Modifieringar (mods) på våra F800 GS

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

Modifieringar (mods) på våra F800 GS

Inläggav Bengt S » 2020-07-17/13:27

Hej!

Tänkte att det kan vara kul med en tråd där vi delar med oss om de modifieringar som vi har gjort på våra 800 GS. Det kan vara matnyttigt både för blivande och befintliga ägare. Det kanske har skrivits tidigare men fann inte en sådan tråd. Hittade trådar med specifika ämnen som fjädring, hjulaxeldistanser, etc, men inte som helhet. Kanske köpråd ligger närmast.

Tänkte börja tråden med att berätta om min 800 GS 2011 (bild nedan, även om den ser ut som en 2010 jubileumsmodell, så är det bara kosmetika) som jag har haft sedan 2017.

Till att börja med så tycker jag att standardsadel på 800 GS är riktigt dålig, i alla fall för mig som är 191 cm. Fick träsmak en halvtimme och sedan var det lidande resten av turen. Bytte ut den mot en begagnad GSA-sadel och vilken skillnad. Kan sitta på den under en hel dag utan några större bekymmer. Rekommenderas starkt! Passar som den är men utskärningen för tanklocket matchar inte GS:en tanklock, men det är endast en estetisk sak.

Fjädringen på GS:en föll mig inte på läppen, för mjuk och min framgaffel slog igenom vid terrängartad körning, obehagligt. Har bytt till Hyperpro:s progressiva fjädrar och det gjorde susen samt bak har jag bytt ut den i mitt tycke klena bakdämparen mot en Öhlinare. Bra med den är att man får men en starkare övre infästningsbult till stötdämparen. Standardbulten är ju känd för att kunna böja sig. I mitt fall så fick jag tag i den dyrare dämparen med mer och smidigare inställningar till ett bra pris. Det blir en annan cykel med uppdaterad fjädring, både roligare och mer precis.

Har skaffat motorskyddsplåt i aluminium och motorbågar från Polska Heed (via Ebay). Riktigt nöjd med dem eftersom de skyddar bra och jag fick testa dem i höstas när jag för första gången på 40 år körde omkull i fart vid offensiv gruskörning. Tack vare motorbågarna så var det nästan inga skador på cykeln förutom skrap på bågarna (förstås) , ljuddämparen och en liten prick på sidokåpan under sadeln. Prisvärda och mycket bra, rekommenderas.

Bakskärmen är väsentligt kortare eftersom standardskärmen har gått sönder. Gjorde en egen sista del i aluminium som jag tycker gör 800:n snyggare, men det finns säkert de som tycker tvärtom.

Tidigare ägare hade satt på kåpglas från Touratech samt en liten vindavvisare till det som gör susen för komforten i högre farter. Hade även justerbara styrhöjare men har tagit bort de i år för att testat utan, tycker nog att det är bättre nu trots att jag är lång. Får kanske stå något mer böjd men ser ingen nackdel med det.

Den billigaste modden är skyddet som jag har satt dit för att skydda Öhlinsdämparen från grussprut. Det är en svart hink som jag har klippt av en bit från och spänt fast den med buntband, fungerar jättebra och har suttit där i en och en halv säsong nu. 800:an har ju tyvärr inget skydd där.

Senaste modden är att jag har installerat en Accelerator Cable som gör att cykeln går lite jämnare på låga varv. Ingen jätteskillnad i övrigt och bensinförbrukningen är oförändrad.

Är väl inte så jätteimponerad av BMW:s kvalitet då vissa delar håller låg kvalitet. Har haft 12 cyklar och nästan alla har varit japanska med mycket få fel. Nedan är sådana saker som jag tycker är underdimensionerade:

Aluminiumdistanserna till hjulaxeln som jag har bytt ut till rostfria distanser (och nya packboxar till hjullagren).
Styrlager har jag fått byta.
Fjädringskomponenterna tycker jag är för klena.
Belysningen är ganska klen. Har även en Honda CB900F -79 som har betydligt bättre ljus.

Trots detta så är jag väldigt nöjd med min 800 GS som den är nu och som passar väldigt bra för mina behov! Jag kör 80% grus/lättare terräng och resten asfalt. Cykeln är grym på grusväg men även på kurviga asfaltsvägar. Har hela tiden kört på grusanpassade däck, Mitas E10, E07+ och TKC80.

Hoppas att fler vill dela med sig om sina cyklar, det kan vara kort eller långt.

Vill även passa på att tacka er på forumet för att ni delar era erfarenheter! Har varit mycket värdefullt för mig vid mina val av utrustning.

20200715_212419.jpg
Användarvisningsbild
Bengt S
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2018-01-27/20:16

Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst