av Bror Gårdelöf » 2020-05-27/19:30
Välkommen i gänget! R 1XXX S-hojarna är härliga, även om deras körställning är mindre lyckad, när man kommit upp i min ålder.
Klokt med de byten du skriver om. Ett problem, som du kan drabbas av, eftersom cykeln stått stilla så länge, är, att packboxen mellan vevhuset och torrkopplingen torkat fast i den genomgående axeln. När cykeln startas, kan packboxen slitas sönder, varpå olja läcker in i kopplingshuset. (Här finns alltså paradoxen, att en cykel, som körts regelbundet, ger mindre problem med nämnda packbox, eftersom motoroljan håller den fräsch.)
Slirar kopplingen, måste den - och packboxen - bytas. De, som kan meka, säger, att det egentligen inte är svårt, och komponenterna lär inte vara dyra, men bytet kräver åtskilligt arbete, eftersom cykeln måste delas på mitten.
Skall en yrkesman göra jobbet, blir det alltså kostsamt.
Förhoppningsvis drabbas du inte. Du märker ju, om kopplingen slirar. Gör den inte det, så se till att köra cykeln regelbundet. Då håller packboxen lägre.
Vidare är jag osäker på, om din cykel har servobromssystem. Det framgår rimligen av handboken. OM den har det, har du ett sjujäkla nyp i bromsarna, men systemet är komplicerat uppbyggt och dyrare att underhålla än ett system utan servo. Den, som inte verkligen VET, vad han gör, bör lämna underhållet till en kunnig fackman.
Vad du gör - slarva inte med bromssystemet! Det kan komma mycket surt efter - på mer än ett sätt.