Bror Gårdelöf skrev:Jag är en av dem, som tipsat om och använt den blandningen - och har fått kritik för det. Såpa är basisk, och det kan på sikt påverka metaller. Själv har jag emellertid hittills inte märkt några problem, och då har jag använt metoden på samma hojs "nakna" metalldelar sedan november 2007.
Frågan är dock, om man behöver så mycket såpa som 50 %. Jag kommer nog att i fortsättningen nöja mig med sådär en del såpa och tre delar vatten.
Men detta måste också bero på, vad man vill tvätta bort.
Outspädd såpa på en blå-vit Scotch-Brite/motsv. (som inte repar) är en bra och miljövänlig metod att ta bort oljekletiga fläckar på blank metall. Det, som inte går bort på det viset, ger med sig med lite lacknafta eller fotogen.
Men jag använder inte såpa på lackade ytor. Min erfarenhet är, att de blir flammiga, hur mycket man än sköljer. Så där blir det vanligt bilschampo - och vax någon gång per år.
Jag använder kallt vatten.
Bengt-Åke Vestman skrev:Dessutom är såpa betydligt billigare än rengöringsprodukterna på macken.
2650121 skrev:Brukar tvätta min hoj på OKQ8-macken i Bergshamra/Solna. Jag använder mig av Turtle schampo ( blå flaska tvättmedel med vax). Med lite shampo på svampen brukar även lite svårare fläckar ge med sig och på köpet får man sig lite fysisk träning.
Den nämnda macken tillhandahåller ett speciellt lågtrycks-sprutmunstycke för mc-bruk som ligger vid kassan och som ersätter det ordinarie högtrycksmunstycket.
Peter Nordlund skrev:2650121 skrev:Brukar tvätta min hoj på OKQ8-macken i Bergshamra/Solna. Jag använder mig av Turtle schampo ( blå flaska tvättmedel med vax). Med lite shampo på svampen brukar även lite svårare fläckar ge med sig och på köpet får man sig lite fysisk träning.
Den nämnda macken tillhandahåller ett speciellt lågtrycks-sprutmunstycke för mc-bruk som ligger vid kassan och som ersätter det ordinarie högtrycksmunstycket.
Den macken verkar lovande, har haft svårt att hitta någon jag gillar men skall testa den i vår, bra tips!
Hasse Gustafsson skrev:Orsak är att återvunnen plast som används är svår att lackera och då blir färgen känslig för vissa medel.
Bror Gårdelöf skrev:Sannolikheten, att såpvatten skulle skada dessa plaster(s lacker), finner jag mycket låg.
Vad gäller övriga medel, passar jag (fast bilschampo måste rimligen vara OK).
Du, Dennis, vi snackar nu om vårdprodukter till Mc, inte hjälmar o dyl. Och även om hjälmar och personlig skyddsutrustning kostar, så blir det inte så mycket över tid, om man inte känner behovet att byta varje år. Slår man då ut kostnaderna, blir det inte så mycket, jämfört med de löpande kostnaderna ägandet innebär.Dennis Johansson skrev:Om man tänker så att det är en försumbar kostnad.
Är det snart inte det.
Man skall självklart oxå ha den dyraste hjälmen och dyraste utrustningen i övrigt etc etc
Bror Gårdelöf skrev: det är mycket svårt att inte lämna ränder med rakan.
Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst