Renovering Bromsok - Generell beskrivning

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

Renovering Bromsok - Generell beskrivning

Inläggav BmwMats » 2020-06-06/21:15

Håller för närvarande på att renovera min gamla Honda CX500 -78 och ikväll är det dags för att renovera bromsoken fram.

Hojen har stått still i många år och inte använts, därvid lag har bromskolvarna fastnat (rostat fast) i oken.

Vill med denna handledning visa på ett enkelt sätt hur man lätt och med små medel kan renovera bromsok på ett både enkelt och billigt sätt själv, utan att behöva lämna till verkstaden.

- OBS - Detta är endast en generell beskrivning och vet man inte vad man gör, eller är osäker på det, så rekommenderar jag att man ändå överväger alternativet att lämna till fackman på verkstad, det har ju trots allt med säkerhet att göra -

Först och främst gäller det att få ut dom gamla kolvarna ur oket som sitter fast, det var inte det lättaste att göra på denna motorcykel, då dom satt rejält fast i oken.
Dessa fick stå i flera dygn med rostlösare, och jag brukar skjuta ut kolvarna med hjälp av tryckluft så att dom åker ur, men det gick inte ens med 8 bars tryck.

Vad gör man då, frågas säkert vän av ordning... ?

Jo, man kan göra som "Kalle redig" och använda ett par mejslar och köra in dessa i kolvens spår och bända ut dessa, men vad man gör då är att riskera att fördärva kolven och göra en massa märken där dammskydden skall täta mot kolven. Aj aj aj, så skall vi inte göra, utan då tillverkar vi ett verktyg som passar i kolvens spår och därefter använder en avdragare för att dra ur kolvarna.
Lämpligtvis (åtminstone som jag gjorde) så tog jag ett gammalt bromsoksbelägg och ritsade in kolvens smalaste diameter (där spåret är) och sågade ut det med hjälp av en kaptrissa och jämnade till kanterna.

Därefter anbringade jag detta egentillverkade verktyg i kolvens spår och använde mig av en simpel avdragare som placerades enligt bild på oket. Sedan är det bara att dra tills kolven kommer ut så fint... ;)

Renoveringen av okets cylinder och kolv innebär kontroll och rengöring, plocka därefter ut packningen som sitter i bromscylindern och gör rent i spåret.
På mina ok satt dessa gummipackningar rejält fast och när jag lossade dessa kom det ett vitt mjöl av torkad bromsvätska som legat där mycket länge.

Gör åter rent i bromscylindern, fetta in med siliconfett och applicera åter packningsringen i bromscylindern, kontrollera kolvens ytor och fetta in med siliconfett.
Montera därefter kolven i oket och låt det glida ner i oket utan att pressa det för hårt.

Montera därefter dammskydd och låsring för densamma.

Se gärna bilderna där jag tillverkat denna utdragare för kolvarna, den tillverkas enkelt av en bit kraftig plåt eller som i mitt fall av ett gammalt uttjänt bromsbelägg där jag skär ut med hjälp av en kapmaskin.

Hoppas att det kan hjälpa någon att få igång sin gamla hoj, vore rackarns roligt om jag kunde entusiasmera och få någon mer att gå ut i stugan och hämta in en gammal halvt bortglömd hoj och renovera upp den.

Tacksamt om ni kommenterar och frågar, det finns många sätt att göra detta på, men så här brukar jag göra och det har alltid fungerat under alla år.

Byt gärna tätningar och liknande när ni ändå håller på, men i detta fallet hade jag inga nya och fick göra rent dessa samt smörja in dom efter konstens alla regler efter noga kontroll att dom såg hela och oskadade ut.

Med vänliga mekarhälsningar - BmwMats
Bilagor
IMG_1950.JPG
IMG_1951.JPG
IMG_1952.JPG
IMG_1953.JPG
IMG_1956.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Renovering Bromsok - Generell beskrivning

Inläggav BmwMats » 2020-06-06/21:16

...
Bilagor
IMG_1958.JPG
IMG_1959.JPG
IMG_1960.JPG
IMG_1961.JPG
IMG_1964.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Renovering Bromsok - Generell beskrivning

Inläggav BmwMats » 2020-06-06/21:17

...
Bilagor
IMG_1965.JPG
IMG_1966.JPG
IMG_1967.JPG
IMG_1968.JPG
IMG_1969.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Renovering Bromsok - Generell beskrivning

Inläggav BmwMats » 2020-06-06/21:18

...
Bilagor
IMG_1970.JPG
IMG_1972.JPG
IMG_1974.JPG
IMG_1975.JPG
IMG_1976.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Renovering Bromsok - Generell beskrivning

Inläggav BmwMats » 2020-06-06/21:20

Slutligen har vi två nyrenoverade bromsok som fungerar exemplariskt igen efter många år... :)

Kommentera gärna och ut och skruva i era gamla hojar, inget är väl så roligt som att åter få dessa körbara om dom stått i många år.

Att göra egna verktyg är roligt och billigt, fungerar ofta bra och ger en bra självkänsla när man lyckas med något på egen hand.

Mvh BmwMats
Bilagor
IMG_1978.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Renovering Bromsok - Generell beskrivning

Inläggav Håkan » 2020-06-07/06:43

Imponerande Mats! Du är i klass med Mimmi!
:D :D :D
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Renovering Bromsok - Generell beskrivning

Inläggav Gerhard Petersson » 2020-06-07/08:29

Snyggt Mats
Dom där oken behövde verkligen en genomgång.
R1250GS Adv
Triumph Scrabler 1200 XE
Användarvisningsbild
Gerhard Petersson
 
Inlägg: 49
Blev medlem: 2019-07-05/10:23
Ort: D11

Re: Renovering Bromsok - Generell beskrivning

Inläggav BmwMats » 2020-06-07/09:32

Håkan skrev:Imponerande Mats! Du är i klass med Mimmi!
:D :D :D


Tack Håkan, värmande ord, men jag har långt kvar till hennes höga nivå...
Bara roligt att i samband med renovering kanske kunna visa och hjälpa någon annan som kanske inte vågat skruva i sina gamla hojar att kanske våga göra ett försök själva.

Roligt att det uppskattas ! ;)

Gerhard Petersson skrev:Snyggt Mats
Dom där oken behövde verkligen en genomgång.


Ja sannerligen, nu blir det genomgång av slangar, huvudcylinder, bromsvätskebehållare och samtliga detaljer av frambromsarna, såsom glidpinnar och monteringsbleck. Men, behöver kanske inte lägga upp sådant elementärt arbete här på forumet... Eller... ?

Säg till i så fall, så kommer det en instruktion på det också :)

/BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Renovering Bromsok - Generell beskrivning

Inläggav BmwMats » 2021-08-15/20:15

Ikväll var det dags för en genomgång av huvudbromscylinder på den gamla CX500'an.
Under dagen tog jag en tur med den, men upplevde att handbromshandtaget kändes som det kärvade i vissa lägen.

Sagt och gjort, jag demonterade cylindern från cykeln, plockade isär det och gjorde rent enligt konstens alla regler.
Fullt med gammalt "bös" och intorkat fett runt delen där bromshandtaget har sin anliggning mot själva kolven till bromscylindern.

Rengörning och aningen med fett på dessa ytor, motionerade kolven och rengjorde mikrobrytaren för bromsljuset samtidigt.

Uppsmörjning av skruven som håller handtaget mot bromsvätskebehållaren, bytt bromsvätska igen (även om det bara var ett år sedan jag tömde systemet förra gången), rengörning av lock och behållare, lackerade om övre locket som sitter på behållaren, då det hade flagnat lite efter många års stillastående och även några års körning på 80-talets början.

Luftade båda oken fram, gick ju igenom och renoverade dessa förra vintern, så dom hoppade jag över ikväll.

Monterade allt på cykeln igen, och nu känns handbromsen precis som den skall igen. :)
Härlig känsla när allt är 100% och man kan lita på gamla prylar !

Önskar er alla en fortsatt trevlig kväll ! ;)

/BmwMats
Bilagor
IMG_5406.JPG
IMG_5408.JPG
IMG_5409.JPG
IMG_5410.JPG
IMG_5411.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Renovering Bromsok - Generell beskrivning

Inläggav BmwMats » 2021-08-15/20:16

Återmontering...
Bilagor
IMG_5412.JPG
IMG_5413.JPG
IMG_5414.JPG
IMG_5415.JPG
IMG_5416.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län


Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst