Ny medlem med ny hoj!

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

Ny medlem med ny hoj!

Inläggav Metallen » 2020-05-27/18:52

Hej på er.
Vilken underbar klubbsida! Massor av tips och läsning - precis vad en nybliven BMW-ägare behöver.
Igår blev jag äntligen ägare till min drömhoj, en R1100S. Efter ett par års studier av modeller, varianter och årsmodeller blev det till sist en 01'a med bara 2700 mil på nacken. Dock har den stått still i över 3 år, så alla vätskor ska nu bytas. Motor, växellåda, klumpen längst bak och bromsolja. Är det något mer jag ska byta/kolla nu direkt? Och vilka oljor? Kanske ska söka lite bara, så jag inte får skit... Men anyhow - Hej på er!
Bilagor
IMG_3817.jpg
Metallen
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 2020-05-24/22:50

Re: Ny medlem med ny hoj!

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-05-27/19:30

Välkommen i gänget! R 1XXX S-hojarna är härliga, även om deras körställning är mindre lyckad, när man kommit upp i min ålder.

Klokt med de byten du skriver om. Ett problem, som du kan drabbas av, eftersom cykeln stått stilla så länge, är, att packboxen mellan vevhuset och torrkopplingen torkat fast i den genomgående axeln. När cykeln startas, kan packboxen slitas sönder, varpå olja läcker in i kopplingshuset. (Här finns alltså paradoxen, att en cykel, som körts regelbundet, ger mindre problem med nämnda packbox, eftersom motoroljan håller den fräsch.)
Slirar kopplingen, måste den - och packboxen - bytas. De, som kan meka, säger, att det egentligen inte är svårt, och komponenterna lär inte vara dyra, men bytet kräver åtskilligt arbete, eftersom cykeln måste delas på mitten.
Skall en yrkesman göra jobbet, blir det alltså kostsamt.

Förhoppningsvis drabbas du inte. Du märker ju, om kopplingen slirar. Gör den inte det, så se till att köra cykeln regelbundet. Då håller packboxen lägre.

Vidare är jag osäker på, om din cykel har servobromssystem. Det framgår rimligen av handboken. OM den har det, har du ett sjujäkla nyp i bromsarna, men systemet är komplicerat uppbyggt och dyrare att underhålla än ett system utan servo. Den, som inte verkligen VET, vad han gör, bör lämna underhållet till en kunnig fackman.
Vad du gör - slarva inte med bromssystemet! Det kan komma mycket surt efter - på mer än ett sätt.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Ny medlem med ny hoj!

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-05-27/19:30

Välkommen!
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3755
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Ny medlem med ny hoj!

Inläggav Håkan » 2020-05-27/20:19

Hjärtilgt välkommen! :D
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Ny medlem med ny hoj!

Inläggav BmwMats » 2020-05-27/21:48

Mycket välkommen säger även jag.

Känner igen mig lite i vad du skriver, är dock BMW-ägare sedan 40 år tillbaka, men hittade hit för några år sedan, riktigt trevligt forum för oss BMW-fantaster.

Med vänlig hälsning BmwMats

P.S. Riktigt grann hoj dessutom ! :D :D :D
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Ny medlem med ny hoj!

Inläggav Metallen » 2020-05-27/21:49

Tackar!
Och tack Bror Gårdelöf för kopplingstips.
Ja, den har servobromsar, Abs och 5,5-fälgen där bak.
Den verkar inte slira på kopplingen just nu, känns som om motorn går rakt på bakhjulet när man drar i rullen...
Jag byter nog alla oljor utom bromsoljan. Verkar lite lurt, och broms vill man ha...
Hur är det med tändstift, bör jag byta dem direkt också? Iridiumstift?
/Erik Metall
Metallen
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 2020-05-24/22:50

Re: Ny medlem med ny hoj!

Inläggav Håkan » 2020-05-28/09:53

Metallen skrev:Jag byter nog alla oljor utom bromsoljan. Verkar lite lurt, och broms vill man ha...

Det är viktigt att bromsvätskan blir bytt. Speciellt på ABS system. Och, om möjligt, ännu viktigare på modeller med elektrisk servo.
Ta hjälp av nån som kan, om du inte gör det själv. :)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Ny medlem med ny hoj!

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-05-28/15:12

Metallen skrev: Den verkar inte slira på kopplingen just nu, känns som om motorn går rakt på bakhjulet när man drar i rullen...

Skönt. Då lär du inte drabbas av det problemet i närtid, så länge du kör regelbundet. Som du förstår, är det en bra idé att göra en sista sväng sent på säsongen och en första sväng tidigt, så håller packboxen ännu länge.
Jag tolkar, vad du skriver, som att du sköter alla vätskebyten själv utom bromsarna, som du lämnar till fackman. Mycket klokt.
Jag körde tidigare en hoj med servobromsar (K 1200 RS, 2002). Den hade gått 17 600 bekymmersfria mil, när jag sålde den. Bromssystem och packbox var fortfarande original. Men så hade den också servats på bra märkesverkstad genom alla år.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Ny medlem med ny hoj!

Inläggav Kovlingen » 2020-05-28/16:10

Bara säjer : Grattis till en hoj med de bästa bromsarna ! :)
Vem f-n vill ha en massa pulver men bara "bra bromsar" . :? ;)
Jag saknar bettet i bromsarna på min r1200r :(
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Ny medlem med ny hoj!

Inläggav Metallen » 2020-05-29/07:49

Yes, Bror och Håkan.

Jag tolkar, vad du skriver, som att du sköter alla vätskebyten själv utom bromsarna, som du lämnar till fackman. Mycket klokt.


Jag byter Motor, växellåda och klumpen själv, Bromsvätska, Ventilspel och synk lämnar jag till Gerts i Ängelholm. Det blev för övrigt Castrol Delsyntet på deras inrådan. Helsyntet blir för tunt, och jag tror detsamma. Kör inte som Barry Sheene. Än... :o
Metallen
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 2020-05-24/22:50

Re: Ny medlem med ny hoj!

Inläggav BrooklynS » 2020-05-29/14:13

Metallen skrev:Yes, Bror och Håkan.

Jag tolkar, vad du skriver, som att du sköter alla vätskebyten själv utom bromsarna, som du lämnar till fackman. Mycket klokt.


Jag byter Motor, växellåda och klumpen själv, Bromsvätska, Ventilspel och synk lämnar jag till Gerts i Ängelholm. Det blev för övrigt Castrol Delsyntet på deras inrådan. Helsyntet blir för tunt, och jag tror detsamma. Kör inte som Barry Sheene. Än... :o


Om de påstår att det är skillnad i viskositet mellan helsyntet och delsyntet skulle jag aldrig vända mig till den verkstaden igen...


DO D1
(R100RS-78, R1100RS-00, R1200ST -05)
R1200GSA-15
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3712
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå


Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst