Peter Nordlund skrev: Kan man sälja den direkt till en firma eller förlorar man ohemult mycket då?
Du bör kunna få ett klart högre pris vid direktförsäljning.
För att uttrycka det milt är nog handlarna måttligt intresserade av att köpa in en begagnad hoj, utom som inbyte vid nyförsäljning. Lägg till det, att handlaren har kostnader för lokaler - och dessutom måste stå för en viss kvalitetsnivå och garanti vid försäljning. Allt detta kostar pengar - dina pengar.
Ett enkelt, personligt exempel: Min chef skulle i november 2007 byta in sin K 1200 RS, 2002, som då gått 2 600 mil, och köpa en ny K 1200 GT. Inbytespriset på den begagnade hojen var 75 000:-. I den vevan hade jag hunnit tröttna grundligt på Aprilias milt uttryckt skakiga reservdelsförsörjning, så jag köpte den begagnade cykeln för inbytespriset.
Sigurd, som jag döpte hojen till, tjänade mig troget under 12 år och 15 000 mil.
Handlaren blev så glad över att slippa inbyteshoj, att han sänkte utpriset på den nya cykeln med 5 000:-.
De pengarna delade chefen och jag på. En klassisk win-win-win-situtation.
Som påpekas ovan, har du möjligheten, att handlaren säljer hojen för en kunds räkning. Men det är inte heller gratis. Handlaren förtjänar ju sitt uppehälle på att göra affärer med vinst.
Säljer du privat, försvinner kostnaderna för mellanhänder. Du bör kunna få ut ett högre pris, samtidigt som köparen sannolikt inte behöver betala lika mycket, som om samma cykel säljs av en handlare.
Men det kräver förstås ett personligt engagemang.
Ett observandum, om du säljer privat: Ger du köparen nycklarna för en provtur, och han försvinner med hojen utan att betala, räknar försäkringsbolaget inte detta som stöld = det blir dyrt! Det körkort, som visas upp och har kopierats, kan vara förfalskat - och bilen, som lämnas i pant under provturen, kan vara stulen. Så se till att säkra dig mot bedrägeri - antingen genom att följa med som passagerare eller på något annat sätt.