserad av varför så finns det trådar i forumet. I korthet: hur stark ström ska laddaren ge, hur hög får spänningen bli, när är batteriet laddat, vilka system finns inbyggt i batteriet för att fördela laddningen till cellerna?

och lite OT: det finns andra fritidsfarkoster vars batteriskötare har bryderi: https://pakryss.se/allt-du-behover-veta ... batterier/
Sven
Sven Erik
R 1250 GS -22
GSven
 
Inlägg: 251
Blev medlem: 2015-06-16/20:45

Re: Batteriladdare för underhållsladdning.

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-09-11/09:05

Hmmm. Underligt. Av Bikes produktbeskrivning i ovanstående länk framgår inte, att BMW:s nya märkesladdare även kan användas för litiumbatterier - vilket den kan.
Jag har en sådan. Defaultläget är för blybatterier, och den är enkelt omställbar för litiumdito.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Batteriladdare för underhållsladdning.

Inläggav GSven » 2020-09-11/09:25

Bror Gårdelöf skrev:Hmmm. Underligt. Av Bikes produktbeskrivning i ovanstående länk framgår inte, att BMW:s nya märkesladdare även kan användas för litiumbatterier - vilket den kan....

Titta på artikelnummer och laddarnas namn en gång till i mina länkar ovan. Den som finns i exemplet Bike är grå, laddar bara bly och heter inte ...Plus.
För framtida forumläsares förståelse: Kalla inte en produkt eller version för ny, gammal eller grå. Ange vad den heter, vilken version det är.
Jfr vilken förvirring det blir när man talar om en "ny GS 1200", tillverkad juni 2018, med specifikationer modellår 2019, såld 2020 till kund och då blir registrerad som tagen i trafik men ännu inte körd en mil.
Sven Erik
R 1250 GS -22
GSven
 
Inlägg: 251
Blev medlem: 2015-06-16/20:45

Re: Batteriladdare för underhållsladdning.

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-09-11/10:13

Jag tar åt mig. Jag gjorde misstaget att utgå från, att alla BMW:s laddare med den layouten är Plus-laddare. Så är alltså inte fallet.
Min Plus-laddare har svart front - och i stort sett samma pris! Därav misstaget.
(Konstig prissättning. Måhända betalar kunden i ena fallet för att slippa riskera fel inställning och skada batteriet - samt i andra fallet för att kunna ändra inställningen? Men default-läget på Plusmodellen är ju blybatteriladdning, så risken borde vara minimal!)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Batteriladdare för underhållsladdning.

Inläggav Lennart Karlsson » 2020-10-04/21:00

Bror Gårdelöf skrev:
Lennart Karlsson skrev: Åkte i juli till Bike i Trollhättan för att få visshet om det är laddaren eller hojen det är fel på. De provade med en BMW-original och det funkade utmärkt. Det tog litet tid (5 minuter?) för laddaren att känna av hur pass laddat batteriet var, men det var inga problem alls. Alltså ligger felet inte på min hoj, utan på optimate-laddaren.

Det är högst sannolikt inte fel på något någonstans. BMW:s canbus-system är programmerat för att känna av, om någon "otillbörlig" komponent kopplas in via "cigarettändaruttaget/-ingången". Föga förvånande är veterligen alla icke BMW originalladdare "otillbörliga". (Jag har läst om någon CTEK-modell, som sades vara kompatibel med BMW, men därefter har jag läst om problem även med den(??).) Om en "otillbörlig" komponent kopplas in, känner canbus-systemet av detta och stänger av efter en kort stund.
En rimlig förklaring är, att detta skall skydda systemet från skador, orsakade av exempelvis dåliga laddare.
En alternativ, milt konspirationsteroretisk förklaring är, att BMW vill sälja originalladdare.
En plausibel förklaring är, att båda gäller. ;-)

Men går man förbi cigarettändaruttaget och kopplar in direkt på polerna, stänger canbus-systemet inte av. Däremot är det klokt att, som skrivs ovan, ta med en säkring i systemet.

Utifrån detta kan du fundera på, om nuvarande laddare en gång i framtiden skall få följa med hojen, när du säljer den. Vid köp av nästa BMW är utgiften för deras högklassiga originalladdare rimligen försumbar - och det är onekligen bekvämt att bara plugga in den.

Till Sigurd - min K 1200 RS, 2002 - hade jag BMW:s gamla laddare, "den grå klumpen", som i alla år fungerade utmärkt. Bara att plugga in. Den fick följa med, när jag sålde honom. Willie kompletterades med BMW:s nya smarta laddare - men jag körde hem honom 28 mars och har ännu inte haft skäl att använda laddaren.



Det tog tid att hitta ditt svar, Bror Gårdelöf, fick inget meddelande via mejl... men nu så!

Jag kunde hos Bike konstatera att det är fel på min laddarer (Optimate 4), den laddar inte via canbus. Ladda den direkt på polerna funkar, men jag tycker det är knöligt att montera av och på locket ovan batteriet. Plus att jag absolut inte vill att något ska skadas/repas eller slarvas bort.

Kanske litet märkligt resonemang med denna bekvämlighet... Första vintern jag hade hojen, demonterade jag alla lackdetaljer och lämnade in för klarlackering. Enligt lackeraren är BMW "kända" för att snåla på den detaljen...

Det jag funderar på, är att sätta fast en adapter (samma typ som canbus-uttaget) men direkt på polerna (med sladd) och sedan placera den på lämplig plats. Antar att om man gör det, minimerar man risken för eventuellt störande signaler från elkomponenter mellan canbus-uttaget som sitter original och batteriet. Har ingen djupare insikt i vad som sitter mellan, men inbillar mig att om jag placerar ett uttag/inmatning för en laddare någonstans vid styret/insidan av toppkåpan så kanske det kan fungera.

Sälja hojen? Tveksamt. Om jag däremot låter den riktigt bekväma "masken" ta överhand, skulle det kunna bli en mer renodlad tourer. Gillar min K1300S, framför allt för att den är så grymt snygg med motorsport-lacken (den som kallas HP-lack?). Å andra sidan, om jag någon gång i framtiden tycker jag har råd, tid & ork, kan det bli en SMC-sportlicens, men då kör jag nog med en mer renodlad race-hoj.
Lennart Karlsson
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2016-01-04/17:25

Föregående

Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst