Lithium Batteri

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

Lithium Batteri

Inläggav Philippe Tamwelius » 2014-01-06/13:18

Är det någon som har testat att byta ut originalbatteriet till ett nytt med Lithium teknik? MC Web verkar vara stora förespråkare till lithium tekniken (de har till och med ett videoklipp på hemsidan). Fördelen måste bla vara att batteriet tar emot laddning snabbare, det klarar djupurladdningar och att det är mycket lättare (det lär också vara bättre för naturen). Vad kan nackdelarna vara?

När tekniken introducerades till motorcyklar för något år sedan resulterade den i flera problem, tex inte nog med ork och batteriet klarade inte kallstarter etc. Men, det är ju några år sedan. Visst måste detta ha ändrats och förbättrats?

Någon som har erfarenhet?
Philippe Tamwelius
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 2007-01-30/01:00

Re: Lithium Batteri

Inläggav Gunnar Elmgren » 2014-01-06/13:27

Jag monterade ett Shorai Li-Ion i vår F650GS Twin för 2,5 år sedan. Har fungerat helt utan anmärkning, hojen startar alltid direkt (fast det gjorde den i ärlighetens namn med gamla batteriet också). Är mycket nöjd, så nöjd att det numera sitter ett likadant i min F800GS, och troligen kommer det att bli ett till G450X:en också.

Li-Ion-batteriet har några avgörande fördelar:
- Det kan snabbladdas utan att ta skada
- Det ger i princip full startsröm ända tills det är helt "tomt" ("sackar" alltså inte när det börjar bli urladdat)
- Det är avsevärt lättare än ett blybatteri

Nackdelar finns också:
- Kan inte laddas med "Smart Chargers" avsedda för vanliga batterier (typ CTEK, Optimate osv).
- Har dålig kapacitet när det är nedkylt (men "hämtar sig" om det belastas en stund så det värms upp)
- Dyrt

Shorai säljs i Sverige av NF Racing:
http://shop.nfracing.se/epages/nfracing.sf/sv_SE/?ObjectPath=/Shops/nfracing/Categories/batterier
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Lithium Batteri

Inläggav Philippe Tamwelius » 2014-01-06/13:36

Tack. Jag tror också mycket på tekniken. Det erfarenhet man har av den (förutom iphones etc) är ju skruvdragare och maskiner där det är uppenbart att krämen i batteriet går från 100% till 0% så snart det är urladdat till skillnad från NiMH som ju har viss kräm kvar även när det börjar laddas ur.

Jag såg att Ctek har tagit fram en laddare för Lithium batterier.

Jag har en 1200 GSA. Det måste finnas batterier till min också. Skall kolla länken som du skickade med.
Philippe Tamwelius
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 2007-01-30/01:00

Re: Lithium Batteri

Inläggav Jan G Janson » 2014-01-06/13:56

Det blir ju svårt att veta när batteriet tjänat ut . Ingen förvarning , det bara tvärdör ! . Lite " Heads up" vill man ju ha . :shock:
Jan G Janson
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 2013-12-10/16:41

Re: Lithium Batteri

Inläggav Gunnar Elmgren » 2014-01-06/14:08

Jan G Janson skrev:Det blir ju svårt att veta när batteriet tjänat ut . Ingen förvarning , det bara tvärdör ! . Lite " Heads up" vill man ju ha . :shock:

Hur det blir när batteriet "tjänat ut" vet jag inte, om Du med det menar att det är dags att kassera?
Att det däremot "tvärdör" när det är urladdat kan jag leva med - jag föredrar att ha full styrka hela tiden, istället för att som med ett konventionellt batteri tappa "cranking power" en bra stund innan batteriet är helt urladdat.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Lithium Batteri

Inläggav neutral » 2014-01-06/14:58

Hur mår ett sånt batteri av att sitta i hoj/bil då? Det är väl knappast några avancerade laddare där.
Peter
Husqvarna 701 Enduro -18
Användarvisningsbild
neutral
 
Inlägg: 1086
Blev medlem: 2011-02-07/17:55
Ort: Linköping (D9)

Re: Lithium Batteri

Inläggav Gunnar Elmgren » 2014-01-06/15:13

neutral skrev:Hur mår ett sånt batteri av att sitta i hoj/bil då? Det är väl knappast några avancerade laddare där.

Det mår bra! Grejen är, att Li-Ion-batteriet mår bäst av "simpel" laddning (dvs utan finesser som pulsladdning, avsulfatering och strömreglering). Det är precis sådan "simpel" laddning en bil- eller MC-generator ger!
En "smart" laddare för blybatterier kan förstöra ett Li-Ion-batteri ganska snabbt, om den får för sig att batteriet behöver avsulfateras. http://shoraipower.com/faq
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Lithium Batteri

Inläggav Magnus Mörtling » 2014-01-06/16:45

Att byta till ett sådant batteri av viktskäl på exempelvis min hoj är att kasta pärlor för svin.
Med 348kg spelar 2-3kg till eller från ingen som helst roll även om min fru säkert skulle gilla ifall föraren själv blev lite mer lättfotad! :mrgreen:
På Gunnars hoj som används i skog och mark kan det finnas en anledning men inte på en K!
/RO Nord, D1, Kalix

"Grejen är att dö ung så sent som möjligt!"
Användarvisningsbild
Magnus Mörtling
 
Inlägg: 836
Blev medlem: 2013-04-01/20:57
Ort: D1 - Kalix

Re: Lithium Batteri

Inläggav hegu999 » 2014-01-06/18:24

Som jag förstår det så är det inte Li-Ion batteri utan Li-Fe batteri som säljs av Shorai. Li-Ion batterier har andra egenskaper än Li-Fe (Litiumjärnsulfat). Speciellt kanske med laddningen och vad de klarar urladdningar.
Bra att kanske veta så inte någon blandar ihop dessa typer.
hegu999
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 2009-05-08/13:18

Re: Lithium Batteri

Inläggav Gunnar Elmgren » 2014-01-06/19:19

hegu999 skrev:Som jag förstår det så är det inte Li-Ion batteri utan Li-Fe batteri som säljs av Shorai. Li-Ion batterier har andra egenskaper än Li-Fe (Litiumjärnsulfat). Speciellt kanske med laddningen och vad de klarar urladdningar.
Bra att kanske veta så inte någon blandar ihop dessa typer.

Nu kanske jag har fattat fel, men är inte Shorai:s LiFePO4-batterier en variant av Li-Ion? Det skiljer sig, om jag fattat rätt, från tidigare konstruktioner genom att a en katod av Litiumjärnsulfat istället för av Litium-koboltoxid eller Litium-manganoxid.
http://en.wikipedia.org/wiki/Lithium-ion_battery
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Lithium Batteri

Inläggav hegu999 » 2014-01-06/20:40

Taget från: http://www.celltech.se/foretaget/batter ... batterier/


Litium-Jon (Li-Ion) och Litium-Jon Polymer (Li-Pol) batterier Dessa påminner om blybatterier -celler när det gäller laddningen. Spänningen vid laddning är mycket noga specificerad för att upprätthålla säkerhet och batterilivslängd.
Nominell cellspänning är 3,7V och man laddar med 4,20V +/- 0,05V. Laddströmmen är också specificerad och övervakad, i synnerhet i början av laddning av ett helt urladdat batteri. Man kan ladda upp ett Li-Ion batteri till c:a 90% på 2-3 tim, men de sista 5-10% av kapaciteten tar ytterligare c:a 2 timmar.

Litium-Järnfosfat

(kallas även Litium-Jon Järnfosfat eller Li-Fe) är en variant av vanliga Litium-Jon celler som oftast har större strömkapacitet och andra spänningsgränser. Nominell cellspänning för dessa är 3,2V och laddspänningen är 3,65V. Laddning kan ske med förhållande vis hög ström och därmed även på kort tid
Alla Li-Ion/Li-Pol samt LiFe batterier har en påbyggd aktiv elektronikkrets som sörjer för säkerheten, t.ex om yttre omständigheter, laddare osv skulle gå utanför specifikationerna eller om celltemperaturen är onormal. Normalt övervakas spänningsgränserna för laddning och urladdning samt max ström. Även balansering av spänningarna internt mellan celler i serie övervakas ofta.
Cellbalansering kan ske passivt då man helt enkelt avbryter eller sänker laddströmmen tillfälligt och lägger på en liten belastning på den/de celler som har högsta spänningsnivån. Balansering även ske aktivt då man låter de celler som har högre spänning ladda de som har lägre osv, denna teknik gör att batteriet uppnår full laddning snabbare.
Försök aldrig ladda eller urladda lösa Li-Ion celler utan övervaknings eller balanseringskretsar, stor risk för explosion eller brand. Tillverkarens specifikationer skall alltid kontrolleras och följas vid val av laddare.
hegu999
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 2009-05-08/13:18

Re: Lithium Batteri

Inläggav Julton » 2014-01-06/20:59

Bra skrevet hegu999. Som mangeårig bruker av LiPo og LiFe i modellflysammenheng har jeg både sett og opplevd hva som kan skje når bruk og lading av disse batterier ikke fungerer 100%. Mange fly har brent opp pga LIPo batteriene. Også noen Tesla har brent opp :roll:
Ville aldri satt slikt et batteri på BMW'n, den klarer seg mer en lenge nok mer vanlig blybatteri.
Användarvisningsbild
Julton
 
Inlägg: 809
Blev medlem: 2006-04-05/19:32

Re: Lithium Batteri

Inläggav Jan G Janson » 2014-01-06/21:38

Gunnar Elmgren skrev:
Jan G Janson skrev:Det blir ju svårt att veta när batteriet tjänat ut . Ingen förvarning , det bara tvärdör ! . Lite " Heads up" vill man ju ha . :shock:

Hur det blir när batteriet "tjänat ut" vet jag inte, om Du med det menar att det är dags att kassera?
Att det däremot "tvärdör" när det är urladdat kan jag leva med - jag föredrar att ha full styrka hela tiden, istället för att som med ett konventionellt batteri tappa "cranking power" en bra stund innan batteriet är helt urladdat.

Må så vara . Men inte så kul 10 mil utanför Långtbortistan . ;)
Jan G Janson
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 2013-12-10/16:41

Re: Lithium Batteri

Inläggav Gunnar Elmgren » 2014-01-06/21:41

Jan G Janson skrev: Må så vara . Men inte så kul 10 mil utanför Långtbortistan . ;)

Nu är jag inte med - vad är skillnaden på ett urladdat blybatteri och ett urladdat Litium-batteri, i det avseendet? Inget av dom lär starta hojen.......
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Lithium Batteri

Inläggav Jan G Janson » 2014-01-06/21:49

Okej , det är kanske jag som slirar lite . Vad jag menar är att med ett " vanligt" batteri så får man ju ett hum om när det är dax att byta , dvs det blit aningen tamt . Det kan ju vara en fördel , liksom eller ?
Jan G Janson
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 2013-12-10/16:41

Re: Lithium Batteri

Inläggav Gunnar Elmgren » 2014-01-06/22:01

Jan G Janson skrev:Okej , det är kanske jag som slirar lite . Vad jag menar är att med ett " vanligt" batteri så får man ju ett hum om när det är dax att byta , dvs det blit aningen tamt . Det kan ju vara en fördel , liksom eller ?

OK, då är jag med! Jag vet faktiskt inte hur de här batterierna beter sig innan de håller på att ge upp, men rätt skötta ska de åtminstone ha en väsentligt bättre livslängd än ett blybatteri.
Sen är jag inte så säker på, att Du får någon förvarning med ett modernt blybatteri heller - de flesta hojar har numera antingen AGM- eller Gel-batterier, och dessa batterityper har en tendens att "dö en plötslig död".
Ska man åka bortanför Långtbortistan, kan det nog vara klokt att montera ett friskt batteri innan avresan -alldeles oavsett batterityp!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Lithium Batteri

Inläggav neutral » 2014-01-06/22:06

Julton skrev:Også noen Tesla har brent opp :roll:

Pga laddproblem? Har det inte varit t ex kollisioner m m inblandade i varje fall där? Garagebranden berodde ju inte heller på bilen/laddaren då branden startade i vägguttaget.
Peter
Husqvarna 701 Enduro -18
Användarvisningsbild
neutral
 
Inlägg: 1086
Blev medlem: 2011-02-07/17:55
Ort: Linköping (D9)

Re: Lithium Batteri

Inläggav Julton » 2014-01-06/22:17

At Et ti talls Tesla har brent opp, har egentlig ikke noe med diskusjonen i denne tråden å gjøre, det var bare ment som et spøk, men kanskje det ikke var lett å forstå det?

En annen sak jeg ikke skjønner er at det gis et visst inntrykk at mange svenske BMW eiere har en formening om at " at alt er for dyrt", så hvorfor da kjøpe et LiPo eller LiFe batteri, som er det dyreste batteri på markedet?

Men det er kanskje kuult å si ved kaffebordet at man har kjøpt et slikt batteri :?: :?: :?:
Användarvisningsbild
Julton
 
Inlägg: 809
Blev medlem: 2006-04-05/19:32

Re: Lithium Batteri

Inläggav Philippe Tamwelius » 2014-01-07/15:47

Tack för alla inlägg! Det är uppenbart att det finns mycket kompetens i klubben. Kul läsning!

Det verkar som om att det vi är nervösa över (jag också) är att batteriet plötsligt är dött utan förvarning. Vissa batterier har ju led-displayer som visar kvarvarande kapacitet. Bättre vore givetvis om man kunde på något sätt få reda på hur mycket man har förbrukat av batteriets livslängd. Kanske ELFA eller något annat elektronikföretag har någon sorts batteri-konditions-kontroll (som inte kostar skjortan) för lithium batterier?
Philippe Tamwelius
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 2007-01-30/01:00

Re: Lithium Batteri

Inläggav Bror Gårdelöf » 2014-01-07/18:53

När vår drygt 8 år gamla Renault senast servades, påpekade mekanikern, att batterikapaciteten nu var nere på 40 % av den nominella. Han rekommenderade byte (vilket vi accepterade, trots att inga startsvårigheter förmärkts hittills).

Kan en bilverkstad kolla detta, borde väl en välrenommerad mc-verkstad kunna göra detsamma?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Lithium Batteri

Inläggav Peter Björkdahl » 2014-01-07/19:26

Det låter som att bilverkstaden hade ett Midtronics eller liknande...
http://www.midtronics.com/transportation
http://www.global.se/sv-se/Product/Category/all_testers

Men Cadex håller också på med liknande mätteknik...
http://www.cadex.com/en
http://www.batterigrossisten.com/

Tekniken med konduktansmätning fungerar men är inte hundraprocentig.

Men ingen av dessa har direkt priser för konsument.


//Peter Björkdahl
Peter Björkdahl
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 2006-06-03/21:10

Re: Lithium Batteri

Inläggav Julton » 2014-01-07/22:45

Peter Björkdahl skrev:Det låter som att bilverkstaden hade ett Midtronics eller liknande...
http://www.midtronics.com/transportation
http://www.global.se/sv-se/Product/Category/all_testers

Men Cadex håller också på med liknande mätteknik...
http://www.cadex.com/en
http://www.batterigrossisten.com/

Tekniken med konduktansmätning fungerar men är inte hundraprocentig.

Men ingen av dessa har direkt priser för konsument.


//Peter Björkdahl


For Pb batterier er denne OK, men for LiXx ikke like enkelt. I modellflyverdenen måles batteriets tilstand (LiPo) over balanseringskontakten. Da kan man se hver enkeltes celle sin spenning, noe som er nødvendig. Om en celle ikke henger med, vil den kunne oppdages og derved ser man at batteriet ikke er optimalt.
Det er ikke mulig å se batteriets tilstand ved bare å måle over +/- kontakten, siden cellespenningen varierer i et LiXx batteri.

Ved langstidslagring (over to uker) skal et LiXx batteri settes i redusert spenning, for LiPo 3,7V - 3,8V/celle. Hvis ikke kollapser batteriet etter noen måneder.

Kjør Pb, gammelt og god teknologi 8-)
Användarvisningsbild
Julton
 
Inlägg: 809
Blev medlem: 2006-04-05/19:32

Re: Lithium Batteri

Inläggav Dennis Johansson » 2014-02-08/22:44

JAg är ej helt övertygad över Shorai.
JAg hade visserligen elfel på min mc som jag sedan sålde, men den var trögstartad med Shorai.
Sedan var en BMW som var med i Värmland som fick göra flera startförsök.

Jag sålde sedan laddaren till Gunnar efter att jag bytt till standard batteri igen.
Det jag inte begriper är varför de skall göra batterierna mindre. Om de istället gjorde dem i original storlek med ännu mer kraft i kanske de skulle ge rätt spänning direkt.

Här är en länk med en som har en 1200GS 2008 som ej är nöjd med Shorai.http://www.youtube.com/watch?v=zv3pQxcaP2I
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Lithium Batteri

Inläggav Dennis Johansson » 2014-02-08/22:56

Det märkliga är att till t.ex en R1200GS så anger Shorai 315 CCA medan ett blybatteri är 200CCA. alltså borde det vara mer kraft i det. Yuasa anger CCA vid -18 grader.
Hittar inget om när Shorai anger sina CCA. men det är ju ngt som är begravet angående siffrorna på Shorai verkar det.
De får utveckla tekniken betydligt innan jag köper ett igen
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Lithium Batteri

Inläggav Mimmi » 2014-02-08/23:14

Hej!

Om dessa dessa batterier så talade jag med en BMW - mc mekaniker/specialist som brukar anses som Den verkliga auktoriteten här i Sverige, initialerna är MS.

Han sade mycket bestämt att än så länge är de batterierna inget att ha, de behöver utvecklas mycket innan de kan konkurrera med Odyssey, vilka han håller för att vara marknadens bästa batterier.
Jag känner mig med det uttalandet djupt hedrad eftersom det var jag som introducerade Odyssey hos honom... ;)

Ytterligare en länk med strulande Shorai på BMW: http://www.youtube.com/watch?v=YNATaxJqaxI
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Lithium Batteri

Inläggav neutral » 2014-02-08/23:52

Om ni orkar läsa kommentarerna på era videos så ser ni att båda började med ett 14 Ah batteri och efter byte till 18 Ah har ingen av dem problem längre.

Shorai rekommenderar numera 21 Ah till 1200GS.
Senast redigerad av neutral 2014-02-08/23:59, redigerad totalt 1 gång.
Peter
Husqvarna 701 Enduro -18
Användarvisningsbild
neutral
 
Inlägg: 1086
Blev medlem: 2011-02-07/17:55
Ort: Linköping (D9)

Re: Lithium Batteri

Inläggav Lars Westman » 2014-02-08/23:58

Bly eller LiXx beror nog lite på vad man prioeriterar. Som jag förstått det är det en utmärkt idé mer LiXx-batterier om man vill ha en så lätt hoj som möjligt för kortare turer/bana. Ju längre bort från hem/civilisation/service och ju fler dagar jag är ute desto mer vill jag ha ett blybatteri av god kvalitet. Kör man dessutom i kyla verkar LiXx lite fel. I min 800GS låter jag mitt Bly-Deka sitta kvar. På en lättare grussprättare/enduro för dagsturer skulle jag inte tveka att sätta i ett LiXx (tillräckligt dimensionerat).
Användarvisningsbild
Lars Westman
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2005-07-07/01:00

Re: Lithium Batteri

Inläggav Dennis Johansson » 2014-02-09/07:18

neutral skrev:Om ni orkar läsa kommentarerna på era videos så ser ni att båda började med ett 14 Ah batteri och efter byte till 18 Ah har ingen av dem problem längre.

Shorai rekommenderar numera 21 Ah till 1200GS.


Är man säker att problemen ej finns alls längre?

Även med de mindre batterierna så skall ju CCA vara högre från Shorai en för ett bly batteri, men i verkligheten var det ej så.
Nu har de nästan dubblat antalet Ah mot vad de ville ha från början. Och även om jag själv skrev ovan att det vore vettigt är jag ej säker på att det verkligen funkar ,speciellt vid kyla. Och tidiga mornar kan vi fortsatt ha frost ute under ordinarie mc säsong.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Lithium Batteri

Inläggav Julton » 2014-02-09/10:49

Det hjelper ikke å ha et batteri med høy Ah hvis ikke batteriet er i stand til å levere høy strøm til starteren. Den videolinken du viser til synliggjør dette.
Användarvisningsbild
Julton
 
Inlägg: 809
Blev medlem: 2006-04-05/19:32

Re: Lithium Batteri

Inläggav Gunnar Elmgren » 2014-02-09/11:10

Neutral har en poäng - de problem som filmerna visade, hade att göra med att man stoppat i för små Shorai-batterier. Hur många Ah ett batteri har är egentligen inget mått på startkapaciteten, och den nominella kapaciteten i Ah är dessutom inte jämförbar mellan bly-batterier och Litium-järnfosfat.
Oavsett batterityp, gäller det att ha ett som orkar med lasten vid en kallstart. Vår F650GS Twin -08 har ett Shorai LFX21A6-BS12 sedan juni 2011, den har alltså gått 2,5 säsong med det batteriet - och det har fungerat perfekt.
De som hade problem med sina R1200GS verkar ha monterat små LFX14-batterier i sina hojar, i tron att de skulle räcka till trots att rekommendationen från Shorai är just LFX21!
(Och nej, siffran i Shorais typbeteckning talar INTE om hur många Ah batteriet har, utan hur stor laddström det kan ta emot!)
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Lithium Batteri

Inläggav Dennis Johansson » 2014-02-09/11:33

Det handlar om CCA.
Jag tror ej att de valt fel batterier själva, utan att Shorai rekommenderat fel och sedan uppdaterat två gånger.

Det märkliga är att det senaste lämnar 315CCA, de mindre skall lämna minst lika mycket som Yuasa som har 200CCA vid minus 18.
Jag kan dock ej se hur många grader Shorai mätt sina CCA, för de funkar ju ej när det är kallt
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Lithium Batteri

Inläggav DonnieDarko » 2015-03-19/09:16

Tjenare!
Jag är ny - vill bara varna om det först av allt :)

Har en f650gs 2009. Den har orginalbatteriet fortfarande. Förra Augusti började den bli svårstartad och har nu försökt ladda det ett par gånger, funkar men blir urladdat om den står mer en ett par dagar. Antar således att AGM batteriet är slut. Har inte kört mer en en gång, i december.

Tittar nu på LFX21A6-BS12 dvs:
http://shoraipower.com/products?action= ... ear=219137

Jag kör mestadels runt på vanliga vägar men en del ner i Europa då och då. Bryr mig inte om vikt. Har redan en super-bra modelplansladdare som själv känner av typ av batteri och kan ladda med 0.1 upp till 5.0A sedan trycker man på start och då laddar den automatiskt med eller utan de-charge osv det skall alltså vara super bra laddare för Li batteri. Jag vill inte betala för något man inte behöver så tänker att ett AGM / GEL batteri kanske är bäst ändå? Jag menar, det satt ju ett AGM som orginal. Om AGM 'räcker' så undrar jag om någon har ett bra att rekommendera? Det verkar som om 14Ah är rätt för f650gs? Jag har dator, värmehandtag och laddar/driver mobil/navi på den samt laddar min bluetooth-hjälm men detta bara när motorn är igång, oftast ialla fall. Vill ha ett batteri som fungerar så länge som möjligt bra kvalité och som man kan lita på, och som är rätt för denna modellen, grund och botten.

Tack på förhand och glad att jag hittade denna klubben!
Donnie Darko
F650GS - 2009
DonnieDarko
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2015-03-19/08:09

Re: Lithium Batteri

Inläggav Thomas Stadin » 2015-03-19/10:22

Li-Ion är dyra och prestandan är riktigt usel vid kall väderlek redan då batteriet är nytt. Dessutom vill Li-Ion ha en speciell laddare som kan ladda varje cell separat, men en sådan kanske du redan har?
Ett standard AGM-batteri från tex Exide fungerar bra och kostar en tredjedel av Li-Ion.
För mellanskillnaden får du tex ett nytt bakdäck eller 100 liter bensin :)

2013 bytte jag batteri i min Fireblade. Jag föll för frestelsen att köpa Shorai Li-Ion inkl laddare. Storlek och vikt är imponerande men så snart tempen sjunker ned mot några plusgrader krävs startkablar.
Om du väljer att gå på Li-Ion så börja träna på att springa igång hojen redan nu :)
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Lithium Batteri

Inläggav DonnieDarko » 2015-03-19/11:22

Thomas Stadin skrev:Li-Ion är dyra och prestandan är riktigt usel vid kall väderlek redan då batteriet är nytt. Dessutom vill Li-Ion ha en speciell laddare som kan ladda varje cell separat, men en sådan kanske du redan har?
Ett standard AGM-batteri från tex Exide fungerar bra och kostar en tredjedel av Li-Ion.
För mellanskillnaden får du tex ett nytt bakdäck eller 100 liter bensin :)

2013 bytte jag batteri i min Fireblade. Jag föll för frestelsen att köpa Shorai Li-Ion inkl laddare. Storlek och vikt är imponerande men så snart tempen sjunker ned mot några plusgrader krävs startkablar.
Om du väljer att gå på Li-Ion så börja träna på att springa igång hojen redan nu :)


Tack för svar Thomas!
Ja, jag hoppar över LiFe / Li-Ion. Kör ju både kallt i sverige och även en del i österrike så..
Kommer köra på AGM. :-)
Trodde Exide var lite "budget" -variant liksom? Vad är top-of-the-line kvalitet man skall söka efter? Är det Exide då alltså? Vill att det håller länge och inte strular självklart.
Just för F650GS 2009 med alla prylar nämnt i föregående inlägg och ett AGM batteri - vad skall man gå efter då det gäller kapacitet? Ska man exakt följa vad som står i manualen eller bättre att "gå upp" ett snäpp på något av kapaciteterna liksom?
Mvh,
Donnie Darko
F650GS - 2009
DonnieDarko
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2015-03-19/08:09

Re: Lithium Batteri

Inläggav DonnieDarko » 2015-03-19/12:08

Hittade följande AGM batteri - någon som testat detta på en f650gs?
Deka ETX14

Mvh,
Donnie Darko
F650GS - 2009
DonnieDarko
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2015-03-19/08:09

Re: Lithium Batteri

Inläggav Mimmi » 2015-03-19/12:41

Hej!

Ett säkert kort när det gäller bra batterier av AGM-TPPL typ är Odyssey, vilket jag starkt rekommenderar. Med Ditt uttryckssätt: Top of the line!
Men om det finns till just den aktuella modellen vet jag inte.
Odysseybatterier är populära till vissa BMWmodeller, såsom R och K. Och detta med all rätt...
De säljs i Sverige av några återförsäljare, bland annat av Kenneths MC-Service.
Men man kan även handla direkt hos den svenska generalagenten, CLP.
Senast redigerad av Mimmi 2015-03-19/13:05, redigerad totalt 1 gång.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Lithium Batteri

Inläggav Thomas Stadin » 2015-03-19/12:57

DonnieDarko skrev:Trodde Exide var lite "budget" -variant liksom? Vad är top-of-the-line kvalitet man skall söka efter? Är det Exide då alltså? Vill att det håller länge och inte strular självklart.


Exide är lite budget men de tre jag haft har varit tillräckligt bra och gjort sitt jobb. Två av dem har varit originalmonterade i tidigare BMW-hojar.
Fungerar batteriet i 5-6 år och kostar runt 600-700:- är jag nöjd.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Lithium Batteri

Inläggav DonnieDarko » 2015-03-19/13:13

Tack för svar Mimmi och Thomas, igen!

Sant, 5-6 år utan strul för 6-700kr är kanon. Skall kolla efter både Odyssey, Deka, och Exide, se vilket passar bäst utan man behöver mecka förmycket.

tack igen!

Mvh,
Donnie Darko
F650GS - 2009
DonnieDarko
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2015-03-19/08:09

Re: Lithium Batteri

Inläggav Marie » 2015-03-19/22:57

Mimmi skrev:Hej!

Ett säkert kort när det gäller bra batterier av AGM-TPPL typ är Odyssey, vilket jag starkt rekommenderar. Med Ditt uttryckssätt: Top of the line!
Men om det finns till just den aktuella modellen vet jag inte.
Odysseybatterier är populära till vissa BMWmodeller, såsom R och K. Och detta med all rätt...
De säljs i Sverige av några återförsäljare, bland annat av Kenneths MC-Service.
Men man kan även handla direkt hos den svenska generalagenten, CLP.


Och som tillägg vill jag säga att Odysseybatteriet som Mimmi köpte till "Röd Kalle" för 10 år sedan fortfarande funkar alldeles utmärkt, så långtidskvaliteten kan man definitivt inte klaga på.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Lithium Batteri

Inläggav Dennis Johansson » 2015-03-28/23:47

Till min mc rekommenderade Kenneths mc ett Yuasa som likvärdigt som Odyssey.
Det viktiga kapacaciteten mäts i CCA, och den var nästan exakt den samma.
Exide har jätteproblem med sina batterier och skulle då hellre köpa batteri från Biltema en dem.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Lithium Batteri

Inläggav MichaelWa » 2020-03-13/23:39

Gammal tråd men nu aktuell när Bmw R1250 har dessa "nya" batterier original.
Någon som har en R1250 och hur fungerar det tex vid kyla?
Vad kostar Bmw egna LiPo/LiFe batteri?
Fd Imola
1:a gången m GS
MichaelWa
 
Inlägg: 349
Blev medlem: 2004-05-02/21:04


Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst