Punkteringskit

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

Punkteringskit

Inläggav CG Arvidsson » 2020-05-05/18:08

Jag har numera alltid ett punkteringskit ombord på hojen bestående av ett antal kolsyrepatroner och "lagningssnören". Då man utlöser en dylik patron gör ju att ventilen och då även däcktryckssensorn blir mycket kall. Då är min fundering, klarar trycksensesorn denna nedkylning ?
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Punkteringskit

Inläggav F800åkare » 2020-05-05/19:19

Tror inte det skadar den, batteriet kan dock bli så kallt att det inte lämnar effekt, men det värms ju upp igen. Är en ganska begränsad yta som kyls.

Jag har en 12v kompressor med i ena packväskan, har strippat den på sitt plasthölje och moddat kontakter och lite annat, får plats under sadeln oxå men är lättare att nå i packväskan. Har testat med patroner (måste ju öva hemma innan skarpt läge) och det kräver så många, bättre med en liten kompressor från typ biltema.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Punkteringskit

Inläggav Nisse Eriksson » 2020-05-06/07:21

Har provat detta en gång och fick bara upp drygt 1 bar med 2-3 patroner. Precis som F800åkare har jag vid långresor även med en liten kompressor. Om man inte är allt för långt från civilisationen och utan packning och passagerare går det väl att ha bara lagningskitet och sedan köra långsamt till närmsta mack och pumpa upp fullt tryck. Var också lite orolig för kylan patronerna skapar så jag körde i dem försiktigt i omgångar.
Nisse Eriksson
 
Inlägg: 37
Blev medlem: 2018-09-24/11:39

Re: Punkteringskit

Inläggav Håkan » 2020-05-06/09:04

Har testat både BMW:s och Biltema:s variant. Båda fungerar alldeles lysande. :)
Men det gäller att träna hemma först, det är lite trixigt... ;)
Patronen blir väldigt kall! Handskar, annars kan man får frostskador på fingrar. Man klarar det inte utan handskar. Så MC handskarna på!
Fick i tillräckligt för att ta mig till mack för att komplettera med luft, när jag fick punka ute efter vägen. :)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Punkteringskit

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-05-06/10:03

Jag har en trevlig liten fotpump med mig istället för den elektriska kompressorn tillsammans med Biltema-kitet.
Än så länge har jag haft turen att slippa punktering.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3755
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö


Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst