Punktering

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

Punktering

Inläggav Ecklesiastik » 2019-11-14/23:01

Jahopp mitt livs första punktering på mc-däck. Kom ut från jobbet idag och skulle puttra hem på min Africa twin men insåg rätt snabbt att nått var galet. Efter att jag konstaterade punkan bestämde jag mig för att puttra hem då det verkade vara en pyspunka då däcket även med mig på hojjen behöll rätt okej form. Åkte hem i den hissnande farten av 40km/h i typ 1 mil. När jag kom hem var dãcksidorna relativt varma ( jag har nog haft lika varma däck någon gång när jag kört knix).

Nu till frågan är det värt att se om däcket går att rädda? Fälgen har absolut klarat sig då däcket har setat kvar och hållt uppe vikten. Skulle tro att jag har typ 1,5 bar eller dylikt i däcket. Sitter tkc70 och slang på däcket. Vet ju att folk som åker mer offroad tömmer ut relativt mycket luft så det borde ju inte total haverera för att man har lågt tryck?
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 687
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: Punktering

Inläggav Peter Nordlund » 2019-11-15/08:48

Jag är ingen auktoritet på ämnet men när jag fick en punka, en spik rakt in nästan mitt i däckbanan så åkte jag till en däckfirma och bad om råd och just den skadan gick att laga och höll sedan c.a 7 månader till jag bytte däck.
rådet jag fick var att helst alltid byta däck, men om jag valde att laga så kan den hålla bra (vilket den gjorde) men att man skall tänka på hastighet man kör och hur däcket belastas osv.
Däck är väl en av dom viktigare->viktigaste delarna på en hoj.
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Punktering

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-11-15/13:13

Jag har (ännu) inte fått någon punka på hojen, men dock ett flertal gånger på bilen.

Om hålet sitter i slitbanan på däcket så går det alltid bra att plugga
Pluggas det professionellt av verkstad, dvs via däckets insida, så håller den pluggen däckets resterande livstid.
Högfart på Autobahn och racing på motorbana inkluderat (egen erfarenhet).

Ett hål på däckets "kant" eller sida rekommenderas dock aldrig att pluggas. Där gäller i stället nytt däck.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Punktering

Inläggav Lars-Erik Holmberg » 2019-11-15/13:51

Jag har pluggat däck flera gånger under mina långresor och sedan kört dem tills mönstret är slut. Detta gäller dock slanglösa däck. Har aldrig haft problem annat än en gång då vi först testade skum och sedan pluggade. Då fick vi problem med att få pluggen att sitta.
Overlander (D1)
GS 1250 2020 GSA
Transalp 650V 2004
Användarvisningsbild
Lars-Erik Holmberg
 
Inlägg: 1015
Blev medlem: 2011-01-14/14:11
Ort: Kalix D1

Re: Punktering

Inläggav Allan Ericsson » 2019-11-15/15:23

Visst gäller frågan ett däck med slang? - "2003 Honda XRV750 Africa Twin"= slangdäck!
För ett sådant är väl förfarandet detsamma som för ett helt vanligt trampcykeldäck: Det är inte däcket som läcker. Nej, det är slangen eller ventilen som läcker. Pyspunka => Byt slang och leta rätt på den tagg som ätit sig igenom däcket. Ta bort den och montera tillbaka däcket på fälgen.
Eftersom du eventuellt haft ett genomslag (ger troligtvis en ordentlig punktering) och dessutom linkat hem med dåligt tryck (eventuellt flera genomslag), så kanske du skall leta efter skador (bristningar) i däcksstommen.
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Punktering

Inläggav Ecklesiastik » 2019-11-18/12:42

Tack för svar

Allan helt korrekt är det däck med slang. jag var mer lurig på om däckets stomme kunde räknas som förbrukad och om det var som med hjälm att om man tappat den behöver en skada inte synas men den är lik förbaskat förbrukad. Men eftersom att jag är relativt säker på att jag inte haft något större genomslag som sagt var det tillräckligt med luft i däcket för att jag inte skulle bottna det utan att jag körde på något riktigt stort. Men jag ska absolut kika och se om man kan se någon skada på däcket invändigt och annars så stoppar jag i en ny slang och tutar och kör.
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 687
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping


Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst