Batteriladdare för underhållsladdning.

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

Batteriladdare för underhållsladdning.

Inläggav Max Mad » 2013-04-03/10:26

Lite tidigt ute, men jag ställer frågan i alla fall. Batteriladdare till batteriet under vinterförvaring. Vilken typ och hur mycket får man räkna med att betala för en dylik ?


När jag ändå är inne på det här med batterier o dyl. så ställer jag också frågan; på min hoj finns det på vänster sida ett eluttag typ cigaretttändare, men hålet är mindre än ett traditionellt dito, så jag undrar var får man tag i en adapter som passar så att man kan ansluta mobiltelefon, dator etc. för laddning ? Spontant så tänker jag på Touratech, men de brukar inte skämmas för att ta betalt för sina tillbehör. Finns det något alternativ som är tillika lika god kvalité som det Touratech tillhandahåller, för en billigare peng ?

Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Batteriladdare för underhållsladdning.

Inläggav Mimmi » 2013-04-03/12:09

Hej!<br><br>

Jag har en CTEK Multi XS4003. den kan ladda batterier med en kapacitet mellan 1,2 Ah och 120Ah. Den har tre laddlägen, ett för små batterier, "MC-batterier", (minns inte exakt gränsen nu) upp till ca ca14 Ah. Ett för större batterier "Bil-batterier" (passar till de flesta BMW mc-batterier eftersom de oftast har högre kapacitet än de flesta mc) samt ett vinterläge. Detta används vid låga omgivningstemperaturer, under +5°, samt till AGM-Batterier, Odyssey, som vill laddas med högre spänning än konventionella batterier.<br>
Dessa laddare är "elektroniksäkra", dvs de kan vara anslutna utan att man skiljer från batteriet. Jag har använt CTEK-laddare i snart 10 år utan problem, och jag vet att det är väldigt många mc- och bilägare som använder detta fabrikat, och är mycket nöjda. Att den även klarar större batterier är ju en fördel, då man ju oftast även har en bil och annat som också behöver laddas då och då. De har även större modeller, en sådan använder vi i husvagnen, och det batteriet håller sig alltid fulladdat med hjälp av den.<br><br>

Dessutom finns ett rekondläge som kan användas för att få igång sulfaterade batterier. <br><br>

En sådan laddare, eller dess efterföljare kostar mellan 600:- och 800:- beroende på inköpsställe. De finns ofta på extrapris, exempelvis hos VOLVO, men även hos olika battterifirmor.<br><br>

Eluttaget Du talar om är inget speciellt eller konstigt alls. Det är ett helt vanligt standard DIN-uttag, 12 mm. Sådana används på många ställen, och finns att köpa överallt där bildelar och eller bilel säljes. Även Claes Olsson och Kjell & Co för dessa detaljer, både i han- och honutförande. <br>
Så att handla en sådan standardkomponent hos den oförskämt dyra firman T......ch är ju helt onödigt.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Batteriladdare för underhållsladdning.

Inläggav Bror Gårdelöf » 2013-04-03/18:32

Jag tar risken att få en knäpp på näsan här, men Mimmi glömde(?) kanske en självklarhet: En CTEK-laddare kan Du alltså inte ansluta till hojens laddingång, utan den behöver anslutas direkt till batteripolerna via förslagsvis CTEK:s egen kabel för det ändamålet - vilket är enkelt fixat. <BR><BR>BMW:s märkesladdare kan anslutas direkt till laddingången, men det förefaller vara dess enda fördel, för den sägs i övrigt vara klart sämre än exempevis CTEK och Optimate. Den är dessutom dyrare!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Batteriladdare för underhållsladdning.

Inläggav Magnus Mörtling » 2013-04-03/19:09

Fick med en BMW original batteriladdare som vänligt men bestämt förpassades till skåpet med "bra att ha" prylar. Monterade CTEK laddkabeln på batteriet och så kommer det att förbli, rådfrågade dock Gunnar innan.
Kör med en Multi XS3600 som är mer än 5 år gammal.
/RO Nord, D1, Kalix

"Grejen är att dö ung så sent som möjligt!"
Användarvisningsbild
Magnus Mörtling
 
Inlägg: 834
Blev medlem: 2013-04-01/20:57
Ort: D1 - Kalix

Re: Batteriladdare för underhållsladdning.

Inläggav Thomas Stadin » 2013-04-04/10:54

Tony Johansson skrev:När jag ändå är inne på det här med batterier o dyl. så ställer jag också frågan; på min hoj finns det på vänster sida ett eluttag typ cigaretttändare, men hålet är mindre än ett traditionellt dito, så jag undrar var får man tag i en adapter som passar så att man kan ansluta mobiltelefon, dator etc. för laddning ? Spontant så tänker jag på Touratech, men de brukar inte skämmas för att ta betalt för sina tillbehör. Finns det något alternativ som är tillika lika god kvalité som det Touratech tillhandahåller, för en billigare peng ?</p>


Biltema har en plugg som kan anpassas för att passa både 21mm och 12(?)mm. Den är stor och klumpig men fungerar. Biltemapluggen är antagligen billigare än Touratech.

Ett annat alternativ är att montera på ett 21mm uttag på hojen så slipper du adaptern.
Allra helst skulle man vilja byta ut 12(?)mm uttaget mot ett 21mm uttag (plus en säkringshållare med 5A säkring) men det innebär antagligen att man måste ta upp ett större hål i panelen och det kan ju ha en negativ påverkan på framtida försäljningspris.
5A verkar vara gränsen för vad CanBus tål och många apparater som använder 21mm plug drar mer ström än så.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Batteriladdare för underhållsladdning.

Inläggav Max Mad » 2013-04-04/11:15

Mimmi skrev:Hej!<br><br>

Jag har en CTEK Multi XS4003. den kan ladda batterier med en kapacitet mellan 1,2 Ah och 120Ah. Den har tre laddlägen, ett för små batterier, "MC-batterier", (minns inte exakt gränsen nu) upp till ca ca14 Ah. Ett för större batterier "Bil-batterier" (passar till de flesta BMW mc-batterier eftersom de oftast har högre kapacitet än de flesta mc) samt ett vinterläge. Detta används vid låga omgivningstemperaturer, under +5°, samt till AGM-Batterier, Odyssey, som vill laddas med högre spänning än konventionella batterier.<br>
Dessa laddare är "elektroniksäkra", dvs de kan vara anslutna utan att man skiljer från batteriet. Jag har använt CTEK-laddare i snart 10 år utan problem, och jag vet att det är väldigt många mc- och bilägare som använder detta fabrikat, och är mycket nöjda. Att den även klarar större batterier är ju en fördel, då man ju oftast även har en bil och annat som också behöver laddas då och då. De har även större modeller, en sådan använder vi i husvagnen, och det batteriet håller sig alltid fulladdat med hjälp av den.<br><br>

Dessutom finns ett rekondläge som kan användas för att få igång sulfaterade batterier. <br><br>

En sådan laddare, eller dess efterföljare kostar mellan 600:- och 800:- beroende på inköpsställe. De finns ofta på extrapris, exempelvis hos VOLVO, men även hos olika battterifirmor.<br><br>

Eluttaget Du talar om är inget speciellt eller konstigt alls. Det är ett helt vanligt standard DIN-uttag, 12 mm. Sådana används på många ställen, och finns att köpa överallt där bildelar och eller bilel säljes. Även Claes Olsson och Kjell & Co för dessa detaljer, både i han- och honutförande. <br>
Så att handla en sådan standardkomponent hos den oförskämt dyra firman T......ch är ju helt onödigt.



Mimmi !!!

Du är guld värd !!!

Och visst, att handla på den oförskämt dyra firman T......ch är ju helt onödigt, håller med dig till 100 %. Men...Vissa saker kan man tyvärr inte få tag på än andra ställen och oj, vad dyrt en bit bockad plåt är på ovan icke namngivna firma :o :shock: !!
Senast redigerad av Max Mad 2013-04-04/11:30, redigerad totalt 5 gånger.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Batteriladdare för underhållsladdning.

Inläggav Max Mad » 2013-04-04/11:23

tstadin skrev:
Tony Johansson skrev:När jag ändå är inne på det här med batterier o dyl. så ställer jag också frågan; på min hoj finns det på vänster sida ett eluttag typ cigaretttändare, men hålet är mindre än ett traditionellt dito, så jag undrar var får man tag i en adapter som passar så att man kan ansluta mobiltelefon, dator etc. för laddning ? Spontant så tänker jag på Touratech, men de brukar inte skämmas för att ta betalt för sina tillbehör. Finns det något alternativ som är tillika lika god kvalité som det Touratech tillhandahåller, för en billigare peng ?</p>


Biltema har en plugg som kan anpassas för att passa både 21mm och 12(?)mm. Den är stor och klumpig men fungerar. Biltemapluggen är antagligen billigare än Touratech.

Ett annat alternativ är att montera på ett 21mm uttag på hojen så slipper du adaptern.
Allra helst skulle man vilja byta ut 12(?)mm uttaget mot ett 21mm uttag (plus en säkringshållare med 5A säkring) men det innebär antagligen att man måste ta upp ett större hål i panelen och det kan ju ha en negativ påverkan på framtida försäljningspris.
5A verkar vara gränsen för vad CanBus tål och många apparater som använder 21mm plug drar mer ström än så.

Var inne på T......ch och hittade följande, som jag spekulerar över att komplettera med;

http://shop.touratech.se/SE/Catalog/bmw ... 562-0.html

Vad tror du om det ?
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Batteriladdare för underhållsladdning.

Inläggav Max Mad » 2013-04-04/11:34

Bror Gårdelöf skrev:Jag tar risken att få en knäpp på näsan här, men Mimmi glömde(?) kanske en självklarhet: En CTEK-laddare kan Du alltså inte ansluta till hojens laddingång, utan den behöver anslutas direkt till batteripolerna via förslagsvis CTEK:s egen kabel för det ändamålet - vilket är enkelt fixat. <BR><BR>BMW:s märkesladdare kan anslutas direkt till laddingången, men det förefaller vara dess enda fördel, för den sägs i övrigt vara klart sämre än exempevis CTEK och Optimate. Den är dessutom dyrare!

Att man måste ladda med kablar kopplat till batteriets poler, det kan jag leva med, käre Bror.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Batteriladdare för underhållsladdning.

Inläggav Bror Gårdelöf » 2013-04-04/16:24

Då är vi - minst - två. :-)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Batteriladdare för underhållsladdning.

Inläggav niklas.r » 2013-04-07/09:26

Tony Johansson skrev:
Bror Gårdelöf skrev:Jag tar risken att få en knäpp på näsan här, men Mimmi glömde(?) kanske en självklarhet: En CTEK-laddare kan Du alltså inte ansluta till hojens laddingång, utan den behöver anslutas direkt till batteripolerna via förslagsvis CTEK:s egen kabel för det ändamålet - vilket är enkelt fixat. <BR><BR>BMW:s märkesladdare kan anslutas direkt till laddingången, men det förefaller vara dess enda fördel, för den sägs i övrigt vara klart sämre än exempevis CTEK och Optimate. Den är dessutom dyrare!

Att man måste ladda med kablar kopplat till batteriets poler, det kan jag leva med, käre Bror.


...fast det beror väl på hur lätt det är att komma åt batteripolerna. Man måste väl minst lyfta bort sadeln. Kan vara så att man hellre monterar in en fast hona till, DIN 12mm, som man kopplar direkt till batteripolerna. Så är det det i standardutförande på många bilar har jag sett. Ett uttag via elektroniken, ett direkt till batteriet.
Niklas
R1200RT -06
R1100R -00
R75/7 -77
Användarvisningsbild
niklas.r
 
Inlägg: 198
Blev medlem: 2006-08-10/21:20
Ort: Täby

Re: Batteriladdare för underhållsladdning.

Inläggav Max Mad » 2013-04-07/10:01

niklas.r skrev:
Tony Johansson skrev:
Bror Gårdelöf skrev:Jag tar risken att få en knäpp på näsan här, men Mimmi glömde(?) kanske en självklarhet: En CTEK-laddare kan Du alltså inte ansluta till hojens laddingång, utan den behöver anslutas direkt till batteripolerna via förslagsvis CTEK:s egen kabel för det ändamålet - vilket är enkelt fixat. <BR><BR>BMW:s märkesladdare kan anslutas direkt till laddingången, men det förefaller vara dess enda fördel, för den sägs i övrigt vara klart sämre än exempevis CTEK och Optimate. Den är dessutom dyrare!

Att man måste ladda med kablar kopplat till batteriets poler, det kan jag leva med, käre Bror.


...fast det beror väl på hur lätt det är att komma åt batteripolerna. Man måste väl minst lyfta bort sadeln. Kan vara så att man hellre monterar in en fast hona till, DIN 12mm, som man kopplar direkt till batteripolerna. Så är det det i standardutförande på många bilar har jag sett. Ett uttag via elektroniken, ett direkt till batteriet.
Niklas

För egen del så är det inget stort bekymmer att lyfta bort sadeln, demontera batteriet och ta det med hem, för underhållsladdning under vintern i hemmets lugna vrå. Men alla är vi olika...
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Batteriladdare för underhållsladdning.

Inläggav Kapten Stofil » 2013-04-07/12:08

Jag köpte nyligen en Optimate 4 på Bike, den kostade knappt 800. Den klarar även bilbatteriet, och kan ställas om för CAN-bus så att man ansluter till ladduttaget på en sådan hoj. Till den följde det med en extra kabel som man skruvar fast i batteripolerna, med ett vattentätt uttag som passar till laddaren. Den sladden satte jag i ramen med buntband så att uttaget kan pillas fram bakom en sidokåpa. Fungerar utmärkt och jag slipper demontera batteriet för att underhållsladda det. Är det helt tomt måste man koppla bort batteriet från MCns elsystem, annars kan man använda uttaget.

Enligt säljaren på Bike var den lika bra som en Ctek, men billigare, eftersom han menade att Ctek tar extra betalt för namnet. Hursomhelst verkar den fungera utmärkt och fick igång mitt tomma batteri utan problem.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Batteriladdare för underhållsladdning.

Inläggav Max Mad » 2013-04-07/15:24

Till Mimmi:

Jag googlade på CTEK Multi XS4003 och precis som du förutspådde, så har den modellen utgått och ersatts med CTEK MXS 5.0 - 12V, 5A. Nu är det så att jag är hopplöst oteknisk och när det gäller el så är det än värre. Därför ställer jag frågan, vilken av dessa kan anses vara tillräckligt duglig för att göra jobbet ? För mig så säger de olika modellbeteckningarna med tillhörande specifikationerna vad det avser volt och ampere inte mycket. Det enda jag begriper är skillnaden i pris och dyrast behöver inte (nödvändigtvis) vara bäst. Som ex. jämför dessa bägge modellerna, är prisskillnaden motiverat till vad man får ?

http://www.ssbilbehor.se/ctek-mxs-50-te ... c-237.aspx

http://www.ssbilbehor.se/ctek-mxs-36--1 ... c-237.aspx

F ö så hittade jag dessa på den här sidan;
http://www.ssbilbehor.se/ctek--batteril ... 237-1.aspx
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Batteriladdare för underhållsladdning.

Inläggav Magnus Mörtling » 2013-04-07/15:30

Skulle rekommendera denna: http://www.ssbilbehor.se/ctek-mxs-36--1 ... c-237.aspx
Funkar till både bil och mc och kostar inte skjortan!
/RO Nord, D1, Kalix

"Grejen är att dö ung så sent som möjligt!"
Användarvisningsbild
Magnus Mörtling
 
Inlägg: 834
Blev medlem: 2013-04-01/20:57
Ort: D1 - Kalix

Re: Batteriladdare för underhållsladdning.

Inläggav neutral » 2013-04-07/15:53

Ja, köp den billigare om du inte har ett stort behov av att ladda bilbatterier snabbt.
Peter
Husqvarna 701 Enduro -18
Användarvisningsbild
neutral
 
Inlägg: 1086
Blev medlem: 2011-02-07/17:55
Ort: Linköping (D9)

Re: Batteriladdare för underhållsladdning.

Inläggav Max Mad » 2013-04-07/15:56

neutral skrev:Ja, köp den billigare om du inte har ett stort behov av att ladda bilbatterier snabbt.

Då jag (för närvarande) inte äger någon bil, så är behovet av att ladda ett bilbatteri snabbt, försvinnande liten... :)
Sedan verkar en sådan här klart intressant, även om priset är det dubbla, men det tycks spara en massa bekymmer, bekväm som man börjar bli...http://www.mchuset.se/batteriladdare-or ... 18833.html
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Batteriladdare för underhållsladdning.

Inläggav Bror Gårdelöf » 2013-04-07/16:07

niklas.r skrev:...fast det beror väl på hur lätt det är att komma åt batteripolerna....

Se Kapten Stofils rader ovan om Optimate-laddaren. CTEK har en motsvarande lösning, vilket jag fann så självklart, att jag glömde skriva det. <BR>Köper man en CTEK eller Optimate, är det alltså ett engångsjobb att ansluta den korta kabeln till batteriets poler, varpå man lägger dess kontakt så, att den är lätt att pilla fram och ansluta till, när batteriet skall laddas. <BR>Men OK: EN gång måste man demontera sadeln och ansluta kabeln.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Batteriladdare för underhållsladdning.

Inläggav Gunnar Elmgren » 2013-04-07/16:23

BMW-laddaren är svindyr, men inte särskilt sofistikerad i konstruktionen - en CTEK för knappt halva priset laddar både effektivare och skonsammare. <br>
Plus att en CTEK kan lämnas ansluten, den går ner i intervall-laddningsläge när batteriet är fulladdat.
BMW-laddaren stänger av sig själv efter några dagar, och sen måste man koppla ur den och koppla in igen för att den ska börja ladda igen. Och ja, jag har både BMW-laddare (den följde med när jag köpte min K1600GT) och några CTEK, så jag har jämfört.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Batteriladdare för underhållsladdning.

Inläggav Kapten Stofil » 2013-04-07/16:37

Och det som Gunnar säger om Ctek, gäller för Optimate också. Den kan underhållsladda i evighet. Varje halvtimme testar den hur batteriet mår, och antingen börjar den om med laddning, eller fortsätter med underhållsladdning. Hur batteriet mår visas på färgade lysdioder på den.
<br>
Sen ska det påpekas, att även Clas Ohlson har laddare av liknande typ. Hur dessa fungerar vågar jag inte säga något om, men Clas O brukar ju ha grejor som fungerar, även om de väl inte alltid är de allra bästa.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Batteriladdare för underhållsladdning.

Inläggav Max Mad » 2013-04-07/16:40

Bror Gårdelöf skrev:
niklas.r skrev:...fast det beror väl på hur lätt det är att komma åt batteripolerna....

Se Kapten Stofils rader ovan om Optimate-laddaren. CTEK har en motsvarande lösning, vilket jag fann så självklart, att jag glömde skriva det. <BR>Köper man en CTEK eller Optimate, är det alltså ett engångsjobb att ansluta den korta kabeln till batteriets poler, varpå man lägger dess kontakt så, att den är lätt att pilla fram och ansluta till, när batteriet skall laddas. <BR>Men OK: EN gång måste man demontera sadeln och ansluta kabeln.


Hej Bror och välkommen tillbaka ! Har varit och kikat lite i manualen för hojen och det kan visa sig vara kostsamt att göra fel med anslutningar till batteriet vad det gäller laddning. Å ena sidan så kan man demontera batteriet och ladda det hemma, men då måste man åka till en (Aukt.) BMW-verkstad för att ställa in klocka och datum, så att meddelande om när nästa serviceperiod börjar närma sig, blir korrekt. Annat alternativ är att man kopplar direkt till batteriet, men här vill det till att man gör rätt, för annars så kan CAN-BUS systemet ta skada och vad det skulle kosta att rätta till, vill jag inte ens tänka på. Nä, bäst är att läsa manualen NOGGRANT innan man ger sig på något dylikt.


Men nu är det kanske mest intressant att se fram emot att få släppa ut de frustande springarna i solen, så länge som de fått stå i spiltorna och stampa med hovarna...Får säkert anledning att återkomma till detta ämne vad det lider längre fram, då den nyvunna kunskap som jag samlar på mig i dagsläget i detta ämne kommer att vara borta med vinden (bokstavligen) innan perioden då det är dags att omsätta teori i praktik vad det gäller detta ämne, infaller. Förvisso är det intressant att diskutera och det var väl jag som drog igång denna tråden, eller ?

OT:

F ö så skall jag åka och hämta min järnhäst nu på Ons. på en känd firma i Trollhättan och därefter blir det till att åka till T......ch för att göra ett riktigt djupt hål i plånboken, men å andra sidan så är det i förebyggande syfte för AVGRUNDSDJUPA hål i plånboken... :lol:

OT: 2

Varför blir det inget mellanrum när jag styckeindelar ? Det blev det alltid tidigare när jag styckeindelade med -enter-knappen ?
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Batteriladdare för underhållsladdning.

Inläggav Max Mad » 2013-04-07/16:42

Gunnar Elmgren skrev:BMW-laddaren är svindyr, men inte särskilt sofistikerad i konstruktionen - en CTEK för knappt halva priset laddar både effektivare och skonsammare. <br>
Plus att en CTEK kan lämnas ansluten, den går ner i intervall-laddningsläge när batteriet är fulladdat.
BMW-laddaren stänger av sig själv efter några dagar, och sen måste man koppla ur den och koppla in igen för att den ska börja ladda igen. Och ja, jag har både BMW-laddare (den följde med när jag köpte min K1600GT) och några CTEK, så jag har jämfört.

Jag säger inte emot dig (eller någon av de andra) som förespråkar CTEK:s laddare, det var bara en reflektion, men jag skall genast rätta mig i ledet, en CTEK får det bli !!! :lol:
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Batteriladdare för underhållsladdning.

Inläggav Kapten Stofil » 2013-04-07/16:46

Eftersom du har en CAN-bus-hoj, förefaller det väl ganska självklart att skaffa en laddare som är gjord för att anslutas till 12V-uttaget på en sådan? Om Ctek klarar detta vet jag inte. Min Optimate gör det, det var en av anledningarna till att jag valde den, ifall jag skulle skaffa en sådan hoj.
<br><br>
För att åstadkomma en radbrytning måste du lägga in < br > (utan blanksteg mellan) i texten (det är en HTML-tagg).
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Batteriladdare för underhållsladdning.

Inläggav Max Mad » 2013-04-07/17:03

Kapten Stofil skrev:Eftersom du har en CAN-bus-hoj, förefaller det väl ganska självklart att skaffa en laddare som är gjord för att anslutas till 12V-uttaget på en sådan? Om Ctek klarar detta vet jag inte. Min Optimate gör det, det var en av anledningarna till att jag valde den, ifall jag skulle skaffa en sådan hoj.
<br><br>
För att åstadkomma en radbrytning måste du lägga in < br > (utan blanksteg mellan) i texten (det är en HTML-tagg).


Det var därför jag var inne på en BMW ORIGINAL laddare, men det föreföll inte vara någon god idé enligt Gunnar och jag har ingen anledning eller kunskap att ifrågasätta, vad han anger som skäl till det. Sedan så tackar jag för att du talade om att man måste lägga in < br > emellan, det är bara det att jag har sluppit det tidigare och det har fungerat klockrent. F ö så hittade jag den här, och prislappen är ju marginellt högre än CTEK-laddaren; http://www.nilssonsmc.se/produkt/Batter ... Optimate-4 <Br>

OT: Vad är en HTML-Tagg ?
Senast redigerad av Max Mad 2013-04-07/17:13, redigerad totalt 1 gång.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Batteriladdare för underhållsladdning.

Inläggav Gunnar Elmgren » 2013-04-07/17:08

Kapten Stofil skrev:Eftersom du har en CAN-bus-hoj, förefaller det väl ganska självklart att skaffa en laddare som är gjord för att anslutas till 12V-uttaget på en sådan? Om Ctek klarar detta vet jag inte. Min Optimate gör det, det var en av anledningarna till att jag valde den, ifall jag skulle skaffa en sådan hoj.
<br>Nej, det är inte alls självklart. Canbusuttaget är lite knepigt, eftersom det går via hojens centrala "styrbox". Uttaget stängs normalt ner någon minut efter att tändningen slagits från - för att "öppna" uttaget för laddning av hojens batteri. måste laddaren lägga på en "styrsignal". Det som då händer är, att Canbus-systemets styrbox går igång. Efter ett antal dagar (olika på olika hojar) stänger den ner, och laddningen upphör - för att få igång laddningen igen, måste antingen tändningen slås på och av, eller laddaren kopplas ur och in igen. <br>
Så även om en Optimate klarar att ladda batteriet via hojens original-uttag, kan man inte underhållsladda automatiskt den vägen - det går inte med någon laddare.<br>
Kopplar man en bra laddare, avsedd för permanent inkoppling för underhållsladdning (CTEK eller Optimate, t ex) direkt på batteriet, kan laddaren lämnas ansluten längre perioder - då sköts underhållsladdningen automatiskt, i intervaller.<br>
En annan anledning att inte ladda genom Canbus-uttaget är, att laddaren "blir lurad". Eftersom det finns elektronikkmponeneter mellan uttaget och batteriet, är det inte batteriets egna värden laddaren känner av, det är liksom "grejor ivägen" som förrycker de värden laddaren försöker mäta fram. Det kan medföra, att batteriet inte blir fulladdat, alternativt att laddaren "krämar på" för mycket och skadar batteriet.<br>
Det enda korrekta sättet att ladda ett batteri är, att ansluta en fullautomatisk kvalitetsladdare direkt över batteriets poler. Då, och endast då, kan laddaren "veta" hur batteriet mår.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Batteriladdare för underhållsladdning.

Inläggav Kapten Stofil » 2013-04-07/17:10

HMTL är programmeringsspråket man använder för att göra hemsidor, det består av s.k. taggar som man använder för att märka upp ett stycke text såsom varande rubrik nivå 1, 2 osv, eller som ett element i en punktlista, osv osv. I vissa forum kan man åstadkomma formatering i inläggen genom att använda HTML-taggar.
<br><br>
Obs att taggen ska skrivas ihop utan mellanrum!
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Batteriladdare för underhållsladdning.

Inläggav Kapten Stofil » 2013-04-07/17:15

Gunnar, tack för infon :) Jag har ju bara en gammal K100 utan en massa "flipperspel" :D
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Batteriladdare för underhållsladdning.

Inläggav neutral » 2013-04-07/17:17

Härligt att se att BMWs framtid är tryggad då en del tror att allt inte tillverkat av BMW är skadligt. Ordet original lever de gott på. :lol:
Peter
Husqvarna 701 Enduro -18
Användarvisningsbild
neutral
 
Inlägg: 1086
Blev medlem: 2011-02-07/17:55
Ort: Linköping (D9)

Re: Batteriladdare för underhållsladdning.

Inläggav Max Mad » 2013-04-07/17:20

Kapten Stofil skrev:HMTL är programmeringsspråket man använder för att göra hemsidor, det består av s.k. taggar som man använder för att märka upp ett stycke text såsom varande rubrik nivå 1, 2 osv, eller som ett element i en punktlista, osv osv. I vissa forum kan man åstadkomma formatering i inläggen genom att använda HTML-taggar.
<br><br>
Obs att taggen ska skrivas ihop utan mellanrum!

Jag tackar för detta klargörande, Kapten Stofil ! I love BMW klubben Sveriges forum ! Där du kan få svar på alla upptänkliga frågor. Och skulle man mot förmodan inte få svar på de frågor man ställer, kan man ringa 118 100, dom säger sig ha svar på allt, ( finns Gud )? Den som lever får se... Nä, GLÖM det sista, (förlåt Göran Ekman) :oops: !!!
Senast redigerad av Max Mad 2013-04-07/17:29, redigerad totalt 1 gång.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Batteriladdare för underhållsladdning.

Inläggav Max Mad » 2013-04-07/17:23

neutral skrev:Härligt att se att BMWs framtid är tryggad då en del tror att allt inte tillverkat av BMW är skadligt. Ordet original lever de gott på. :lol:

Om "en del tror " syftar på mig, så kan jag upplysa om att så är inte fallet, men hellre safe than sorry, som ordspråket förtäljer...
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Batteriladdare för underhållsladdning.

Inläggav Max Mad » 2013-04-07/17:24

Gunnar Elmgren skrev:
Kapten Stofil skrev:Eftersom du har en CAN-bus-hoj, förefaller det väl ganska självklart att skaffa en laddare som är gjord för att anslutas till 12V-uttaget på en sådan? Om Ctek klarar detta vet jag inte. Min Optimate gör det, det var en av anledningarna till att jag valde den, ifall jag skulle skaffa en sådan hoj.
<br>Nej, det är inte alls självklart. Canbusuttaget är lite knepigt, eftersom det går via hojens centrala "styrbox". Uttaget stängs normalt ner någon minut efter att tändningen slagits från - för att "öppna" uttaget för laddning av hojens batteri. måste laddaren lägga på en "styrsignal". Det som då händer är, att Canbus-systemets styrbox går igång. Efter ett antal dagar (olika på olika hojar) stänger den ner, och laddningen upphör - för att få igång laddningen igen, måste antingen tändningen slås på och av, eller laddaren kopplas ur och in igen. <br>
Så även om en Optimate klarar att ladda batteriet via hojens original-uttag, kan man inte underhållsladda automatiskt den vägen - det går inte med någon laddare.<br>
Kopplar man en bra laddare, avsedd för permanent inkoppling för underhållsladdning (CTEK eller Optimate, t ex) direkt på batteriet, kan laddaren lämnas ansluten längre perioder - då sköts underhållsladdningen automatiskt, i intervaller.<br>
En annan anledning att inte ladda genom Canbus-uttaget är, att laddaren "blir lurad". Eftersom det finns elektronikkmponeneter mellan uttaget och batteriet, är det inte batteriets egna värden laddaren känner av, det är liksom "grejor ivägen" som förrycker de värden laddaren försöker mäta fram. Det kan medföra, att batteriet inte blir fulladdat, alternativt att laddaren "krämar på" för mycket och skadar batteriet.<br>
Det enda korrekta sättet att ladda ett batteri är, att ansluta en fullautomatisk kvalitetsladdare direkt över batteriets poler. Då, och endast då, kan laddaren "veta" hur batteriet mår.


Gunnar, nu är jag som en åsna mellan två hötappar !!!
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Batteriladdare för underhållsladdning.

Inläggav Magnus Brobeck » 2013-04-07/17:26

En CTEK för en 5-600 + en snabbkoppling (70 -100kr) från samma bolag som du sätter direkt på batteriet och du har bland det bästa som går att få tag på. <br><br>

Om man nu tycker att öppna sadeln vid laddning är ett oöverstigligt hinder så kan de snabbkopplingar man köper vara ca 30 cm eller 3 m och då kan man med ett buntband sätta den med sin fuktsäkring där man kommer åt den UTAN att ta av sadeln.<br><br>

Kan livet bli bättre?? ;-)<br><br>

MVH Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Batteriladdare för underhållsladdning.

Inläggav Kapten Stofil » 2013-04-07/17:32

Tony Johansson skrev:
Gunnar Elmgren skrev:<br>Nej, det är inte alls självklart. Canbusuttaget är lite knepigt, eftersom det går via hojens centrala "styrbox". Uttaget stängs normalt ner någon minut efter att tändningen slagits från - för att "öppna" uttaget för laddning av hojens batteri. måste laddaren lägga på en "styrsignal". Det som då händer är, att Canbus-systemets styrbox går igång. Efter ett antal dagar (olika på olika hojar) stänger den ner, och laddningen upphör - för att få igång laddningen igen, måste antingen tändningen slås på och av, eller laddaren kopplas ur och in igen. <br>
Så även om en Optimate klarar att ladda batteriet via hojens original-uttag, kan man inte underhållsladda automatiskt den vägen - det går inte med någon laddare.<br>
Kopplar man en bra laddare, avsedd för permanent inkoppling för underhållsladdning (CTEK eller Optimate, t ex) direkt på batteriet, kan laddaren lämnas ansluten längre perioder - då sköts underhållsladdningen automatiskt, i intervaller.<br>
En annan anledning att inte ladda genom Canbus-uttaget är, att laddaren "blir lurad". Eftersom det finns elektronikkmponeneter mellan uttaget och batteriet, är det inte batteriets egna värden laddaren känner av, det är liksom "grejor ivägen" som förrycker de värden laddaren försöker mäta fram. Det kan medföra, att batteriet inte blir fulladdat, alternativt att laddaren "krämar på" för mycket och skadar batteriet.<br>
Det enda korrekta sättet att ladda ett batteri är, att ansluta en fullautomatisk kvalitetsladdare direkt över batteriets poler. Då, och endast då, kan laddaren "veta" hur batteriet mår.


Gunnar, nu är jag som en åsna mellan två hötappar !!!

<br><br>
Lyssna på Gunnar, köp en laddare med den där extrakabeln man sätter på batteripolerna, och ladda direkt över batteripolerna! Jag böjer mig för erfarenheten. Som sagt har jag ingen CAN-bus-hoj, och hans resonemang låter fullständigt vederhäftigt (jag har jobbat med att konstruera liknande prylar, men har ingen erfarenhet av CAN-bussen och känner inte till dess egenheter).
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Batteriladdare för underhållsladdning.

Inläggav Max Mad » 2013-04-07/17:50

Magnus Brobeck skrev:En CTEK för en 5-600 + en snabbkoppling (70 -100kr) från samma bolag som du sätter direkt på batteriet och du har bland det bästa som går att få tag på. <br><br>

Om man nu tycker att öppna sadeln vid laddning är ett oöverstigligt hinder så kan de snabbkopplingar man köper vara ca 30 cm eller 3 m och då kan man med ett buntband sätta den med sin fuktsäkring där man kommer åt den UTAN att ta av sadeln.<br><br>

Kan livet bli bättre?? ;-)<br><br>

MVH Magnus

Det låter ju hur bra som helst, men det sista är lite överkurs för mig och jag ger mig inte på några operationer på egen hand som kan leda till stora ekonomiska bortfall, för att den egna exprimentlustan slagit fel...
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Batteriladdare för underhållsladdning.

Inläggav Max Mad » 2013-04-07/17:51

Kapten Stofil skrev:
Tony Johansson skrev:
Gunnar Elmgren skrev:<br>Nej, det är inte alls självklart. Canbusuttaget är lite knepigt, eftersom det går via hojens centrala "styrbox". Uttaget stängs normalt ner någon minut efter att tändningen slagits från - för att "öppna" uttaget för laddning av hojens batteri. måste laddaren lägga på en "styrsignal". Det som då händer är, att Canbus-systemets styrbox går igång. Efter ett antal dagar (olika på olika hojar) stänger den ner, och laddningen upphör - för att få igång laddningen igen, måste antingen tändningen slås på och av, eller laddaren kopplas ur och in igen. <br>
Så även om en Optimate klarar att ladda batteriet via hojens original-uttag, kan man inte underhållsladda automatiskt den vägen - det går inte med någon laddare.<br>
Kopplar man en bra laddare, avsedd för permanent inkoppling för underhållsladdning (CTEK eller Optimate, t ex) direkt på batteriet, kan laddaren lämnas ansluten längre perioder - då sköts underhållsladdningen automatiskt, i intervaller.<br>
En annan anledning att inte ladda genom Canbus-uttaget är, att laddaren "blir lurad". Eftersom det finns elektronikkmponeneter mellan uttaget och batteriet, är det inte batteriets egna värden laddaren känner av, det är liksom "grejor ivägen" som förrycker de värden laddaren försöker mäta fram. Det kan medföra, att batteriet inte blir fulladdat, alternativt att laddaren "krämar på" för mycket och skadar batteriet.<br>
Det enda korrekta sättet att ladda ett batteri är, att ansluta en fullautomatisk kvalitetsladdare direkt över batteriets poler. Då, och endast då, kan laddaren "veta" hur batteriet mår.


Gunnar, nu är jag som en åsna mellan två hötappar !!!

<br><br>
Lyssna på Gunnar, köp en laddare med den där extrakabeln man sätter på batteripolerna, och ladda direkt över batteripolerna! Jag böjer mig för erfarenheten. Som sagt har jag ingen CAN-bus-hoj, och hans resonemang låter fullständigt vederhäftigt (jag har jobbat med att konstruera liknande prylar, men har ingen erfarenhet av CAN-bussen och känner inte till dess egenheter).

Jo, det verkar nog vara en god idé, det förefaller som om den gode Gunnar vet vad han talar om...
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Batteriladdare för underhållsladdning.

Inläggav Magnus Brobeck » 2013-04-07/18:25

Tony Johansson skrev:Det låter ju hur bra som helst, men det sista är lite överkurs för mig och jag ger mig inte på några operationer på egen hand som kan leda till stora ekonomiska bortfall, för att den egna exprimentlustan slagit fel...
<br><br>

Du kan inte på allvar mena att ta bort sadeln, lossa anslutningskablarna på batteriet och sätta tillbaka dom med kontaktens kablar är över din förmåga. <br>Om du ändå känner dig darrig i knäna skall jag med glädje ge dig ett handtag nästa gång jag är i GBG.<br><br>

OBS jag försöker inte vara spydig utan bara visa att det är ett enkelt jobb.<br><br>

MVH Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Batteriladdare för underhållsladdning.

Inläggav Bror Gårdelöf » 2013-04-07/18:30

Tony Johansson skrev:... jag ger mig inte på några operationer på egen hand som kan leda till stora ekonomiska bortfall, för att den egna exprimentlustan slagit fel...

Instämmer med Magnus. Du skriver ju i ett tidigare inlägg, att Du kan tänka Dig att ta ur batteriet för laddning! Då måste Du ju ta bort kabelskorna från batteripolerna. <BR>Skaffar Du en CTEK eller Optimate, behöver Du bara skruva loss kabelskorna, sätta dit snabbkopplingskabelns två delar och sedan skruva fast kabelskorna igen. KLART - för gott! (I alla fall tills det är dags att byta batteri.) <BR><BR>Det enda, som skulle kunna gå fel, är, att Du polvänder snabbkopplingskabelns två delar - inte bra! - men den risken kan väl inte vara överhängande för någon, som kan läsa innantill? Till och med jag klarade ju att montera en sådan kabel på Aprilian!<BR><BR>Skulle Du mot förmodan darra på manschetten inför denna avancerade mekanikeruppgift, kan Du alltid be Bike att göra jobbet! Levererar de en hoj till Dig och får sälja laddaren, kan det väl inte bli tal om någon hutlös kostnad!
Senast redigerad av Bror Gårdelöf 2013-04-07/18:36, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Batteriladdare för underhållsladdning.

Inläggav Gunnar Elmgren » 2013-04-07/18:34

Bror Gårdelöf skrev:Det enda, som skulle kunna gå fel, är, att Du polvänder snabbkopplingskabelns två delar - inte bra!

Det enda som händer om polerna på "batterikabeln" förväxlas är, att laddaren stänger ned - den har ett skydd mot felvända poler (gäller både CTEK och Optimate).
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Batteriladdare för underhållsladdning.

Inläggav Bror Gårdelöf » 2013-04-07/18:37

Se där - ett konkret exempel på idiotsäkerhet!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Batteriladdare för underhållsladdning.

Inläggav Max Mad » 2013-04-07/18:56

Magnus Brobeck skrev:
Tony Johansson skrev:Det låter ju hur bra som helst, men det sista är lite överkurs för mig och jag ger mig inte på några operationer på egen hand som kan leda till stora ekonomiska bortfall, för att den egna exprimentlustan slagit fel...
<br><br>

Du kan inte på allvar mena att ta bort sadeln, lossa anslutningskablarna på batteriet och sätta tillbaka dom med kontaktens kablar är över din förmåga. <br>Om du ändå känner dig darrig i knäna skall jag med glädje ge dig ett handtag nästa gång jag är i GBG.<br><br>

OBS jag försöker inte vara spydig utan bara visa att det är ett enkelt jobb.<br><br>

MVH Magnus

Nej, det var inte det jag avsåg, ber om ursäkt om jag inte var tydlig. Det var den där biten med fuktsäkring osv. som jag avsåg. Att avlägsna sadeln osv. klarar jag av, annars så kanske man skall börja ifrågasätta mitt innehav av full behörighet på körkortet :mrgreen:. <Br> Sedan tackar jag för erbjudande om handräckning i detta specifika spörsmål, men som sagt, jag klarar nog den delen själv. Däremot kanske det dyker upp annat tillfälle, då hjälp på plats kan bli nödvändigt. Då skall jag ägna dig en tanke, Magnus ! <br> Tack än en gång !! :D ;) :mrgreen:
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Batteriladdare för underhållsladdning.

Inläggav Max Mad » 2013-04-07/19:01

Bror Gårdelöf skrev:
Tony Johansson skrev:... jag ger mig inte på några operationer på egen hand som kan leda till stora ekonomiska bortfall, för att den egna exprimentlustan slagit fel...

Instämmer med Magnus. Du skriver ju i ett tidigare inlägg, att Du kan tänka Dig att ta ur batteriet för laddning! Då måste Du ju ta bort kabelskorna från batteripolerna. <BR>Skaffar Du en CTEK eller Optimate, behöver Du bara skruva loss kabelskorna, sätta dit snabbkopplingskabelns två delar och sedan skruva fast kabelskorna igen. KLART - för gott! (I alla fall tills det är dags att byta batteri.) <BR><BR>Det enda, som skulle kunna gå fel, är, att Du polvänder snabbkopplingskabelns två delar - inte bra! - men den risken kan väl inte vara överhängande för någon, som kan läsa innantill? Till och med jag klarade ju att montera en sådan kabel på Aprilian!<BR><BR>Skulle Du mot förmodan darra på manschetten inför denna avancerade mekanikeruppgift, kan Du alltid be Bike att göra jobbet! Levererar de en hoj till Dig och får sälja laddaren, kan det väl inte bli tal om någon hutlös kostnad!

Tycker mig skönja en ton av ironi i ditt inlägg Bror, eller är det bara jag som läser fel ? :lol: :mrgreen: .
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Batteriladdare för underhållsladdning.

Inläggav Max Mad » 2013-04-07/19:07

Bror Gårdelöf skrev:Se där - ett konkret exempel på idiotsäkerhet!

Tillverkaren har haft i tanken att planeten också befolkas av sådana som mig :mrgreen: . <Br>

Tur att man inte är ensam !! Nä, allt skämt åt sidan sa kärringen och slängde ut gubben. Jag tror nog att jag klarar av denna uppgift på egen hand och hur kan det gå fel, när jag har alla mina nya vänner här på forumet, som hjälper mig om det skulle uppstå några svårigheter som är kopplat till BMW-motorcyklar (och annat ) ?
Senast redigerad av Max Mad 2013-04-07/19:11, redigerad totalt 1 gång.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Batteriladdare för underhållsladdning.

Inläggav Kapten Stofil » 2013-04-07/19:11

Fuktsäkringen ifråga består av en gummihatt som man sätter över ladduttaget. Den sitter fast i uttaget med en flärp så att den inte ska tappas bort. Om man underlåter att sätta dit hatten så är det värsta som kan hända att det kommer fukt, salt och skit i ladduttaget, som till slut (om man låter det vara så ett bra tag) kommer att korrodera och orsaka dålig kontakt. I så fall får man byta ut laddkabeln, knappast någon större katastrof. Något annat hemskt har jag svårt att tänka mig skulle kunna inträffa :)
<br><br>
Jo det förstås, om man inte fixerar laddkabeln ordentligt kan den komma loss och kanske fastna i ett hjul, och möjligen orsaka en vurpa :shock:
Senast redigerad av Kapten Stofil 2013-04-07/19:14, redigerad totalt 1 gång.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Batteriladdare för underhållsladdning.

Inläggav Max Mad » 2013-04-07/19:13

Kapten Stofil skrev:Fuktsäkringen ifråga består av en gummihatt som man sätter över ladduttaget. Den sitter fast i uttaget med en flärp så att den inte ska tappas bort. Om man underlåter att sätta dit hatten så är det värsta som kan hända att det kommer fukt, salt och skit i ladduttaget, som till slut (om man låter det vara så ett bra tag) kommer att korrodera och orsaka dålig kontakt. I så fall får man byta ut laddkabeln, knappast någon större katastrof. Något annat hemskt har jag svårt att tänka mig skulle kunna inträffa :)

Då har jag bilden klar för mig och jag tror t o m att jag vågar mig på att sätta fast kabeln med buntband som Magnus talar om, det gäller bara att hitta ett lämpligt ställe att dra fram anslutningskontakten, men det är väl ett mindre bekymmer, kan jag tänka. Tack för förtydligandet, Kapten Stofil !!!
Senast redigerad av Max Mad 2013-04-07/19:23, redigerad totalt 1 gång.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Batteriladdare för underhållsladdning.

Inläggav Bror Gårdelöf » 2013-04-07/19:20

Tony Johansson skrev:Tycker mig skönja en ton av ironi i ditt inlägg Bror, eller är det bara jag som läser fel ? :lol: :mrgreen: .

Det finns ju vänlig ironi och frän ironi. Med tanke på Dina gubbar i slutet av ovanstående rader är vi nog överens om, att min ironi ovan är av det vänliga slaget.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Batteriladdare för underhållsladdning.

Inläggav Max Mad » 2013-04-07/19:28

Bror Gårdelöf skrev:
Tony Johansson skrev:Tycker mig skönja en ton av ironi i ditt inlägg Bror, eller är det bara jag som läser fel ? :lol: :mrgreen: .

Det finns ju vänlig ironi och frän ironi. Med tanke på Dina gubbar i slutet av ovanstående rader är vi nog överens om, att min ironi ovan är av det vänliga slaget.
Bäste Bror, jag tar inte illa upp, jag är en prövad man och jag vill minnas att jag i tidigare inlägg inte varit helt schysst emot dig (och Mimmi), kommer du ihåg ? Jag gör det i alla fall :lol: . What goes around, comes around, så det är lugnt, no offence taken !!!
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Batteriladdare för underhållsladdning.

Inläggav Ricard Hult » 2013-04-12/23:57

OBS! En viktig sak att tänka på vid val av batteriladdare, är att anpassa laddarens storlek/styrka (A) till batteriets storlek/styrka (Ah). Samt givetvis spänningen (i de flesta fall 12V). Om man laddar ett batteri med en allt för kraftfull laddare, så är det stor risk för att det aktiva materialet på blyplattorna i batteriet, släppa från galler plattorna i batteriet. Resultatet av detta är att batteriet förstörs och det går ej att "reparera" detta, utan det är då bara att köpa ett nytt batteri (och en mindre batteriladdare). För övrigt kan jag bara hålla med om att CTEK laddarna är väldigt bra! Kontrollera med leverantören/tillverkaren vilken storlek på batteriladdare som är anpassad till just ert batteri. Med vänliga hälsningar Ricard. PS. Länk till CTEK: http://www.ctek.com/se/sv/chargers/XS%200.8
CTEK.jpg
Bra batteriladdare till MC.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window!
Användarvisningsbild
Ricard Hult
 
Inlägg: 79
Blev medlem: 2011-04-05/22:43

Re: Batteriladdare för underhållsladdning.

Inläggav Kjell Emanuelsson » 2013-04-18/14:52

Vad säger BMWhandlaren när det sitter ett CTEK uttag på batteriet om det uppstår ett elfel på hojen med CANbuss?
I instruktionsboken läser jag att batteriet skall laddas frånkopplat om man inte går via CANbussen. Kan kanske bli svårt att få elfel lagat på garanti, om man uppenbart har gjort något de inte rekommenderat.
kjell.e
Kjell Emanuelsson
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2013-02-26/11:34

Re: Batteriladdare för underhållsladdning.

Inläggav Dennis Johansson » 2013-04-18/17:43

Det bör ej vara några problem för jag såg själv när BMW Göteborg (Bilia) fortfarande sålde hojar, använde Ctec själva om jag minns helt fel.

Kolla annars med handlare och se vad de själva använder
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Batteriladdare för underhållsladdning.

Inläggav Bror Gårdelöf » 2013-04-18/19:37

Samma sak här: BMW:s märkesverkstäder har t o m rekommenderat CTEK (och möjligen Optimate?) före BMW original - eftersom de förra är bättre - och vid behov hjälpt kunder att montera snabbkopplingssladdarna på batteripolerna. <BR>Jag minns också, att Martin Sand på Kenneths MC - som torde vara Sveriges bäst renommerade BMW-verkstad - under mötet i Tylebäck lugnt konstaterade, att CTEK var ett bättre val än BMW original. Det tycker jag säger det mesta. <BR><BR>Men OK: Det är alltid klokt att kolla med den egna märkesverkstaden.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Batteriladdare för underhållsladdning.

Inläggav Bernt Östlund » 2013-06-15/19:41

CTEK är en bra laddare men det finns ju flera laddare där man kan välja laddningsström efter batteristorlek.

Om det finns anvisningar om laddningen skulle jag inte montera ett CTEK-uttag under garantitiden. Jag har inte orkat montera nåt uttag nåt uttag på varken bilar, traktorer eller mc. Min nyköpta K75 RT Polis har inge garanti kvar.

CTEK och många andra laddare har skydd mot felvändning av kablarna så felkopplingsrisken är minimal.

CTEK-laddaren är originalutrustning för Ferrari-bilar som ju liksom många mc är ett sommarfordon.
K75RT ABS POLIS, R45 -79, Monark 1937 98:a, Royal Enfield Bullet 350 1981
Bernt Östlund
 
Inlägg: 66
Blev medlem: 2013-06-13/14:12

Nästa

Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst