Luftdriven motorcykel

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

Luftdriven motorcykel

Inläggav HåkanH » 2019-12-13/21:46

Den här skapelsen är...ja, jag vet inte vad man ska säga :o "En makalös manik" blir nog bra!
Vilka fantastiskt kreativa personligheter det finns ändå! :D
https://www.youtube.com/watch?v=dK5kXCds2J0
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Luftdriven motorcykel

Inläggav BmwMats » 2019-12-13/22:09

Aaaningen ryckig motorgång... (Nästan) värre än min Harley... :D
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Luftdriven motorcykel

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-12-14/10:39

Han drog i alla fall tämligen omgående slutsatsen, att fordonet ifråga blir bättre med en sidvagn, i vilken han kan förvara tryckluftsflaskan.
Här är jag ute på tunn is, men jag tror, att han skulle kunna förlänga aktionsradien på sidvagnshojen genom att fylla flaskan med koldioxid i stället. Under övertryck övergår gasen i flytande form, vilket medger avsevärt mer koldioxid i en given flaskvolym.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17104
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Luftdriven motorcykel

Inläggav HåkanH » 2019-12-14/14:30

Är väl mest imponerad över alla, för sammanhanget, udda delar han har använt sig av!
Cylindrar i glas från Bomhus glas
Badproppskedja till kopplingen
Champagnekorkar till lameller
Gammal vattenkran till gasreglage osv....
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Luftdriven motorcykel

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-12-14/16:09

Jo - om någon, innan han byggde hojen, sagt, att det inte skulle gå, hade nog vederbörande inte haft svårt att få medhåll.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17104
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Luftdriven motorcykel

Inläggav Fredric Fredricson » 2019-12-23/04:01

Bror Gårdelöf skrev:Han drog i alla fall tämligen omgående slutsatsen, att fordonet ifråga blir bättre med en sidvagn, i vilken han kan förvara tryckluftsflaskan.
Här är jag ute på tunn is, men jag tror, att han skulle kunna förlänga aktionsradien på sidvagnshojen genom att fylla flaskan med koldioxid i stället. Under övertryck övergår gasen i flytande form, vilket medger avsevärt mer koldioxid i en given flaskvolym.

Mja... men han skulle frysa ihjäl, förmodligen.
Problemet med iden är att när den flytande koldioxiden går över till gasform krävs energi i form av värme som måste tas nånstans ifrån. Det blir närmaste omgivningen som får stå för den och bär man flaskan på ryggen så........
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Luftdriven motorcykel

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-12-23/09:43

Jo - men nu var ju idén, att han skulle ha flaskan i sidvagnen. Måhända en god idé att i så fall inte ha någon sidvagnskorg alls utan "naken" flaska, som dels kan göras större och dels kan värmas av luftströmmen?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17104
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Luftdriven motorcykel

Inläggav Kovlingen » 2019-12-23/14:01

Bror Gårdelöf skrev:Jo - men nu var ju idén, att han skulle ha flaskan i sidvagnen. Måhända en god idé att i så fall inte ha någon sidvagnskorg alls utan "naken" flaska, som dels kan göras större och dels kan värmas av luftströmmen?

Du är uppfinnare va :? :mrgreen:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Luftdriven motorcykel

Inläggav Fredric Fredricson » 2019-12-23/14:02

Bror Gårdelöf skrev:Jo - men nu var ju idén, att han skulle ha flaskan i sidvagnen. Måhända en god idé att i så fall inte ha någon sidvagnskorg alls utan "naken" flaska, som dels kan göras större och dels kan värmas av luftströmmen?

Fortfarande lite problematiskt. Om man vill värma med, säg, 5kw (för att få ut mindre än 5kw ur motorn), och tuben ligger ca 50 grader under lufttemperaturen så måste man kyla drygt 100l luft per sekund, om man kan kyla den 50 grader, eller 200l luft per sekund, om man bara får ut halva effekten av den luft man sprutar på med.

Antalet grader och effekten kan man naturligtvis variera men storleksordningen är tänkvärd.

Brasklapp: Det var en snabb beräkning och om nån hittar fel i den så påpeka gärna.
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Luftdriven motorcykel

Inläggav Kovlingen » 2019-12-23/14:31

Våra hojar är väl också luftdrivna eller , även om det krävs lite hjälp med tex, bensin .
En luftdriven måste väl också få hjälp för det krävs väl tex. en kompressor för
att få lite tryck i tanken . El eller bensindriven :? (Eller handpumpa :D)

Jädrans jobb nerlagt måste jag då säja , men nyttan ? ? ? :shock:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Luftdriven motorcykel

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-12-23/16:49

Fredric Fredricson skrev: Fortfarande lite problematiskt.

Han får väl köra korta etapper - men slipper tanka så ofta. ;)
Hela idén med den hojen ser jag som ett - förvisso hantverksmässigt imponerande - skämt, och det vore lögn att påstå, att min idé med koldioxiddrift är särskilt allvarligt menad.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17104
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Luftdriven motorcykel

Inläggav Fredric Fredricson » 2019-12-24/02:25

Bror Gårdelöf skrev:
Fredric Fredricson skrev: Fortfarande lite problematiskt.

Han får väl köra korta etapper - men slipper tanka så ofta. ;)
Hela idén med den hojen ser jag som ett - förvisso hantverksmässigt imponerande - skämt, och det vore lögn att påstå, att min idé med koldioxiddrift är särskilt allvarligt menad.

Jag trodde inte du seriöst propagerade för ett fordon med endast ren koldioxid som utsläpp, direkt, men jag tyckte den fysikaliska aspekten var intressant.
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Luftdriven motorcykel

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-12-24/14:23

Instämmer. Vad gäller koldioxidutsläpp, blir de väl "noll" eller "neutrala", eftersom ingen koldioxid alstras i processen. Flaskan laddas med koldioxid - som släpps ut.
Hur stor energiutgiften blir för att utvinna/koncentrera koldioxiden, vet jag inte, men det är åtminstone en välkänd industriprocess. Vid titthålskirurgi i/bakom bukhålan och/eller bröstkorgen, "blåser man upp" operationsområdet med några liter koldioxid, så att operatören ser, vad han/hon gör. Den koldioxiden levereras på flaska. Efter avslutat ingrepp släpps merparten av koldioxiden ut ur operationsområdet, ut i operationssalen. En mindre del blir kvar i kroppen, men eftersom koldioxid är mycket lättdiffusibel, andas patienten ut den tämligen snabbt.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17104
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Luftdriven motorcykel

Inläggav DaK » 2019-12-24/17:13

Bror Gårdelöf skrev:Instämmer. Vad gäller koldioxidutsläpp, blir de väl "noll" eller "neutrala", eftersom ingen koldioxid alstras i processen. Flaskan laddas med koldioxid - som släpps ut.
Hur stor energiutgiften blir för att utvinna/koncentrera koldioxiden, vet jag inte, men det är åtminstone en välkänd industriprocess. Vid titthålskirurgi i/bakom bukhålan och/eller bröstkorgen, "blåser man upp" operationsområdet med några liter koldioxid, så att operatören ser, vad han/hon gör. Den koldioxiden levereras på flaska. Efter avslutat ingrepp släpps merparten av koldioxiden ut ur operationsområdet, ut i operationssalen. En mindre del blir kvar i kroppen, men eftersom koldioxid är mycket lättdiffusibel, andas patienten ut den tämligen snabbt.

Här är ett annat användningsområde https://thermoking.se/16-produkter/c02
Dag Andersson
Användarvisningsbild
DaK
 
Inlägg: 724
Blev medlem: 2008-12-24/10:05

Re: Luftdriven motorcykel

Inläggav Fredric Fredricson » 2019-12-25/01:26

Bror Gårdelöf skrev:....Vid titthålskirurgi i/bakom bukhålan och/eller bröstkorgen, "blåser man upp" operationsområdet med några liter koldioxid, så att operatören ser, vad han/hon gör.....

Utan att veta så antar jag att koldioxid används till detta för att det är en gas som knappast reagerar med nåt och därför inte kan ställa till med nån oreda. Det är dessutom en gas som kroppen är väl bekant med. Kväve hade kanske också funkat men ren kvävgas har vi normalt inte speciellt mycket av i kroppen och den är kanske också dyrare.
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Luftdriven motorcykel

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-12-25/09:11

Du har både rätt och fel. I ditt kroppvatten finns c:a 1 600 ml nitrogen löst - förutsatt att du befinner dig i någorlunda normala atmosfäriska omständigheter. Nämnda kväve kan ventileras ut, exempelvis genom att du andas rent oxygen i fem minuter. "Preoxygeneringen" vid en klassisk inhalationsinduktion (när man söver ner någon utan att injicera läkemedel, bara via inandad gasblandning) är lika mycket en nitrogenelimination, som gör, att när man sedan vrider på anestesigasen/-gaserna, går de snabbare in i kroppen.
Kväve är relativt trögrörligt i kroppen.
Koldioxid, däremot, är dels avsevärt mera lättdiffusibel, och dels har kroppen en oerhört effektiv transportmekanism med hjälp av enzymet karbanhydras, som är verksamt vid reaktionen CO2 + H2O <=> H2CO3 <=> H+ + HCO3-. I vävnaden går denna mycket snabba reaktion åt höger, och i lungkapillärerna går den lika snabbt åt vänster.
Eftersom kroppens normala energiutvinning - i var och en av alla våra hundratals miljarder celler - ger slutprodukterna vatten och koldioxid, är det logiskt, att detta mycket snabba system finns för att eliminera koldioxid.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17104
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Luftdriven motorcykel

Inläggav BrooklynS » 2019-12-25/10:49

Är vi i OT-sektionen?


DO D1
(R100RS-78, R1100RS-00, R1200ST -05)
R1200GSA-15
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3712
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Luftdriven motorcykel

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-12-25/11:18

Det blev en liten utvikning från konstaterandet, att koldioxid som drivmedel har sina sidor men i alla fall inte är svår att anskaffa. Men stickspåret har nog nått stoppbocken.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17104
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Luftdriven motorcykel

Inläggav Kovlingen » 2019-12-25/11:21

Bror Gårdelöf skrev:Men stickspåret har nog nått stoppbocken.

Kanske "Julbocken" . :?
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Luftdriven motorcykel

Inläggav BrooklynS » 2019-12-25/11:25

Bror Gårdelöf skrev:Det blev en liten utvikning från konstaterandet, att koldioxid som drivmedel har sina sidor men i alla fall inte är svår att anskaffa. Men stickspåret har nog nått stoppbocken.


Stickspår är helt ok i OT-avdelningen. Inte annorstädes, där möjligen små utvikningar inom ramen för er inom topic hållet inlägg kan tolereras.

Varför är det så otroligt svårt att förstå för några få skribenter som orsakar så mycket onödigt arbete för moderatorer som på sin fritid försöker få forumet att behålla struktur och läsvärde?

Missförstå mig rätt, det är på intet sätt ointressant eller anstötligt formulerat. Bara i fel forumdel. Starta istället en NY tråd i OT-forumet (Tex ”Fakta om koldioxid och andra gaser”) där sådant kan dryftas utan att förvirra både sökfunktion och framtida läsare.

Problemet är att forumformatet inte tål att man skriver om vad som helst var som helst. Forumet är en faktabank, inte ett babbligt vardagsrum - förutom OffTopicforumet, där allt sådant skall kanaliseras. :)

Och nu hoppas jag att det är sista gången påminnelsen behövs.

God fortsättning till alla!


DO D1
(R100RS-78, R1100RS-00, R1200ST -05)
R1200GSA-15
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3712
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå


Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst