Effektivt att tillrättavisa i vänlig ton

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

Effektivt att tillrättavisa i vänlig ton

Inläggav Swe314 » 2019-12-29/13:51

I somras när jag var på väg från Stockholm till Åre, där en kompis hade köpt ett hus i, blev jag stoppad i Åsarna för fortkörning. Jag hade åkt på fina vägar som inspirerade till lite mer aktiv körning och hade inte riktigt koll på hur fort jag körde när jag kom fram till Åsarna. Jag blev invinkad. Efter att ha’ lämnat div uppgifter, ett erkännande och mottagit den välförtjänta boten, berättade polisen, med samma namn som jag (Staffan), att dom boende hade efterfrågat fartkontroll eftersom så många körde för fort – jag kände mig skamsen. Jag frågade om dom hade stoppat många – ja, men du är den som har kört fortast (ännu mer skam).

Hela konversionen fördes i vänlig ton.
Innan jag skulle åka, berättade Staffan att han själv körde motorcykel och tipsade om fina vägar att åka på. Jag fick även tips om fina platser att fotografera på (jag är fotointresserad).

Min reflektion blev att det här tog mer ”skruv” på mig (i positiv bemärkelse) än om det hade varit en hetsig polis.

Några veckor senare när jag åter var på väg till Åre, passerades Åsarna i lagliga 50 km.

//Staffan
Användarvisningsbild
Swe314
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2018-05-04/17:08
Ort: Lidingö

Re: Effektivt att tillrättavisa i vänlig ton

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-12-29/14:08

Gott!
Polisen du pratade med uppskattade säkert även din attityd.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Effektivt att tillrättavisa i vänlig ton

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-12-29/15:55

Jo - i regel kommer man långt med vänlighet.
Mitt eget favoritexempel är, att under sena sommarkvällar samlas gärna ett gäng mopedungdomar på skolans infart i närheten av vårt hus - och gasar lite extra.
Då brukar jag gå ut till dem och mycket lågmält och vänligt förklara, att folk i de närbelägna husen behöver sova, vilket kan vara lite svårt till intensivt mopedknatter.
Nästan alltid åker de därifrån - ibland efter att ha bett om ursäkt.

Det går att fundera över resultatet, ifall jag i stället stått i vår entrédörr och skrikit åt dem.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping


Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst