Punkteringskit till slanglöst med slang

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

Punkteringskit till slanglöst med slang

Inläggav HKK595 » 2019-12-15/17:26

Hej,

Jag är helt ny här och den här frågan har säkert besvarats 100 ggr innan. Jag har precis köpt en R1100 GS -97 som jag kör så mycket enduro (som jag lyckas hitta) med. Pga ett litet läckage mellan fälg och däck måste jag ha slang i framdäcket. Har någon erfarenhet av att använda punkteringskit trots en slang som kan trassla till det?

/Stefan Petersson
Kungsbacka
HKK595
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2019-12-15/09:49

Re: Punkteringskit till slanglöst med slang

Inläggav Buster » 2019-12-15/20:45

Vilken typ av punkteringskit tänker du på?
Skum i flaska, lapp att böta slangen med eller korvar som pressas in i däcket?
De två första skulle kanske i vissa fall kunna funka.
1200GS Extrasvart
Buster
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 2011-05-14/21:09

Re: Punkteringskit till slanglöst med slang

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-12-16/09:24

Som du skriver, har detta avhandlats förr. Beror den lilla läckan på, att fälgen deformerats just där, eller har fälgkanten korroderat? I det sistnämnda fallet kan en däckverkstad slipa till fälgkanten och på det sättet eliminera läckan. Då kan du köra slanglöst, om du vill.
De, som regelmässigt kör med slang (= inte jag), skriver ofta, att punkteringar lagas som på en trampcykel. Däcket krängs av, hålet i slangen letas upp och lagas med solution och gummilapp. Kolla samtidigt, att det inte sitter något vasst i däcket. Det vassa måste bort, annars blir det ett nytt hål på direkten.
Punkaspray borde också funka, även om den metoden har sina vedersakare - och det vassa i däcket måste fortfarande bort.
Däremot lär du - som skrivet ovan - inte kunna plugga däck och slang utifrån. Den metoden fungerar rimligen bara på slanglösa däck.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Punkteringskit till slanglöst med slang

Inläggav PelleRandau » 2019-12-16/20:33

Har man slang i sitt däck så fungerar inte punkasprej tyvärr det fungerar bara på däcket.
Så det enda sättet att laga en slangpunka på är att ta av o laga som en cykelslang alltså som det beskrivs här med lapp o ta av slangen o kolla då även däckets insida.
PelleRandau
 
Inlägg: 39
Blev medlem: 2017-06-18/21:15
Ort: Billesholm

Re: Punkteringskit till slanglöst med slang

Inläggav HKK595 » 2019-12-18/21:36

Tack för alla goda råd, jag har lite att lära här. Vi nybörjarskribenter får dessutom träna på att vara lite tydligare :D .
Jag har slang i däcket för att hindra det från att sakta (ca 2 veckor beroende på hur jag kör) läcka ut. Efter två försök att slipa fälg gav de upp på verkstaden och satte i slang.

Jag har insett att jag måste kunna laga en punktering på plats när jag kör i skog och grustag/stenig terräng men inte köpt något kit ännu. Jag trodde att det bara var att gå in på Biltema men hittade bara spray och inget "pluggkit". Jag hade hoppats på att kunna plugga utifrån men som Bror skriver kan det nog bli klurigt med en slang att trassla in sig i. Jag får köpa spray och plugg och prova mig fram.

Tack för hjälpen.
God jul och gott nytt år.
/Stefan, Kungsbacka
HKK595
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2019-12-15/09:49

Re: Punkteringskit till slanglöst med slang

Inläggav Buster » 2019-12-19/19:12

Biltema har kit för att plugga, men som sagt... detta är inget för slangfyllda hjul:
https://www.biltema.se/bil---mc/mc/atv/ ... 2000022836
1200GS Extrasvart
Buster
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 2011-05-14/21:09

Re: Punkteringskit till slanglöst med slang

Inläggav F800åkare » 2019-12-19/20:40

HKK595 skrev:Tack för alla goda råd, jag har lite att lära här. Vi nybörjarskribenter får dessutom träna på att vara lite tydligare :D .
Jag har slang i däcket för att hindra det från att sakta (ca 2 veckor beroende på hur jag kör) läcka ut. Efter två försök att slipa fälg gav de upp på verkstaden och satte i slang.

Jag har insett att jag måste kunna laga en punktering på plats när jag kör i skog och grustag/stenig terräng men inte köpt något kit ännu. Jag trodde att det bara var att gå in på Biltema men hittade bara spray och inget "pluggkit". Jag hade hoppats på att kunna plugga utifrån men som Bror skriver kan det nog bli klurigt med en slang att trassla in sig i. Jag får köpa spray och plugg och prova mig fram.

Tack för hjälpen.
God jul och gott nytt år.
/Stefan, Kungsbacka

Loss med hjulet, krång anäv slang och däck. Åk till en meknaisk verkstad och se hur stort felet är, kanske ka de svarva till det, slipning är nog svårt. Eller till en firma som lever på att fixa fälgar, de kan svetsa på mer material sen svarva.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Punkteringskit till slanglöst med slang

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-12-19/21:17

Senaste svenska Classic Bike, som kom härom dagen, har en artikel om Kjell Sveholm - Wheeeler Dealer - som verkar veta ett och annat om fälgar, och vad man kan göra åt dem. Det kostar ju inget att fråga.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Punkteringskit till slanglöst med slang

Inläggav elemji » 2019-12-20/08:04

Spray kan funka även på slang om du har tur, lite beroende på punkteringens art. Men det är en högst tillfällig nödlösning. Jag hade en monteringsskada på min slang och körde många mil med spray men till slut blev jag tvingad att fixa det permanent. http://elemji.blogspot.com/2014/02/gummigubben-i-lahr.html
Plugg lagar väl bara hål i däcket, osannolikt att det tätar hål i slangen?. Och är det bara hål i däcket och inte hål i slangen så är det ju inte någon punktering.
Audi 821 Hypermotard
KTM 690 Enduro
www.elemji.blogspot.se
Användarvisningsbild
elemji
 
Inlägg: 378
Blev medlem: 2009-05-05/06:58

Re: Punkteringskit till slanglöst med slang

Inläggav HKK595 » 2020-01-05/09:52

God fortsättning och tack för alla goda tips och länkar.
Jag shoppar lite hoppas att jag får tillfälle att prova. (Det känns lite konstigt att köra ut i skogen och (nästan) hoppas på punktering.. :-))
HKK595
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2019-12-15/09:49


Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst