Jan G Janson skrev:Det blir ju svårt att veta när batteriet tjänat ut . Ingen förvarning , det bara tvärdör ! . Lite " Heads up" vill man ju ha .
neutral skrev:Hur mår ett sånt batteri av att sitta i hoj/bil då? Det är väl knappast några avancerade laddare där.
hegu999 skrev:Som jag förstår det så är det inte Li-Ion batteri utan Li-Fe batteri som säljs av Shorai. Li-Ion batterier har andra egenskaper än Li-Fe (Litiumjärnsulfat). Speciellt kanske med laddningen och vad de klarar urladdningar.
Bra att kanske veta så inte någon blandar ihop dessa typer.
Gunnar Elmgren skrev:Jan G Janson skrev:Det blir ju svårt att veta när batteriet tjänat ut . Ingen förvarning , det bara tvärdör ! . Lite " Heads up" vill man ju ha .
Hur det blir när batteriet "tjänat ut" vet jag inte, om Du med det menar att det är dags att kassera?
Att det däremot "tvärdör" när det är urladdat kan jag leva med - jag föredrar att ha full styrka hela tiden, istället för att som med ett konventionellt batteri tappa "cranking power" en bra stund innan batteriet är helt urladdat.
Jan G Janson skrev: Må så vara . Men inte så kul 10 mil utanför Långtbortistan .
Jan G Janson skrev:Okej , det är kanske jag som slirar lite . Vad jag menar är att med ett " vanligt" batteri så får man ju ett hum om när det är dax att byta , dvs det blit aningen tamt . Det kan ju vara en fördel , liksom eller ?
Julton skrev:Også noen Tesla har brent opp
Peter Björkdahl skrev:Det låter som att bilverkstaden hade ett Midtronics eller liknande...
http://www.midtronics.com/transportation
http://www.global.se/sv-se/Product/Category/all_testers
Men Cadex håller också på med liknande mätteknik...
http://www.cadex.com/en
http://www.batterigrossisten.com/
Tekniken med konduktansmätning fungerar men är inte hundraprocentig.
Men ingen av dessa har direkt priser för konsument.
//Peter Björkdahl
neutral skrev:Om ni orkar läsa kommentarerna på era videos så ser ni att båda började med ett 14 Ah batteri och efter byte till 18 Ah har ingen av dem problem längre.
Shorai rekommenderar numera 21 Ah till 1200GS.
Thomas Stadin skrev:Li-Ion är dyra och prestandan är riktigt usel vid kall väderlek redan då batteriet är nytt. Dessutom vill Li-Ion ha en speciell laddare som kan ladda varje cell separat, men en sådan kanske du redan har?
Ett standard AGM-batteri från tex Exide fungerar bra och kostar en tredjedel av Li-Ion.
För mellanskillnaden får du tex ett nytt bakdäck eller 100 liter bensin
2013 bytte jag batteri i min Fireblade. Jag föll för frestelsen att köpa Shorai Li-Ion inkl laddare. Storlek och vikt är imponerande men så snart tempen sjunker ned mot några plusgrader krävs startkablar.
Om du väljer att gå på Li-Ion så börja träna på att springa igång hojen redan nu
DonnieDarko skrev:Trodde Exide var lite "budget" -variant liksom? Vad är top-of-the-line kvalitet man skall söka efter? Är det Exide då alltså? Vill att det håller länge och inte strular självklart.
Mimmi skrev:Hej!
Ett säkert kort när det gäller bra batterier av AGM-TPPL typ är Odyssey, vilket jag starkt rekommenderar. Med Ditt uttryckssätt: Top of the line!
Men om det finns till just den aktuella modellen vet jag inte.
Odysseybatterier är populära till vissa BMWmodeller, såsom R och K. Och detta med all rätt...
De säljs i Sverige av några återförsäljare, bland annat av Kenneths MC-Service.
Men man kan även handla direkt hos den svenska generalagenten, CLP.
Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst