Laddaren har tre (fyra) steg. Vid inkoppling visar den alltid rött en stund. Som jag förstått det, lär det dels vara medan den kollar batteriet, och dels när den laddar med högsta laddström.
Därefter slår den över till den första av två gula indikatorer, som anger, att (högst) 2/3 av laddningsproceduren återstår.
Så småningom skiftar den till den andra gula, som anger att (högst) 1/3 återstår,
varpå den skiftar till grönt, när batteriet är fulladdat.
Gunnar, som kan mycket mer än jag om laddare, har påpekat, att BMW-laddaren är en avsevärt primitivare konstruktion än exempelvis CTEK. Hade jag köpt laddare idag, skulle det ha blivit en CTEK med anslutning direkt på polskorna. Men nu har jag en BMW originalladdare, och batterierna har fungerat i stort sett bekymmersfritt, ända sedan jag köpte hojen i november 2007.
De första åren lät jag laddaren stå inkopplad hela vintrarna, för i bruksanvisningen står, att man kan göra så. Det gav aldrig några då märkbara problem.
Därefter fick jag rådet av Martin Sandh (under årsträffen i Tylebäck, tror jag) att i stället ladda fullt varannan vecka och koppla ur däremellan. Det rådet har jag följt sedan dess.
Det gamla batteriet gav aldrig några problem förrän Kristi himmelsfärdsresan 2015. (Cykeln är tillverkad våren 2002!) Då slumpade det sig så, att jag kört flera problemfria vändor tidigare på säsongen, men därefter hade cykeln stått i tre veckor (dassigt väder, alternativt upptagen med annat, när vädret var OK). När jag skulle starta på torsdagsmorgonen, orkade batteriet inte. Kompisen, som bott hos mig över natten, åkte in till vår samlingspunkt och hämtade hela det övriga gänget. Under den dryga halvtimma, som det tog, jackade jag i laddaren, och när de andra kommit, startade motorn prompt.
Laddaren fick följa med på resan men behövdes aldrig. Motorn startade som vanligt inom två sekunder fredag och lördag morgon - men då hade vi också kört c:a 40 mil båda dagarna.
Före avfärd på fredagen ringde jag hem till Beviks, som hade ETT batteri på lager. "Lägg undan det! Min fru kommer och hämtar det senare idag."
Hemkommen lördag eftermiddag bytte jag batteriet, stående på garageplanen (ont i ryggen!
) - för dagen därpå skulle vi till Korsika, och det hade varit så lagom kul att bli stående där med havererat batteri.
2015 års batteri har hittills gjort helt problemfri tjänst. Det drar runt med full kraft, motorn startar inom max två sekunder och går rent direkt.