Sida 1 av 1

Mc-däck...

InläggPostat: 2019-09-26/14:58
av Roger Gross
MICHELIN har för ganska länge sedan släppt sitt Road 5 till kund. Dock har Road 5 GT dröjt eftersom man ansett att Pilot Road 4 GT fortfarande hävdade sig väl i konkurrensen. Men nu finns Road 5 GT för leverans. Det däcket är avsett för tyngre touringhojar a la BMW:s RT, RS , GT med flera. Observera att Road 5 GT finns med ett par olika stommar beroende på mcmodell - en kompetent handlare vet...
Pirelli har i mellantiden flyttat fram positionerna med sitt Angel GT 2. Efter att kört många mil med Pilot Road 4 GT har jag nu provat nämnda Pirellidäck och är helt nöjd - känner ärligt talat ingen skillnad...
Pirelli, som även äger Metzeler, positionerar de båda däcken lite olika. Pirelli är däcken för den som KÖR mc och Metzeler är däcken för de som ÅKER mc om ni förstår skillnaden. Pirellis framdäck något spetsigare i profilen och Metzeler något rundare. ´Den spetsigare profilen uppskattas vid inspirerad körning och den rundare då just komforten prioriteras.
Betr däckens livslängd tror en del att ett högre däckstryck ger längre livslängd på däcken. Så inte enligt Metzelers däckproffs. På både min R1250RT och R1250GSA kör jag 2,5/2,9 bar vid full last dvs med passagerare och last. Vid solokörning har jag fått rekommendationen av ovannämnda gubbar att minska däcktrycket med 0,3 bar. Har nu provat denna rekommendation några tusen mil och upplever inga som helst nackdelar vad gäller däckens livslängd eller hojens uppförande på vägen. Prova själv!
Mvh,
Roger G

Re: Mc-däck...

InläggPostat: 2019-09-26/19:51
av Måns Ulveståhl
Gällande mc-däck och Michelin Road 5 efter två 5-säsonger:
Bra grepp i torrt och vått.
Kort livslängd - mycket kortare än föregångaren 4 (ca 1400 mil för 4 vs ca 800 mil för 5).
Däcksidorna på 5 består av en mjukare gummiblandning än "mittremsan", vilket bla visar sig genom att slitaget på framdäckets sidor visar sig extremt snabbt jämfört med "mittremsan".
Första gången jag varit med om att klackarna på däcksidorna är nedslitna innan klackarna på "mittremsan".

Nästa uppsättning däck blir Pirelli GT för mig.
Michelin Road 5 är en besvikelse när det kommer till livstid.

Re: Mc-däck...

InläggPostat: 2019-09-26/20:23
av Roger Gross
Måns Ulveståhl skrev:Gällande mc-däck och Michelin Road 5 efter två 5-säsonger:
Bra grepp i torrt och vått.
Kort livslängd - mycket kortare än föregångaren 4 (ca 1400 mil för 4 vs ca 800 mil för 5).
Däcksidorna på 5 består av en mjukare gummiblandning än "mittremsan", vilket bla visar sig genom att slitaget på framdäckets sidor visar sig extremt snabbt jämfört med "mittremsan".
Första gången jag varit med om att klackarna på däcksidorna är nedslitna innan klackarna på "mittremsan".

Nästa uppsättning däck blir Pirelli GT för mig.
Michelin Road 5 är en besvikelse när det kommer till livstid.


Hej Måns,
Betr din erfarenhet av livslängden på Michelin Road 5 - det kanske är så att det är Road 5 i GT-utförande som passar bättre till din hoj!?
//Roger G

Re: Mc-däck...

InläggPostat: 2019-09-26/20:56
av gorbra
Beträffande livslängd så fick jag ut 2000 mil på framdäcket, men då var det slut men inte olagligt. Bakdäcket bytte jag efter 1400 mil och då hade jag troligen kunnat köra ytterligare några hundra mil. Då har jag kört mycket med passagerare, både långkörningar och "runt här hemma". Bla resa till Rumänien ca 500 mil, Dolomiternas kurviga vägar och någon Norgeresa. Så nu är jag inne på andra omgången, ca 1200 mil hittills, bla en snabb tur neråt Balkan med mycket kurviga vägar, och än är det många mil kvar. Håller med om att sidorna är bra mycket mjukare än mitten då det nästan "kryllar sig" vid snabb körning. Inte bara bra grepp, utan mycket bra grepp och snabbstyrt. Kör R1200R -11

Re: Mc-däck...

InläggPostat: 2019-10-12/07:12
av Bror Gårdelöf
"Jag blir så avundsjuk, jag blir så avundsjuk...!"
Min K 1200 RS är finfin och bekymmersfri att köra, men den har frisk aptit på däck. Får se, om även Pirelli Angel GT/II kan leverera 1 000 mil fram och sådär 1 400 mil bak. Men den väger ju avsevärt med än en R-maskin.

Re: Mc-däck...

InläggPostat: 2020-03-11/08:54
av Djabag
Roger Gross skrev:MICHELIN har för ganska länge sedan släppt sitt Road 5 till kund. Dock har Road 5 GT dröjt eftersom man ansett att Pilot Road 4 GT fortfarande hävdade sig väl i konkurrensen. Men nu finns Road 5 GT för leverans. Det däcket är avsett för tyngre touringhojar a la BMW:s RT, RS , GT med flera. Observera att Road 5 GT finns med ett par olika stommar beroende på mcmodell - en kompetent handlare vet...
Pirelli har i mellantiden flyttat fram positionerna med sitt Angel GT 2. Efter att kört många mil med Pilot Road 4 GT har jag nu provat nämnda Pirellidäck och är helt nöjd - känner ärligt talat ingen skillnad...
Pirelli, som även äger Metzeler, positionerar de båda däcken lite olika. Pirelli är däcken för den som KÖR mc och Metzeler är däcken för de som ÅKER mc om ni förstår skillnaden. Pirellis framdäck något spetsigare i profilen och Metzeler något rundare. ´Den spetsigare profilen uppskattas vid inspirerad körning och den rundare då just komforten prioriteras.
Betr däckens livslängd tror en del att ett högre däckstryck ger längre livslängd på däcken. Så inte enligt Metzelers däckproffs. På både min R1250RT och R1250GSA kör jag 2,5/2,9 bar vid full last dvs med passagerare och last. Vid solokörning har jag fått rekommendationen av ovannämnda gubbar att minska däcktrycket med 0,3 bar. Har nu provat denna rekommendation några tusen mil och upplever inga som helst nackdelar vad gäller däckens livslängd eller hojens uppförande på vägen. Prova själv!
Mvh,
Roger G


Hur är det med Michelin Road 5 där det finns en variant som heter Road 5 Trail som tydligen ska passa för 1200GS? Vad kan du upplysa mig om där?

Re: Mc-däck...

InläggPostat: 2020-03-11/13:49
av Roger Gross
Hej Djabag,
Vid valet av däck måste man då först ha användningsområdet klart för sig.
Jag kör enbart grusvägar belagda med asfalt med mina BMW-hojar och prioriterar då våtgrepp och köregenskaper.
Med köregenskaper menar jag svängvillighet, högfartsstabilitet samt oljud från däcken.
Vad som är topp ena säsongen kan vara överträffat nästa säsong men f n tycker jag att PIRELLI ANGEL GT 2 svarar bra mot min önskelista. På såväl RT som GS och RS. Verkar dock som att METZELER snart presenterar ett intressant däck...
Mvh,
Roger G

Re: Mc-däck...

InläggPostat: 2020-03-23/08:14
av Djabag
Hej Roger

Tack för ditt svar..även om det i vissa delar var lite kryptiskt.

Själv är även jag till 99.9% på asfalt, så ett däck lämpligt för den typ av körning är prioriterat för mig.
Varför jag frågade om Michelin Road 5 Trail var just att det verkar som det är framtaget för att passa på R1200GS och då blev jag nyfiken på vad som skiljer sig mot det "vanliga" Road 5.

Nu är detta med att söka svar genom att ställa frågor på olika forum, lite som att fråga 10 gubbar på båtklubben när man har något problem med båten.
Man får 10 olika svar och kanske är lika om ännu inte än mer fundersam som innan..

Nu har jag läst många av dina tidigare kommentarer och inlägg på detta forum och du verkar som du vet vad du pratar om. Dock inte sagt att det heller inte finns andra som kan det också.


Mvh /per


Roger Gross skrev:Hej Djabag,
Vid valet av däck måste man då först ha användningsområdet klart för sig.
Jag kör enbart grusvägar belagda med asfalt med mina BMW-hojar och prioriterar då våtgrepp och köregenskaper.
Med köregenskaper menar jag svängvillighet, högfartsstabilitet samt oljud från däcken.
Vad som är topp ena säsongen kan vara överträffat nästa säsong men f n tycker jag att PIRELLI ANGEL GT 2 svarar bra mot min önskelista. På såväl RT som GS och RS. Verkar dock som att METZELER snart presenterar ett intressant däck...
Mvh,
Roger G

Re: Mc-däck...

InläggPostat: 2020-03-23/08:28
av Roger Gross
Hej Per,
Min mening var inte att lämna ett kryptiskt svar.
Vi får inte glömma att även däcksmönster är utsatta för designers och marknadsförare - ett GS-däck "måste" se lite grövre/macho ut vad gäller mönstret.
För egen del passar PIRELLI Angel GT 2 alldeles utmärkt vid asfaltkörning. Därmed inte sagt att det inte finns bra däck även från andra tillverkare. Metzeler ingår i Pirellikoncernen och uppdelningen är att Metzeler ska ha mera touringkaraktär och Pirelli mera sportig karaktär. Med sportig karaktär menas plus för svängvillighet och med touringkaraktär menas prio vad gäller komfort. Om man jämför profilen på framdäcken ser man att Pirellidäcken är mera toppiga och Metzeler har en mera rundad profil.
Eftersom jag inte kör grusväg behöver jag inget kompromissdäck som GS-däcken är.
Vänliga hälsningar,
Roger G

Re: Mc-däck...

InläggPostat: 2020-03-23/08:31
av Håkan
Djabag skrev:Varför jag frågade om Michelin Road 5 Trail var just att det verkar som det är framtaget för att passa på R1200GS och då blev jag nyfiken på vad som skiljer sig mot det "vanliga" Road 5.

Efter vad jag har hört, så ligger skillnaden mellan däcken i cordens uppbyggnad.
Jag har för vana att prata med försäljare, monterpersonal med mera vid min lokala däck leverantör, på BMW Motorrad Days, MC-Mässan och liknande tillställningar. Vid något tillfälle har jag fått det sagt till mig, exakt var minns jag inte.

Re: Mc-däck...

InläggPostat: 2020-03-23/11:56
av Allan Ericsson
Roger Gross skrev:Vi får inte glömma att även däcksmönster är utsatta för designers och marknadsförare - ett GS-däck "måste" se lite grövre/macho ut vad gäller mönstret.
Roger G

Ovanstående påstående skall vi nog ha i åtanke, när vi försöker bedöma däck.

Re: Mc-däck...

InläggPostat: 2020-03-23/17:42
av Roger Gross
Som sagts ovan så utvecklas däckens egenskaper hela tiden.
Ett däck värt att titta på för asfaltåkaren är det däck METZELER lanserar om en dryg månad. Det nya däcket är en utveckling av deras Roadtec 01 och får beteckningen Roadtec 01 SE. Skillnaden uppges vara att den nya varianten är
körgladare/svängvilligare. Denna egenskap har nåtts i första hand genom en spetsigare profil på framdäcket.
Kanhända har vi här Årets landsvägsdäck !?
//Roger G

Re: Mc-däck...

InläggPostat: 2020-03-24/08:52
av Djabag
Så kan jag tolka dig och den information som du kan påminna dig att ha fått..att Road 5 trail är ett allround däck som ska passa på både asfalt och grus. Problemet är väl då som med alla allround saker att det ofta inte är speciellt bra på något.

Så kan man sammanfatta det som:

Road 5..mer asfalt än grus
Road 5 Trail..asfalt och grus i kompromiss.

Tro det blir att ställa frågan till Michelin..återkommer när jag fått svar.



Håkan skrev:
Djabag skrev:Varför jag frågade om Michelin Road 5 Trail var just att det verkar som det är framtaget för att passa på R1200GS och då blev jag nyfiken på vad som skiljer sig mot det "vanliga" Road 5.

Efter vad jag har hört, så ligger skillnaden mellan däcken i cordens uppbyggnad.
Jag har för vana att prata med försäljare, monterpersonal med mera vid min lokala däck leverantör, på BMW Motorrad Days, MC-Mässan och liknande tillställningar. Vid något tillfälle har jag fått det sagt till mig, exakt var minns jag inte.

Re: Mc-däck...

InläggPostat: 2020-03-24/16:24
av Djabag
Michelin var snabba att svara på min fråga om vad som skiljer mellan de olika varianterna Road 5 och Road 5 Trail.

Hej Per,

Tack för att du kontaktar MICHELIN Kundtjänst.

Den största skillnaden mellan MICHELIN Road 5 och MICHELIN Road 5 Trail är motorcykeln de är designade för, standard MICHELIN Road 5 har en konstruktion som underlättar bra hantering och grepp under alla förhållanden för medelstora till högprestanda motorcyklar. Allt från en 350 upp till en 1000cc motorcykel kan montera dessa.



MICHELIN Road 5 Trail är speciellt designad för Trail-motorcyklar, som vanligtvis är större och har mer komfortabla upphängningssystem.





Jag hoppas den här informationen var hjälpsam. MICHELIN är glad att få följa med dig på varje resa och vill tacka för ditt förtroende.



MVH,



xxxxxx



MICHELIN Kundtjänst

Personbilar & lätta lastbilar

Tel: 020 088 3976

Email: contact@tc.michelin.eu
Kontakta oss: https://www.michelin.se/assistans

Web: https://www.michelin.se/auto/star
t-auto

Re: Mc-däck...

InläggPostat: 2020-05-05/04:43
av Dennis Johansson
Michelin Road5 och road 5 trail är samma typ av däck och mönstret likadana och har inget med grusåka att göra.
Jag har kört med dessa och dess föregångare i många år.
När jag köpte min gs var det min första mc jag kunde pröva landsvägsdäck på och köpte några Metzeler Roadtec. Detta var väl runt 2009.
Däcken småsläppte jämt att jag tappade förtroendet för hojen.
Jag bytte till Anakee och fick förtroende.
Efter några omgångar med dem blev Det Pilot Road X Trail till Road 5 trail kom.

Re: Mc-däck...

InläggPostat: 2020-05-05/04:59
av Håkan
Kört min R1200GS på Michelin PR4 och på senare tid Road5. Grymmt nöjd. :D

Gick en gruskurs för Touratach för några år sedan. Hade inga problem med mina Michelin, vi körde ju lungt och fint. Lärde mig mycket på den kursen. :)
Diskuterade däck, däckval, med mera, med Touratech-instruktörerna. De var rörande överens. "Du behöver inga andra däck för normal körning på grusväg." "Ska du köra genom vattensamlingar eller på gräs är grövre däck att föredra." :)

Men jag förstår, ska man flänga fram som en odödlig tonåring, då behövs både grova däck och andra utensilier. :roll: :mrgreen:

Re: Mc-däck...

InläggPostat: 2020-07-15/18:41
av mumkas
Mina Metzeler Z8 börjar närma sig 1000 mil och sidorna på framdäcket slits i rasande fart. Originaldäck på min R 1200 R 2017, så inga milpinnar här om de inte finns i plast ;)

Jag klarar nog resten av säsongen utan byte, men nya däck före nästa år skulle kännas bra och jag har landat i valet av Metzeler Roadtec 01 SE. Har goda erfarenheter av Michelin PR4 Trail på min förra GS, men nu blir det troligast Metzeler igen och inte Michelin Road 5.

Re: Mc-däck...

InläggPostat: 2020-07-15/19:11
av Bror Gårdelöf
Instämmer. Willie hade Z8 monterade från fabrik. Efter drygt 800 mil sjunger framdäcket på sista versen. Det blir definitivt byte i samband med 1 000-milaservicen om ett par veckor. Baksvålen ser ut att kunna leverera ytterligare några hundra mil.
Detta är sämre, än vad Michelin och Pirelli (båda i GT-version) tidigare klarat av på Sigurd, som på ett par kilo när väger lika mycket, Så det blir knappast Metzeler igen.

Re: Mc-däck...

InläggPostat: 2020-07-15/20:17
av Måns Ulveståhl
Både Metzeler Roadtec Z8 och Michelin Road 5 framdäckens sidor verkar slitas ned grymt snabbt om man gillar kurviga vägar så då återstår möjligen enbart Pirelli Angel GT?

Re: Mc-däck...

InläggPostat: 2020-07-16/19:03
av mumkas
Måns Ulveståhl skrev:Både Metzeler Roadtec Z8 och Michelin Road 5 framdäckens sidor verkar slitas ned grymt snabbt om man gillar kurviga vägar så då återstår möjligen enbart Pirelli Angel GT?


Varför inte Roadtec 01 eller 01 SE? Pirelli Angel GT II är under radarn också.

/Janne

Re: Mc-däck...

InläggPostat: 2020-07-17/16:09
av mumkas
mumkas skrev:
Måns Ulveståhl skrev:Både Metzeler Roadtec Z8 och Michelin Road 5 framdäckens sidor verkar slitas ned grymt snabbt om man gillar kurviga vägar så då återstår möjligen enbart Pirelli Angel GT?


Varför inte Roadtec 01 eller 01 SE? Pirelli Angel GT II är under radarn också.

/Janne


Man är ju inte sämre än att det går att ändra sig! Bokade tid för att byta däck idag och blev rekommenderad Pirelli Angel GT II, vilket det också blir :D

/Janne

Re: Mc-däck...

InläggPostat: 2020-07-28/01:28
av Måns Ulveståhl
Se där.
Ge oss feedback på om dessa Pirelli lever upp till allt berömmande däcken har fått i alla tester.

Re: Mc-däck...

InläggPostat: 2020-07-28/08:25
av Bror Gårdelöf
Jag kan ge "gammal feedback" såtillvida, att min förra hoj - K 1200 RS - rullade på Michelin Pilot Road 2/4 GT under mer än 10 000 mil, och med dem var jag alltid nöjd. Efter att Beviks tagit över servicen av BMW, lät jag dem i stället lägga på Pirelli Angel GT II, eftersom de har Metzeler/Pirelli som lagervara.
Pirelli Angel GT II anges vara lite "toppigare" i framdäckets profil och således mera lättsvängt, men på den rätt trögstyrda K 1200 RS kan jag inte säga, att jag märkte någon nämnvärd skillnad. Sak samma, vad gäller slitage. De föreföll leverera ungefär lika långa körsträckor, så som jag körde.
I skrivande stund kan jag inte rekommendera något av dem före det andra. Båda är utmärkta och brukar få goda omdömen i tester.

Övriga fabrikat har jag ingen erfarenhet av, bortsett från de Metzeler Roadtec Z8 Interact, som sitter på Willie från fabrik. Inga klagomål på köregenskaperna, men framdäcket är slut efter 900 mil, vilket är i minsta laget.

Dock har jag läst några synnerligen positiva omdömen om Dunlop Roadsmart III - men har ingen erfarenhet av dem.
Det är nog hur som helst som i MOTORRAD:s senaste test: Alla premiumdäck är (mycket) bra, och skillnaderna dem emellan är rätt små - om ens märkbara - för alla oss, som inte pressar hojen och däcken till gränserna för, vad de klarar av.

Re: Mc-däck...

InläggPostat: 2020-07-28/15:07
av P-O. Gunnar
Nu har jag ingen större erfarenhet av "rena" asfaltsdäck, men kan rekommendera Michelin Anakee Adventure. Fick dessa på nya hojen (R1250 GSA) uttagen i våras, har hunnit med 900 mil och det är fortfarande 3 mm kvar, överlägset alla andra däck jag kört genom åren! Dessa klassas som 80/20, dvs. "lite" grusdäck men mest asfalt. På asfalt kan jag inte vara mer nöjd, bra grepp såväl vid feta nedlägg som i regn. På grus mer förtroendeingivande jämfört med Anakee 3 och Metzler Tourance Next. De tester jag sett lovordar däckets egenskaper, och jag kan bara hålla med. Funderade på Pirelli Scorpion Trail eller Rallye (95/5 resp. 60/40) för lite mer grusåka nästa gång det är dags för byte, men då jag kör mest asfalt blir det definitivt samma uppsättning igen! Nackdelar? Jodå, de lider av "Michelin-sjukan", dvs. det sjunger om framdäcket så man tror att framhjulslagret ska skära ihop inom kort. Stäng visiret så slipper man höra det...

Re: Mc-däck...

InläggPostat: 2020-08-04/15:36
av mumkas
mumkas skrev:Mina Metzeler Z8 börjar närma sig 1000 mil och sidorna på framdäcket slits i rasande fart.


Såg just samma typ av slitage på sidorna på Metzeler Z8 bak också + en smula platt i mitten. Känns skönt att ha bokat för nya däck (Angel GT II) om en vecka och inte vänta till nästa säsong.

Med den här hojen har jag nästan bara kört solo såsom pendling eller nöjesturer och kör sällan motorväg. Har kört 2,5/2,9 förutom de sista 90 milen då jag kört 2,2/2,6. Känslan är att hojen är mer "sticky" på torr väg med det lägre trycket och jag kommer att fortsätta med det lägre trycket med de nya däcken, så länge det inte blir någon touringtur med fru + bagage.

Såg just i instruktionsboken att det ska finnas en däcktryckstabell på hojen och ska kika efter den imorgon. Vill minnas att min förra R1200GS 2012 hade olika rekommendationer för tryck beroende på last i boken, men inte denna.

Re: Mc-däck...

InläggPostat: 2020-08-06/17:51
av mumkas
mumkas skrev:Såg just i instruktionsboken att det ska finnas en däcktryckstabell på hojen och ska kika efter den imorgon. Vill minnas att min förra R1200GS 2012 hade olika rekommendationer för tryck beroende på last i boken, men inte denna.


Visst fanns det där en tabell som sitter på höger gaffelben mellan styrkronorna. Sedvanliga symboler med hjälmar och väskor hit och dit, precis som för att ställa in fjädringen. Oavsett last (hjälmar och väskor) anges 2,5/2,9.

Märkligt tycker jag då det skiljer mycket i vikt för en hoj med enbart förare, jämfört en eller två personer + fulla väskor. Är 2,5/2,9 någon slags sweet spot, typ one size fits all? Själv tänker jag inte följa det solo, då blir det till att pysa ut lite till 2,2/2,6isch. T.o.m. för min bil anges olika tryck beroende på last.

Re: Mc-däck...

InläggPostat: 2020-08-06/18:28
av Bror Gårdelöf
Det där har jag också funderat på, ända sedan jag köpte Sigurd 2007. Hans föregångare, Aprilia RST 1000 Futura, vägde 235 kg fulltankad med tomma packväskor monterade och skulle ha 2,5/2,9 bar.
Prillan var stadig som ett lok, oavsett fart (jag kör inte särskilt fort men i alla fall 110, när det är tillåtet) och diverse andra omständigheter - och däckens livslängd kunde jag inte klaga på.

Sigurd vägde ytterligare 50 kg - och skulle ha samma tryck med likadana däck! Det var inte alls bra! Han var direkt obehaglig att köra i turbulensen efter en tradare på motorväg - slingrig och svajig, där Prillan gått som på räls! - och första framdäcket tog slut irriterande snabbt!
Närmast av en slump fick jag tipset att höja trycket i däcken till sådär 2,9/3.2. Sigurd blev stadig som ett lok i alla situationer, som jag körde honom, och däcken levererade ytterligare ett par hundra mil. Ännu bättre blev det, när svålarna fanns med styvare stommar.

Så jag instämmer i frågan: Varifrån kommer de närmast universella tryckrekommendationerna 2,5/2,9? Med likadana däck måste det rimligen vara skillnad, om viktskillnaden är 50 kg - och fördelningen är annorlunda.
För att inte tala om, när man kör med passagerare!

Re: Mc-däck...

InläggPostat: 2020-08-06/21:53
av mumkas
Skärmavbild 2020-08-06 kl. 22.45.43.png
Jag hade inte fel om min förra R1200GS 2012. I boken finns olika tryck beroende på last och har svårt att tro att något hänt sen dess, som gör att lägre tryck inte är bra om man kör solo.