Momentnyckel?

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

Momentnyckel?

Inläggav Peter Nordlund » 2020-04-19/08:13

Hej

Jag bytte däck på min 1200 GS från 2011 härom dagen, fick rådet ett
"när du kommer hem kolla dessa torx skruvar att dom sitter åt, det är 45 och 50" eller något åt det hållet
Jag fick till och med prova att dra loss och dra åt med ett spärrskaft och förklarat hur jag skulle hålla för att inte dra för hårt, perfekt så långt.

Men jag tänker att jag nog borde införskaffa en momentnyckel och torxbits så att jag kan dra korrekt och inte ha sönder något, har ni något tips om vad jag skall köpa? verktyg är ju kanon dyrt och har själv märkt att det är skillnad på bättre och sämre bits i passningen, så har ni nått specifikt tips för en momentnyckel och kanske en bits sats som är bra och rimlig för en nybörjare?

Jag vet att vissa blir aningen provocerade och kanske tycker att jag borde låta bli hoj helt och hållet, men jag försöker lära mig lite :oops:
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Momentnyckel?

Inläggav BrooklynS » 2020-04-19/08:41

Det är en mycket bra ansats att vilja lära sig, då kommer man långt. Grejen är att man inte får vara prestigefull och inte våga fråga, utan tvärtom ta hjälp och lärdomar av andra. Alla är barn i början, som det heter.

Momentnyckel då. Jag är inte expert på området, men om verktyg generellt och avancerade verktyg specifikt så är det så att kvalitet lönar sig inte bara i längden, utan direkt. Med dåliga verktyg riskerar du inte bara irritation och trasigt verktyg utan också skador på det du skulle laga.

Avancerade momentnycklar har dessutom den egenskapen att de skall kalibreras för bästa precision. Men det finns olika sorter, de har också olika handhavande.

1. Enkel med skala på handtaget. Dras tills visaren visar rätt på skalan.

2. Avancerad med klick. Ställs in på önskat moment. Dras till "klick" hörs.

Välj rätt storlek för användningsområdet, i ändarna av sitt område är nyckeln mindre exakt.

Bild för exempel, jag har mindre momentnycklar också för "pilljobben".

Bild
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Momentnyckel?

Inläggav BmwMats » 2020-04-19/17:16

Den momentnyckel som jag använder är denna, inköpt i den "blå butiken på 90-talet, på den tiden som man bara kunde beställa via postorder eller fysiskt hämta varorna i Linköping... :lol:
Nu finns ju butikerna i varenda liten håla i vårt långa land.

Det är en sk. klicknyckel, av samma typ som den BrooklynS visade i sitt inlägg ovan.
Man vrider det nedre handtaget tills skalan visar det önskade momentet, sedan drar man till det "klickar" till.
Hylsfästet är av 1/2"' fattning.

Viktigt är att släppa förspänningen av handtaget när man inte använder momentnyckeln, så inte fjädern belastas och därmed kanske ändrar momentet då nyckeln ligger långa tider...

Mvh BmwMats
Bilagor
IMG_1335.JPG
IMG_1337.JPG
IMG_1338.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Momentnyckel?

Inläggav F800åkare » 2020-04-19/20:48

Jag har en från samma varuhus som Bmwmats handlat på, 20-210nm, samt en liten från bauhaus som täcker 2-24nm. Funkat fint för mitt bruk och aldrig dragit sönder något eller haft bult som släppt.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Momentnyckel?

Inläggav Buster » 2020-04-19/21:00

Nyckel har jag av annan modell men bitssatsen är från det blå varuhuset.
Innehåller både bita och hylsor, perfekt till en GS
Kostade väl en trehundring eller nåt och passformen är fin.
1200GS Extrasvart
Buster
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 2011-05-14/21:09

Re: Momentnyckel?

Inläggav BmwMats » 2020-04-20/18:22

Om jag får ge ett gott råd och det skall handlas verktyg av det "Blå Varuhuset", så se till att de verktyg och bits, hylsor m.m. som ni köper är markerade 10 års garanti.
Det är riktigt riktigt bra grejor, vi köpte det även till bilverkstaden som jag jobbade för. Håller för daglig användning även för yrkesbruk.

Däremot det som står 5 år eller inget märkt alls, det är inget som jag rekommenderar dock...
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Momentnyckel?

Inläggav Dennis Johansson » 2020-04-21/09:59

De verktyg med 10 års garanti från den blå butiken är bra.
Sedan så behöver ej momentnycklar va dyrare heller.
På jobbet, ett raffinaderi, är det noga med säkerheten.
En avd på underhåll gick kurs i olika saker där läraren även jobbade med utredningar av allvarliga haverier. På en fråga om momentnycklar as noggrannhet och repiterbarhet sade han att det värden som anges inom toleranser mm till respektive momentyckel i förpackningen brukar stämma med varken mer eller mindre avvikelser oavsett inköpsställen.
Så de från blå butiken är bra
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20


Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst