FIM sier at MC-kjøring er farlig.

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

FIM sier at MC-kjøring er farlig.

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2020-04-04/19:09

Som medlem i SMC får man lese protokoller.

I protokoll fra siste styrelsesmöte i SMC kan jeg lese følgende:
"• Internationellt: FIM kör en ”ställ hojen i garaget för att inte riskera att belasta
sjukvården”-kampanj. "


Hva er dette? Nå har MC-miljøet på mange måter fortalt opinionen at MC-kjøring IKKE er farlig, forutsatt at man holder seg til lover og regler.

Så kommer FIM og sier at det er farlig. ????
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1571
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: FIM sier at MC-kjøring er farlig.

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-04-04/20:19

Någon har inte tänkt färdigt - eller haft otur, när han/hon tänkt! (Bert Karlssons omdöme om Bosse Ringholm.)

FIM borde läsa Michael Foreds arbete - som visar, att den, som kör lagligt, inte löper störande mycket högre risker än den, som åker bil.
Sedan varierar nog läget i olika europeiska länder. Kompisarna och jag tog en fin vända idag - på noterbart glestrafikerade vägar = lägre olycksrisk än vanligt.
Vad gäller Sydeuropa kan man filosofera över, om alla hoj- och skoteråkare i stället skulle ta bilen till jobbet (= värre trafikinfarkt än vanligt och större utsläpp) eller om de borde åka kollektivt (= högre smittspridningsrisk)!

Men det är onekligen trist, att FIM inte verkar ha tänkt till, innan man kom ut med denna uppmaning.
Det hade ju gått att formulera om den till: Kör med insidan av huvudet. Sjukvården behöver dig definitivt inte som patient för närvarande! - eller något ditåt.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17104
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: FIM sier at MC-kjøring er farlig.

Inläggav Konsument » 2020-04-04/20:29

Jag smög runt ensam på grusvägar i laglig fart i full mundering idag. Mycket trevligt för själen denna vackra dag. När jag åker igenom ett samhälle så bli jag omkörd och frånåkt av två fetdäck-sportmaskiner som lätt höll dubbla hastigheten, 100+, och inte lät sig hindras av fotgängare som ville över på markerat övergångsställe (det var ju bara barn som stod där...). Förarna av dessa raketer hade hjälm och huvtröja samt normala byxor och lågskor (i alla fall såg det ut så). Men de var unga och odödliga så inget problem med det, antar jag.
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: FIM sier at MC-kjøring er farlig.

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-04-04/20:33

Mot dumhet kämpar som bekant gudarna förgäves. En skruvad reflektion är, att de måhända utgjort en ännu större fara för sim omgivning, om de farit fram på det sättet i en bil.

Det där med luvtröja på hoj har jag särskilt svårt att förstå. Ett perfekt sätt att knäcka sin egen nacke, om olyckan är framme. Då finns ingen ångervecka.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17104
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: FIM sier at MC-kjøring er farlig.

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2020-04-04/20:43

At det finnes idioter som kjører Mc uten å tenke på andre enn seg selv, vet vi.

Men at en organisajson som skal ivareta våre interesser som MC-kjørere går ut og signaliserer at alle må sette hojen i garasjen fordi det vi sikkert havner på sjukhus, det er å skyte seg selv i foten!

Etter alle ressurser som disse organisasjoner har brukt på å fortelle opinionen at det ikke er farlig å kjøre MC, at det bare er lovbrytere og idioter som gir statistikken negative tall. SMC burde be FIM om å trekke denne kampanjen tilbake og omformulere budskapet. Kanksje noe som det Bror skriver: "Det hade ju gått att formulera om den till: Kör med insidan av huvudet. Sjukvården behöver dig definitivt inte som patient för närvarande! - eller något ditåt."
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1571
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: FIM sier at MC-kjøring er farlig.

Inläggav BrooklynS » 2020-04-04/22:35

SMC menar inte att det är farligt.

SMC menar att det liksom det mesta här i världen är en risk. Stor skillnad.

Poängen är att SMC menar att just den risken kan man lämpligen avstå ifrån just nu när sjukvården är belastad med annat och väntas få möta än hårdare belastning.


DO D1
(R100RS-78, R1100RS-00, R1200ST -05)
R1200GSA-15
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3712
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: FIM sier at MC-kjøring er farlig.

Inläggav Olof Eriksson » 2020-04-05/07:08

BrooklynS skrev:Poängen är att SMC menar att just den risken kan man lämpligen avstå ifrån just nu när sjukvården är belastad med annat och väntas få möta än hårdare belastning.


Källa på detta? Hittar inte något på SMC hemsida.

Eller skrev du SMC och menade FIM?

Enda från SMC jag funnit är detta: https://www.svmc.se/smc/Nyheter/Sa-hanterar-SMC-corona-viruset/
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: FIM sier at MC-kjøring er farlig.

Inläggav BrooklynS » 2020-04-05/18:28

Jag skrev SMC och menade SMC... frågan har varit uppe många gånger när det gäller risk och ansvarstagande.

Nu gällde det FIM. Sorry. :)
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3712
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: FIM sier at MC-kjøring er farlig.

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2020-04-07/17:12

SMC har kommet med råd. Det er veldig bra og i tråd med hva jeg tror et et bra råd hos oss:

https://news.cision.com/se/sveriges-mot ... 6pGxBfdDfk
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1571
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: FIM sier at MC-kjøring er farlig.

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-04-07/19:49

Bra text. Egentligen idel självklarheter, men även sådana behöver - tyvärr - repeteras.
Fast jag kommer nog även i fortsättningen att köpa nya däck, när de gamla tjänat ut - inte för att säsongen är ny. Svålarna är dyra nog ändå.

Vid närmare beskådan saknar jag ett råd i texten. Gissningsvis är det onödigt för vana motorcyklister - men ändå.
Kör aldrig om en långsam bilkö i hög hastighet! Inte ens om vägen ser helt fri ut!! Orsaken till den långsamma kön kan vara exempelvis en traktor med släp, som man inte ser längre bak, och som kan överraska en omkörande motorcyklist med en plötslig vänstersväng.
När jag själv var pinfärsk bakom styret, var jag på väg att dra förbi en radda långsamt körande bilar. Lyckligtvis svängde traktorn ut i god tid, så det var inte ens i närheten av att vara kritiskt - men snacka om tankeställare!
Sedan den dagen tar jag efter förmåga långsamma bilköer en eller två bilar i taget - aldrig snabbare än att jag kan slinka in mellan två av dem eller bromsa i god tid, om något fordon längre fram svänger vänster.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17104
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping


Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst