Allmänt om däck

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

Allmänt om däck

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-08-19/20:40

Måns Ulveståhl skrev:... men undvik ösregn...

Under en bandag på Linköpings Motorstadion för grovt räknat 15 år sedan fick jag ett snack med Michelins Sverigeansvarige för mc-däck - en mycket trevlig man, vars namn jag tyvärr glömt. Jag frågade bland annat om paradoxen, att mönstret på motorcyklars framdäck numera är "bakvänt". Det förefaller leda vatten från sidan in mot däckets mitt i stället för tvärt om! Det borde ju öka risken för vattenplaning! Bakdäckets mönster är däremot "rättvänt".

Hans svar glömmer jag aldrig. Enligt honom är det ytterligt sällsynt, att ett hojdäck vattenplanar. Risken är mycket låg även med slicks. (Skälet till, att man använder regndäck i racing är, att de är optimerade för en annan arbetstemperatur. Slicks för torr asfalt blir för kalla av regnet och förlorar grepp av det skälet - och regndäck på torr asfalt är slut efter några varv.)
Orsaken, till att hojdäck sällan vattenplanar, är enligt honom, att anliggningytan är oval - till skillnad från bildäck, som har en någorlunda kvadratisk anliggningsyta. Den ovala anliggningsytan trycker undan vatten mycket bättre än den kvadratiska, så att kontaktytan bibehålls (mycket) bättre.

En helt annan sak är, att man kan få påtagliga friktionsförluster på våt vägbana - och naturligtvis ännu värre greppförlust över vita vägmarkeringar, släta brunnslock, eventuell räls i körbanan - och färister av metall. En sådan i en kurva kräver förutseende. Tar man den med nedlägg, kan det mycket snabbt bli ett totalt sådant, för det våta stålet kan vara såphalt. (Jag har sluppit personlig erfarenhet, men en färdkamrat rätade inte upp cykeln över färisten och hamnade i diket - lyckligtvis utan allvarlig kroppsskada. Hojen var fortsatt körbar, men den totala reparationen efter hemkomsten lär ha legat på åtskilliga tiotusentals kronor! Gissa, om han var glad för sin försäkring!)

Naturligtvis är det klokt att ta det lugnt i kraftigt regn - men det gäller, även om svålarna är nya = lagom inkörda. Är de ännu nyare, skall man ta det mycket lugnt, för innan de körts in, är greppet på våt vägbana synnerligen måttligt.

(Om jag förstod honom rätt, är skälet till, att framdäckets mönster är "felvänt", att det ger bättre bromsegenskaper - och det kan ju stämma med, att det "rättvända" bakdäcket får bättre grepp vid acceleration.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst