av Bror Gårdelöf » 2020-03-05/09:35
Det TS beskriver låter skumt. Antingen är det rätt dimension på ventilerna (= bilventiler). I så fall läcker apparaturen för att mäta tryck/fylla på luft. (Jag har flera gånger varit med om, att mackens utrustning inte hållit tätt, rimligen beroende på sliten koppling mot ventilen.) Rätt åtgärd i så fall är att leta upp en annan apparat, som håller tätt.
Eller också har något snille bytt till ventiler med fel dimension! Varför man nu i hela friden skulle komma på något sådant?! Då blir nöten svårare att knäcka. En lösning är förstås att byta ventiler - antingen omedelbart eller i samband med däckbyte, som ändå kommer förr eller senare. Hur som helst kan en däck- eller hojfirma värd namnet naturligtvis ge besked, huruvida befintliga ventiler är rätt grejor eller ej.
En lösning, som kan vara värd att prova, är att leta upp en mack, som inte har de klassiska, bärbara "klockorna" med tryckluft. I stället finns en lång slang med manometer, påfyllnings-/urluftningsventiler och efter den en kort slang fram till ventilen. Finessen med den lösningen är, att slangen är mjuk ända fram till ventilen, så att det är lätt att skapa bra passform.
Den klassiska "klockan" - med styvt metallrör fram till ventilen - kan vara knepig att lirka in mellan skivbroms och fälg, så att kopplingen sluter tätt. (Såvida man inte är så lyckligt lottad, att man som ägare av en modern BMW har mycket lätt åtkomliga ventiler. Hatten av (sic!) för BMW Motorrad för den detaljen.)