med eller uten bensin i flottørhuset under vinteren ?

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

med eller uten bensin i flottørhuset under vinteren ?

Inläggav Velocette » 2019-09-27/20:08

Jeg relaterer her til vakuumforgasserne på R80 / R100
Med bensin i flottørhuset, så korroderer munstycken ??
Uten bensin i flottørhuset, så tørker pakningene ??

På min -83 R80 så fordampet bensinen i løpet av noen uker.

Yttranden önskade ;-)
BSAA65 - BMWR75/5- R906- R80ST- R100RS -YamahaXS1100/SR500/SRX6-Caponord
Användarvisningsbild
Velocette
 
Inlägg: 145
Blev medlem: 2005-06-30/00:10

Re: med eller uten bensin i flottørhuset under vinteren ?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-09-27/20:27

Mina två första hojar - Kawasaki EN 500, 1990, och Honda Silver Wing Interstate, 1982, hade förgasartwinnar. Jag rekommenderades att tömma flottörhusen över vintern - med motiveringen att bensin är en blandning av många olika kolväten. De lättflyktiga avdunstar snabbt, medan de mindre flyktiga blir kvar - och kan täppa igen fina kanaler i förgasarna.
I någon av Bosse Rindars drapor framhölls riskerna med att köpa en gammal motorcykel med få mil på mätaren. Hade den stått stilla länge, var ett sannolikt problem igenhartsade förgasare. (Till det kom "bakelitdäck", söndertorkade packningar och en skrälldus med andra möjliga bekymmer, som snabbt kunde förvandla det fina köpet till ett dyrbart renoveringsobjekt, men det är en annan historia.)

Kawasakin var enkel att tömma flottörhusen på, för skruvarna ifråga satt på respektive förgasares utsida. På våren startade motorn prompt - efter högst två sekunder.

Hondan, däremot, hade båda förgasarnas tömningsskruvar på vänster sida. Första vintern gjorde jag misstaget att tro, att skruven på vänster förgasare tömde båda - och upptäckte följande vår, att så inte var fallet. Den motorn var i sig grinig efter bara några veckors stillastående, men med full choke och tålamod gick den så småningom snällt igång. Våren efter att jag bara tömt vänster förgasare, hostade motorn till och började gå efter någon minuts försök - men bara på vänster cylinder. Detta höll på så pass länge, att den avgaskröken hann bli brännhet, medan högerröret var helt kallt. Så plötslig - efter kanske två minuter - hostade även höger cylinder igång, varpå motorn inom kort gick rent.

Gissa en gång, om jag följande höst var noga med att tömma båda flottörhusen! (En lång, smal skruvmejsel krävdes för att komma åt höger förgasares tömningsskruv.) Följande vår gick båda burkarna igång samtidigt.

Förhoppningsvis ger denna lilla berättelse svaret på din fråga.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: med eller uten bensin i flottørhuset under vinteren ?

Inläggav Thomas Stadin » 2019-09-27/23:57

Köp och kör igenom akylatbensin från tex Aspen igenom systemet så slipper du problemen.
Se även till att stänga bensinkranen för att slippa kondensvattnet från tanken i förgasaren.
Undvik (som du skriver) att låta mc:n stå med vanlig 95 oktanig E5/E10 bensin i tanken och förgasarna under längre perioder.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: med eller uten bensin i flottørhuset under vinteren ?

Inläggav Håkan » 2019-09-28/11:05

Aspen är nog bra, men det är en annan aspekt på det där...
Flottören på Bing vacumförgasare är tillverkad av nån sorts frigolit. Den suger med tiden åt sig bensin och blir för tung. En ny flottör skall enl. BMW verkstadsmanual väga 11 gram. Har sett exempel på flottörvikt upp mot 18 gram. De hojarna har problem med felaktig flottörnivå och ofta flödande förgasare.
Har kört BMW boxer sedan 1983, mitt råd är att alltid tömma flottörhusen på bensin vid stilleståndsperioder.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: med eller uten bensin i flottørhuset under vinteren ?

Inläggav Velocette » 2019-09-28/11:55

Takk for gode svar !
Jeg vil tømme flottørhusene når sesongen er over.

Er det flere som har oppdaget at bensinen i flottørhuset på våre Bing forgassere fordamper etter en tid ?
BSAA65 - BMWR75/5- R906- R80ST- R100RS -YamahaXS1100/SR500/SRX6-Caponord
Användarvisningsbild
Velocette
 
Inlägg: 145
Blev medlem: 2005-06-30/00:10

Re: med eller uten bensin i flottørhuset under vinteren ?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-09-28/16:34

Bara en reflexion: Kan det vara så, att bensinen inte förångas i så stor utsträckning, som du tror - utan att den i stället sugs upp av flottörens "frigolit"? Håkan beskriver det ovan - och de problem, som följer.
Tömmer du flottörhusen, bör soppan i "frigoliten" i stället förångas, vilket gör flottören lättare.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: med eller uten bensin i flottørhuset under vinteren ?

Inläggav Velocette » 2019-09-28/16:38

Jeg tror ikke det. Det blir jo ca 1 dl.
Min -83 R80 ST hadde jeg i 13 år. Den gikk som en klokke - i alle år.
Og jeg tappet aldri flottørhuset på høsten.

Men det vil jeg gjøre på min -87 R100 RS.
BSAA65 - BMWR75/5- R906- R80ST- R100RS -YamahaXS1100/SR500/SRX6-Caponord
Användarvisningsbild
Velocette
 
Inlägg: 145
Blev medlem: 2005-06-30/00:10


Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst