Hugger

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

Hugger

Inläggav gorbra » 2020-04-27/07:42

I samband med att jag kollade och smorde splinesen mellan kardanaxel/slutväxel på min 1200GS LC -18 så monterade jag även en Mudsling och en Ilmberger hugger för att hålla bakändan av cykeln så ren som möjligt. I samband med detta så uppstod ett irriterande sjungande ljud från 80 km/h till ca 110 där det överröstas av fartvind och andra ljud. Däcken är nästa nya Tourance Next. Ljudet uppstår vid körning rakt fram, minsta lilla kursändring så tystnar det. Demonterade huggern och då är det tyst. Någon som har erfarenhet av Ilmbergers hugger med andra däck eller samma erfarenhet som jag?
Undrar Göran
gorbra
 
Inlägg: 224
Blev medlem: 2010-04-15/16:59

Re: Hugger

Inläggav Roger Gross » 2020-04-27/08:07

Hej Göran,
Kolla så att inte hugger och Mudsling skaver mot varandra när hjulet fjädrar. Sannolikt behöver du putsa bort lite material på Mudslingens vänstra lodräta kant. Olika däck dras med egenheten att de åstadkommer ljud, speciellt när mönstret slitits ner till viss nivå.
Vänliga hälsningar,
Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Hugger

Inläggav gorbra » 2020-04-28/15:04

Tack Roger,
får ta och kolla det där. Får montera dit det igen och kanske byta däckfabrikat när det blir så dags. Får försöka låta bli att irritera mig på det bara.
Hälsar Göran
gorbra
 
Inlägg: 224
Blev medlem: 2010-04-15/16:59


Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst