Pack utrustning r1200st

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

Pack utrustning r1200st

Inläggav Mellis » 2020-06-26/12:16

Hej
Är det någon som har bra tips på tankväska och toppbox till en R1200ST? Tankväska med tankring helst och toppbox inte orginal, för dyr

/Anders
Mellis
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2020-04-12/14:46

Re: Pack utrustning r1200st

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-06-26/18:29

Ett mycket bra alternativ till toppbox är BMW Softbag, som finns i två storlekar, som mest c:a 35 respektive 50 liter. Båda versionerna kan enkelt göras lite mindre.
Namnet är en smula missvisande, för Softbag är "halvstyv" och mycket sinnrikt designad. Vattentät, lätt att fästa snabbt och säkert med medföljande spännremmar (tre par i olika längder ingår), tas av på mindre än en minut, bärhandtag i locket samt enkelt avtagbar axelrem (som också ingår). "Bakfickan" verkar skräddarsydd för det hårda etuiet till BMW:s navigatorer, i alla fall Navigator VI. Praktiskt, när man är ute på resa och inte vill lämna navigatorn utan uppsikt på hojen. Två platta sidofickor.
Som grädde på moset kan du välja att montera Softbagen på toppboxens plats eller på passagerardynan = bättre viktfördelning och aerodynamik, plus att du får ett ryggstöd, ifall sådant önskas!
Kort sagt: Lättare, smidigare, mångsidigare och billigare än en toppbox (lägre tyngdpunkt => mindre tendens till pendling) - och minst lika rymlig.

Jag har inte något specifikt tips på tankväska enligt dina önskemål. Där får andra komma med råd.
Får du inga sådana, brukar ett Bagstersystem (modellspecifikt tanköverdrag + lätt (de)monterbar väska av hög kvalitet) vara ett bra köp.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Pack utrustning r1200st

Inläggav Ecklesiastik » 2020-06-26/21:15

Mellis skrev:Hej
Är det någon som har bra tips på tankväska och toppbox till en R1200ST? Tankväska med tankring helst och toppbox inte orginal, för dyr

/Anders


Jag hade en hepco becker tankring på min gs och den var riktigt bra. Väskan var lätt att klicka rätt med magneterna i tankringen och smidig att ta dän.

Top box är jag inte rätt person att fråga men mellan mig och bror verkar du ha ett bra svar
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 682
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: Pack utrustning r1200st

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-06-26/21:18

Inget som är unikt för R1200ST.
Bara att leta efter något som passar ditt tycke och plånbok.
Här tex:
https://www.fc-moto.de/epages/fcm.sf/sv ... v%C3%A4ska
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Pack utrustning r1200st

Inläggav Mellis » 2020-06-26/21:42

Tack för svaren. Jag har en mjuk expanderbar väska på pakethållaren nu. Vill bara ha en hård låsbar toppbox när vi är två på hojen. Kollar man på Givi finns inte r1200 ST med på deras lista. Varken på tankring eller toppbox, likadant på sw-motech.
Mellis
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2020-04-12/14:46

Re: Pack utrustning r1200st

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-06-27/10:21

Den stora softbagen ger lika stort packutrymme - men om du prompt vill ha något låsbart, faller den förstås bort. Den går att låsa, om man köper ett minimalt hänglås, men en tjuv med vass kniv tar sig in i den på nolltid.
Å andra sidan brukar inte låsen på hårda väskor/toppboxar vara störande svåra att forcera, så de stoppar knappast en målmedveten tjuv. Klar risk för falsk trygghetskänsla.

(Min K 1200 RS hade originalpackväskorna och en liten Givi toppbox monterade för jämnan. De var inköpta i efterhand och hade således inte samma nyckel som tändningen. Vid ett tillfälle, när cykeln lämnades in för service, hade jag glömt att ta med väsknycklarna. Mekanikern, som behövde ta av väskorna, hade inga problem med låsen.)

Skälet, till att R 1200 ST inte finns med i exempelvis Givis sortimentkatalog, är förmodligen, att man behöver köpa Givis "helikopterplatta", som skruvas fast på toppboxfästet (och förstås också kostar en slant). Fördelen med plattan är, att den passar till flera olika Givi-boxar, så att storleken kan varieras efter behov. Min K 1200 RS hade den lösningen.
Nackdelen är, att den nakna plattan inte är någon estetisk höjdare - men med boxen på plats märks den knappt.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Pack utrustning r1200st

Inläggav Ecklesiastik » 2020-06-27/16:42

Mellis skrev:Tack för svaren. Jag har en mjuk expanderbar väska på pakethållaren nu. Vill bara ha en hård låsbar toppbox när vi är två på hojen. Kollar man på Givi finns inte r1200 ST med på deras lista. Varken på tankring eller toppbox, likadant på sw-motech.


https://www.hepco-shop.de/en/meinbike/bmw/r-1200-st
här hittar du Hepcos packethållare (som passar deras top boxar se topbox sortiment här) samt Hepco beckers tankring som passar deras tank väskor se sortiment här
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 682
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: Pack utrustning r1200st

Inläggav BrooklynS » 2020-07-04/09:18

Mellis skrev:Hej
Är det någon som har bra tips på tankväska och toppbox till en R1200ST? Tankväska med tankring helst och toppbox inte orginal, för dyr

/Anders


Köp begagnat. "Problem" med toppbox är att du inte kan ha en STOR toppbox på ST, utan originalet är nog faktiskt bäst. Likaså tankväskan, för att få smidig hantering och utrymme är originalet väldigt bra. Samma väska som till de flesta samtida touring/sport men med olika fästsatser beroende på modell.

BMW-s stora softbag på 55 liter kan du ha därbak, den är flexibel och smidig, men ingenting man låser in hjälmarna i.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå


Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst