Driver gel pad for bmw K1600

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

Driver gel pad for bmw K1600

Inläggav Wisslan » 2020-01-11/09:17

Halloj

Jag försöker lindra hojabstinensen genom att kika runt på olika mer eller mindre nödvändiga pryttlar till hojen....

Jag har nu snöat in lite på någon form av gele-dyna som tydligen ska ge lindring och tröst till en trött hojröv efter många timmar i sadeln.

Jag har inte en aning om jag behöver den eller ej, har bara ägt hojen sedan sent i höstas, och längsta turen blev ca 6 timmar, kunde kanske ana en antydan till irritation i de aktre delarna, men inget allvarligt.

Någon som provat en dylik tingest och kan/vill recensera ?
Bild
Bmw, Harley eller Japs.... bara det är roligt och känns bra :)
Användarvisningsbild
Wisslan
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2019-11-09/11:00
Ort: Adelsö, Ekerö

Re: Driver gel pad for bmw K1600

Inläggav Roger Gross » 2020-01-11/12:36

Att man efter 6 timmar i sadeln kan börja förnimma en viss träsmak får nog betraktas som smått normalt. Betr geldynor och uppblåsbara extradynor är en vanlig erfarenhet att man mister en del av kontakten med hojen - man är inte längre "ett med hojen"...
Min erfarenhet är att dynor som är fastare än originaldynan är bättre på långtur. Både Touratech, Hornig och Wunderlich säljer bra "komfortdynor". Jag har Wunderlichs dynor på både RT och GSA. För mig ett klart komfortplus.
Vänliga hälsningar,
Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Driver gel pad for bmw K1600

Inläggav BmwMats » 2020-01-11/13:12

Välkommen Wisslan till forumet, tillika som BMW-ägare ! :)

Den enda erfarenheten jag har av geldynor är denna:
viewtopic.php?f=151&t=23611&p=179695&hilit=geldyna#p179695

För min del med min "ändalykts utformning" och hojens sadel, så är det ett lyft till det bättre, men hur den passar din hoj och känns för din del är ju osäkert.

Kör försiktigt och väl mött igen, både på vägen och här på forumet !

Mvh BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Driver gel pad for bmw K1600

Inläggav Wisslan » 2020-01-11/14:28

Tack för kloka svar, tänk att man har så lätt att liksom tappa bort tidigare erfarenheter men gjort, nu när jag läste ditt svar Roger, så kom jag ju på att jag har en "Airhawk" liggandes, en så däringa luftkudde med en massa celler som det ska vara lite luft i, och tanken är att luften ska förflytta sig mellan cellerna och lixom fylla upp där det behövs, och avlasta där det behövs... Jag köpte den till Electra´n jag hade tidigare, men precis som du beskriver så tappar man kontakten med hojen, och blir liksom sittandes ovanpå hojen, istället för i hojen.. jag minns det ju solklart nu !! Den åkte med i Tourpacken några år, och fick tjäna endast som huvudkudde när man tältade... Helt värdelös även till det, i mina ögon :roll:

Men.... eftersom jag är en ständiga sökare, så kommer jag i alla fall att köpa mig en en tocken där geldyna ifrån Biltema som Mats har.... Man vet ju aldrig, tänk om det blir så fantastiskt skönt för ändalykten att man aldrig vill kliva av hojen :o

Huvva va jag längtar efter hojsäsongen !!
Bmw, Harley eller Japs.... bara det är roligt och känns bra :)
Användarvisningsbild
Wisslan
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2019-11-09/11:00
Ort: Adelsö, Ekerö

Re: Driver gel pad for bmw K1600

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-01-11/15:48

Personligen uppskattar jag BMW:s originalsadlar. Mycket bekväma.
Kan du sitta mer än sex timmar i sadeln utan besvär så tycker du likadant :D
Lägg pengarna som brinner i fickan på något annat.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3755
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Driver gel pad for bmw K1600

Inläggav Colt2000 » 2020-01-12/08:51

Förra året hade jag inbrott och buset hade sönder bla dynan .
När jag skulle klä om den så tittade jag på ebay efter gel plattor som man kunde ha i dynan. Men det blev aldrig av att sätta i någon. Jag tror nog att utformningen på saden är grejen med en skön sadel.

På en Z1000 så har jag kört med airhawk genom europa. Kom ihåg att man blåste upp den ,för mycket luft då blev den obekväm och visst kom man lite högre upp på hojjen.

Hände ett par gånger att man var in på Ikea och köpte en billig kudde , men efter en regnskur då blev den aldrig torr igen.

Men drömmen om bekväm hojjsadel efter 6 timmars körning lever vidare.

Betyg : Airhawk 3
Ikea kudde 2
Användarvisningsbild
Colt2000
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 2017-01-28/12:29

Re: Driver gel pad for bmw K1600

Inläggav BmwMats » 2020-01-12/11:26

Wisslan skrev:...Men.... eftersom jag är en ständiga sökare, så kommer jag i alla fall att köpa mig en en tocken där geldyna ifrån Biltema som Mats har.... Man vet ju aldrig, tänk om det blir så fantastiskt skönt för ändalykten att man aldrig vill kliva av hojen :o

Huvva va jag längtar efter hojsäsongen !!


Det blir ingen jätteskillnad, men jämfört med originalsadeln så anser jag att för min del så är det bekvämare att sitta längre tid på denna geldyna.
Dock hamnar jag någon centimeter högre på hojen med denna dyna, ingen jätteskillnad.
Jag får dock inte någon känsla av att jag "sitter ovanpå", utan jag känner hojens rörelser under färd upp i kroppen, såsom man bör få för att inte tappa den feedback som man vill ha.

Geldynan formar sig nog en aning efter ändalykten, blir lite mjukare och skönare. Dock blir den mycket kallare att sitta på vintertid, så jag har fått montera en värmedyna av egen modell under geldynan, som värmer den.
Själva värmedynan är för ett bilsäte och drivs med 12V. Efter några minuter så har värmen letat sig genom geldynan och värmer så skönt under frostiga vinterdagar.

Biltemas geldyna är inte "guds gåva" till oss motorcyklister, men åtminstone på en sadel såsom på min hoj (Bmw K75) så är den skönare på längre färder.
Även jag får träsmak efter en dags körning trots geldynan, men det är nog ofrånkomligt oavsett vilken sadel man än sitter på efter så många timmar.
Men man behöver ju tanka ibland, kaffepaus, pinkepaus m.m. och då får man ju en lite paus i åkandet, vilket är rätt skönt.

Biltemas geldyna ÄR inte speciellt billig, den kostar ju 450 riksdaler, men möjligen billigare än andra modeller på marknaden vilket jag inte har speciellt bra kännedom om.

Dynan fästes med hjälp av kardborreband vilka jag monterar under originalsadeln, sitter bra och gör sitt jobb.
Vet inte hur dynan på din hoj ser ut, men på K75 kan man öppna sadeln lätt och det är lätt att montera dessa kardborreband.

Lycka till ! ;)

/Mats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Driver gel pad for bmw K1600

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-01-12/11:51

Som med det mesta är detta nog individuellt - avseende såväl förare som hoj. En av mina färdkamrater hade en hoj (nej, ingen BMW), som han var mycket nöjd med i alla avseenden utom ett. Träsmak i häcken infann sig efter kort tid, om han bara hade originalsadeln. En AirHawk innebar en revolution för hans (bak)del, och han körde hojen i tio år - många långa resor.
Numera har han en BMW R 1200 RT - och behöver veterligen ingen AirHawk.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping


Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst